6 Kedai Perabot Mesra Alam Di Malaysia Anda Boleh Jenguk!

Perabot mesra alam yang menggunakan teknologi hijau memang ada nilai tersendiri. Jom tengok 6 kedai perabot mesra alam di Malaysia dan 4 kelebihan menggunakannya.
PGMY_Eco-NLCC-Sept17_v3

Zaman sekarang ni, memang dah menjadi tanggungjawab kita untuk menjaga alam sekitar daripada terus tercemar. Sebagai pemilik rumah, cara paling terbaik adalah memilih konsep perabot mesra alam.

Perabot mesra alam bermaksud perabot yang dihasilkan itu mempunyai kesan negatif yang minimum pada alam sekitar.

Antaranya, kayu yang digunakan adalah sumber kitar semula dan juga bahan kimia yang diperlukan dalam proses pembuatan perabot itu tidak membahayakan alam sekitar.

Bukan itu je, perabot mesra alam juga boleh digambarkan sebagai perabot yang dibuat dari barang kitar semula dan juga perabot terpakai.

Dengan adanya teknologi sekarang ni, anda mampu memiliki perabot yang berkualiti, tahan lasak, dan unik yang pasti tak akan membahayakan alam sekitar.

Dengan memilih untuk menghiasi kediaman anda dengan perabot mesra alam, ia mampu membantu memelihara alam sekitar untuk generasi akan datang.

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

 

6 Kedai Perabot Mesra Alam Anda Boleh Jenguk Di Malaysia

Bila nak cari perabot baru, pasti IKEA yang muncul di kepala. Macam tak ada kedai perabot lain kan? Walhal banyak je kedai yang gempak-gempak dan tidak kurang hebatnya kat Malaysia ni.

Kebanyakkan kedai seperti ini akan membaik pulih atau kitar semula bahan bagi mengembalikan perabot lama ke penampilan asal dan kemudian tawarkan dengan harga yang berpatutan.

Jadi kami senaraikan beberapa tempat yang anda boleh beli perabot murah dengan pelbagai rekaan menarik dan terkini.

Paling penting ia dibuat daripada bahan yang berkualiti dan mesra alam. Manalah tahu, anda mungkin menjumpai sesuatu yang bernilai, jom teruskan membaca!

 

1. Katta Kayu

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Dikelola oleh pasangan suami isteri, Katta Kayu merupakan jenama perabot yang dihasilkan sendiri oleh usahawan tempatan.

Tak asing lagi, perabot keluaran Katta Kayu ini sesuai untuk semua jenis kediaman, restoran, dan juga ruang pejabat.

Apa menarik mengenai perniagaan ini sudah tentu apabila mereka membuat perabot menggunakan 70 % kayu buangan atau disebut juga sebagai reclaimed wood yang diperoleh dari kilang.

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Tujuan utamanya adalah untuk mempertahankan alam semula jadi. Sesuailah dengan dasar teknologi hijau iaitu pembangunan dan aplikasi produk, peralatan dan sistem untuk memulihara alam sekitar dan sumber semula jadi.

Bahasa mudahnya ialah memastikan penghasilan perabot ini dapat memelihara dan meminimumkan kesannya kepada alam sekitar. Jadi, reka bentuk perabot yang menarik ini akan diperbuat daripada bahan lestari, organik dan juga bahan kitar semula.

Hasilnya, mereka mengeluarkan pelbagai jenis perabot dengan kualiti yang terbaik, mewah, berstail dan juga reka bentuk yang menawan.

Harga yang ditawarkan bermula RM280.00 sehingga RM6,296.00 dengan bermacam pilihan yang menarik seperti pelbagai jenis kerusi dan bangku, meja, rak TV, almari, kabinet dan lain-lain.

Katta Kayu

  • LG-32&33, Cheras sentral Mall, Jln Cheras Batu 6, Plaza Phoenix, 56000 K.L
  • 03-89589210
  • 9.00 am – 6.00 pm (Isnin-Jumaat)
  • 9.00 am – 3.00 pm (Sabtu)

 

2. Harith Green Carpenter

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Diasaskan tukang kayu berpengalaman, perniagaan perabot milik Harith Ridzuan ini bukan calang-calang di Malaysia.

Ia menang banyak anugerah tak kira tempatan mahupun antarabangsa seperti anugerah Kelestarian Majlis Pensijilan kayu Malaysia (MTCC) 2019, Anugerah Reka Bentuk Terbaik Jepun 2018 dan juga Anugerah untuk Kelestarian Europa (EUMMCI) 2018.

Memang tak boleh disangkal lagi tentang kebolehan perabot dan hiasan rumah yang dikeluarkan. Sudah tentu mempunyai ciri dan kualiti yang terbaik di Malaysia.

PGMY_PropSite_Guides_Banner_610x457px_BM (1)

Seperti peniagaan lain, Harith Green Carpenter turut menghasilkan perabot mesra alam yang diperbuat daripada bahan dan kayu yang dikitar semula.

Antara koleksi perabot mesra alam yang dihasilkan ialah katil, kabinet, rak, dan juga meja dengan pelbagai reka bentuk.

Usahawan terkenal ini turut mengeluarkan jenama sendiri dipanggil dapo. Ia mengeluarkan perkakasan dapur yang diperbuat daripada kayu. Hasilnya sangat unik, kreatif dan juga antik. Anda juga boleh custom sendiri perkakasan dapur jika mahu.

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Dapo juga merupakan jenama perkakas rumah pertama diperakui oleh Promoting Sustainable Forest Management (PEFC) di Malaysia.

Ini bermaksud bahan semula jadi yang digunakan untuk hasilkan perkakas ini adalah daripada sumber hutan yang diiktiraf di Malaysia.

Memiliki ciri dan keunikan yang tersendiri, pasti mampu menambat hati bagi sesiapa yang mengunjungi kedai ini.

Senang kata anda tak akan keluar dengan tangan kosong jika datang ke sini. Paling tak, pasti akan menyambar satu rekaan yang dihasilkan perniagaan ini.

Harith Green Carpenter

  • Lot PT 12725, Jalan 16, Kampung Baru Ampang, 68000 Ampang, Selangor.
  • 011-65031993 (dapo)

 

3. Twizs

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Dikendalikan oleh pasangan kembar Kenneth Wong Ken lit dan Litat Wong Lit Tat, Twizs sudah mula menapak dalam arena perniagaan sejak tahun 2012 lagi.

Memiliki kelebihan sebagai pereka, mereka mengeluarkan produk jenama sendiri seperti perabot, hiasan dalaman dan juga pakaian. Bila dibuat dengan hasil kerja sendiri, sudah tentu mempunyai ciri dan nilainya yang tersendiri.

Kelainan perabot keluaran Twizs ini ialah ia sangat mudah dipasang dan dicabut tanpa memerlukan skru. Jadi anda tak perlu bazir masa dan tenaga untuk memasangnya.

Antara perabot yang popular ialah meja kopi, rak kecil dan juga pasu bunga. Meja kopi ini sangat sesuai diletakkan di ruang tamu dan juga bilik tidur.

Manakala rak kecil comel ini sangat sesuai dijadikan tempat untuk anda letakkan pasu bunga sebagai hiasan dalaman.

Bagi menghasilkan produk ini, mereka hanya menggunakan bahan semula jadi seperti tanah liat dan juga kayu getah. Antara produk lain yang dihasilkan ialah meja makan, perkakasan dapur, bantal dan sarung bantal.

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Sehingga hari ini, Twizs mempunyai tiga stokis iaitu Koncent, Entrepot dan juga Ilaika. Jadi, tak perlu risau kerana anda juga boleh dapatkan produk keluaran Twizs daripada tiga stokis yang ada dengan mudah.

Twizs

  • 019 - 6502251

Koncent

  • 30-1, Jalan PJU 1/3D, SunwayMas Commercial Centre, 47301 Petaling Jaya, Selangor
  • 03 - 78869340

Entrepot

  • Lot 54, Level G2, Artrow Publika Solaris Dutamas, No.1, Jalan Dutamas, 50480, Kuala Lumpur
  • 03 - 62117028

Ilaika

  • No 17, Jalan 20/13, 46300 Petaling Jaya, Selangor
  • 016 - 3534727

 

4. Syaza

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Syaza ialah seorang pereka hiasan dalaman bebas yang minatnya mengubahsuai perabot lama menjadi kembali cantik dan nampak baru!

Jika tengok hasil kerjanya, memang anda tak sedar kebanyakkannya adalah perabot lama yang diubah suai semula. Memang cantik…

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Jadi kalau anda ada perabot lama yang usang dan lusuh, apa kata hubungi Syaza untuk bertanyakan harga dan ideanya untuk memberi nafas baru kepada perabot anda tu.

Bukan apa, perabot lama pun ada nilai sentimental tersendiri tau, lebih-lebih lagi jika ia pemberian orang tua atau memang sudah lama digunakan keluarga anda.

 

5. Rattan Décor

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Kini, perabot rotan kembali dengan rekaan yang lebih menarik dan sesuai dengan konsep rumah moden.

Untuk menjadikan ruang rumah tampil lebih bergaya, disamping masih menitikberatkan penggunaan perabot mesra alam memang rotan lah jawapannya.

Terletak di Shah Alam, Rattan Décor menghasilkan reka bentuk perabot dan dekorasi rotan yang klasik dan kontemporari bagi setiap sudut rumah anda.

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Ditubuhkan sejak 1990, perniagaan ini juga popular dengan seni anyaman rotan kerana mereka menggabungkan teknologi terkini serta seni pertukangan bagi menghasilkan perabot yang berkualiti tinggi.

Kedai ini juga mahir dalam membaikpulih perabot lama menjadi baru. Jangan risau, mereka menawarkan perabot dan hiasan dalaman daripada sofa hinggalah ke dekorasi rumah yang lain seperti set meja makan, lampu hiasan, bakul dobi, rak rotan dan lain-lain.

Jadi anda tak perlu bimbang, sudah pasti apa yang anda mahukan ada di kedai ini.

Rattan Décor

  • 7993, Jalan Sungai Buloh U6, 40150 Shah Alam, Selangor.
  • 03 - 78326216 & 03 – 78463315
  • 10.00 am – 7.30 pm (Isnin-Ahad)

 

6. Gek Guan Rattan Furniture

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Satu lagi perniagaan yang melibatkan rotan, Gek Guan merupakan salah satu pengeluar perabot rotan mesra alam yang paling lama dan terbesar di Malaysia.

Ditubuhkan pada tahun 1954, perniagaan ini berpusat di Muar, Johor dan kini melebarkan sayapnya ke beberapa cawangan khususnya di Kuala Lumpur dan Melaka.

Anda boleh membeli-belah di sini bagi mendapatkan pelbagai pilihan perabot dan hiasan rotan untuk setiap ruang di rumah.

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Paling menarik tentang perniagaan ini adalah anda boleh dapatkan hiasan rotan yang lain dari yang lain seperti sangkar burung, alat muzik, bakul baju dan juga beg rotan.

Bila sebut pasal rotan ni sudah pasti ia mampu mengimbau kembali kenangan waktu kecil anda kerana sekurang-kurangnya pasti akan ada satu perabot rotan di rumah datuk dan nenek.

Jadi tak rugi pun jika anda mula beli perabot yang diperbuat daripada rotan. Tak semestinya anda kena beli perabot rotan yang baharu, perabot rotan terpakai pun boleh.

Cawangan Johor

  • PND 46, Parit Kangkung, Parit Jawa, 84150 Muar, Johor
  • 012 - 3884219

Cawangan Kuala Lumpur

  • 343, Jalan Tuanku Abdul Rahman, 50100 Kuala Lumpur
  • 017 - 6222530

Cawangan Kuala Lumpur

  • 427, Jalan Ampang, 50450 Ampang, Kuala Lumpur
  • 017 - 6222530 & 012 -3795201

Cawangan Melaka

  • 4-6, Jalan Bunga Raya, 75100 Melaka
  • 017 - 6793066

Cawangan Johor

  • 9, Jalan Temenggong Ahmad, 84000 Muar, Johor
  • 012 - 6904007 & 017 - 6366085
PropertyGuru Malaysia's Official Telegram Channel

Klik Untuk Sertai!

PropertyGuru Malaysia's Official Telegram Channel

 

4 Kelebihan Guna Perabot Mesra Alam

Sebenarnya, boleh dikatakan industri pengeluaran perabot adalah antara industri yang berpotensi untuk mencemarkan alam sekitar.

Jadi, bagi mengelakkan diri dari menyumbang kepada kemusnahan alam sekitar, sudah tentu penggunaan perabot mesra alam adalah pilihan yang tepat. Antara kelebihan membeli dan menggunakan perabot mesra alam adalah:

1. Kesan positif untuk alam sekitar

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Penggunaan perabot mesra alam mampu melindungi alam sekitar dari terus tercemar. Ini kerana bahan yang diambil bagi menghasilkannya berasal dari sumber sedia ada.

Sebagai contoh kayu lama atau kayu rosak, kayu daripada bot lama dan juga bahan kitar semula.

Bukan itu je, perabot yang diperbuat daripada rotan dan buluh juga mampu memelihara persekitaran kerana bahannya yang mesra alam.

Anda tak perlu risau dengan perabot jenis ini ini kerana ia juga tahan lama. Jadi ia membantu mengurangkan jumlah perabot yang dibuang kerana anda tak perlu menggantinya dengan kerap.

2. Mencegah penebangan hutan

Beli perabot terpakai dan mesra alam ini juga boleh mencegah penebangan hutan secara berleluasa.

Kebiasaannya, pengilang perabot yang mendapat kelulusan atau diiktiraf oleh Forest Stewardship Council (FSC) membantu memelihara alam sekitar.

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

Ini kerana kayu yang digunakan untuk membuat perabot adalah dari sumber yang lestari dan mesra alam.

Dengan adanya sijil ini, FSC mampu mengawal dan memelihara hutan negara daripada pihak tak bertanggungjawab dengan menebangnya sesuka hati.

Dalam masa yang sama, membeli perabot baru juga bermaksud akan ada lagi banyak hutan yang ditebang.

Jadi, dengan menggunakan perabot terpakai, kita sebenarnya membantu untuk mengurangkan penebangan hutan.

3. ‘Peluang kedua’

Apa pula peluang kedua tu kan, dah macam tajuk lagu je. Haa anda jangan terkejut, membeli perabot terpakai sebenarnya memberi peluang kedua pada barangan ini.

Kebanyakkan perabot atau barangan yang dibuang tidaklah teruk sehingga tak boleh digunakan langsung, malah ada yang masih elok lagi. Antara alasan ianya dibuang kerana ingin membeli perabot yang baru.

Jadi kebanyakkan penjual barangan terpakai akan membelinya dan membaiki semula hingga boleh digunakan dan menjualnya kembali dengan harga lebih murah dan berpatutan.

Teknologi hijau, perabot terpakai, perabot murah, membeli perabot terpakai, kedai perabot, bahan kitar semula, kitar semula bahan

4. Memiliki nilai ‘unik’ tersendiri

Percaya atau tak, perabot dan barangan terpakai ini kadang-kala kelihatan lebih menawan dan unik kerana ia mempunyai nilai seninya yang tersendiri. Ia akan lebih eksklusif jika seseorang itu kreatif dan pandai menggubahnya.

Boleh dikatakan tak nampak langsung macam perabot atau barangan secondhand, malah ia mampu memberi aura seperti perabot baru pula.

Jadi, jangan pandang perabot terpakai ini sebelah mata je ya! Silap-silap harga jualannya lebih mahal berbanding perabot baru.

Selamat bergaya dengan cara mesra alam!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback