Rumah Mewah RM1 Juta, Berapa Banyak Duit Kena Sedia?

Rumah mewah sejuta siapa tak nak?! Kalau ada rezeki hidup lebih selesa, jom tengok berapa banyak duit anda kena sediakan untuk beli rumah sejuta di Malaysia dan 8 projek mewah dengan diskaun HOC ni!
rumah mewah, rumah banglo mewah, rumah sejuta, kondominium, rumah untuk dijual, pinjaman perumahan, kos guaman, kos SPA

Bila sebut saja rumah mewah harga juta-juta, mesti terbayang rumah tersergam indah dan besar dengan bilik yang banyak, ruangannya semua luas, siap ada kolam renang dan lif lagi. Seronoknya!

Rumah mewah ni boleh jadi kediaman atas tanah seperti rumah banglo mewah atau di bangunan pencakar langit seperti kondominium.

Dengan lambakan rumah mewah yang ada di Malaysia, pasti ramai yang menyimpan impian untuk tinggal di sana, kan?

Duduk rumah besar ni boleh rasa selesa sangat sebab luas dan kemudahan pun selalunya serba lengkap.

Lagi-lagi kalau tinggal di kondominium, kolam renang, gimnasium dan sistem keselamatan tu antara kemudahan yang mesti disediakan pemaju. 

Kalau anda nak tahu, pada tahun 2020, harga transaksi rumah banglo mewah termahal direkod pada RM16.5 juta!

Anda boleh jamu mata tengok 10 rumah termahal di Malaysia sebelum kita teroka tentang membeli hartanah RM1 juta di Malaysia.

rumah mewah, rumah banglo mewah, rumah sejuta, kondominium, rumah untuk dijual, pinjaman perumahan, kos guaman, kos SPA

 

Agak-Agak Ada Harapan Tak Nak Beli Rumah RM1 Juta?

Okay, sebelum tu kami nak ingatkan bahawa ada langkah-langkah yang anda kena tahu bila nak membeli rumah baru atau rumah subsale.

Semua ni penting untuk melancarkan proses pembelian dan juga membantu anda dalam membuat pilihan. 

Sebelum nak beli rumah RM1 juta pun pastinya banyak benda nak kena fikir. Tanpa membuang masa, jom kita tengok apa yang perlu disediakan kalau nak beli rumah mewah RM1 juta. Mana tahu ada rezeki untuk memiliki satu hari nanti, kan?

 

1. Downpayment Rumah

Seperti yang ramai sedia maklum, bila nak beli rumah, kenalah sediakan downpayment atau wang pendahuluan sekurang-kurangnya 10% daripada harga hartanah. Sebabnya bank jarang nak bagi pinjaman penuh lagi-lagi untuk rumah subsale.

Kalau beli rumah baru, anda mungkin layak untuk memohon HOC 2021, jadi anda boleh dapat diskaun 10% daripada jumlah downpayment.

Katakan untuk rumah RM1 juta:

Tanpa HOC

Bayaran Pendahuluan: 10% x RM1,000,000 = RM100,000

Dengan HOC

Bayaran Pendahuluan: (10% x RM1,000,000) – 10% diskaun

RM100,000 – RM10,000 = RM90,000

Maknanya kalau anda dapat mencari projek baru dengan HOC, anda jimat RM10,000! Kadang-kadang pemaju sendiri pun ada promosi atau diskaun mereka sendiri untuk projek baru. Jadi, anda kena rajin bertanya dan periksa laman web mereka.

rumah mewah, rumah banglo mewah, rumah sejuta, kondominium, rumah untuk dijual, pinjaman perumahan, kos guaman, kos SPA

 

2. Yuran Guaman SPA & Duti Setem

Inilah antara kos-kos utama lain yang perlu disediakan bila nak beli rumah sebab ia melibatkan pelbagai dokumen penting terutama sekali surat perjanjian jual beli (SPA).

SPA perlu diberi perhatian terperinci kerana ia adalah kontrak sah yang menggariskan setiap butiran yang dipersetujui antara penjual dan pembeli. Kiranya sebelum sebarang proses pembelian bermula, kena pastikan SPA ni dah ada dulu.

Orang yang bertanggungjawab untuk menyediakan SPA adalah peguam yang dilantik. Oleh itu, akan ada yuran guaman yang perlu dibayar untuk SPA.

Bila dah ada dokumen undang-undang pula, akan adalah caj duti setem sebab ia adalah cukai yang dikenakan atas dokumen/surat perundangan seperti jual beli, pertukaran hak milik, pinjaman rumah, atau perjanjian pinjaman.

Kadar bagi yuran guaman dan duti setem adalah seperti di bawah:

Kadar dah tahu, jadi mari kita kira berapa jumlahnya untuk rumah RM1 juta.

Yuran Guaman SPA:

(1% x RM500,000 yang pertama) + (0.8% x RM500,000 yang seterusnya)

= RM5,000 + RM4,000

= RM9,000

Duti Setem untuk pertukaran hak milik:

(1% x RM100,000 yang pertama) + (3% x RM900,000 seterusnya) + (0.5% x RM900,000, dengan andaian jumlah pinjaman adalah 90% daripada harga rumah)

= RM1,000 + RM27,000 + RM4,500

= RM32,500

 

3. Kecantikan CCRIS & CTOS

Dalam proses pembelian rumah, kelulusan bank adalah sangat penting untuk mendapatkan pinjaman perumahan.

Semestinya semasa nak memohon, bank memerlukan maklumat gaji dan juga komitmen kewangan anda yang lain.

rumah mewah, rumah banglo mewah, rumah sejuta, kondominium, rumah untuk dijual, pinjaman perumahan, kos guaman, kos SPA

Selain tu, bank akan check juga laporan CCRIS dan CTOS anda untuk memastikan samada anda layak atau tak untuk diberi pinjaman. Bila melibatkan rumah mewah, lagi-lagi yang harga jutaan ringgit, bank sangat teliti dan tegas dalam membuat keputusan.

Yang paling penting, anda kena jaga skor kredit anda sebab dari situ bank boleh tentukan jika anda mampu dan disiplin untuk membuat bayaran balik setiap bulan.

Kalau anda rasa CCRIS dan CTOS masih tak cantik, cuba urus dulu kewangan anda sebaik mungkin supaya laporan diperbaiki. Barulah ada peluang nak dapatkan pinjaman dari bank.

 

4. Kos Yuran Penyelenggaraan

Jika anda membeli rumah berstatus strata seperti kondominium, anda perlu membayar yuran penyelenggaraan dan kumpulan wang pelepas (dikenali juga sebagai sinking fund) setiap bulan.

Yuran ni perlu dibayar oleh semua penduduk kerana wang tersebut akan digunakan untuk menanggung kos-kos berkaitan bagi mengurus dan menyelenggara premis kondominium anda.

Kos yuran penyelenggaraan selalunya dicaj mengikut keluasan unit (lagi besar kondo, lagi banyaklah kena bayar). Kos sinking fund pula adalah 10% daripada jumlah yuran penyelenggaraan.

Macam mana lah nak kira ni ya? Okay, jangan pening-pening. Kita ambil contoh yuran penyelenggaran sebanyak 60sen / kps dengan keluasan 1,900 kps.

Yuran penyelenggaraan

RM0.60 x 1,900 kps = RM1,140

Sinking fund

10% x RM1,140 = RM114.00

Jumlah perlu dibayar:

RM1,140 + RM114 = RM1,254

Sangat penting untuk anda membayar yuran ni kerana ia membantu menyediakan segala perkhidmatan yang diperlukan dalam menjadikan persekitaran tempat tinggal anda lebih selesa untuk didiami.

PGMY_PropSite_Guides_Banner_610x457px_BM (1)

 

5. Kos Lain Yang Perlu Ambil Kira

Bagi yang membeli rumah melalui ejen hartanah, akan ada yuran yang perlu dibayar untuk servis mereka. Ramai yang keliru kos ejen ni siapa yang kena bayar, pembeli ke penjual?

Kalau diikutkan memang penjual, tapi kosnya penjual boleh masukkan sekali ke dalam harga rumah, jadi pembeli lah yang kena tanggung.

Oleh itu, pembeli kena cakna tentang yuran ejen hartanah yang berjumlah 3% daripada harga jualan. Jika rumah berharga RM1 juta, bermakna yuran ejen adalah sebanyak RM30,000.

Dalam situasi ni, jumlah yang perlu dibayar oleh pembeli mungkin ditambah dengan kos yuran tersebut dan menjadikannya RM1,030,000.

Gerun pula tengok persediaan kos nak beli rumah mewah ni. Downpayment saja dah RM100,000 kalau tanpa HOC (dah boleh beli rumah pangsa sebuah!)

Siapa yang dah lama bekerja dan banyak mengumpul dalam KWSP tu, mungkin ada peluang nak keluarkan untuk bayar downpayment.

rumah mewah, rumah banglo mewah, rumah sejuta, kondominium, rumah untuk dijual, pinjaman perumahan, kos guaman, kos SPA

Tapi, jangan lupa, kalau harga rumahnya tinggi, bayaran balik setiap bulan pun tinggi juga. Anda boleh cuba peraturan 3-3-5 untuk kira tahap kemampuan anda dalam membeli rumah.

Kemudahan apa yang selalunya ada di kondominium mewah?

Untuk memberikan anda sedikit gambaran tentang kemudahan yang ada di kondominium, kami senaraikan 8 projek kondominium dengan harga sekitar RM1 juta di Kuala Lumpur (*maklumat setakat November 2021)

Kuchai Lama

948 – 1,691 kps

  • Titik turun
  • Gimnasium
  • Laluan refleksologi
  • Kolam renang
  • Kolam mengembara
  • Dewan serbaguna
  • Perimeter pagar
  • Keselamatan 24 jam
  • Ruangan lobi lif 

RM814,000 – RM1,315,000

Kuchai Lama

1,150 – 1,894 kps

  • Gelanggang bola keranjang
  • Taman permainan
  • Bilik permainan
  • Sudut kecergasan
  • Gimnasium
  • Trek joging
  • Kolam renang
  • Jakuzi
  • Pavillion
  • Kawasan barbeque
  • Bilik bacaan
  • Keselamatan 24 jam

RM982,800 – RM1,517,250

Bandar Menjalara

1,291 – 1,778 kps

  • Titik turun
  • Gimnasium
  • Sauna
  • Kolam renang
  • Dewan serbaguna
  • Perimeter pagar
  • Ruang lobi lif
  • Keselamatan 24 jam

RM826,240 – RM1,112,360

Mont Kiara

1,122 – 1,906 kps

  • Taman landskap
  • Kawasan barbeque
  • Tempat bersantai
  • Bilik gymnasium
  • Taman permainan
  • Bilik permainan
  • Kolam renang
  • Kolam mengembara
  • Dewan serbaguna
  • Tempat letak kereta bawah tanah
  • Perimeter pagar
  • Keselamatan 24 jam

RM973,000 – RM1,900,000

Bangsar

917 – 1,478 kps

  • Titik Turun
  • Kawasan barbeque
  • Amfiteater
  • Dewan badminton
  • Gelanggang bola keranjang
  • Taman permainan
  • Tempat bersantai
  • Pasar mini
  • Pavillion
  • Sauna
  • Dek Kolam
  • Kolam spa
  • Kolam renang
  • Kolam mengembara
  • Dobi
  • Ruangan lobi lif
  • Tempat letak kereta bawah tanah
  • Tempat letak kereta berbumbung
  • Tempat letak kereta bertingkat
  • Keselamatan 24 jam

RM835,000 – RM1,435,000

Seputeh, Jalan Klang Lama

764 – 2,874 kps

  • Titik Turun
  • Kawasan barbeque
  • Jakuzi
  • Kolam renang
  • Kolam mengembara
  • Perimeter Pagar
  • Ruang lobi lif
  • Keselamatan 24 jam

RM676,800 – RM2,220,800

Cheras

926 – 1,227 kps

  • Titik Turun
  • Kawasan barbeque
  • Cafe
  • Dobi
  • Tempat Bersantai
  • Pavillion
  • Sky Lounge
  • Laluan Refleksologi
  • Stesen kesihatan warga emas
  • Taman permainan
  • Pusat utiliti
  • Sauna
  • Kolam aerobik
  • Kolam renang
  • Kolam mengembara
  • Bilik mesyuarat
  • Tempat perlindungan
  • Tempat letak kereta berbumbung
  • Tempat Letak Kereta Bertingkat
  • Ruang lobi lif
  • Keselamatan 24 jam

RM880,000 - RM1,222,000

Titiwangsa

1,368 – 2,685 kps

  • Gimnasium
  • Dewan badminton
  • Gelanggang bola keranjang
  • Gelanggang skuasy
  • Bilik Aeroyoga
  • Kolam renang
  • Kolam mengembara
  • Tempat letak kereta berbumbung
  • Keselamatan 24 jam

RM530,000 – RM2,500,000

Senarai rumah dah tengok, kos yang sepatutnya pun dah tahu. Persoalannya sekarang berapa banyak nak kena menyimpan ni kalau nak beli rumah RM1 juta?

Saranan kami mengikut semua kiraan di atas tadi, sebagai permulaan anda kena ada sekurang-kurangnya RM150,000 untuk membeli rumah mewah RM1 juta.

Bagi bayaran balik pinjaman bank pula, berdasarkan Mortgage Repayment Calculator PropertyGuru, jumlah yang perlu dibayar bagi pinjaman sebanyak RM900,000 untuk tempoh 30 tahun adalah RM4,041 / bulan.

Jika anda memilih untuk membeli kondominium atau hartanah mewah strata lain, perlu membayar tambahan yuran penyelenggaran setiap bulan.

Penafian: Jumlah bayaran adalah anggaran saja kerana ia bergantung kepada jumlah pinjaman, kadar faedah bank dan tempoh pinjaman.

Fuh, bukan senang ya nak beli rumah, apatah lagi kalau rumah RM1 juta. Banyak sungguh yang perlu disediakan. Tapi, kalau dapat tinggal rumah mewah macam kondominium memang puas hati sebab pelbagai kemudahan disediakan.

Namun begitu, kita selalu dinasihati untuk berbelanja mengikut kemampuan. Lebih-lebih lagi bila melibatkan komitmen tinggi seperti membeli rumah.

Bagi mereka yang bergaji kecil pun ada peluang untuk membeli rumah pertama jika betul caranya. Semoga kita semua dapat merasa tinggal di rumah mewah. Teruskan berusaha!

 

Panduan Relevan

Penafian: Maklumat diberikan dalam laman web ini bersifat umum dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat perancangan kewangan profesional.
PropertyGuru akan berusaha memperkemas maklumat di laman web ini apabila diperlukan. Bagaimanapun, maklumat boleh diubah tanpa notis dan kami tidak memberikan jaminan ketepatan maklumat dalam laman web ini, termasuklah maklumat diberikan oleh pihak ketiga, pada bila-bila masa.
Walaupun semua usaha telah diambil bagi memastikan maklumat yang diberikan adalah tepat ketika ia diterbitkan, individu tidak boleh bergantung kepada maklumat ini untuk membuat keputusan kewangan atau pelaburan. Sebelum membuat sebarang keputusan, kami mencadangkan anda supaya berunding dengan perancang kewangan atau bank anda serta mengambil kira situasi unik kewangan dan keperluan setiap individu.
PropertyGuru tidak memberikan jaminan berkaitan ketepatan, kebolehpercayaan dan kesempurnaan maklumat yang terkandung dalam laman web ini. Kecuali selagi mana sebarang liabiliti di bawah undang-undang yang tidak boleh dikecualikan, PropertyGuru, dan pekerjanya tidak ada sebarang liabiliti untuk apa sahaja kesilapan atau ralat di dalam laman web ini atau untuk apa sahaja kerugian atau kerosakan yang ditanggung pembaca atau mana-mana orang yang lain.

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback