Keselamatan Rumah Atau Kelengkapan Rumah, Bajet Mana Patut Anda Pentingkan?

Alia Tamezi
Keselamatan Rumah Atau Kelengkapan Rumah, Bajet Mana Patut Anda Pentingkan?
Adat masyarakat kita, memiliki rumah dianggap satu pencapaian terbesar dalam hidup. Maklumlah, aset! Hakikatnya, tiada siapa pun kisah tentang berapa banyak komitmen hutang yang kita tanggung setiap bulan kan?
Zaman dulu, nak dapat beli rumah memang susah sebab limitasi lokasi, struktur dan harganya yang tak sesuai dengan kemampuan gaji median majoriti rakyat Malaysia. Tapi, kini rumah dianggap satu keperluan. Kenapa?
Mungkin disebabkan faktor perkembangan peluang pekerjaan, pembinaan rumah teres dan bertingkat ditawarkan dengan harga mampu milik.
Tambahan pula, sekarang ada macam-macam skim pembiayaan rumah disediakan oleh kerajaan, jadi bertambah ramai yang akhirnya berani membeli rumah pertama mereka!
Maka, berkobar-kobarlah semangat nak deko rumah baru mengikut citarasa yang sudah lama anda idamkan! Apa agaknya benda pertama yang anda terfikir nak ubahsuai?
Kalau bukan kabinet dapur, mesti jubin! Ataupun anda terus fokus deko kawasan luar rumah seperti awning, pagar automatik dan CCTV? Tapi, semuanya nampak penting. Argh! Peningnya.
Tak dinafikan, nak tentukan bajet untuk masuk rumah baru memerlukan pengiraan dengan teliti dan pada masa yang sama kena pertimbangkan juga keperluan utama; keselamatan rumah atau kelengkapan rumah?
Jom kami bantu anda selesaikan kekusutan tersebut. Kalau nak tahu macam mana, teruskan membaca!

Apa Perlu Ada Bagi Keselamatan Rumah

Pertama sekali, buat kira-kira atau bajet. Sebut pasal sekuriti rumah, memang takkan pernah habis, tambah-tambah teknologi sekarang semakin canggih. Bahaya kalau tak ada bajet, nanti semua benda anda rasa penting dan patut beli.
Sebelum itu, anda perlu tahu dahulu apa barang-barang yang betul-betul penting untuk menjamin keselamatan rumah. Kiranya, dengan adanya kesemua ini, dapatlah kurangkan kebarangkalian malang tak berbau!

1) Grill rumah

Keselamatan Rumah Atau Kelengkapan Rumah, Bajet Mana Patut Anda Pentingkan?
Ramai sebenarnya yang ambil mudah dengan keperluan grill rumah. Mungkin sebab mereka fikir, sendal atau pengunci sahaja sudah mencukupi.
Kalau anda fikir sebegitu,ternyata anda silap besar! Cermin pintu atau tingkap anda itu tak tebal mana pun untuk perompak pecah masuk tau. Apatah lagi setakat nak cungkil pengunci dan penyendal, celah gigi mereka saja!
Jadi, sebab itulah kepentingan pemasangan grill rumah ini termasuk dalam garis panduan keselamatan yang disarankan oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia.
Harga pemasangan grill sebenarnya bergantung pada jenis besi dan reka bentuk. Contohnya, grill jenis stainless steel adalah yang paling kuat, tahan lama, mudah dibentuk dan tak karat. Harganya juga boleh tahan mahal, RM30 psf.
Tetapi, kalau takut terlebih bajet, boleh saja beli jenis lain seperti mild steel, wrought iron atau aluminium. Harganya lebih murah dan mampu milik. Cuma, bezanya dari segi kedayatahanan saja lah.
Rumah baru, kenalah pastikan ciri-ciri sekuriti rumah anda seiring dengan dekorasi trend design terkini supaya tak ketinggalan zaman. Anda boleh rujuk 10 Design Grill Rumah Cantik Untuk Rumah Malaysia dalam entri yang pernah kami kongsi sebelum ini.
Bak kata pepatah, sambil menyelam, minum air!

2) CCTV

Keselamatan Rumah Atau Kelengkapan Rumah, Bajet Mana Patut Anda Pentingkan?
Tak dinafikan, pemasangan CCTV di rumah dianggap sebagai simbol kemewahan sesebuah rumah. Mungkin sebab pemasangannya yang mahal.
Tetapi, fakta yang mungkin anda terlupa adalah, CCTV mampu rekod segala gerak-geri yang berlaku sama ada di dalam atau di luar rumah anda setiap saat.
Berlaku kecurian atau kemalangan? CCTV boleh mengesan siapa pelaku tersebut. Kesannya? Sudah tentu tindakan boleh diambil dengan segera oleh pihak berkuasa.
Bukan itu sahaja, anda yang mempunyai pengasuh boleh mengintai keadaan anak-anak atau orang tua anda di rumah secara maya. Bukan apa, zaman sekarang ini kes dera semakin menjadi-jadi termasuk dera warga emas.
Jadi, sebelum nasi jadi bubur, CCTV dapat mencegah perkara yang tidak dingini. Penjenayah takkan berani bertindak jika ternampak CCTV terpacak di luar rumah!
Ya, di luar sana ada banyak CCTV yang ditawarkan dengan harga yang murah. Tapi, kalau kualiti teruk, silap haribulan, anda kena berbelanja lebih untuk kos penyelenggaraan pula!
Seelok-eloknya, pilihlah CCTV yang berkualiti tinggi supaya sekuriti rumah anda lebih yakin terjamin dan selamat. Lebih kurang RM2,000 ke atas untuk 2 kamera.
Tapi, kalau nak lagi murah, boleh tengok Cara Pilih CCTV & 6 Jenama Terbaik Untuk Rumah Anda. Mana tahu ada yang bersesuaian dengan bajet anda!

3) Sistem penggera

Semenjak pandemik melanda Malaysia, ramai individu yang terdesak kerana kesempitan wang impak dari kehilangan pekerjaan dan sumber pendapatan.
Jadi, kesannya, semakin ramai yang berani mencuri dan merompak kawasan perumahan. Sekuriti rumah yang kurang menjadi sasaran utama mereka.
Sistem penggera antara alat keselamatan rumah yang sangat berguna. Digunakan untuk mengesan pergerakan yang mencetus bunyi yang kuat bergantung pada jarak yang telah ditetapkan.
Contohnya, Sistem Penggera Tanpa Wayar Smart World yang disokong oleh 8 alat kawalan jauh serta 24 pengesan tanpa wayar. Hanya dengan RM159-RM250 shaja.
PGMY_PropSite_Guides_Banner_610x457px_BM (1)
Apa yang menariknya, anda boleh mengawalnya dengan pelbagai cara automasi inovatif! Bagus untuk isyarat kepada tuan rumah jika ada berlaku kejadian seperti pecah rumah, rompakan atau kemalangan.

Apa Perlu Ada Bagi Kelengkapan Rumah

Nak dibandingkan dengan keselamatan rumah, ramai orang lebih suka mengubahsuai kelengkapan rumah. Salah satu sebabnya adalah, rumah yang lengkap mewujudkan keselesaan yang tiada tandingan!
Jom kami kongsikan apa benda penting yang anda perlukan untuk deko kelengkapan rumah.

1) Jubin/tiles rumah

keselamatan rumah, sekuriti rumah, kelengkapan rumah, cctv, kabinet dapur, jubin
Bagi rumah baru, jangan mimpi nak dapat jubin yang ikat dan bercorak. Semuanya jubin biasa yang kadangkala isi jubinnya kosong atau separuh penuh.
Kalau anda tak periksa defect semasa tempoh Defect Liability Period (DLP), tak sampai 5 tahun dah gelembung semua jubin rumah anda! Sebab itulah ramai yang memilih untuk ubah suai jubin terutamanya di ruang tamu supaya puas hati sendiri!
Tak salah pun nak pilih jubin yang harganya mahal tetapi tahan lama. Asalkan ia ngam dengan bajet renovation anda. Contohnya, jubin Porselin yang terkenal dengan kedayatahanan tinggi serta didatangkan dengan pelbagai warna dan corak.
Jangan lupa kira sekali kos pemasangan jubin tau. Ia mampu mencecah sehingga RM12 per kaki persegi bergantung pada jenis jubin yang anda pilih. Senang cerita, makin besar saiz jubin, makin mahal kos pemasangannya!

2) Kabinet dapur

Apa guna kalau rumah anda lengkap dengan CCTV, pagar automatik ataupun sistem penggera jika barang-barang rumah bersepah sana sini. Segan kalau ada tetamu datang!
Pengubahsuaian rumah tak lain tak bukan, sepatutnya untuk memudahkan dan melengkapkan kehidupan harian dalam rumah, betul tak?
Kabinet dapur antara yang terpenting untuk memenuhi kelengkapan rumah anda. Di situlah tempat anda menyimpan semua barang dan alat masakan secara tersusun.
Nak cari barang semasa masak pun tak kelam-kabut nanti! Tapi, kabinet dapur bukanlah sesuatu yang wajib ada. Cukup sekadar almari jika isi rumah tak ramai.
Sebabnya, kos membuat kabinet dapur bukannya murah. Anda perlu ada bajet antara RM8,000 – RM20,000 bergantung pada jenis dan reka bentuk kabinet yang anda pilih.
Macam mana nak kira? Kebiasaannya, ia dikira berdasarkan kaki persegi dan pecahan kawasan kabinet itu sendiri. Pening nak pilih design kabinet dapur yang mana satu?
Jangan risau, entri kami yang sebelum ini tentang 10 Idea Kabinet Dapur & Cara Kira Harga Di Malaysia telah tersedia untuk anda!

3) Pilihan cat dan perabot

Keselamatan Rumah Atau Kelengkapan Rumah, Bajet Mana Patut Anda Pentingkan?
Cat dan perabot ini sebenarnya melengkapi antara satu sama lain. Berubah sahaja salah satu, impaknya besar! Sama ada rumah anda tampak lebih luas atau sempit.
Patutlah ramai yang begitu teiliti bab-bab memilih warna cat dan jenis perabot. Cacat salah satu akan menampakkan rumah anda serba tak lengkap.
Kalau nak selamat, pilih warna cat yang sesuai dengan semua jenis perabot seperti kelabu, putih dan krim. Melalui kaedah ini, anda boleh bermain dengan warna perabot untuk melengkap rumah baru anda!
Itulah kelebihan aspek kelengkapan rumah berbanding keselamatan rumah. Tiada batasan untuk anda berkarya mengikut bajet. Paling penting, kalau tersilap pasang, boleh ‘cover’ dengan cara yang versatile.
Ops! Sebelum terlupa, pemilihan jenis cat juga penting. Cat yang murah, warnanya mudah luntur. Akhirnya, anda perlu mengecat banyak lapisan sehingga warnanya kelihatan.
Tak pasal-pasal anda berbelanja lebih jadinya nanti! Ini dia 8 Tip Dan Petua Beli Jenis Cat Rumah Cantik & Sesuai yang boleh anda baca!

Jangka Masa Panjang VS Jangka Masa Pendek?

Pilihan antara mengutamakan aspek keselamatan rumah atau kelengkapan rumah hakikatnya penuh dengan dilema yang dipengaruhi oleh faktor-faktor jangka masa panjang dan jangka masa pendek.
Semua itu sudah tentu ada limitasi dari segi kemampuan kewangan anda sendiri betul tak? Contohnya, anda sudah lama idamkan jubin lantai porselin, tetapi anda perlu korbankan angan-angan tersebut kerana keselamatan anak-anak di rumah bergantung pada kekuatan sekuriti rumah.
Selain itu, majoriti bajet renovation telah anda lebihkan kepada sekuriti rumah. Maka, belilah perabot yang lebih murah. Akhirnya, selepas 3-5 tahun, anda perlu tukar perabot baru.
Sedangkan, ia takkan terjadi sekiranya anda beli perabot mahal dan boler bertahan bertahun lama. Tetapi, itulah, anda sudah banyak melabur pada sekuriti rumah.
Siapa yang tak teruja mengubahsuai dalaman rumah seperti ala-ala English style sehingga berpuluh ribu habis untuk perabot, cat, jubin dinding, lantai dan kabinet.
Satu hari setelah 10 tahun, rumah anda tiba-tiba dimasuki penceroboh kerana anda tidak memasang sebarang alat keselamatan rumah. Kesannya, habis harta benda anda dikebas macam itu sahaja.
Aduhai, dilema betul fikirkan kelebihan jangka masa panjang dan pendek ini kan?
Berpijaklah di bumi yang nyata. Aspek keselamatan atau kelengkapan rumah, kedua-duanya bergantung pada kemampuan kewangan anda.
Jangan pula berbelanja tak ingat dunia sampai sanggup berhutang. Beli rumah pun guna loan, takkan renovation rumah masih nak berhutang? Silap besar tu!
Jadi, tak kisahlah anda mengutamakan aspek yang mana satu asalkan pilihan ini akan menjamin keselesaan anda sekeluarga. Paling penting, anda berpuas hati dengan setiap duit yang anda laburkan.
Tiada betul, tiada salah. Yang ada cuma kepuasan!
Panduan Relevan

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru

Kalkulator Pembiayaan Semula

Ketahui penjimatan anda boleh dapat dengan pembiayaan semula pinjaman perumahan anda