16 Fakta Merdeka 118 Anda Patut Tahu!

Merdeka 118 akan menjadi bangunan tertinggi di Malaysia dan Asia Tenggara apabila siap kelak. Ketahui 16 fakta tentangnya serta Program Geran Komuniti yang ditawarkannya bagi memastikan penglibatan menyeluruh komuniti!
merdeka 118, merdeka pnb

Dekat Malaysia ni memang dah banyak mercu tanda, tapi anda tahu tak akan siap satu lagi mercu tanda baru yang bakal menjadi menara tertinggi kedua di dunia selepas Burj Khalifa? 

Selalunya ramai yang suka melancong ke luar negara untuk melihat tempat menarik di negara orang. Tapi, kalau anda nak tahu di negara kita ni pun banyak sangat tempat dan mercu tanda yang boleh diterokai.

Boleh kata semua negeri dan wilayah di Malaysia mempunyai mercu tanda sendiri.

Kalau setiap 13 buah negeri dan 3 Wilayah Persekutuan ni memiliki dua atau tiga mercu tanda, boleh bayangkan tak berapa banyak warisan tanah air yang kita ada? Fuh…ambil masa juga nak melawat semua tempat tu.

Di bandar Kuala Lumpur saja terletak lebih 5 mercu tanda termasuk Menara Kuala Lumpur, Menara Berkembar Petronas, Istana Negara, Dataran Merdeka, Bangunan Sultan Abdul Samad, Stesen Keretapi Kuala Lumpur dan pelbagai lagi mercu bersejarah.

Kita rasa macam dah banyak tapi ada satu lagu mercu tanda baru yang sedang dibangunkan di tengah ibu kota iaitu projek pembangunan Merdeka 118 atau PNB 118.

Merdeka 118, merdeka pnb 118, pnb 118, bangunan tertinggi di malaysia, bangunan tertinggi dunia

Projek ini adalah milik PNB Merdeka Ventures Sdn Bhd, anak syarikat Permodalan Nasional Bhd (PNB) yang bakal menyaksikan penyatuan luar biasa antara seni bina sejarah dan kontemporari.

Merdeka 118 sedang dibina di Bukit Petaling, sebuah bukit bersejarah di mana Tunku Abdul Rahman mengisytiharkan kemerdekaan Tanah Melayu di Stadium Merdeka pada tahun 1957. Jika tiada aral melintang, bangunan pencakar langit ini akan siap pada tahun 2022.

Bukit Petaling juga adalah rumah kepada bangunan bersejarah lain seperti Stadium Negara (stadium tertutup pertama Malaysia), Institusi Victoria (sekolah menengah tertua di Kuala Lumpur), dan Sekolah Methodist Boys (sekolah yang ditubuhkan oleh seorang pegawai British).

Anda mesti dah tak sabar nak tahu dengan lebih lanjut mengenai Merdeka 118, kan? Mana taknya sebab pembangunan berprestij ni bakal menaikkan lagi nama negara dan meningkatkan sektor pelancongan di sini. Bangga sungguh rasanya menjadi rakyat Malaysia tau!

Tanpa membuang masa, kami sediakan beberapa fakta dan maklumat yang membuatkan pembangunan menara Merdeka PNB sangat teristimewa dan lain daripada yang lain.

 

16 Fakta & Maklumat Menarik Tentang Merdeka 118

Fakta #1

Pencakar langit baru ini dinamakan Merdeka 118 sempena memperingati kemerdekaan Malaysia serta ia dibina di tapak bekas Taman Merdeka. Ianya terletak bersebelahan dua warisan negara – Stadium Negara dan Stadium Merdeka.

Merdeka 118, merdeka pnb 118, pnb 118, bangunan tertinggi di malaysia, bangunan tertinggi dunia

Kredit foto: FB Jabatan Penerangan Malaysia

 

Fakta #2

Terdahulu dikenali sebagai KL 118 kerana terletak di Kuala Lumpur dan memiliki 118 tingkat. Nama lain bagi Merdeka 118 adalah Menara Warisan Merdeka dan HQ PNB kerana ia akan menjadi ibu pejabat baru PNB.

Fakta #3

Nombor 118 di dalam nama Merdeka 118 melambangkan jumlah tingkat yang akan ada di menara tersebut. Dengan 118 tingkat, ia bakal menjadi bangunan pertama di Asia Tenggara yang mempunyai lebih daripada 100 tingkat.

Fakta #4

Sebaik saja siap, pencakar langit setinggi 644 meter ini akan menjadi bangunan tertinggi ke-2 di dunia selepas Burj Khalifa di Dubai, bangunan tertinggi di Asia Tenggara dan bangunan tertinggi di Malaysia.

Fakta #5

Permodalan Nasional Berhad (PNB), salah satu syarikat pengurusan dana terbesar di Malaysia menjangkakan kos pembangunan kasar Merdeka 118 adalah sebanyak RM5 bilion.

Fakta #6

Merdeka 118 merupakan bangunan yang merangkumi 278,709 meter persegi ruang luas lantai dan terdiri daripada 154,219 meter persegi luas sewaan bersih ruang pejabat Gred-A serta kira-kira 92,903 meter persegi ruang niaga.

Fakta #7

Setelah dibina, sebuah dek pemerhatian ‘The View at 118’ disediakan bagi mereka yang ingin menikmati latar langit Kuala Lumpur yang indah. Ketinggian lantai pemerhatian ini juga akan menjadikannya platform tertinggi di Asia Tenggara.

Merdeka 118, merdeka pnb 118, pnb 118, bangunan tertinggi di malaysia, bangunan tertinggi dunia

Kredit foto: PNB

 

Fakta #8

Satu lagi ciri khas Merdeka 118 adalah lif tinggi yang akan menawarkan pengalaman yang amat unik. Lif diperbuat daripada kaca dan keluli, pengunjung akan dapat melihat pemandangan langit Kuala Lumpur sepanjang lif itu naik ke atas.

Fakta #9

Terletak di lokasi strategik antara Jalan Maharajalela dan Jalan Hang Jebat, Merdeka 118 mempunyai akses mudah ke rangkaian jalan utama termasuk Jalan Syed Putra, Jalan Pudu, Jalan Loke Yew, Jalan Hang Tuah, Jalan Tun Razak dan Jalan Tun Tan Cheng Lock.

Fakta #10

Pengangkutan awam tak akan menjadi masalah bagi mereka yang ingin bergerak ke dan dari menara ini kerana ia mempunyai akses MRT yang terancang.

Pembangunan PNB 118 disokong oleh dua landasan kereta api berdekatan iaitu laluan Sungai Buloh-Kajang (MRT1) dan laluan Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (MRT2).

Fakta #11

Setakat Ogos 2021, Merdeka 118 adalah bangunan tertinggi yang sedang berada dalam pembinaan di seluruh dunia.

Maknanya tak ada dah negara lain yang tengah membina bangunan pencakar langit. Hanya di Malaysia!

Fakta #12

Reka bentuk bangunan adalah daripada usaha kerjasama antara RSP Architects Sdn. Bhd dan Fender Katsalidis Architects yang berpusat di Melbourne.

Merdeka 118, merdeka pnb 118, pnb 118, bangunan tertinggi di malaysia, bangunan tertinggi dunia

Kredit foto: Twitter Skycrapers MY

Inspirasi di sebalik rekaan Merdeka 118 mencerminkan imej ikonik pengisytiharan kemerdekaan oleh Perdana Menteri Pertama Malaysia, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj di mana tangan kanan Tunku Abdul Rahman dinaikkan Ketika melaungkan 'Merdeka' tujuh kali pada 31 Ogos 1957.

Disebabkan itu jugalah ada tambahan puncak 160m di atas menara yang menjadikan ketinggian Merdeka 118 mencapai 644m.

Fakta #13

Satu-satunya Hotel Park Hyatt di Malaysia akan merangkumi ruang lantai seluas tiga juta kaki di 17 tingkat teratas Merdeka 118.

Fakta #14

Sebuah pusat membeli belah ‘118 Mall’ akan dihubungkan terus ke menara dan dikelilingi kehijauan serta taman terbuka 'Merdeka Boulevard at 118' seluas 1.62 hektar, di samping tiga menara kediaman eksklusif.

Fakta #15

Presint Merdeka 118 juga akan menampilkan sebuah muzium tekstil yang mengetengahkan tesktil dunia Melayu, pusat jagaan kanak-kanak serta Masjid Merdeka dengan kapasiti 3,000 jemaah.

Fakta #16

Menara Merdeka 118 akan menjadi bangunan pertama di Malaysia yang mempunyai tiga akreditasi bangunan platinum hijau di peringkat tempatan dan antarabangsa, iaitu Indeks Bangunan Hijau (GBI), Hartanah Hijau (GreenRE) dan Kepimpinan dalam Reka Bentuk Tenaga dan Alam Sekitar (LEED).

Merdeka 118, merdeka pnb 118, pnb 118, bangunan tertinggi di malaysia, bangunan tertinggi dunia

Kredit foto: GBI

 

Apa itu Projek Geran Komuniti Merdeka 118?

Dalam usaha memastikan Merdeka 118 tidak jadi projek mega gajah putih, satu Program Geran Komuniti turut dilancarkan.

Program ini bertujuan untuk mewujudkan kejiranan sekitar Merdeka 118 yang bersepadu, berkembang maju dan kaya dengan nilai seni budaya. 

Ia juga untuk memperkasa komuniti setempat serta memastikan pembangunan perniagaan, institusi dan organisasi masyarakat di kawasan yang memang kaya dengan sejarah ini.

Lima kawasan dikenalpasti untuk Program Geran Komuniti Merdeka 118 iaitu sekitar Petaling Street, Jalan Hang Tuah, Kuadran Sukan 1, Kampung Attap dan sekitar Pudu.

Tujuannya tidak lain tidak bukan adalah untuk memupuk idea inovatif dalam pelbagai bidang seperti sukan, seni budaya dan perniagaan setempat.

Merdeka 118, merdeka pnb 118, pnb 118, bangunan tertinggi di malaysia, bangunan tertinggi dunia

Antara program yang dirancang seperti bengkel pembangunan kapasiti, program komuniti dan pelbagai projek yang boleh mewujudkan impak positif kepada masyarakat setempat.

Bagus kan? Tidaklah hanya tertumpu kepada orang yang mampu beli, mereka juga pastikan kejiranan sekitar berkembang sekali.

 

Projek Hartanah Sekitar Merdeka 118

Bila naiknya sesuatu pembangunan eksklusif, lebih-lebih lagi di tempat poskod terkemuka, kemungkinan untuk harga hartanah meningkat adalah sangat tinggi.

Sebagai contoh, Merdeka 118 masih dalam pembinaan tapi dah ada projek kediaman berdekatan yang memanfaatkannya sebagai faktor penjualan mereka.

Siapa tak tertarik dapat tinggal berhampiran menara kedua tertinggi dunia dan dapat tengok pemandangan indah kotaraya, kan?

Bagi yang teringin nak mencari kediaman di kawasan itu atau sekadar nak cuci mata, jom kita lihat beberapa hartanah kediaman yang tak jauh dari Merdeka 118 dan julat harga mereka.

Sunway Belfield (3.8km)

  • Residensi servis
  • 56 tingkat
  • 800 unit dan 6 pilihan pelan lantai
  • Harga sehingga RM943,000 dengan kadar RM768 – RM936 setiap kaki persegi.

OPUS Kuala Lumpur (2km)

  • Residensi servis
  • 32 tingkat
  • 357 unit dan 8 pilihan pelan lantai
  • Harga antara RM900,000 – RM1,650,000 dengan kadar RM821 – RM1,600 setiap kaki persegi.

Swiss Garden Residences (1.8km)

  • Residensi servis
  • 37 tingkat
  • 478 unit dan 8 pilihan pelan lantai
  • Harga antara RM480,000 – RM800,000 dengan kadar RM827 – RM1,173 setiap kaki persegi.

Casa Residency (1.7km)

  • Residensi servis
  • 26 tingkat
  • 188 unit dan 12 pilihan pelan lantai Harga antara RM708,000 – RM980,000 dengan kadar RM788 – RM1,269 setiap kaki persegi.

The Robertson (1.7km)

  • Kondominium
  • 46 tingkat
  • 500 unit dan 10 pilihan pelan lantai dan pembangunan bersepadu
  • Harga antara RM580,000 – RM990,000 dengan kadar RM1,100 – RM1,613 setiap kaki persegi.

Semua harga yang tertera di atas adalah setakat Ogos 2021. Harga mungkin berubah apabila Merdeka 118 hampir siap atau telah siap sepenuhnya. Kemudahan dan infrastruktur yang terdapat di kawasan tersebut juga memainkan peranan dalam perubahan harga.

Kami kongsikan juga video pembangunan Merdeka 118 ni, terbaik kan?

Sekarang anda dah tahu beberapa fakta penting tentang Merdeka 118 dan hartanah yang ada disekitarnya, tibalah masa untuk kita nantikan tarikh keramat menara ikonik ni dilancarkan dan dibuka untuk lawatan.

Rasa bersemangat pula nak sambut kemerdekaan bila dah tahu tentang salah satu mercu tanda terbaru di Malaysia.

Semoga kita akan terus bersama-sama menjaga kemakmuran dan perpaduan negara ini. Kalau bukan kita, siapa lagi?

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia Yang Ke-64 semua!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback