6 Reka Bentuk Rumah 3 Tingkat Untuk Inspirasi

Rumah 3 tingkat besar dan mewah, tapi reka bentuknya selalu membosankan. Apa kata cuba reka bentuk berlainan seperti Georgia, Southwestern, Greek Revival dan beberapa lagi yang kami jumpa ni. Barulah berbaloi keluar duit banyak!
reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Kalau anda ada keluarga besar dan duit memang berkepuk-kepuk, anda mesti terfikir nak buat rumah 3 tingkat. Letih sikit la yang tinggal tingkat atas tu kena panjat tangga tiap-tiap hari, jadi jangan bagi pada orang tua ye. Jadilah anak dan cucu mithali.

Boleh je bina rumah satu tingkat yang luas, tapi kat kawasan bandar, ruang tanah adalah kecil, terutamanya dalam taman perumahan.

Sebelum ni, kami ada cerita tentang reka bentuk rumah setingkat dan rumah dua tingkat, jadi kami teruskan siri ini dengan rumah tiga tingkat yang ada di seluruh dunia pula.

Jom tengok senarai reka bentuk yang kami buat ni mana tahu boleh jadi inspirasi!

 

1) Rumah Georgia

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Rumah Georgia berasal dari zaman Raja George I hingga George III yang memerintah England dari tahun 1714 hingga 1830.

Maklumlah, keturunan istana kan, kalau setakat nak buat rumah 3 tingkat buat tempat bersinggah ni macam duit poket je, tak perlu keluar duit KWSP pun.

Konsep utama rumah ini adalah reka bentuk simetri, di mana susunan elemen seperti tingkap dan pintu adalah seragam dengan jarak yang sama. Rumah ini kebanyakannya dibina menggunakan batu-bata.

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Pintu rumah Georgia biasanya terletak di tengah-tengah dan ada pediman, iaitu “bumbung” bagi pintu yang berserta dengan tiang. Semua tiang ni memang buat rumah tu rasa gah.

Tingkap pula biasanya diletakkan di sisi hadapan rumah. Bagi tingkap yang terletak pada sudut bangunan, bahagian sudut tersebut diletak dengan batu-bata tambahan untuk tujuan estetik serta mengukuhkan struktur.

Halaman rumah pun disusun secara simetri. Pokok di kiri dan kanan ditanam dengan jarak yang seragam antara satu sama lain, manakala jalan hadapan rumah diturap dengan batu ataupun batu-bata.

 

2) Greek Revival

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Seperti namanya, binaan macam ni berasal daripada tamadun Greek, dan kembali popular sekitar tahun 1825 ke 1860.

Bayangkan bangunan dalam filem/kartun Greek (contohnya Hercules), di mana dia ada tiang bulat yang sangat besar di hadapan rumah.

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Semua tiang ni menyokong satu struktur bumbung besar yang dipanggil sebagai “portico”. Biasanya berwarna putih dan dicat supaya nampak macam marmar.

 

3) Rumah Kontemporari

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Rumah macam ini memang popular dan tak sama dengan rumah moden. Gaya kontemporari bermakna reka bentuk terbaru sekarang yang banyak menggabungkan reka bentuk rumah terdahulu.

Manakala rumah moden pula adalah seni bina yang popular sekitar kurun ke-19. Reka bentuk rumah kontemporari adalah inovatif dan canggih.

Luaran rumah kontemporari pula banyak mengambil inspirasi daripada rumah jenis “craftsman”, manakala ruang dalaman mengamalkan reka bentuk terbuka di mana semua bilik di dalam rumah digabungkan.

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Reka bentuk rumah kontemporari tak simetri. Reka bentuk adalah sangat ringkas dan minimalis, tak banyak ukiran atau hiasan bagi reka bentuk lekapan luar rumah.

Oleh sebab kesedaran tentang penjagaan alam sekitar semakin meningkat, rumah kontemporari juga dibina supaya mesra alam dan menjimatkan tenaga.

Contohnya, ia menggalakkan peredaran udara ke seluruh rumah, sekali gus menjimatkan elektrik, nak lagi buat cuaca Malaysia yang panas ni. Warna yang popular adalah hitam dan kelabu, dan kadang-kadang coklat tanah.

Seronok Ke Duduk Studio Apartment Di Malaysia?

Panduan Relevan

Seronok Ke Duduk Studio Apartment Di Malaysia?

 

4) Rumah Moden Pertengahan Abad

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Istilah Pertengahan Abad agak luas sebenarnya, ia merangkumi seni bina sekitar tahun 1993 hingga 1965.

Seni bina ni lahir daripada Revolusi Industri, iaitu pada hujung kurun ke-19 dan selepas Perang Dunia Pertama tamat.

Antara ciri utama rumah sebegini adalah panel rata, tingkap kaca yang besar, serta ruang terbuka. Ia menampilkan gaya yang ringkas serta keharmonian dengan alam semula jadi.

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Selalunya gaya ni menampilkan bumbung rata, namun ada juga yang menggunakan bumbung segi tiga yang tradisional.

Daripada segi warna pula, ia biasanya hanya menggunakan dua warna sahaja, ada yang menggabungkan warna hitam dan putih, ada juga yang menggunakan warna coklat tanah.

Sama seperti rumah kontemporari, tingkap kaca yang besar ini membenarkan banyak cahaya untuk masuk, serta menggalakkan anak-anak untuk bermain di luar (sebab senang nampak bahagian luar).

 

5) Rumah Southwestern

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Rumah Southwestern berasal daripada kawasan gurun di mana ia mengambil inspirasi daripada alam semula jadi seperti laut, matahari, landskap yang luas terbuka.

Ia biasanya dibina berbentuk kubik dengan bumbung rata atau segi tiga, serta batu-bata jenis Adobe. Apa tu? Adobe ni adalah bahan binaan yang dihasilkan menggunakan tanah serta bahan organik.

Bahan ni tahan cuaca panas dan pada masa yang sama, mengekalkan rumah dalam keadaan dingin kerana ia melepaskan haba secara perlahan-lahan.

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Malah, dinding yang menggunakan batu-bata Adobe ni juga sangat bagus dalam menyerap bunyi, sekali gus menghalang bunyi daripada luar.

Rumah ini biasanya mempunyai patio iaitu tempat untuk duduk bersantai di luar rumah atau ruang lain yang berangin. Struktur lain dalam rumah juga dibina untuk menggalakkan peredaran udara.

Bahan binaan yang digunakan biasanya mempunyai tekstur yang kasar, termasuklah batu, terakota, besi, dan jubin tanah liat.

 

6) Rumah Tudor

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Rumah Tudor merangkumi seni bina pada lewat zaman Medieval dan juga awal zaman Renaissance, jadi tak hairanlah kalau ia ada banyak pengaruh Eropah.

Ia mula popular pada lewat kurun ke-19 iaitu sekitar tahun 1890 hingga 1940, dan dibina untuk golongan kaya pada zaman itu yang berjaya mengambil kesempatan jadi kaya daripada pasaran saham.

Antara ciri utama pada rumah Tudor adalah bumbung segi tiga yang tinggi, cerobong asap, serta corak hiasan yang teliti.

reka bentuk rumah, design rumah, rumah 3 tingkat, rumah tiga tingkat, pinjaman perumahan

Tingkap biasanya dipasang secara berkumpulan selalunya tiga atau lebih panel dalam bingkai kayu ataupun besi.

Kawasan di hadapan pintu biasanya ditutup dengan bumbung, jadi kalau ada orang datang, mereka akan terlindung daripada cuaca buruk. Bahan yang digunakan termasuklah dinding stuko, batu, kayu, dan batu-bata.

Selepas habis baca ni mungkin ada antara kita yang terfikir "boleh ke buat di Malaysia ni, nanti orang kata buruk, tapi lawa je!", nasihat kami- duit anda, pinjaman anda kena bayar, rumah sendiri, peduli apa orang kata kan? 

Sekarang dah tahu kan sebenarnya banyak reka bentuk rumah 3 tingkat yang kita boleh cedok, taklah nampak kotak sangat. Jom tengok senarai rumah 3 tingkat untuk dijual dalam laman web BM kami, mana tahu ada yang berkenan!

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback