19 Cara Moden Dan Tradisional Untuk Menghapuskan Pelbagai Kutu

Kutu ni nampak je kecil, tapi kalau dah mula merebak, boleh jadi satu masalah kesihatan yang serius. Jadi, sebelum jadi apa-apa yang tak diingini pada kita, keluarga, atau haiwan peliharaan yang ada, jom kita tengok apakah tips untuk menangani masalah kutu.
kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Pernah tak rasa gatal-gatal dekat kulit kepala macam ada sesuatu yang meliar dekat celah-celah akar rambut korang? Situasi ni selalunya dikaitkan dengan kutu! Ha…siapa tak kenal kutu kan?

Masalah kutu ni sebenarnya memang dah serasi dengan kehidupan masyarakat kita sejak zaman dulu lagi. Lagi-lagi kalau masa tadika dan sekolah rendah tu, dah jadi macam biasa pula budak-budak ada kutu atas kepala.

Dulu-dulu, bila ada kutu, selalunya mak kita akan lumur ubat kutu dekat satu kepala, lepastu balut dengan tuala selama 2 hingga 3 jam atau ada yang sampai sehari!

Lepas buka je tuala, memang puas hati mak-mak kita dapat tengok kutu-kutu tu terbongkang mati semuanya.

Tapi, tu zaman dulu la, zaman sekarang ni ada banyak lagi cara untuk menangani masalah kutu ni termasuklah cara moden dan tradisional. Sebelum kita masuk ke bab tip dan petua, mari kita kenal-kenal dulu dengan kutu ni ya.

 

Apakah Itu Kutu?

Fakta Sains! Kutu adalah salah satu spesies serangga parasit tanpa kepak yang kecil bersaiz antara dari 2mm hingga 4mm. Hobi kutu ini adalah menghisap darah dari kulit sebab tu memang makanan kutu.

Kutu boleh menghasilkan telur dalam masa 7 hingga 10 hari dekat pangkal rambut kita, sebab kawasan tu yang berdekatan dengan kulit kepala, dan ianya boleh hidup selama 3 hari di bawah keadaan suhu kepala.

Anak kutu ambil masa dari 6 hingga 10 hari lepas menetas untuk menjadi kutu dewasa dan mula merayap di kawasan rambut dan kulit kepala kita. Ha…waktu nilah kita dah boleh mula rasa tak selesa dan asyik menggaru kepala 24 jam!

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Mesti korang tertanya-tanya berapa banyak telur kutu yang mampu dihasilkan oleh seekor kutu betina. Jawapan amnya ialah sebanyak 6 biji telur setiap hari selama 30 hari. Fuh, itu baru seekor, cuba bayangkan kalau ada 10 ekor kutu yang bertelur atas kulit kepala kita? Meremang!

Yang takutnya, kalau kutu dibiarkan merebak dengan banyak, ia boleh menyebabkan infeksi yang dipanggil sebagai Pedikulosis.

Pedikulosis ni sebenarnya jangkitan akibat dari serangan parasit pada kulit kepala yang boleh berlaku dalam keadaan sentuhan antara rambut yang dijangkiti dengan rambut mangsa baru, sama ada melalui penggunaan sarung kepala, sikat, atau tuala rambut.

 

Apakah Spesis Kutu Yang Ada?

Kalau nak tau, kutu ni sebenarnya boleh hidup selama 72 jam saja di tempat selain dari kepala. Selain tu, bukan kutu kepala je tau yang wujud dalam dunia ni, ada banyak lagi jenis kutu yang korang perlu tahu dan sesetengah darinya juga boleh datang dari haiwan.

Sehingga kini, ada lebih kurang 3,000 spesies kutu umum yang wujud di dunia ni. Mari kita tengok senarai jenis-jenis kutu yang lebih biasa dijumpai:

1) Kutu Kepala atau Kutu Rambut

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Haaa…Kutu kepala ni lah yang selalu kita jumpa dekat kepala budak-budak tu. Kutu rambut selalunya hidup di kawasan kepala hingga leher manusia dan bertelur pun di kawasan pangkal rambut.

Kutu kepala ni tak boleh terbang-terbang sebab tak ada sayap, jadi ia akan bergerak dan merangkak di kawasan kepala manusia. Kelajuan pergerakannya adalah sejauh 23cm seminit tau!

Walaupun tak boleh terbang, kutu kepala boleh mencari mangsa baru melalui sentuhan yang mana ia boleh bergerak dari rambut yang dijangkiti kepada rambut yang lain.

Contohnya, kalau berkongsi sikat, cekak kepala, atau tudung, kutu kepala akan bertindak laju untuk berpindah ke tuan rumah yang baru dan kemudiannya membiak dengan aktif.

Tapi, korang tak perlu risau sangat sebab kutu kepala ni tak akan menyebarkan penyakit. Cuma, gatal kulit kepala sebab kena gigit kutu, atau luka di kulit kepala kerana sering menggaru.

Oh! Perasan tak, bila dah ada kutu tu, mak-mak akan mula menyelak rambut dengan sikat kutu, pastu bila jumpa saja kutu kepala atau telurnya terus picit dengan kuku. Memang puas bila dapat dengar bunyi “pap” tu, kan?

2) Kutu Anjing

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Kutu anjing, atau nama saintifiknya Ctenocephalides canis, mampu untuk menghisap darah anjing walaupun bersaiz sangat kecil.

Ia mempunyai warna coklat gelap dan sukakan kawasan yang lembap. Jadi, tempat hidup dan membiaknya memang di celah-celah bulu haiwan di atas kulit badan haiwan tersebut.

Kutu anjing ni boleh berjangkit macam kutu kepala juga, melalui sentuhan dari haiwan lain yang berkutu, ataupun melalui persekitaran.

Simptom yang anjing tu dah dijangkiti kutu anjing ialah ia akan menggaru atau menggigit tubuh mereka sendiri kerana rasa gatal pada kulit badan.

Bila dah kena serangan kutu anjing, kulit haiwan tersebut akan mula mengalami iritasi dan juga gugur.

Selain itu, gusi haiwan peliharaan korang pun akan kelihatan pucat sebab darahnya dah dihisap oleh kutu anjing yang sering menghisap darah.

Kalau nak tahu, kutu jenis ni mampu menghisap darah sehingga 15 kali dari tubuhnya. Jika berlarutan, haiwan kesayangan korang berisiko untuk mendapat infeksi lain yang lebih serius.

Sebabnya, kutu anjing mampu juga membawa parasit seperti cacing pita ke dalam tubuh haiwan tersebut. Takutnya!

Lagi ngeri sebab kutu anjing ni mampu menyerang dan menghisap darah manusia! Nanti akan muncul benjolan merah yang kecil serta lingkaran merah di sekeliling kawasan yang digigit tu. Tapi, jangan risau…sebab ia tak akan berjangkit antara kontak sesama manusia.

3) Kutu Kucing

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Yang ni pula, nama saintifiknya ialah Ctenocephalides felis. Lebih kurang sama dengan kutu anjing, tapi yang ni parasit luar yang boleh menghisap darah tubuh badan kucing korang.

Kucing boleh mendapat kutu ini melalui manusia, haiwan pengerat, atau klinik haiwan yang kotor dan penuh dengan bakteria.

Mesti korang tertanya-tanya, macam mana manusia boleh menjadi perantara untuk menyebarkan kutu pada kucing kan?

Ha…kalau korang nak tahu, kutu ni boleh melompat setinggi 6 inci tau! Jadi, tak pelik lah kutu ni boleh tumpang di pakaian atau pun kasut manusia yang kemudiannya dibawa masuk ke dalam rumah dan menjangkiti kucing kesayangan korang.

Tikus pun boleh menyebarkan kutu ni pada kucing, jadi kena berhati-hati kalu kawasan rumah korang banyak tikus berkeliaran. Cepat-cepatlah perhatikan kucing korang tu kalau dah menggaru secara panik dan ekstrem.

Selain dari gatal, akan timbul kudis atau koreng di leher atau punggung kucing. Secara amnya, kutu kucing ini tak membahayakan manusia, tetapi ia mampu untuk berpindah kepada manusia sama seperti kutu anjing dan lagi berisiko kalau kucing korang kerap keluar rumah.

4) Kutu Babi atau Sengkenit

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Siapa yang rasa kasar sangat nak sebut kutu babi tu, boleh lah guna nama formalnya iaitu Sengkenit. Parasit ni datang dari dua kelompok hama: Ixodidae (sengkenit yang berkulit keras), atau Argasidae (sengkenit yang berkulit lembut).

Sengkenit atau kutu babi ni menghisap darah manusia dan mamalia menggunakan sengat tajam di bahagian depan, serta 8 kaki untuk membiak dengan aktif lagi-lagi dalam keadaan suhu yang lembap.

Sebab tulah kutu babi ni banyak hidup di kawasan belukar, lalang, dan terdapat banyak haiwan, terutamanya kawasan kampung.

Kutu babi ni akan merayap dulu di kawasan kulit sebelum menghisap darah dan badannya akan membesar 30 kali dari saiz asal.

Selagi belum kenyang, fizikalnya leper dan sangat halus tapi kalau dah melekat di permukaan kulit memang susah nak tanggal.

Ada cara khas bila nak mencabutnya dari kulit supaya tak berlaku infeksi lain. Selalunya bila kena gigit, korang akan rasa sengal-sengal badan, lenguh, kebas atau sampai boleh demam.

5) Kutu Air

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Okay, kutu air ni ada dua jenis. Satunya adalah kutu air yang dikenali juga sebagai Moina, bukan sejenis parasit yang hisap darah tapi adalah makanan berprotin yang bagus untuk tumbesaran anak ikan.

Lagi satu adalah kutu air yang dikenali sebagai tinea pedis atau Athlete’s Foot, iaitu jangkitan yang biasa berlaku pada bahagian kaki.

Kutu air untuk makanan ikan tu memang ada orang yang biak sendiri untuk dijual. Sebagai contoh, seorang peniaga ikan laga ni yang berusaha menternak kutu air atau moina untuk dijadikan makanan anak ikan laga.

Katanya, “Apabila anak ikan laga diberi makan moina ia akan lebih sihat dan dalam tempoh sebulan, anak ikan laga ini boleh dikomersialkan berbanding sebulan setengah hingga dua bulan untuk tempoh tumbesaran biasa”.

Kalau yang jangkitan di kaki tu pula bukanlah disebabkan wujudnya kutu air pada kaki, tapi berpunca dari jangkitan kulat atau fungus yang membiak pada lapisan kulit di bahagian kaki.

Biasanya ia menjangkiti ruang antara celah-celah jari kaki, tapi boleh juga menjangkiti keseluruhan anggota kaki seperti tumit, sisi dan tapak kaki.

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Sekarang korang dah tahu sedikit sebanyak tentang kutu-kutu yang ada, tibalah masa untuk kita lihat apakah cara-cara tradisional dan moden untuk menangani masalah kutu-kutu ni:

 

1) Kutu Kepala atau Kutu Rambut

  • Gunakan sikat kutu khas

Sikat kutu ni ada jejari sikat yang halus, keras dan berkedudukan rapat antara satu sama lain supaya kutu boleh terselit di celah-celah jejari sikat tu.

Bila nak buang kutu, boleh ketukkan sikat atas permukaan keras atau gunakan kertas untuk keluarkan badan dari celahan tu.

Sebelum menyikat rambut, korang perlu basuh dulu rambut dengan syampu supaya mudah untuk kutu tu melekat dekat sikat. Lakukannya selama empat hari sekali untuk kesan yang efektif.

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

  • Bancuhan cuka/lemon dan minyak kelapa/minyak zaitun

Sapukan bancuhan pada seluruh rambut korang sebelum tidur dan kemudian tutupkan kepala dengan tuala atau “shower cap”, biarkan semalaman.

Esoknya, basuh rambut dengan syampu supaya kulit kepala dan rambut korang bersih dari kutu-kutu yang sudah mati.

Untuk pengetahuan korang, cuka dan lemon mempunyai sifat masam yang berkemampuan untuk membunuh kutu di kepala termasuk telurnya.

  • Ubat kumur atau mouth wash

Yang ni tak kisah ubat kumur jenama apa. Korang sapukan saja di seluruh kepala dan rambut sampai rata serta balutkan kepala korang dengan “shower cap” selama 2 jam.

Kemudian, basuh rambut dengan syampu sampai bersih. Bukan setakat kutu mati, rambut pun bau segar dan unik!

  • Syampu kutu khas untuk membasmi kutu hidup

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Korang boleh dapatkan syampu kutu ini dekat mana-mana farmasi tapi kena pakai secara konsisten tau.

Basuh dulu rambut dan syampu sebanyak 2-3 kali sebulan supaya kutu dewasa atau pun yang baru menetas akan mati secara berperingkat.

Tapi, kena beringat juga sebab syampu jenis ni selalunya tak mampu untuk membunuh telur kutu. Jadi bila menetas mungkin akan ada lagi kutu baru kalau dah berhenti guna syampu.

  • Ubat kutu formulasi khas

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Ubat kutu ni pun boleh dibeli di mana-mana farmasi, atau ada juga di klinik-klinik yang berkenaan. Ni kira salah satu cara paling pantas dan moden untuk membunuh kutu sebab kandungannya telah diformulasi khas untuk membasmi kutu seperti Pyrethrin dan Permethrin (Nix).

 

2) Kutu Anjing dan Kutu Kucing

  • Tanah Diatom

Tanah jenis ini berfungsi sebagai bahan anti serangga. Jadi, korang boleh gunakan untuk membasmi kutu yang melekat dekat haiwan peliharaan korang dengan menabur tanah tersebut di kawasan sekitar rumah serta tempat tinggal haiwan tersebut.

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

  • Cuka epal, lemon dan sabun cuci pinggan

Senang sangat petua ni sebab barangnya memang dah selalu ada di rumah kan? Bancuhkan semua bahan-bahan tersebut dan lumurkan pada seluruh badan haiwan korang. Kemudian, cuci dengan syampu haiwan supaya kutu tersebut mati dan lari dari melekap di bulu dan kulit.

  • Rosemary

Jangan tak tahu yang rosemary ni bukan boleh guna untuk masak saja. Herba bunga yang terkenal ni juga boleh digunakan sebagai ubat untuk membasmi kutu sebab kutu anti dengan bau yang dihasilkan dari bunga ini.

Korang boleh cuba gunakan minyak rosemary pada haiwan peliharaan, atau tanam herba ni berdekatan dengan sangkar haiwan peliharaan.

  • Ubat kutu anjing dan kucing

Ubat kutu anjing dan kucing boleh dibeli di mana-mana farmasi atau klinik haiwan. Pastikan korang sapu ubat kutu ini secara konsisten pada tubuh haiwan supaya kutu cepat dihapuskan.

Kalau ubat tu perlu dimakan atau diminum, korang boleh campurkan dengan air minuman atau makanan haiwan kesayangan korang.

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Contoh ubat kutu anjing dan kucing yang terdapat di pasaran adalah Boehringer Ingelheim NexGard (Afoxolaner) Chewables, Revolution Selamectin for Puppies and Kitten, Bedak Flea N Tick Doris, Boehringer Ingelheim Frontline Spray, dan banyak lagi.

Namun, untuk kesan yang lebih efektif, korang dinasihatkan untuk tidak memandikan haiwan tersebut selepas diberikan ubat kutu sehingga 7-14 hari kemudian.

  • Konsultasi pakar atau doktor haiwan

Kalau keadaan kutu yang dialami tu dah terlalu teruk, maka korang dinasihatkan supaya membawa haiwan kesayangan korang ke klinik haiwan atau pakar untuk mendapatkan rujukan yang sahih dan bersesuaian dengan keadaan haiwan tersebut.

 

3) Kutu Babi atau Sengkenit

  • Tembakau atau Kapur Sireh

Kutu babi atau sengkenit adalah sejenis kutu yang paling susah nak cabut kerana cengkamannya yang begitu kuat.

Salah satu cara yang korang boleh cuba adalah dengan bancuhan tembakau atau kapur sireh kerana kandungan nikotin yang tinggi.

Nikotin ni sebenarnya berfungsi untuk menggantikan bahan kimia yang digunakan untuk mencegah hama.

Korang hanya perlu ambil sedikit tembakau, campur sedikit air kemudian tekapkan atau titiskan bancuhan tersebut pada kutu babi tersebut selama lebih kurang 20-30 saat sehingga tanggal atau mati.

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

  • Minyak cap kapak

Letakkan sedikit minyak cap kapak pada kapas dan sapukan pada badan kutu babi tersebut. Sifat panas dan berangin minyak cap kapak tu akan membuatkan kutu babi rasa panas dan kemudiannya akan tertanggal dengan sendiri. Mudahkan?

  • Penyembur racun serangga

Oleh kerana kutu merupakan salah satu serangga, boleh lah gunakan penyembur racun serangga seperti Ridsect atau Shieldtox untuk mematikan kutu babi tersebut.

Tapi, jangan pula korang pergi spray anggota badan yang terkena tu, spray pada kapas atau tisu dulu, dan kemudiannya tekap di atas kutu babi tesebut.

  • Alkohol, minyak tanah atau cuka

Ketiga-tiga bahan ni bersifat panas dan boleh melemahan cengkaman kutu babi dari permukaan kulit. Kalau disapu, maka ianya akan mudah tertanggal kerana berasa tidak selesa dan panas.

  • Rujuk rawatan dari klinik atau hospital

Sekiranya kutu babi tersebut masih degil melekat di permukaan kulit, maka silalah rujuk pada yang pakar untuk menanggalkan kutu babi tersebut, lagi-lagi kalau dah ada di kawasan yang berisiko seperti dalam telinga, mata, atau kemaluan.

Biasanya para doktor akan menggunakan cecair untuk mematikan kutu babi tersebut dan menggunakan penyepit untuk menarik anggota badan kutu babi tu dengan perlahan-lahan.

 

4) Kutu Air (Athlete’s Foot)

  • Lidah buaya

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Potongkan daun lidah buaya untuk mendapatkan gel dari dalam daun tersebut. Sapukan pada kawasan yang terkena jangkitan kutu air itu setiap hari sehingga nampak perubahan.

Gel dari lidah buaya sebenarnya mempunyai kandungan anti septik dan anti inflamasi yang sangat baik untuk merawat kulit yang luka.

  • Bancuhan air garam

Campurkan garam kasar secukupnya dengan air panas dan gaulkan sehingga garam hancur dan sebati. Kemudian, rendamkan kaki selama 20 minit setiap hari sehingga nampak perubahan.

Garam juga mempunyai kandungan anti septik yang mampu membunuh bakteria yang boleh menyebabkan kutu air atau athlete’s foot.

  • Bawang putih

Bawang putih mengandungi minyak atsiri dan allicin yang bermanfaat sebagai anti bakteri, anti septik dan anti inflamasi. Jadi, kalau kita sapukan bawang putih di kawasan yang terkena kutu air, ia boleh mengurangkan rasa gatal.

Untuk kesan yang lebih efektif, selepas menyapu bawang putih tersebut, biarkan dulu selama beberapa jam, dan lakukannya 3 kali seminggu.

  • Ubat kutu air

Untuk kesan yang cepat dan efektif, dapatkan ubat kutu air yang telah diformulasikan dengan bahan-bahan yang dapat meredakan infeksi serta mematikan kuman dalam beberapa minggu.

kutu babi, kutu, kutu kucing, kutu air, kutu rambut, kutu anjing, sikat kutu, sengkenit

Ubat kutu air ni selalunya kena pakai sampai habis dan betul-betul pulih untuk mengelakkan jangkitan semula. Ada beberapa jenama di luar sana, jadi lebih elok kalau terus rujuk di klinik atau hospital untuk mendapat ubat yang bersesuaian mengikut tahap jangkitan.

 

Macam Mana Nak Mencegah Kutu?

Bak kata pepatah, mencegah lebih baik daripada mengubati, betul tak? Borak pasal kutu ni memang rasa meremang dan menggelikan. Tapi, masalah kutu ni boleh dicegah dengan lebih awal menggunakan cara-cara di bawah ni:

  1. Pastikan tubuh badan sentiasa bersih dan rambut terjaga dengan menggunakan sabun dan syampu yang sesuai.
  2. Pakai pakaian yang bersih supaya tiada bakteria dari luar yang melekat pada pakaian.
  3. Pastikan cadar dan carpet sentiasa dibasuh dan ditukar ganti dengan yang bersih.
  4. Jika mempunyai haiwan peliharaan, pastikan ianya telah divaksin, mandi dan periksa keadaan tubuh badannya selalu.
  5. Sentiasalah berwaspada dan menjaga kebersihan kawasan dalam dan luar rumah supaya berada dalam keadaan selamat dan bersih.

Pokok pangkalnya, korang kena rajin dan jangan ambil remeh tentang kepentingan menjaga kebersihan ni tau!

Kutu ni nampak je kecil dan halus, tapi kalau sekali dah kena serang, memang akan menggangu keselesaan diri dan orang sekeliling.

Semoga dengan perkongsian ini dapat memberikan kesedaran tetang kepentingan kebersihan selain dari membantu korang untuk membasmi masalah kutu.

 

Kalau kutu bukanlah masalah serangga perosak yang anda hadapi, cuba lihat panduan kami untuk Hapuskan 10 Jenis Serangga Dan Haiwan Perosak Di Rumah. Mana tahu ada masalah lain yang dapat kami selesaikan!

Read Next

Feedback