Jangan Sembunyikan 7 Perkara Ini Daripada Ejen Hartanah Anda!

Hubungan ejen hartanah dengan pembeli, penjual dan penyewa sangat penting. Jangan sembunyikan apa-apa bagi memastikan urusan berjalan lancar, jom tengok 7 perkara anda kena jujur supaya transkasi hartanah di Malaysia mudah je..
ejen hartanah, jual rumah, beli rumah, sewa rumah, tuan rumah, pinjaman perumahan

Hubungan ejen hartanah dan anda dalam sebarang transaksi hartanah bagai aur dengan tebing, saling memerlukan.

Selaku ejen, mereka ada tanggungjawab dan kerja sendiri. Anda pula sama ada bakal pembeli, penjual atau penyewa pun ada hak dan tanggungjawab.

Sebab itu, penting komunikasi dan hubungan kena telus dan jujur. Jangan ada sembunyikan perkara berkaitan supaya urus niaga pun berjalan lancar. Sebelum tu, periksa dulu ejen tu berdaftar atau tidak ya, jangan guna ejen haram! 

Tapi, tahu tak perkara yang perlu diberitahu kepada ejen? Selain nak nilai ejen tu pandai buat kerja atau tidak, ia juga boleh lindungi anda daripada sebarang kejadian tak diingini!

Klik sini untuk cari ejen hartanah terbaik di kawasan anda! 

 

1. Tunjuk SPA & Geran Hartanah Kepada Ejen

Jika anda berniat menjual hartanah anda, ejen akan minta untuk tengok salinan Perjanjian Jual Beli (SPA) dan geran hartanah anda.

Daripada situ barulah mereka dapat tengok gambaran lengkap status hartanah anda. Tak cukup bagi gambar rumah dan letak harga anda nak jual je tau!

ejen hartanah, jual rumah, cara jual rumah, jual rumah cepat

Sebabnya, dalam situasi tertentu boleh wujud sekatan ke atas hartanah anda yang menyukarkan proses penjualan dan maklumat ini dinyatakan dalam geran.

Misalnya, anda memang yakin hartanah anda hak milik pegangan bebas (freehold) tapi mungkin terlepas pandang yang terdapat sekatan Tanah Rizab Melayu!

Jadi hartanah anda tu tak boleh dijual kepada sesiapa sahaja, bila ejen tahu, dia pun boleh buat strategi jualan yang lebih baik. Kan senang kerja semua orang?

Ada pelbagai lagi jenis sekatan atau kaveat yang perlu diketahui ejen. Kesemua ini akan mempengaruhi urusan jual beli termasuk tempoh masa nak jual. Janganlah panggil ejen minggu ni, bulan depan harap terjual! Tak betul tu…

Kerja ejen bukan sekadar anda nak jual, dia tolong jualkan dan dapat komisyen saja ye. Segala macam urusan di Pejabat Tanah, bank dan perundangan dia kena buat.

Manakala dalam SPA pula, ejen akan tahu jumlah pemilik dalam hartanah itu. Jika wujud dua penama, persetujuan kedua-duanya perlu diperolehi sebelum hartanah boleh dijual dengan lancar.

Itu baru dua situasi yang dengan hanya SPA dan geran, ejen boleh nampak situasi sebenar. Setiap orang situasi berbeza, sebab itu penting ejen nak tengok dan mudahkan urusan semua orang. 

ejen hartanah, jual rumah, cara jual rumah, jual rumah cepat

 

2. Berapa Harga Hartanah Anda?

Sebelum anda minta ejen iklankan hartanah anda untuk dijual atau disewa, minta bantuan ejen hartanah anda lakukan semakan harga.

Ejen akan buat analisis harga pasaran jenis hartanah yang sama di kawasan hartanah anda. Kalau ejen pun tak pandai buat analisis ni, bolehlah perlahan-lahan cari ejen lain ya….

Semakan harga hartanah semasa yang betul akan membantu mempercepatkan proses pengiklanan hartanah anda dengan lebih pantas.

Sebaliknya jika hartanah yang anda ingin iklankan, harga melebihi pasaran semasa hartanah, besar kemungkinan hartanah anda ambil masa untuk dapat pembeli atau penyewa.

Ini juga ada kaitan dengan proses penilaian hartanah yang akan dilakukan penilai bertauliah dilantik bank.

Jika harga hartanah itu terlalu tinggi atau rendah daripada nilai semasa, bakal pembeli anda akan mungkin susah nak dapat pembiayaan pinjaman bank ya.

Soal harga ni bukan boleh main letak, ada penilaian yang akan dibuat, matlamatnya supaya sistem kewangan dan pasaran hartanah negara tak terjejas dengan pelbagai spekulasi melampau. 

ejen hartanah, jual rumah, cara jual rumah, jual rumah cepat

 

3. Maaf, Penyewa Sekarang Tak Suka Diganggu!

Ini antara masalah yang selalu dihadapi ejen hartanah bila nak menjual sesebuah kediaman.

Keadaan rumah yang ingin dijual tidak dibenarkan untuk diperiksa sebab penyewa sedia ada tak nak diganggu. Amboi!  

Tapi, jangan tak tahu, memang hak penyewa untuk beri kebenaran kepada lawatan tuan rumah. Walaupun rumah sendiri, anda kena minta izin nak melawat tau!

Ada juga pemilik rumah sendiri yang keberatan untuk membenarkan ejen hartanah membuat pemeriksaan hartanah yang ingin diiklan untuk dijual.

Situasi ini menyusahkan kerja ejen hartanah untuk mengiklankan hartanah untuk dijual pada tahap terbaik.

Bagi seorang ejen hartanah, pemilihan gambar kediaman yang menarik serta tepat, keadaan hiasan dalaman, lokasi, pasaran sewaan kawasan sekitar dan kejiranan sekitar antara maklumat penting!

ejen hartanah, jual rumah, cara jual rumah, jual rumah cepat

Macam mana mereka nak menjual jika maklumat tak lengkap, bakal pembeli atau penyewa pun tak percaya sebab nampak ejen macam tak buat kerja.

Jadi, lebih banyak maklumat yang diperolehi oleh ejen hartanah, lebih besar peluang hartanah anda dijual atau disewa dengan lebih cepat.

Tanya apa sahaja soalan kepada ribuan ejen hartanah di AskGuru! 

 

4. Saya Nak Aircond Bilik Tidur!

Inventori bagi hartanah kediaman yang ingin dijual juga sangat penting. Sebagai pemilik anda perlu memberikan maklumat lengkap inventori barangan yang ingin diberikan kepada bakal pembeli.

Sebagai ejen hartanah pula, anda kena periksa dan senaraikan inventori barangan yang turut disertakan oleh pemilik kediaman kepada bakal pembeli ini.

Senarai lengkap inventori ini amatlah penting sebagai nilai tambah hartanah yang bakal anda iklan untuk dijual.

Sebagai pembeli sudah pasti membeli kediaman dengan nilai tambah pada harga bersesuaian memberikan satu kelebihan.

ejen hartanah, jual rumah, cara jual rumah, jual rumah cepat

Malah, senarai barangan disediakan dalam rumah ni juga penting untuk bakal penyewa.

Satu untuk tentukan harga sewaan yang terbaik, kedua anda selaku tuan rumah pun perlu tahu barangan apa anda beri supaya bila sewa dah tamat, tak berlaku sebarang masalah!

 

5. Saya Lantik Anda Sebagai Ejen Ekslusif!

Sekiranya anda sebagai pemilik kediaman memberikan lantikan ekslusif kepada seorang ejen hartanah untuk mengiklankan dan menjual hartanah anda, banyak sebenarnya kelebihan anda dapat.  

Seorang ejen yang mendapat lantikan ekslusif dari pemilik hartanah akan memberikan fokus 100% kepada proses mengiklankan dan memastikan hartanah anda terjual dengan lebih mudah dan cepat.

Ejen hartanah yang dilantik sebagai ejen tunggal akan memastikan segala maklumat hartanah dijaga, sesi lawatan rumah lebih teratur dan sistematik.

Walaupun hartanah anda bakal dijual, privasi anda sebagai pemilik sedia ada juga masih perlu dijaga. Betul tak?

PGMY_PropSite_Guides_Banner_610x457px_BM (1)

 

6. Berapa Komisyen Agensi Anda?

Sebagai pemilik hartanah, anda perlu berunding dan mencapai kata sepakat dengan ejen hartanah berkenaan yuran atau komisyen yang ingin dibayar kepada agensi hartanah yang mengiklan hartanah anda.

Di Malaysia, secara purata komisyen yang perlu diberikan kepada agensi hartanah yang menguruskan kediaman anda bagi proses jual beli adalah sekitar 3%.

Sebagai pemilik yang nak jual hartanah, anda perlu mengambil kira semua kos yang ditanggung ejen termasuklah kos medium pengiklanan, bayaran pengiklanan, kos pengangkutan untuk sesi lawatan, mendapatkan “right buyer profile”, menguruskan proses jual-beli dan lain-lain lagi.

Ini antara kos sampingan yang perlu ditanggung oleh seorang ejen hartanah. Janganlah kedekut sangat bayar komisyen!

Komisyen yang dipersetujui juga mestilah ditandatangani oleh pemilik dan wakil ejen dari agensi hartanah yang dipertanggungjawab mengiklan hartanah anda sebagai tanda setuju.

Paling penting, semua pembayaran perlu dibuat kepada agensi ejen tersebut ya. Jangan sesekali masukkan duit dalam akaun bank peribadi ejen, kita tak tahu apa boleh berlaku!

ejen hartanah, jual rumah, cara jual rumah, jual rumah cepat

 

7. Berapa Lama Tempoh Jual Beli?

Ini antara perkara yang wajib anda tanya kepada seorang ejen hartanah yang menguruskan proses jual beli hartanah anda.

Jika anda seorang ejen pula, anda mesti menjelaskan secara terperinci tentang proses dan tempoh jual beli hartanah kediaman. Walaupun pemilik hartanah tak tanya, kena cakap terang-terang, supaya mereka tahu apa akan berlaku.

Proses yang perlu dilalui bermula dari aspek pengiklanan, mendapatkan pembiayaan, urusan guaman perlu dijelaskan dengan terperinci kepada pemilik hartanah yang ingin dijual.

Sebagai contoh kediaman jenis pegangan bebas, mungkin mengambil tempoh masa jual beli yang lebih pendek berbanding hartanah kediaman jenis pengangan pajakan.

Inilah antara proses dan perkara yang perlu pemilik hartanah tahu dan ejen hartanah perlu jelaskan secara terperinci.

Seperti kami kata mula-mula, hubungan dengan ejen hartanah dengan anda perlu memberi manfaat kepada kedua-duanya. Nak dapat manfaat, kena percaya, nak percaya kenalah berterus terang dan bekerjasama.

Jadi, amalkan saja tip yang kami sediakan ni untuk bina hubungan baik, selamat beramal!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback