8 Cara Nak Baca Geran Tanah!

Tramizi Hussin
Dunia hartanah ni memang banyak dokumen yang tak boleh nak lari, sebab ada kaitan dengan undang-undang.
Jadi, sebagai pembeli atau penjual, memang sentiasa kena minta khidmat pakar seperti peguam hartanah atau jurubank.
Sebabnya dokumen ni menggunakan bermacam-macam istilah undang-undang. Kalau tersalah baca atau tertinggal benda penting nanti susah pula nak menyelesaikan urusan hartanah yang ada.
Bukan tu saja, sebelum nak tandatangan apa-apa dokumen pun, kenalah tahu apa isi kandungannya dulu, betul tak?
Jadi, pakar ni lah akan membantu kita menyemak dan memastikan dokumen telah disediakan dengan tepat dan lengkap.
Tapi, tak salah pun kalau nak tahu lebih lanjut tentang dokumen hartanah ni. Supaya nanti tak lah mengikut je. Jadi, apa kata kita mulakan dengan geran rumah atau tanah ni.
Kita kenal-kenal dulu mengapa ia diperlukan dan cara nak baca dokumen ni. Jom!
contoh geran tanah, geran tanah

Maksud Geran Dan Kepentingannya

Bila sebut je geran, memang orang akan terfikir untuk rumah atau tanah. Tapi, pengetahuan ramai orang setakat tu je lah. Makna dan apa yang terkandung di dalam geran ni, ramai lagi tak tahu.
Mudahnya, geran ni adalah dokumen bukti pemilikan secara rasmi yang dikeluarkan kerajaan.
Ia mengandungi pelbagai maklumat seperti jenis kediaman yang boleh dibangunkan dan juga syarat lain mengenai status pemilikan.
Maknanya geran ni sangat penting untuk tunjukkan siapa pemilik mana-mana hartanah atau tanah.
Apa-apa urusan berkaitan dengan hartanah atau tanah mesti kena tengok gerannya dulu sebab nak tengok siapa pemilik, lokasi dan apa yang boleh dan tak boleh buat.
Antaranya kalau nak buat urusan seperti:
  • Pindahmilik
  • Pajakan
  • Gadaian
  • Turunmilik atas sebab kematian
Selain menunjukkan hak milik sebagai bukti keempunyaan tanah, ada juga maklumat lain seperti jumlah cukai tahunan, syarat dan sekatan yang ada untuk mengingatkan pemiliknya tentang perkara yang boleh dan tak boleh dilakukan.
baca geran tanah, geran tanah

Macam Mana Nak Baca Geran?

Ada orang bila tengok geran terus tahu maklumat apa yang perlu dan makna untuk setiap butiran dalam tu. Tapi bagi yang lain pula memang nampak geran tu ABC je lah, tak faham apa.
Terutamanya bila ada istilah yang agak lama dan sukar difahami. Tanpa melengahkan masa, mari kita tengok bahagian mana yang penting bila nak baca geran ni.
contoh geran tanah, geran tanah
Untuk mudahkan anda, kami bahagikan cara baca geran berdasarkan 3 muka surat yang memang selalu ada pada geran.

Muka Surat 1: Maklumat Tanah

1) Tajuk geran

Seperti yang anda lihat pada gambar contoh geran di atas, setiap geran akan mempunyai tajuk yang terletak di bahagian atas. Kalau anda nak tahu tajuk tu lah yang memberitahu jenis pegangan hakmilik.
Hakmilik ni ada 6 jenis yang selalu anda akan jumpa. Di bawah kami sertakan istilah dan kod yang digunakan oleh pelbagai agensi kerajaan di muka hadapan geran ni:
1
Geran
Geran
Dikeluarkan Pejabat Tanah
2
Pajakan Negeri
PN
Hakmilik tetap yang dikeluarkan pejabat pendaftar hakmilik negeri.
3
Geran Mukim
GM
Hakmilik tetap yang dikeluarkan Pejabat Tanah.
4
Pajakan Mukim
PM
Hakmilik tetap yang dikeluarkan Pejabat Tanah.
5
HakMilik Sementara Daerah
HSD
Dikeluarkan Pejabat Pendaftaran Kerajaan Negeri.
6
HakMilik Sementara Mukim
HSM
Dikeluarkan oleh Pejabat Tanah.
Daripada tajuk tu sendiri, anda akan tahu sama ada tanah tu hak milik tetap pemilik atau hak milik sementara.
Dalam pendaftaran tanah, sebelum hakmilik tetap didaftarkan, tanah akan diukur dan ditanda untuk mendapatkan pelan tanah yang tepat.
baca geran tanah, geran tanah
Sementara menunggu hakmilik tetap dikeluarkan, pemilik akan mendapat hakmilik sementara dulu. Sebab tu ada dua jenis hakmilik iaitu hakmilik tetap dan hakmilik sementara.
Lagi satu, penting juga untuk anda tahu yang ada 2 jenis utama geran, sama ada geran/hak milik individu atau geran/hak milik strata.

Tips PropertyGuru

Geran/hak milik individu didaftarkan atas nama individu yang beli tanah bagi rumah yang dibina atas tanah seperti banglo dan teres. Geran/hak milik strata pula didaftarkan atas nama individu yang beli rumah bertingkat seperti flat dan kondo.

2) Maklumat tanah

Betul-betul di bawah No. Hakmilik dan Cukai Tahunan, anda akan nampak maklumat tanah seperti:
  1. Lokasi – Negeri, Daerah, Bandar, Pekan atau Mukim di mana tanah atau rumah tu berada.
  2. Lot – No. Lot digunakan untuk tanah yang telah mempunyai geran. Kalau yang belum ada geran, istilah yang digunakan ialah No. Plot.
  3. Saiz – Bagi kediaman yang terletak di atas tanah seperti banglo, semi-d dan rumah teres, saiz tanah bermaksud keluasan tapak tanah dan keluasan rumah merujuk kepada keluasan sebenar binaan rumah (built-up area). Bagi kediaman yang bersifat strata pula, saiz ni merujuk kepada keluasan binaan.
  4. Kategori penggunaan tanah – Mengikut seksyen 52 Kanun Tanah Negara (KTN) 1965, semua tanah yang diberi milik terbahagi kepada 3 kategori kegunaan iaitu “pertanian”, “bangunan”, dan “industri”.
Semua pemilik wajib guna tanah mengikut kategori kegunaan tanah dan syarat nyata dalam hakmilik.
Kalau melanggar syarat yang ditetapkan, besar kemungkinan Pihak Berkuasa Negeri boleh merampas balik tanah berkenaan.
baca geran tanah, geran tanah
Kalau pemilik tanah nak gunakan tanah untuk kategori lain, kenalah mohon untuk tukar dulu kategori penggunaan tersebut.
Pihak Berkuasa Negeri akan mengenakan bayaran premium tambahan ke atas setiap permohonan tukar syarat yang diluluskan.

3) Keterangan lain

Keterangan ni untuk menguatkan lagi peruntukan Kanun Tanah Negara. Misalnya, keterangan tu kata tanah yang diberi milik ni "dipegang selama-lamanya oleh pemilik" iaitu nama dalam geran tu.
Keterangan tu tambah lagi kata, "bagaimanapun, tertakluk kepada peruntukan Kanun Tanah Negara, syarat dan sekatan kepentingan" kerana bayar cukai tahunan yang sewajarnya.
Ini maknanya tanah tersebut berpegangan bebas tapi kenalah bayar cukai. Kalau tanah tu jenis pajakan atau “leasehold” selama 99 tahun pun akan dinyatakan pada ruangan ini.

Tips PropertyGuru

Kiranya ada dua tempat yang boleh dibuat rujukan sama ada tanah berstatus pegangan bebas atau pajakan. Yang pertama pada tajuk atau jenis hakmilik, dan yang keduanya di bahagian keterangan lain.

4) Syarat nyata

Yang ni pula menyatakan tujuan tanah dalam geran tu. Sebagai contoh, kalau syarat tanah adalah untuk kediaman, tak bolehlah buat aktiviti pertanian atau membina kilang di atas tanah tu kecuali dengan kebenaran dari pihak berkuasa berkaitan.
Dari maklumat yang tertulis di bahagian ni, pemilik boleh tahu larangan secara jelas ke atas penggunaan tanah berkenaan. Jika larangannya tak berapa jelas, boleh rujuk kepada Kanun Tanah Negara.
baca geran tanah, geran tanah

Muka Surat 2: Maklumat Pemilik Tanah

5) Pelbagai sekatan kepentingan

Maklumat ni akan ada di muka surat 1 atau 2 bergantung kepada jenis geran, tapi selalunya sebelum maklumat pemilik tanah.
Sekatan yang dinyatakan inilah yang dikenakan pihak berkuasa ke atas tanah berkenaan.
Contohnya, dalam geran tu kata tanah yang diberi milik ni "tidak boleh dipindah milik, dipajak atau digadai" kecuali dengan kebenaran pihak berkuasa negeri ataupun "pemilikan hanya untuk Bumiputera sahaja".
Ni kira syarat yang memberitahu pemilik apa yang boleh dan tak boleh dibuat atas tanah tu.

6) Maklumat pemilik

Di bahagian maklumat pemilik ni akan ada nama, nombor kad pengenalan, berapa bahagian pemilik, dan juga warganegara.

Muka Surat 3: Pelan Tanah

7) Maklumat Tanah

Muka surat ni sekali lagi akan menyatakan maklumat tanah seperti jenis dan nombor hakmilik, lokasi, jenis hakmilik, nombor lembaran (jika ada), nombor pelan diperakui, nombor lot dan luas lot.
baca geran tanah, geran tanah

8) Pelan Lokasi Tanah

Akhir sekali, anda akan nampak pelan tanah. Pelan tanah ni disediakan dan diperakukan oleh Pengarah Ukur Negeri, dan daripada bahagian in anda akan nampak berapa besar, panjang dan lebar tanah yang dimiliki.
Kesimpulannya, tak ada lah susah mana nak baca geran ni. Yang penting, anda kena tahu maklumat yang mustahak seperti jenis hakmilik, keluasan, syarat dan sekatan ke atas tanah itu.
Namun begitu, kami masih nasihatkan anda untuk meminta bantuan pakar profesional dalam apa-apa urusan berkaitan hartanah. Ini semua untuk mengelakkan dari kejadian yang tak diingini berlaku.
Tapi sekurang-kurangnya sekarang, kalau baca geran tu, anda tahu apa yang perlu diteliti, taklah nampak tak berapa cerdik sangat kan?
Selamat baca geran!

Bila geran je, kita teringat banyak sekatan untuk Tanah Rizab Melayu, jom baca ni untuk tahu lebih lanjut. Boleh juga tengok-tengok senarai tanah untuk dijual di laman web BM kami ni!

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru