6 Cara Hapuskan Semut Di Rumah Anda!

PropertyGuru Editorial Team
6 Cara Hapuskan Semut Di Rumah Anda!
Semut di rumah ni memang boleh buat naik darah! Sebabnya tak boleh langsung tinggal makanan tak tertutup, cepat je semut harung. Lebih-lebih lagi makanan atau minuman manis, memang kesukaan semut.
Kalau anda nak tahu, semut adalah kategori serangga sosial, maksudnya ia hidup dalam kumpulan! Jarang sangat la kita nampak semut sekor, mesti dengan kaum kerabatnya. Sebab tu, sampai ada orang yang bela semut tau!
Semut ni juga terkenal dengan semangat kerja berpasukan. Memang bekerjasama mencari makanan untuk dibawa ke sarang atau busut mereka untuk santapan si ratu.
Sebelum kita tengok cara dan petua nak halau semut, anda kenalah tahu dulu semua jenis spesies semut yang selalunya bersarang di rumah. Jom!

5 Jenis Semut Rumah

Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Kalau nak tahu, dalam dunia ni adalah 10 ribu spesies semut yang sudah dijumpai! Banyak tu…
Tapi anda tak perlu risau sangat sebab di Malaysia, hanya ada dalam 23 spesies dan tak semuanya bersarang di rumah. Jadi, kita tak jumpa semua jenis semua yang ada.
Jadi, kami senaraikan 5 jenis semut yang memang selalu ada di rumah!
Jenis Semut
Ciri-Ciri
Semut Api (Solenopsis invicta)
  • Panjangnya antara 1/16 hingga ¼ inci.
  • Berwarna merah kemerahan atau warna hitam
  • Buat sarang dalam kayu reput, batu-bata rumah, longgokan sampah
Semut Mayat (Tapinoma melanocephalum)
  • Saiz kurang daripada 1/16 inci
  • Berwarna gelap di kepala dan dada
  • Berwarna pucat di kaki dan perut
  • Suka bersarang di kawasan kelembapan tinggi misalnya sinki
  • Juga bersarang di celah dinding, kabinet dan almari
Semut Gatal (Monomorium pharaonis)
  • Saiz kecil.
  • Warna kekuningan atau perang kemerahan.
  • Bersarang di belakang dinding dan perabot atau taman luar rumah.
  • Suka makanan manis bergula, berprotein dan berlemak.
Semut Gila (Paratrechina longicomis)
  • Saiz antara 1/12 hingga 1/8 inci.
  • Berwarna merah-coklat hitam hingga kemerahan kehitaman.
  • Suka makanan manis dan gula.
  • Hebat menyesuaikan diri di kawasan kering dan lembap.
Semut Kepala Besar (Pheidole megacephala)
  • Saiz antara 1/16 hingga 1/8 inci.
  • Saiz kepalanya sangat besar berbanding bahagian badan lain.
  • Warna coklat muda, coklat tua kemerahan tapi hitam di abdomen.
  • Selalu bersarang di persekitaran luar rumah dan kebun.
  • Gemar makanan berlemak dan daging

Apakah Cara Komersial Halau Semut?

Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Bila tengok banyak semut di rumah atau persekitaran rumah, memang rasa geram. Bahaya pun ada, sebab gigitannya kalau terkena kanak-kanak memang boleh buat mereka meraung kesakitan. Jadi, kenalah cari untuk halau semut ni.
Paling senang, tentulah cara komersial sebab telefon je, orang datang selesaikan masalah semut di rumah kita. Tapi, kenalah keluarkan belanja sikit sebab kos upah tenaga profesional ni agak besar juga.
Di Malaysia ni, banyak syarikat perkhidmatan kawalan haiwan perosak, contohnya Rentokil, Ridpest, Speedy Pest Control dan banyak lagi yang anda boleh cuba.
Kalau boleh dapatkan servis dari syarikat kawalan haiwan perosak, memang sangat bagus sebab mereka memang profesional dalam menghapuskan semut, ataupun serangga lain.
Selain selesaikan masalah semut, mereka juga boleh kenal pasti jenis semut yang ada di rumah anda, dan terus rancang cara terbaik untuk menghapuskannya.
Tenaga profesional ni juga selalunya menawarkan pakej penjagaan berkala, mereka akan datang rumah untuk periksa sama ada masalah serangga perosak seperti semut masih ada. Jadi, anda hanya perlu goyang kaki tapi kena bayar la…
Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Pernah dengar tak yang semut-semut ni bekerja keras untuk permaisuri mereka, jadi selagi pemaisuri tu ada, selagi tu semut lain akan ada.
Jadi, sangat penting untuk pakar pengawal serangga perosak ni untuk cari puncanya sebelum hapuskan semua semut tu dengan berkesan.
PGMY_No_1

Apakah Cara Tradisional Halau Semut?

Kadang-kadang kalau nak senang, spray je racun aerosol untuk bunuh serangga perosak. Cuma nak guna di kawasan dapur ke atau tempat ada kanak-kanak, agak bahaya la kan.
Lebih-lebih kalau anda nak guna racun semut yang saiznya kecil dan seperti gula-gula tu. Bimbang ditelan anak sebab ingatkan makanan.
Nak guna profesional mahal, nak guna racun semut bahaya, macam mana ni? Jadi, seperti zaman dulu, ada lah petua tradisional yang boleh diguna pakai oleh sesiapa yang nak halau semut di rumah.
Kalau tengokkan petua nak halau semut ni, memang banyak betul sampai tak tau nak pilih yang mana satu.
Tak nak buang masa lagi, jom kita tengok beberapa petua halau semut secara tradisional yang kami jumpa ni!
Petua nak halau semut ni tak susah nak buat sebab guna benda-benda yang memang selalu ada di rumah, kalau tak ada pun, senang sangat nak pergi beli kat mana-mana pasaraya atau kedai runcit.

1) Kulit telur

Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Lepas dah pecahkan telur ayam, jangan buang kulitnya sebab boleh guna untuk halau semut. Caranya senang je, hancurkan kulit telur dan bakar sampai jadi abu.
Abu tu anda tabur di tempat semut selalu berkerumun, laluan semut, atau nak tabur terus pada sarang semut pun boleh.

2) Dauh sirih

Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Semut memang tak suka dengan bau daun sirih. Potong kecik-kecik beberapa daun sirih, dan tabur di laluan semut atau tempat ia selalu berkerumun. Bila dah bau daun sirih ni, gerenti semut akan pergi main jauh-jauh.

3) Cuka

Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Cuka putih ni salah satu petua yang sangat berkesan sebab semut paling pantang dengan baunya yang kuat, dan kandungan cuka yang berasid tu.
Larutkan cuka dalam air, dan masukkan dalam botol spray tu. Dah siap, sembur je kat mana-mana pintu masuk atau tempat selalu ada semut.
Ulang beberapa kali lepas semburan tu dah kering, dan kesannya boleh nampak dalam beberapa hari selepas semburan.

4) Soda bikarbonat

Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Soda bikarbonat ni dah tak payah campur apa-apa. Tabur je serbuk soda bikarbonat di tempat yang anda tak nak semut datang.
Disebabkan bau dari soda bikarbonat tu akan mengganggu deria bau semut, semut tu tak akan berkerumun dah.

5) Serbuk kopi

Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Yang ni, kena pastikan guna serbuk kopi yang asli, sebab baunya yang kuat boleh menghalau semut dari menghurung makanan yang ada kat rumah anda.
Caranya, ambil sikit serbuk kopi dan letak di tempat laluan masuk semut. Biar je serbuk tu di situ beberapa hari dan anda akan nampak hasilnya. Tiada lagi semut di situ!

6) Air limau nipis

Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Perah limau nipis di laluan semut untuk mengacau deria bau mereka. Perahan jus limau nipis juga dapat membunuh semut, dan sambil tu, rumah anda pun bau segar je. Masalah semut hilang, aroma dalam rumah pun harum!

Tips Untuk Elak Semut Kembali!

Kita dah tengok petua hapuskan semut, sekarang kita tengok pula petua untuk elak semut yang dah hilang tu muncul semula.
Banyak sebenarnya petua nak elak semut kembali berkerumun di rumah, tapi ada satu yang kami percaya kesannya terbaik terutama kalau anda duduk di rumah kampung!
Caranya adalah dengan letak bunga cengkih! Bila dah guna ni memang tak ada langsung semut datang.
Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Satu lagi produk yang ramai juga pakai, lagi-lagi kalau kat kedai makan, adalah penyembur serai wangi. Nak cari serai wangi memang susah jika duduk di bandar, jadi boleh je sembur serai wangi ni.
Selain semut, serangga lain seperti lalat, lipas pun akan lari disebabkan bau serai wangi ni! Senang, semua kena.
Semut, Cara halau semut, Petua halau semut, semut api, semut mayat, racun semut
Panjang lebar kami jelaskan tentang jenis semut dan cara nak hapuskan semut serta tips elak semut kembali di rumah anda. Apa lagi, boleh lah cuba!
Selain tu, pastikan juga rumah sentiasa bersih dan tak ada sisa makanan, ini lah sebenarnya kaedah terbaik sebab pencegahan lebih penting daripada mengubati kan?
Selamat mencuba semua!
Panduan Relevan

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru