7 Jenis Karpet, Cara Ukur dan Cuci Yang Berkesan!

Karpet atau permaidani rumah memang keperluan. Baru bertambah seri ruangan dalam rumah kan? Kami senaraikan 7 jenis karpet anda kena tahu, cara ukur dan cara cuci karpet yang berkesan!
karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Karpet atau permaidani bukan setakat nak ‘alas kaki’ je, tapi juga sebahagian daripada dekorasi penting bagi sesebuah kediaman. Dengan adanya karpet yang cantik, rumah pun jadi lebih selesa.  

Pemilihan karpet yang betul boleh mengubah ruangan yang dingin dan hambar kepada yang lebih selesa dan mesra penghuninya. Bila dipadankan perabot memang makin berserilah rumah anda nanti.

Bukan tu je, karpet pun sebenarnya ada manfaat lain, contohnya sebagai pelindung lantai dan perabot. Perabot ni lama-lama ia akan tinggalkan bekas calar jika bergeseran dengan lantai. Sudah tentu sakit mata memandang bila ada kesan-kesan pada lantai kan?

Kalau nak tahu, bunyian daripada alat elektronik seperti tv, radio, teriakan dan derap langkah pun boleh diserap dengan pemasangan karpet.

Jadi, memang confirm bergunalah jika pasang karpet ni. Jom kami terangkan jenis karpet popular, cara ukur karpet yang betul serta cara cuci karpet untuk manfaat bersama.

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

 

7 Jenis Karpet Popular Di Malaysia

Karpet ni memang banyak jenis, ada je rekaan dan jenis terkini keluar. Tapi, kami sertakan dulu tujuh jenis yang memang popular, bolehlah pilih-pilih tengok jenis mana yang sesuai.

1. Karpet bulu

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Tak boleh dinafikan lagi, karpet bulu atau wool ni antara karpet yang popular dalam kalangan pembeli. Bagi anda yang gemarkan suasana selesa, karpet bulu gebu dan lembut ini memang untuk anda.

Ianya sangat sesuai untuk ruang yang mempunyai penghawa dingin kerana material bulunya yang gebu boleh menghangatkan kaki anda. Karpet ini mampu melengkapi ruang tamu atau bilik tidur anda menjadi lebih santai dan selesa.

Bukan tu je, material lembut karpet ini pun sesuai untuk anda yang ada anak kecil kerana ia dapat melindungi mereka daripada lantai yang keras.

Lapisan bawah karpet ini juga diperbuat daripada bahan polyester pile untuk mengelakkan daripada mudah terlipat dan rosak.

Selalunya karpet murah mesti ada satu kekurangan contohnya bulu karpet mudah tertanggal dan tercabut. Tapi jangan risau, tidak akan berlaku pada karpet ini kerana ianya dibuat dari material yang tahan lama dan lasak.

Paling penting, karpet ini mudah dibasuh dan dikeringkan tanpa merosakkan materialnya. Anda boleh dapatkan di Shopee dengan harga serendah RM13.99 sehingga RM97.90 mengikut saiz yang anda mahu.

2. Karpet tatami

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Karpet tatami juga antara yang popular dan sangat mudah di dapati di pasaran. Diperbuat daripada material yang tebal, memang sesuai diletakkan di ruang tamu, bilik tidur dan juga bilik solat.

Material utama karpet ini ialah foam menjadikan ia sangat lembut apabila disentuh dan dipijak. Karpet ini juga simple dan sesuai dengan deko rumah yang minimalis.

Tak perlu risau kerana terdapat pelbagai warna dan corak di pasaran, tinggal nak pilih je yang mana berkenan. Jadi, ianya sangat senang disesuaikan dengan pelbagai konsep rumah minimalis yang anda mahu.

Lapisan bawah karpet ini juga diperbuat daripada bahan polyester pile bagi mengelakkan ia daripada mudah terlipat dan koyak.

Di Shopee anda boleh dapatkan dengan harga RM24.00 hingga RM56.00 pada saiz 190cm x 200 cm dan juga 150 cm x 200 cm.

3. Karpet velvet

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Karpet velvet 3D ini mempunyai keunikan tersendiri dengan corak yang cantik dan elegan. Tak asing lagi, diperbuat daripada material soft velvet mampu memberikan anda tekstur yang lembut.

Mempunyai jahitan yang tebal menjadikan ia tidak mudah rosak dan terlipat. Karpet jenis ini memang sangat sesuai untuk anda yang inginkan pemandangan deko yang mewah di dalam rumah.

Ianya lebih menyerlah jika diletakkan di kawasan sofa ruang tamu dan juga ruang makan. Tak perlu risau, karpet ini juga boleh dicuci tanpa mengurangkan kualiti asalnya.

Anda boleh dapatkan di Shopee dengan harga RM39.50 bagi saiz 200 cm x 160 cm.

4. Karpet sutera

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Karpet sutera adalah salah satu produk yang anda boleh pilih untuk memberikan sentuhan mewah dan eksklusif untuk ruangan kediaman anda.

Namun begitu, proses untuk membuat karpet sutera ini memerlukan masa yang lama dan agak sukar. Jadi jangan terkejut kalau harganya sedikit tinggi, bersesuaianlah dengan bahan yang digunakan.

Penampilan karpet ini dah tentu tak perlu diragu lagi kerana mempunyai kecantikannnya yang tersendiri. Apa yang penting teksturnya yang lembut, sejuk dan selesa.

Anda boleh dapatkan di Shopee, Lazada atau mana-mana kedai karpet berhampiran dengan harga bermula RM478.00 sehingga RM1,688.  

5. Karpet stail Eropah

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Biasanya, karpet untuk ruang tamu mesti ada corak dan warna yang neutral dan juga perlu mengikut tema kesuluruhan ruang.

Ia sangat penting kerana bukan saja menjadi dekorasi tambahan malah ia juga untuk memberikan keselesaan atau rasa ‘homey’ untuk anda dan keluarga.

Karpet warna neutral yang mempunyai perincian warna kontra juga mampu memberi personaliti tambahan terhadap sesuatu ruang.

Jangan bimbang, karpet ini juga sesuai digayakan dengan apa saja tema ruang tamu anda. Tak kira lah dari tema moden, kontemporari mahupun vintaj dan klasik.

Anda juga boleh dapatkannya di Lazada pada harga RM77.00 bagi saiz 120 cm x 160 cm dengan pelbagai pilihan warna dan corak yang ada.

6. Karpet IKEA

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Tak lengkaplah kalau tiada pilihan dari IKEA kan? Karpet yang bertemakan minimalis ini sangat sesuai untuk anda yang sukakan gaya ringkas dan kemas.

Warnanya mampu memberikan kelegaan dan ketenangan buat anda setelah seharian penat bekerja.

Bukan itu je, karpet dengan warna dan corak yang minimal ini dapat menyerlahkan lagi barangan lain yang ada di dalam ruangan ini.

Sebagai contoh, ianya sangat sesuai digayakan dengan meja kopi yang diperbuat daripada kaca lutsinar. Maka lagi bersinar dan menyerlahlah konsep moden minimalis yang anda mahukan.

Dalam masa yang sama, ia bukan saja menepati gaya simple dan kemas malah ia juga mampu membuatkan ruang rumah anda nampak lebih luas.

Anda boleh dapatkan di Ikea dengan harga serendah RM99.00 sehingga RM1,599 mengikut pelbagai jenis dan saiz yang anda mahu.

7. Rumput karpet

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Siapa kata rumput karpet tak sesuai digunakan sebagai hiasan lantai indoor anda? Rumput ini juga mempunyai kelebihannya tersendiri tau.

Nampak sama seperti rumput sebenar dan sangat mudah dikendalikan tanpa perlu untuk dipotong. Rumput karpet ini sangat sesuai dijadikan sebagai dekorasi jika anda mempunyai balkoni.

Tak rugi jika anda gunakan karpet ini kerana ia diperbuat daripada bahan mesra alam, tahan lasak, tiada bau hapak, kalis air dan anai-anai.

Cara bersihkannya juga lebih mudah berbanding karpet yang lain. Anda hanya perlu bawanya ke luar, jirus air dan terus jemur tanpa perlu bimbangkan materialnya yang tak akan rosak dan warnanya tak akan luntur.

Sesiapa saja pasti akan teruja bila datang ke ruang ini kerana rumput tiruan jadikan ruang anda lebih cantik dan unik.

Pasti mendamaikan hati apabila melihat lantai keseluruhan berwarna hijau! Anda boleh dapatkan di Shopee dengan harga serendah RM10.40 sehingga RM39.00 mengikut ukuran yang anda mahu.

PGMY_PropSite_Guides_Banner_610x457px_BM (1)

 

Cara Ukur Saiz Karpet Dengan Betul

Penting untuk anda tahu saiz karpet yang tepat mengikut kedudukan perabot dan saiz ruang.

Jika tidak, anda boleh tersalah beli saiz menyebabkan ruang rumah nampak sedikit kekurangan dan mencacatkan pemandangan.

Kesilapan biasa yang ramai lakukan ialah bila karpet yang dibeli terlalu kecil saiznya, contohnya cukup-cukup makan untuk meja kopi.

Umumnya, ruang tamu akan lebih cantik jika saiz karpet yang anda pilih lebih besar untuk cover semua perletakan perabot dan kaki dapat menyentuh karpet dengan selesa semasa anda duduk di sofa. Paling tak, dapat cover separuh daripada kedudukan perabot pun sudah memadai.

Saiz karpet ruang tamu yang ada di pasaran selalunya berukuran 120 x 170 cm. Ukuran seperti ini juga sesuai untuk ruang pada kawasan meja makan, tak kiralah meja bulat atau petak.

Bagi bilik tidur pula, typical rumah di Malaysia akan letak karpet di hujung katil, meja solek dan juga pada kawasan lapang tanpa perabot di atasnya.

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Ukuran standard bagi karpet bilik tidur kebiasaanya pada 106 cm x 230 cm, tak terlalu kecil dan tak terlalu besar. Konsepnya tak sama seperti ruang tamu dan juga ruang makan.

Kalau letak karpet di bawah katil atau perabot, boleh jadi tempat perangkap habuk dan sukar untuk dibersihkan pula.

Jadi, cara yang terbaik adalah selitkan sedikit di bawah katil dan selebihnya hamparkan di ruang kosong yang tiada perabot.

Selain daripada ukuran di atas, terdapat banyak ukuran lain yang bersesuaian dengan saiz ruang rumah anda.

Apa yang penting anda tinggalkan antara 20 cm hingga 30 cm untuk lantai kosong. Jangan tutup semua ruang dengan karpet, takut nanti nampak terlalu penuh dan serabut pula.

Panduan Saiz Karpet*

Saiz Karpet Ruang Tamu

120 x 170 cm

Saiz Karpet Bilik Tidur

106 x 230 cm

*Saiz karpet juga bergantung kepada keluasan rumah anda ya, ukur siap-siap sebelum beli.

 

3 Cara Cuci Karpet Yang Berkesan

Sebenarnya, vakum karpet setiap hari pun tak dapat jamin kebersihan karpet anda. Penyelesaian yang terbaik adalah dapatkan perkhidmatan cucian daripada profesional, tapi masalahnya harga pun boleh tahan mahal juga.

Jangan risau, masih ada cara DIY yang anda boleh cuba untuk bersihkan karpet dengan berkesan. Cara yang kami kongsikan ini sesuai untuk semua jenis material karpet.

Karpet ni memang mudah kotor, contohnya disebabkan makanan tertumpah, bulu haiwan peliharaan, dan juga habuk yang terperangkap sehingga mengundang bakteria.

Dalam masa yang sama, karpet pun boleh menjadi habitat hama. Faham-faham jela kalau ada hama dalam rumah. Boleh menyebabkan penyakit ruam, sesak nafas, dan juga alahan.

1. Cucian kering

Langkah pertama yang anda perlu buat ialah vakum keseluruhan karpet termasuk sekali di bahagian bawah dan kemudian periksa seluruh karpet.

Jika ada ternampak tompokan kotoran degil, anda boleh cuci dengan menggunakan campuran ¼ sudu kecil pencuci fabrik dan juga satu cawan air suam.

Caranya anda semburkan campuran ni di bahagian kotoran dan biarkan seketika dalam 2 hingga 3 minit.

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Selepas itu, anda perlu tekap dan bersihkan guna kain kering dan bersih pada bahagian yang kotor tadi. Jika masih kotor, boleh ulang langkah yang sama beberapa kali.

Dah selesai buang segala tompokan kotoran degil, anda semburkan pula pada keseluruhan karpet dengan campuran pencuci dan air tadi. Tapi ingat, jangan terlampau lembab pula ya!

Kemudian, taburkan baking soda yang dicampur dengan sedikit pati minyak tak kiralah lemon, lavender ataupun apa sahaja pati yang anda suka. Ini adalah untuk memberikan haruman dan wangian pada karpet anda.

Biarkan selama 15 minit untuk membolehkan baking soda tadi menyerap kelembapan.

Langkah yang terakhir, anda perlu vakum sekali lagi bagi keseluruhan karpet termasuklah di bahagian bawah karpet.

Dah siap! Senang je kan? lakukan beberapa kali seminggu untuk pastikan karpet anda sentiasa bersih dan bebas dari sebarang kuman dan bakteria.

2. ‘Deep clean’

Jika anda nak karpet kesayangan sentiasa kelihatan baru, boleh juga cuba cara kedua ini. Namun, cara ni perlukan sedikit modal kerana ia menggunakan steam vacuum.

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Langkahnya hampir sama dengan cara di atas, cuma tambahan penggunaan steam vacuum.

Bezanya cara kedua ini ialah selepas anda hilangkan kotoran degil, anda perlu bancuh air sabun di dalam bekas steamer.

Boleh gunakan cecair khas mencuci karpet ataupun gunakan saja sabun untuk mop lantai. Kemudian vakum keseluruhan karpet dengan steam vacuum itu dengan cermat.

Jika mahu karpet betul-betul bersih, boleh ulang beberapa kali dan tukar air di dalam vakum itu.

Langkah seterusnya anda ikut sahaja cara cucian kering di atas dengan penggunaan baking soda dan pati minyak.

3. Guna garam

Satu lagi trick bersihkan karpet dengan cukup mudah adalah anda hanya perlukan bahan yang ada di rumah je dan hasilnya pasti seperti karpet baru!

karpet, permaidani, rumput karpet, karpet velvet, cuci karpet, saiz karpet

Sebelum anda lakukan cara ni, apa yang penting adalah anda perlu vakum karpet itu terlebih dahulu seperti biasa.

Kemudian, sediakan barang yang anda perlukan seperti mop, 2 sudu garam, 1 penutup Dettol pekat/pure dan air secukupnya.

Caranya anda perlu panaskan air hingga mendidih dalam kuantiti yang cukup untuk menenggelamkan mop.

Kemudian curahkan air tadi ke dalam baldi mop dan letakkan garam dan juga pure Dettol. Seterusnya anda hanya perlu mop seperti biasa dan biarkan ia kering sendiri.

Lakukan ia 2 atau 3 kali seminggu. Hasilnya karpet anda bukan je bebas habuk dan kotoran malah nampak seperti karpet baru dan juga berbau segar.

Selamat mencuba!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Refinancing Calculator Icon
Find out how much you can save by refinancing your existing home loan with our refinancing calculator.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback