Bagaimana Nak Mohon Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ)?

PropertyGuru Editorial Team
Bagaimana Nak Mohon Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ)?
Dekat mana pun anda tinggal sekarang ni, memang tak boleh lari daripada dengar orang mengeluh pasal susahnya nak beli rumah.
Nak buat macam mana kan, setiap tahun harga rumah naik. Bergantung pada lokasi, rumah yang 5 tahun lepas harga RM200,000, sekarang boleh cecah sampai RM400,000 atau lebih!
Jadi, makin ramai lah yang tak dapat nak membeli rumah ataupun tak berkelayakan untuk mendapat pinjaman perumahan.
Untuk meringankan beban rakyat Malaysia, kerajaan pusat dan juga negeri telah memperkenalkan pelbagai program dan insentif untuk membantu mereka.
Salah satunya adalah Program Rumah Mampu Milik, yang mana rumah-rumah ni dijual khas kepada golongan berpendapatan sederhana yang teringin untuk memiliki rumah sendiri.
Mereka yang tinggal di Johor juga tak ketinggalan kerana berpeluang untuk membeli rumah pada harga yang berpatutan.
Seperti yang tertera pada laman web rasmi Portal Hartanah Johor, kerajaan negeri Johor ada menyediakan Projek Rumah Mampu Biaya, Lot Bumiputera, dan juga Program Perumahan Rakyat (PPR).
rumah mampu milik johor, rmmj, rumah untuk dijual johor, portal hartanah johor

Apakah Portal Hartanah Johor?

Memang tak boleh dinafikan lagi: kerajaan Johor amat prihatin tentang perihal kebajikan rakyat negeri. Menerusi Portal Hartanah Johor, kerajaan boleh mengendali perihal permilikan rumah dan memperkasakan rakyat Johor berpendapatan rendah untuk menjadi pemilik rumah.
Sistem e-Rumah Johor telah ditubuhkan oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Johor Bahagian Perumahan untuk memudahkan rakyat untuk memohon Rumah Mampur Milik Johor (RMMJ), Lot Bumiputera, dan Projek Perumahan Rakyat (PPR).
Bahagian Perumahan ini juga bertanggungjawab untuk mengawal pengagihan rumah kos rendah dan kedai sederhana rendah swasta.
Misi jabatan ni adalah untuk menjaga kepentingan pemilikan rumah bumiputera dalam pemasaran hartanah jenis dan juga menyelenggara, mengekalkan, dan menjaga kemudahan rumah sewa awam seperti PPR.
Wah, kalau anda menetap di negeri Johor, memang anda bertuah!
Jadi jom, mari kita ambil tahu tentang Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ) dan sistem e-Rumah Johor dengan lebih mendalam lagi!

Apa Itu Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ)?

rmmj-2
RMMJ adalah rumah mampu milik yang disediakan oleh kerajaan negeri Johor, di bawah Projek Rumah Mampu Biaya.
Tujuan utamanya adalah untuk menawarkan skim yang boleh membantu golongan isi rumah berpendapatan rendah (B40) yang menetap di negeri tersebut.
Cara untuk memohon mana-mana rumah RMMJ di bawah kerajaan negeri Johor sekarang sangat mudah, sebab semuanya melalui online di laman web e-Rumah Johor.

Apakah e-Rumah Johor?

e-Rumah Johor merupakan sebuah portal online yang dikendali oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Johor (Bahagian Perumahan Johor) untuk memudahkan proses pembelian rumah.
Antaranya adalah maklumat berkenaan projek terkini, sebut harga/tender, panduan pinjaman perumahan, syarat dan cara permohonan perumahan, dan juga sebagai sebuah platform untuk memohon untuk projek perumahan.
Kesemua projek perumahan ni pun agak baik kerana kebanyakannya mempunyai 3 bilik tidur, 2 bilik air, dibina berasaskan konsep sekeluarga hidup selesa bersama, dan dijual dengan harga yang mampu dimiliki!
family2

Harga 5 kategori RMMJ 2021

Rumah Mampu Biaya A (RMB A)
RM42,000
Rumah Mampu Biaya B (RMB B)
RM80,000
Rumah Mampu Biaya C (RMB C)
RM150,000
Rumah Mampu Biaya D (RMB D)
RM250,000 – RM300,000
Kedai Kos Sederhana (KKS)
RM200,000
Anda hanya perlu pastikan yang anda layak dulu, sebelum memohon dan memilih projek rumah yang sesuai dengan kelayakan anda.

Apakah Syarat Kelayakan Permohonan?

Bergantung samada anda nak mohon Rumah Mampu Biaya atau Lot Bumiputera, ataupun Program Perumahan Rakyat, ketiga-tiga skim ni ada syarat kelayakan yang tertentu.
PGMY_No_1
Jadi, semak dulu jika semua syarat ni ada pada anda sebelum memohon:

1) Rumah Mampu Biaya Johor (RMB)

  • Warganegara Malaysia, berumur 18 tahun ke atas
  • Menetap di Johor selama 10 tahun
  • Tak melebihi had pendapatan seisi rumah:
    • RMB A – RM4,000
    • RMB B – RM6,000
    • RMB C – RM8,000
    • RMB D – RM10,000
    • KKS – RM13,000
  • Berkahwin / bujang boleh memohon
  • Hanya SATU permohonan bagi pasangan suami / isteri
  • Permohonan isteri kedua dan seterusnya perlu menggunakan nama isteri sebagai pemohon
  • Pemohon / pasangan yang telah memiliki RKR selama 10 tahun ke atas layak memohon rumah kedua (RMB B)
  • Hanya SATU pemilikan Kedai Kos Sederhana (KKS) di Johor
  • Pemohon / pasangan yang memiliki Rumah Kos Sederhana / Rumah Mampu Milik / Rumah TAK LAYAK untuk memohon
  • Pemohon / pasangan yang memiliki RKR / RKSR / PKJA / PKJB boleh mohon RMB C dan RMB D
  • Tempoh SAH pendaftaran rumah adalah DUA TAHUN dari tarikh pendaftaran
rumah mampu milik johor, rmmj, lokasi rumah mampu milik johor, senarai rumah mampu milik johor, permohonan rumah mampu milik johor, contoh rumah mampu milik johor, rumah mampu milik johor bahru, semakan rumah mampu milik johor, projek rumah mampu milik johor, rmmj johor, rumah rmmj

2) Lot Bumiputera

  • Warganegara Malaysia, berumur 18 tahun ke atas
  • Berkahwin / bujang boleh memohon
  • Pemohon mestilah bertaraf bumiputera
  • Pemohon yang bukan bertaraf bumiputera TAK LAYAK untuk memohon

3) Program Perumahan Rakyat (PPR) untuk Sewa

Program Perumahan Rakyat mempunyai beberapa jenis dengan kelayakan berbeza.
a. PPR dan Rumah Sewa Kerajaan
  • Warganegara Malaysia, berumur 18 tahun ke atas.
  • Pemohon mestilah telah berkahwin, tetapi janda atau duda turut layak dipertimbangkan.
  • Pemohon dan pasangan tidak memiliki harta kediaman atau menduduki kuarters kerajaan.
  • Pemohon dan pasangan tidak mempunyai sebarang rekod jenayah.
  • Hanya bujang yang berumur 50 tahun ke atas dan mempunyai tanggungjawab atau kematian ibubapa layak dipertimbangkan.
  • Pemohon mesti menetap di negeri Johor sekurang-kurangnya 10 tahun (bagi yang tidak lahir di Johor).
  • Pendapatan kasar seisi rumah tidak melebihi RM4,000.
b. PPR dan Rumah Sewa Kerajaan (Kedai)
  • Warganegara Malaysia, berumur 21 tahun ke atas, dan peniaga sepenuh masa.
  • Pemohon mesti menetap di negeri Johor sekurang-kurangnya 10 tahun (bagi yang tidak lahir di Johor).
  • Pemohon tidak berstatus muflis (Surat Pengesahan daripada Jabatan Insolvensi Malaysia perlu dilampirkan).
  • Pemohon perlu mempunyai Modal Pusingan Perniagaan sebanyak RM5,000 dan lampiran penyata bank 3 bulan.
  • Hanya satu permohonan dibenarkan untuk satu keluarga.
  • Hanya perniagaan jenis Milikan Tunggal layak dimohon.
  • Perniagaan perlu didaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).
  • Pemohon mesti tidak mempunyai kedai-kedai lain di Malaysia.
  • Pemohon digalakkan sediakan Profil Perniagaan.
  • Keutamaan diberi kepada penyewa yang menetap di kawan PPR yang berkenaan.
c. Rumah Transit Belia Johor
  • Warganegara Malaysia, berumur 18 – 30 tahun dan berkahwin.
  • Pemohon mesti menetap di negeri Johor sekurang-kurangnya 10 tahun (bagi yang tidak lahir di Johor).
  • Pemohon dan pasangan tidak memiliki harta kediaman dan tidak mempunyai sebarang rekod jenayah.
  • Pemohon bekerja di kawasan/negeri rumah transit yang dipohon.
  • Pendapatan kasar seisi rumah tidak melebihi RM5,000.
  • Janda dan duda tidak layak dipertimbangkan.

Macam Mana Nak Mohon Untuk Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ)?

Apply
Untuk memohon mana-mana projek Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ) yang ada, anda hanya perlu ikut tiga langkah utama kat bawah ni:
  1. Mendaftar akaun baru di sini jika masih belum mempunyai akaun
  2. Login ke akaun SUKJ untuk kemaskini maklumat
  3. Pilih projek perumahan dan hantar permohonan
Bagi permohonan RMMJ, anda perlu menghantar dokumen di kaunter sepanjang tempoh pengiklanan. Jika anda layak, anda akan dipanggil untuk proses pengundian.
Untuk Lot Bumiputera, pemohon akan dimaklumkan untuk proses seterusnya. Manakala untuk PPR, hanya pemohon yang layak akan dipanggil balik untuk sesi temuduga.
Status permohonan boleh disemak dengan langkah-langkah ni:
1) Kunjungi laman web semakan permohonan di sini.
2) Masukkan nombor kad perkenalan dan klik ‘cari’.
3) Status permohonan anda akan dipaparkan, dengan sebab jika tidak layak.
Ingat! Pembeli hanya boleh membuat permohonan semasa projek diiklankan, dan permohonan tidak akan diterima lagi selepas tarikh tutup pengiklanan.
rmmj-4

Lokasi Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ)

Antara lokasi Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ) yang ada adalah:
  • Kluang
  • Pulai
  • Tebrau
  • Johor Bahru
  • Mersing

Projek sedang dijual (Kemas Kini Januari 2022)

Cadangan projek baru (Setakat Januari 2022)

Lot Bumiputera untuk dijual (kemas kini Januari 2022)

Jika anda memang sedang mencari Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ), boleh lah cuba memohon projek RMMJ di Taman Pulai Mutiara 2.
Selain tu, anda boleh juga memilih antara projek lot bumiputera atau program perumahan rakyat jika layak. Senarai projek tersebut ada di sini.
Semasa dalam proses penantian selepas menghantar permohonan, semakan RMMJ boleh dilakukan di laman web rasmi mereka.
Anda boleh menyemak jika permohonan anda lulus atau tak menggunakan No Kad Pengenalan yang digunakan semasa mendaftar.
rmmj-5

Contoh Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ)

Di bawah ada beberapa gambar contoh rumah yang telah diambil daripada Portal Hartanah Johor, supaya anda boleh melihat sendiri kualiti dan reka bentuk yang ditawarkan:
rumah mampu milik johor, rmmj, lokasi rumah mampu milik johor, senarai rumah mampu milik johor, permohonan rumah mampu milik johor, contoh rumah mampu milik johor, rumah mampu milik johor bahru, semakan rumah mampu milik johor, projek rumah mampu milik johor, rmmj johor, rumah rmmj
PKJ B di Taman Scientex, Pasir Gudang
rumah mampu milik johor, rmmj, lokasi rumah mampu milik johor, senarai rumah mampu milik johor, permohonan rumah mampu milik johor, contoh rumah mampu milik johor, rumah mampu milik johor bahru, semakan rumah mampu milik johor, projek rumah mampu milik johor, rmmj johor, rumah rmmj
RMB C di Apartmen Cenderasari, Taman Perbadanan Islam Larkin
rumah mampu milik johor, rmmj, lokasi rumah mampu milik johor, senarai rumah mampu milik johor, permohonan rumah mampu milik johor, contoh rumah mampu milik johor, rumah mampu milik johor bahru, semakan rumah mampu milik johor, projek rumah mampu milik johor, rmmj johor, rumah rmmj
RMMJ di Taman Scientex, Pasir Gudang
Jika anda mempunyai sebarang soalan, boleh lah rujuk ke soalan lazim E-Rumah Johor, atau hubungi mereka di sini.

Borang Baucer RM1,000 Untuk Pemohon RMMJ

Kerajaan negeri Johor juga memperkenalkan borang baucer RM1,000 sebagai inisiatif untuk membantu meringankan beban semasa membeli rumah, seperti duti setem dan deposit utiliti.
Syarat-syarat untuk menerima baucer ini adalah:
  • Hanya layak untuk jenis rumah komuniti Johor PKJ A, PKJ B, dan RMMJ.
  • Untuk projek perumahan baru sahaja, iaitu rumah baru yang dibeli oleh pemaju dan telah siap dibina dan boleh diduduki mulai 1 Januari 2015.
  • Hanya akan diberi sekali sahaja kepada pembeli dan pasangannya.
Pembeli-pembeli boleh menuntut baucar tersebut daripada pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (Bahagian Perumahan) dan muat turun permohonan baucer di sini. Baucar akan dibayar 14 hari selepas borang permohononan tuntutan diserahkan .
Kami harap panduan ni dapat membantu lebih ramai rakyat di Johor yang berpendapatan sederhana untuk mengetahui tentang Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ), dan juga dapat merealisasikan impian mereka untuk memiliki rumah sendiri.
Panduan Relevan

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru