Ini Caranya Untuk Pasang Utiliti Penting Di Rumah Baru Anda!

Tramizi Hussin
Ini Caranya Untuk Pasang Utiliti Penting Di Rumah Baru Anda!
Anda baru saja membeli rumah baru, yeay tahniah! Membeli hartanah adalah salah satu peristiwa paling berharga dalam kehidupan anda, apatah lagi bila dah banyak masa dan tenaga dilaburkan!
Sama ada anda membeli kediaman dari pembangunan baru atau rumah subsale yang memang tak mampu anda lepaskan, ada lagi beberapa langkah tambahan yang perlu anda lakukan.
Antaranya, membeli perabot! Sekiranya anda membeli hartanah subsale, anda mungkin perlukan lebih masa untuk menghias rumah dan menjadikannya selesa serta memenuhi cita rasa sendiri.
Anda juga mungkin tertanya-tanya tentang utiliti rumah. Pening juga nak fikir tentang bekalan air dan elektrik bagi memastikan kediaman itu benar-benar selesa untuk didiami.
Jangan risau! Kami akan membantu anda! Di bawah adalah panduan lengkap dan mudah dalam merancang pemasangan utiliti utama untuk kediaman anda.

Sambungan Bekalan Air Ke Rumah

Proses memasang bekalan air ke hartanah di Malaysia ni berbeza ikut negeri. Syarikat pembekal pun berlainan bergantung kepada lokasi rumah anda. Jadi bagaimana anda nak dapatkan bekalan air tersebut?
bekalan elektrik, bekalan air, TNB, Indah Water, Air Selangor, rumah baru, Sabah Electricity, Sarawak Energy
Walaupun kebanyakan syarikat kini prosesnya sudah dimodenkan, buat permohonan dalam talian je. Tapi ada juga syarikat yang menghendaki anda hadir ke pejabat untuk pengesahan identiti.
Sekiranya meter air diperlukan, anda mungkin perlu membayar yuran penyambungan. Tapi rileklah, jika meter sudah ada di rumah anda, anda hanya perlu tukar nama kepada nama sendiri. Anda tak perlu bayar caj untuk meter tambahan ya!
Kami mahu membantu anda, jadi kami buat senarai syarikat air mengikut negeri seperti di bawah.

Syarikat Utiliti Air

Kawasan Operasi

  • Selangor
  • Kuala Lumpur
  • Putrajaya
Pulau Pinang
Pahang
Johor
Negeri Sembilan
Melaka
Kedah
Kelantan
Perak
Perlis
Terengganu
Sabah
Sarawak
Sekarang, anda boleh periksa dan bandingkan harga terkini mengikut wilayah dalam laman web Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN).
Walaupun prosesnya berbeza mengikut negari, ada beberapa dokumen penting yang perlu anda sertakan bagi mendapatkan bekalan air di hartanah yang tidak memiliki sambungan bekalan air:
  • Nama dan alamat
  • Bukti ID
  • Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan / Sijil Layak Menduduki
  • Salinan hak milik tanah
  • Setem hasil
  • Salinan perjanjian sewa rumah (penyewaan)
bekalan elektrik, bekalan air, TNB, Indah Water, Air Selangor, rumah baru, Sabah Electricity, Sarawak Energy
Manakala untuk penyambungan semula bekalan air, anda memerlukan dokumen berikut:
  • Salinan kad pengenalan
  • Salinan hak milik tanah, taksiran cukai, cukai tanah, atau perjanjian penyewaan
  • Bil air dan akaun premis lama (jika ada)
  • Setem hasil RM10.00

Penukaran Hak Milik Perkhidmatan Pembentungan

Bila dah beli rumah, jangan hanya fikir bekalan apa ingin anda “masukkan” ke dalam rumah, yang nak disalurkan “keluar” pun penting!
Ya, kami bercakap mengenai perkhidmatan pembetungan, salah satu utiliti dalam keperluan kediaman yang perlu anda pertimbangkan.
Tapi, jangan bimbang, kerana utiliti ini hanya ada satu organisasi berpusat untuk sebahagian besar negeri di Malaysia, iaitu Indah Water Konsortium (IWK).
Hanya sistem pembetungan di Kelantan, Sabah, dan Sarawak dikendalikan pihak berkuasa tempatan masing-masing.
bekalan elektrik, bekalan air, TNB, Indah Water, Air Selangor, rumah baru, Sabah Electricity, Sarawak Energy
Sekiranya anda tinggal di pembangunan baru yang besar, sambungan pembetungan standard memang patutnya dah dipasang!
Tapi jika anda membeli hartanah subsale atau membina rumah baru, anda mungkin perlu menyambungkan pembetungan anda ke sistem IWK. IWK bertanggungjawab untuk sistem pembetungan awam.
Anda selaku pemilik, bertanggungjawab untuk kos penyambungan sistem septik individu melalui paip sambungan peribadi ke infrastruktur awam. Proses ini merangkumi tempoh gangguan sistem pembetungan anda.
Premis yang bersambung dengan loji rawatan kumbahan awam akan dikenakan bayaran RM32.00 empat bulan sekali, atau RM8.00 sebulan.
Sekiranya hartanah subsale anda sudah disambungkan ke sistem IWK, anda perlu memohon pertukaran hak milik.
Untuk buat permohonan, anda perlukan salinan dua halaman pertama, kedua, dan terakhir Perjanjian Jual Beli (SPA), dengan nama pembeli / penjual, alamat hartanah, tarikh perjanjian, dan tandatangan semua pihak terlibat.
bekalan elektrik, bekalan air, TNB, Indah Water, Air Selangor, rumah baru, Sabah Electricity, Sarawak Energy

Sambungan Bekalan Elektrik Ke Rumah Anda

Memastikan bekalan elektrik tersedia memanglah sangat penting. Jadi bolehlah nak tonton Netflix sambil merehatkan minda.
Dan semestinya, kemudahan elektriklah yang akan “menghidupkan” sesebuah kediaman, nak bersiap, nak memasak, nak membaca, semuanya pakai elektrik!
Terdapat tiga pembekal elektrik utama di Malaysia iaitu Tenaga Nasional Berhad, Sabah Electricity, dan Tenaga Sarawak.

Syarikat Utiliti Elektrik

Kawasan Operasi

Semenanjung Malaysia
Sabah
Sarawak
Anda perlu tahu bahawa industri bekalan elektrik Malaysia sentiasa berubah dan pasaran runcitnya dijangka akan dibuka menjadikannya lebih kompetitif pada masa akan datang.
Ini bererti pengguna kediaman dapat memilih dan menukar tarif. Maksudnya, kita boleh pilih sendiri pembekal elektrik yang menawarkan harga yang lebih kompetitif pada bila-bila masa!
bekalan elektrik, bekalan air, TNB, Indah Water, Air Selangor, rumah baru, Sabah Electricity, Sarawak Energy

Sambungan Elektrik TNB

Sebagai pembekal elektrik terbesar di Malaysia, memang ada kemungkinan yang TNB lah jadi pilihan anda.
Langkah 1
  • Kenaikan kadar sehingga 100kVA (<100kVA): Lantik kontraktor elektrik yang berdaftar dengan Suruhanjaya Tenaga bagi menyelesaikan pendawaian dalaman dan semua syarat teknikal ATAU untuk memohon bagi pihak anda.
  • Kadar beban melebihi (> 100kVA): Lantik jurutera perunding elektrik yang berdaftar dengan Lembaga Jurutera Malaysia untuk menggunakan elektrik bagi pihak anda.
Kenal pasti infrastruktur sambungan elektrik yang ada.
Langkah 2
  • Lengkap dan hantarkan borang Permohonan Elektrik dan lampirkan bersama-sama dengan dokumen yang diperlukan.
  • Tandatangan kontrak bekalan elektrik (Borang Permohonan Elektrik) dengan TNB.
Langkah 3
  • Bayar caj sambungan di samping duti setem RM10, dan deposit bekalan elektrik.
Bayar bayaran penyambungan semula (RM3.00 untuk voltan rendah atau RM80.00 untuk voltan sederhana & tinggi) dan duti setem RM10
Langkah 4
Bekalan elektrik diterima oleh anda.
Sekiranya anda membeli unit dalam pembangunan baru seperti pangsapuri atau kondominium, selalunya infrastruktur bekalan elektrik sudah dipasang.
Ianya termaktub dalam Notis Pemilikan Kosong yang diperlukan bila anda nak pindah masuk.
Bayaran sambungan untuk hartanah kediaman yang baru dibina selalunya merujuk kepada hartanah yang anda bina sendiri.
Misalnya bina rumah 2 tingkat di tanah sendiri, itu kena bayar untuk sambung bekalan elektrik, kalau beli kondo baru atau rumah teres, bekalan elektrik memang dah ada.
bekalan elektrik, bekalan air, TNB, Indah Water, Air Selangor, rumah baru, Sabah Electricity, Sarawak Energy
Caj sambungan ni agak rumit, tapi kos sambungan berbeza dan bergantung pada keadaan tertentu. Anda juga kena fikir tentang deposit yang perlu dibayar untuk buka akaun baru.
Kos untuk deposit bergantung pada jenis hartanah, dan tahap sambungan voltan yang dianggarkan.
Pengiraan deposit berdasaran anggaran dua bulan penggunaan elektrik, bermula dari RM170 untuk rumah kampung atau flat sederhana, sehingga RM1,600 untuk rumah penthouse atau banglo bertingkat.
Deposit ini akan dikembalikan setelah pelanggan menutup akaun mereka, dengan anggapan semua pembayaran dikemaskini.

Bekalan Elektrik Untuk Penyewa

Bukan semua beruntung dapat duduk rumah sendiri, ramai antara kita terpaksa menyewa.
Jadi, untuk penyewa dan tuan rumah, jangan bimbang. Terdapat proses yang mudah bagi memastikan penyewa juga dapat mengakses bekalan elektrik!
bekalan elektrik, bekalan air, TNB, Indah Water, Air Selangor, rumah baru, Sabah Electricity, Sarawak Energy
Jika tuan rumah mahu bil elektrik dikeluarkan terus atas nama penyewa, mereka boleh mohon Penukaran Penghuni untuk buka akaun baru atas nama penyewa yang menyewa hartanah yang sudah ada bekalan elektrik.
Tuan rumah boleh buat permohonan ini dalam talian menerusi portal myTNB atau di Kedai Tenaga berhampiran.

Tips PropertyGuru

Jika anda tukar nama bil elektrik kepada nama penyewa, anda tak ada lagi berhak untuk minta TNB potong bekalan elektrik jika berlaku sebarang masalah antara anda dengan penyewa, misalnya dalam situasi mereka tak bayar sewa

a) Sambungan elektrik di Sabah

Sekiranya anda duduk di Sabah, proses penyambungan bekalan elektrik tak berbeza seperti di Semenanjung Malaysia.

Proses Dapat Bekalan dengan Sabah Electricity (SESB)

Proses Permohonan

Permohonan sambungan baru tanpa tiang elektrik tambahan

Permohonan sambungan baru dengan tiang elektrik tambahan

Langkah 1
Permohonan dari pemohon
Langkah 2
Pemohon melantik kontraktor berdaftar
Langkah 3
Pemohon dan kontraktor menghantar borang permohonan kepada pejabat tempatan SESB
Langkah 4
SESB mengenakan caj sambungan dan nota debit kepada pemohon
Langkah 5
Pemohon membayar nota debit
Langkah 6
Talian dan meter elektrik dipasang
Talian dipasang
Langkah 7
Pemohon membayar deposit dan tandatangan perjanjian kontrak bekalan
Langkah 8
Bekalan elektrik dipasang dan dihubungkan
Anda kena bayar deposit untuk sambungan bekalan dari Sabah Electricity ni. Kosnya bergantung kepada jenis rumah dan anggran tahap sambungan voltan.
Pengiraan deposit berdasarkan anggaran dua bulan penggunaan elektrik, bermula dari RM50 untuk hartanah Program Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB), sehingga RM1,500 untuk sebuah banglo bertingkat.
bekalan elektrik, bekalan air, TNB, Indah Water, Air Selangor, rumah baru, Sabah Electricity, Sarawak Energy

b) Sambungan elektrik di Sarawak

Jika anda ada hartanah di Sarawak, anda perlu buat permohonan dengan Sarawak Electricity.
Polisi terkini yang diumumkan di Sarawak, menetapkan caj sambungan percuma dengan had caj RM5,000, dan 70% subsidi untuk caj sambungan antara RM5,000 hingga RM10,000.
Untuk memohon, anda perlu kemukakan dokumen berikut:
  • Borang Permohonan AC01 yang lengkap diisi
  • Salinan kad pengenalan
  • Perjanjian Jual Beli Berdaftar / Hak Milik Tanah / Perjanjian Penyewaan / Surat Tawaran atau Memorandum Pindah (yang berkenaan)
  • Surat persetujuan daripada pasangan (jika ada)
  • Dokumen pendaftaran perniagaan (jika didaftarkan dengan nama syarikat)
  • Cop syarikat (jika didaftarkan di bawah nama syarikat)
  • Anda juga boleh kemukakan permohonan baru bekalan elektrik secara dalam talian ni.
Jika anda nak tukar nama dan pindahkan bekalan elektrik sedia ada di Sarawak, proses ni anda kena ikut:
  • Anda diminta menukarkan nama pada kontrak sebaik sahaja anda membeli atau menyewa premis tersebut.
  • Anda juga diminta untuk menyelesaikan sebarang bil tertunggak.
  • Bagi premis yang telah lama dikosongkan lebih dari setahun, anda dikehendaki melakukan ujian pendawaian dalaman. Anda boleh menggunakan perkhidmatan mana-mana kontraktor pendawaian dalaman Sarawak Electricity untuk menjalankan ujian.
Anda boleh menghubungi mana-mana kaunter perkhidmatan pelanggan Sarawak Electricity, atau menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan, bagi menyerahkan dokumen yang diperlukan seperti berikut:
  • Salinan kad pengenalan
  • Perjanjian Jual Beli Berdaftar / Hak Milik Tanah / Perjanjian Penyewaan / Surat Tawaran atau Memorandum Pindah (yang berkenaan)
  • Surat persetujuan daripada pasangan (jika ada)
  • Dokumen pendaftaran perniagaan (jika didaftarkan dengan nama syarikat)
  • Cop syarikat (jika didaftarkan di bawah nama syarikat)
bekalan elektrik, bekalan air, TNB, Indah Water, Air Selangor, rumah baru, Sabah Electricity, Sarawak Energy
Pemilik hartanah di Sarawak juga perlu membayar deposit cagaran, seperti kawasan lain di Malaysia.
Julat deposit sekitar RM80 untuk hartanah Skim Elektrifikasi Luar Bandar sehingga RM4,800 untuk rumah berkembar bertingkat.
Jadi, itulah prosesnya kalau nak sambung bekalan elektrik dan air ke hartanah anda. Senang je kan? Dan memang kena pasang, kalau tak memang bergelap dan tak mandi lah.

Dah tahu cara nak pasang elektrik dan air tapi masih tak ada hartanah? Apa kata layari senarai hartanah untuk dijual dalam laman web BM kami ni!

Kalkulator Pembiayaan Semula

Ketahui penjimatan anda boleh dapat dengan pembiayaan semula pinjaman perumahan anda