Kenalpasti Jika Program Rumah Perakku Adalah Untuk Anda!

Jika anda sedang mencari rumah di Perak, panduan ni adalah untuk anda! Kami akan lihat dengan lebih dekat lagi apakah program ini, syarat kelayakan yang perlu kamu ada, cara-cara memohon, serta dokumen-dokumen yang diperlukan.
rumah perakku, borang permohonan program rumah perakku, program rumah perakku, borang rumah perakku, projek rumah perakku, lphp rumah perakku, rumah perakku lphp, borang rumah perakku, contoh rumah perakku

Mempunyai bumbung di atas kepala sudah sangat mencukupi untuk sesetengah orang. Walaupun rumah tu hanyalah disewa, tapi ianya pasti tak sama dengan memiliki rumah sendiri kan?

Kalau anda kini tinggal di Perak dan sedang mencari untuk membeli rumah idaman di negeri tersebut, anda bolehlah cuba untuk memohon rumah di bawah Program Rumah Perakku.

Ianya bukan sekadar menawarkan rumah mampu milik, tetapi juga rumah kos rendah dan kos sederhana, sesuai untuk tahap pendapatan yang berbeza bagi golongan berpendapatan rendah (B40).

Wah, rasa macam dah tak sabar nak tahu apa sebenarnya Program Rumah Perakku ni! Jom teruskan membaca untuk tahu lebih lanjut.

 

Tentang Program Rumah Perakku

Program Rumah Perakku adalah salah satu inisiatif daripada kerajaan negeri Perak untuk membantu penduduk negeri Perak yang memang masih belum mempunyai sebarang rumah kediaman.

rumah perakku, borang permohonan program rumah perakku, program rumah perakku, borang rumah perakku, projek rumah perakku, lphp rumah perakku, rumah perakku lphp, borang rumah perakku, contoh rumah perakku

Antara objektif utama skim bantuan perumahan ni adalah untuk memberi peluang kepada golongan berpendapatan rendah untuk memiliki rumah sendiri.

Agensi yang bertanggungjawab untuk menjalankan program ni adalah Lembaga Perumahan dan Hartanah Perak (LPHP) dan Perbadanan Kemanjuan Negeri Perak (PKNP) dan juga mendapat kerjasama daripada sektor swasta.

Dengan program ini, mereka yang layak akan dapat membeli rumah pertama pada harga mampu milik. Harga yang ditawarkan bagi Rumah Perakku adalah seperti berikut:

  • RM90,000 ke bawah untuk rumah kos rendah.
  • Tak lebih daripada RM150,000 untuk rumah kos sederhana.
  • Bawah RM250,000 untuk rumah mampu milik.

Projek Rumah Perakku ni bakal dibina di seluruh negeri, dan di bawah ni adalah sedikit sebanyak maklumat tentang Projek Rumah Perakku yang ada untuk pemohon:

Maklumat Projek Perumahan Di Negeri Perak

1. Rumah Perakku Bidor

  • Daerah: Batang Padang
  • Mukim: Bidor
  • Harga Minimum: RM70,000
  • Harga Maksimum: RM140,000

2. Rumah Perakku Kos Sederhana Desa Pengkalan

  • Daerah: Kinta
  • Mukim: Sungai Terap
  • Harga Minimum: RM70,000
  • Harga Maksimum: RM140,000

3. Rumah Perakku Mampu Milik Bidor

  • Daerah: Batang Padang
  • Mukim: Bidor
  • Harga Minimum: RM140,000
  • Harga Maksimum: RM250,000

4. Rumah Mampu Milik Pekan Dato Ahmad Said

  • Daerah: Kinta
  • Mukim: Ulu Kinta
  • Harga Minimum: RM238,000
  • Harga Maksimum: RM330,650

5. Rumah Perakku 90 K Malim Nawar

  • Daerah: Kampar
  • Mukim: Pekan Malim Nawar
  • Harga Minimum: RM90,000
  • Harga Maksimum: RM90,000

6. Rumah Perakku 90 K Tronoh

  • Daerah: Kinta
  • Mukim: Belanja
  • Harga Minimum: RM90,000
  • Harga Maksimum: RM90,000

7. Rumah Perakku 1 Rumah Bandar (Town House)

  • Daerah: Kampar
  • Mukim: Pekan Malim Nawar
  • Harga Minimum: RM70,000
  • Harga Maksimum: RM90,000

8. Rumah Perakku Kos Sederhana Kg. Serdang Setiawan

  • Daerah: Manjung
  • Mukim: Sitiawan
  • Harga Minimum: RM168,000
  • Harga Maksimum: RM168,000

9. Rumah Perakku Kos Rendah Kg. Serdang Setiawan

  • Daerah: Manjung
  • Mukim: Sitiawan
  • Harga Minimum: RM70,000
  • Harga Maksimum: RM70,000

10. Rumah Perakku Kos Rendah Smart Journey Mukim Sungai Terap

  • Daerah: Kinta
  • Mukim: Sungai Terap
  • Harga Minimum: RM85,000
  • Harga Maksimum: RM85,000

 

Contoh-Contoh Rumah Perakku

Sekarang kita dah tahu tentang program bantuan perumahan ni, mesti anda tertanya-tanya macam-mana rupanya Rumah Perakku ni kan? Apa tunggu lagi, jom kita tengok beberapa rumah contoh yang ada!

rumah perakku, borang permohonan program rumah perakku, program rumah perakku, borang rumah perakku, projek rumah perakku, lphp rumah perakku, rumah perakku lphp, borang rumah perakku, contoh rumah perakku

rumah perakku, borang permohonan program rumah perakku, program rumah perakku, borang rumah perakku, projek rumah perakku, lphp rumah perakku, rumah perakku lphp, borang rumah perakku, contoh rumah perakku

rumah perakku, borang permohonan program rumah perakku, program rumah perakku, borang rumah perakku, projek rumah perakku, lphp rumah perakku, rumah perakku lphp, borang rumah perakku, contoh rumah perakku

rumah perakku, borang permohonan program rumah perakku, program rumah perakku, borang rumah perakku, projek rumah perakku, lphp rumah perakku, rumah perakku lphp, borang rumah perakku, contoh rumah perakku

Bunyi macam banyak juga pilihan tu kan? Walau apa pun, sebelum anda nak memohon kenalah tahu jika anda layak atau tak!

 

Apakah Syarat Kelayakan Untuk Memohon Rumah Perakku

Antara syarat-syarat kelayakan yang anda perlu ada jika ingin memohon skim rumah tersebut adalah:

  • Warganegara Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas.
  • Masih belum memiliki rumah (rumah yang hendak dipohon mestilah rumah pertama).
  • Pendapatan isi rumah tak lebih daripada RM3,100 sebulan (untuk kos rendah - RM70,000 dan ke bawah).
  • Pendapatan isi rumah tak lebih daripada RM3,001 hingga RM7,000 sebulan (untuk kos sederhana – RM 70,001 hingga RM140,000).
  • Pendapatan terbuka (untuk mampu milik – RM140,001 hingga RM250,000).

Berdasarkan pendapatan isi rumah anda, bolehlah anda merancang untuk memohon rumah daripada kategori dan daerah yang bersesuaian.

 

Cara-Cara Memohon Rumah Perakku

Buat masa ni, permohonan bagi program Rumah Perakku sedang dibuka dan ia boleh dibuat secara online di laman web rasmi Lembaga Perumahan & Hartanah Perak.

Panduan di bawah akan membantu anda memohon Rumah Perakku LPHP ni.

  1. Pergi ke laman web rasmi LPHP
  2. Tekan ‘Mohon Sekarang’ dan ‘Permohonan Baru
  3. Isi borang permohonan Program Rumah Perakku dengan lengkap dan jujur
  4. Tekan ‘Daftar Permohonan Rumah’

rumah perakku, borang permohonan program rumah perakku, program rumah perakku, borang rumah perakku, projek rumah perakku, lphp rumah perakku, rumah perakku lphp, borang rumah perakku, contoh rumah perakku

Maklumat penting yang perlu anda ketahui selepas permohonan dihantar:

  • Jika permohonan rumah berjaya, pemohon akan menerima email yang mengandungi maklumat akses ke akaun pemohon.
  • Pemohon perlu mengemaskini maklumat dan dokumen-dokumen berkaitan permohonan rumah dengan segera.
  • Pemohon boleh mengemaskini profil dan permohonan rumah atau menyemak status permohonan rumah.

Kalau anda berasa ragu-ragu untuk memohon online, anda juga boleh mengisi borang Rumah Perakku yang boleh dimuat turun di sini.

Selepas mengisi borang tu, anda haruslah menghantarkannya ke alamat yang diberi. Jika ada sebarang pertanyaan anda juga boleh berhubung terus dengan LPHP.

 

Apakah Dokumen-Dokumen Yang Diperlukan?

rumah perakku, borang permohonan program rumah perakku, program rumah perakku, borang rumah perakku, projek rumah perakku, lphp rumah perakku, rumah perakku lphp, borang rumah perakku, contoh rumah perakku

Jika dipanggil ke temuduga ada beberapa dokumen yang perlu dibawa, antaranya:

  • Salinan kad pengenalan terbaru pemohon dan pasangan
  • Salinan sijil nikah / daftar perkahwinan
  • Salinan sijil kelahiran / kad pengenalan (MyKid) anak-anak dan lain-lain tanggungan
  • Salinan Surat CCRIS dan CTOS (Jika Ada)
  • Salinan slip gaji terkini bagi 3 bulan berturut-turut dan Penyata KWSP pemohon dan pasangan
  • Surat pengesahan dan perakuan pendapatan bulanan pemohon dan pasangan dari Ahli Dewan undangan Negeri (ADUN)/Penghulu/Pesuruhjaya Sumpah (untuk yang bekerja sendiri)
  • Sekeping gambar warna terbaru ukuran pasport 

Kalau ada apa-apa soalan berkaitan LPHP Rumah Perakku, anda boleh terus ke pejabat LPPH atau hubungi mereka di 05-209 5000.

Sekarang kita dah tahu tentang program bantuan perumahan ni, mesti anda tertanya-tanya macam-mana rupanya Rumah Perakku ni kan? Apa tunggu lagi, jom kita tengok beberapa rumah contoh yang ada!

Bagi mereka yang sedang mencari rumah di Perak tetapi susah untuk mendapatkan pinjaman perumahan, inilah peluang keemasan yang tak patut dilepaskan.

Program Rumah Perakku mungkin adalah jalan yang terbaik untuk anda merasai nikmat memiliki rumah idaman sendiri.

Read Next

Feedback