7 Herba Yang Boleh Anda Tanam Dengan Mudah Dalam Rumah Di Malaysia

Di Malaysia, herba memainkan peranan penting dalam penyediaan makanan tradisi yang merupakan warisan turun-temurun kita. Sekarang, anda berpeluang untuk menanam tanaman herba anda sendiri dengan mudah menerusi beberapa petua berguna yang kami senaraikan di bawah!
Malaysian herbs, Malay herbs, DIY and gardening in Malaysia, Kitchen garden, Malaysian herbs list, Malaysia herbs, Herbs in malaysia, Herbs garden, Herbs, Chinese herbs, Herbs and spices, Herbal plants

Click here for English version.

 

Memiliki kebun dapur sendiri adalah satu pilihan popular di kalangan mereka yang suka bercucuk tanam.

Ia bukan saja memberikan anda peluang untuk menikmati hasil segar tangan sendiri, tapi dapat menanam pelbagai jenis herba dan rempah yang menambahkan lagi rasa sedap masakan!

Berkebun secara sendiri atau DIY gardening di Malaysia bukan saja untuk mereka yang tinggal di rumah atas tanah.

Kalau anda jenis penyabar dan ada ruang cukup, anda boleh menanam apa saja tanaman herba seperti herba Cina, herba Melayu, dan lain-lain yang anda inginkan.

Bila dah membesar dan berbuah semua tu, banyaklah pilihan anda masa nak memasak di dapur. Tapi, janganlah rasa ‘kebun dapur’ tu hanya sekadar deretan pasu pokok di tingkap dapur rumah saja!

7_Herba_Malaysia_11

Kebun dapur merangkumi mana-mana ruang (luar dan dalam) yang boleh anda gunakan khususnya untuk tanaman menambah rasa dalam makanan yang dimasak di dapur anda sendiri.

Ia adalah cara mudah untuk menikmati manfaat herba segar di rumah sendiri. Maknanya, setiap tingkap atau ruang kosong yang ada di rumah anda boleh digunakan untuk menghasilkan kebun herba tersendiri.

 

Herba Apa Yang Boleh Anda Tanam, Dan Bagaimana Untuk Menjaganya?

Di Malaysia, herba memainkan peranan penting dalam warisan penyediaan makanan tradisi. Anda boleh gabungkan herba-herba Melayu dengan rempah ratus India atau Cina untuk menyerlahkan lagi warisan budaya kita dengan keenakan tersendiri.

7_Herba_Malaysia_2

Bayangkan setiap gabungan rasa yang ada dalam warisan kita! Kesedapan masakan Nyonya dengan rasa unik yang datang dari pelbagai budaya dan bangsa.

Campuran rempah-rempah pedas menyumbang kepada reputasi makanan yang terkenal di Pulau Pinang. Pengaruh rempah Eropah dan India pula menonjolkan warisan perdagangan Melaka dalam masakan modennya.

Terdapat pelbagai jenis herba yang boleh anda tanam di kebun dapur seperti herba tradisional Malaysia sehinggalah pilihan popular masa kini untuk hidangan kegemaran.

Di bawah kami sertakan beberapa pilihan herba yang sesuai ditanam di persekitaran luar mahupun di dalam rumah anda:

 

1) Daun kari

7_Herba_Malaysia_3

Daun kari adalah asas untuk pelbagai hidangan yang menyelerakan, dan mereka sangat mudah untuk tumbuh.

Anda boleh menanam pokok kari di taman anda, atau menyemainya untuk penanaman dalam rumah, dan ia boleh ditanam dari keratan atau biji benih.

PropertyGuru Tip
Keratan merujuk kepada bahagian pada tumbuhan, sama ada dari bahagian akar atau batang, yang digunakan untuk menumbuhkan satu tanaman baru. Jenis proses ini dikenali sebagai propagasi atau 'striking', di mana pemotongan batang akan menghasilkan akar baru, dan pemotongan akar akan menghasilkan batang baru!

Berasal dari India, pokok kari tumbuh dengan lebih baik di persekitaran yang hangat dan lembap, menjadikannya sangat sesuai untuk ditanam di Malaysia.

Ukuran pokok kari ni boleh tahan juga bila tengah membesar. Ada pokok boleh cecah sampai enam meter tinggi, dan jadi kurang sesuai untuk ditanam dalam pasu tepi tingkap berbanding pasu berdiri di dalam rumah (atau kawasan luar).

Berikut adalah tutorial yang boleh anda ikuti untuk menuai pokok kari anda sendiri pada bila-bila masa saja!

 

2) Rosemary

7_Herba_Malaysia_4

Herba ini berasal dari wilayah Mediterranean, dan banyak digunakan dalam pelbagai hidangan moden. Ia sesuai digunakan untuk menu berasaskan daging kambing, dan juga dalam resepi kentang yang enak.

Rosemary merupakan sejenis tanaman yang tahan lasak dan mudah tumbuh tak kira di dalam mahupun di luar rumah. Sebab tulah ia menjadi tanaman pilihan ramai untuk ditanam di kawasan dapur mahupun di tepi tingkap.

Namun, pastikan ia terdedah kepada sedikit cahaya matahari setiap hari, sentiasa disiram, dan pastikan tanah dapat menyalirkan air yang berlebihan.

Ingin cuba menanam sendiri pokok rosemary? Jom tengok video ini!

 

3) Serai

7_Herba_Malaysia_5

Rasa dari serai itu sendiri sudah lama menjadi perasa tambahan untuk menambahkan keenakan dalam pelbagai masakan di Asia Tenggara, dan ia adalah salah satu tumbuhan herba biasa digunakan di Malaysia.

Ia sebenarnya berasal dari kawasan India Selatan, tapi tumbuh dengan baik di iklim yang hangat dan lembap di Malaysia.

Pastikan pokok serai anda terdedah kepada sinaran matahari yang cukup, serta kawasan tanah yang dapat menyalirkan air yang berlebihan bagi mengelakkan ia bertakung.

Ia adalah tanaman yang akan membesar dengan jayanya selepas ditanam, jadi pastikan anda mempunyai saiz kawasan yang sesuai jika ditanam di luar rumah. Pokok serai ni boleh meninggi sehingga sekitar 1.5 meter!

Beli --> tumbuh --> tanam pokok serai anda sendiri! Semudah 1-2-3!

 

4) Pudina

7_Herba_Malaysia_6

Kalau anda sedang mencari tanaman herba yang senang tumbuh, pudina lah pilihan yang terbaik.
Tumbuhan kecil yang tahan lasak ini membesar dengan cepat, dan kalau anda tak berhati-hati, habis merebak di kawasan yang ditanam tu nanti.

Ianya juga bagus sebagai tanaman di dalam rumah, kerana memerlukan hanya sedikit cahaya matahari dan siraman yang sekata untuk melihatnya membesar.

Selain digunakan sebagai perasa tambahan untuk pelbagai hidangan, pudina juga terkenal kerana baunya yang nyaman dan digunakan sebagai teh ubat herba. Kalau disemai pada kawasan yang luas, memang berlebih-lebih lah pudina untuk anda guna!

Anda boleh menanam herba berbau segar ini dengan mudah menerusi tutorial di bawah ini!

 

5) Ketumbar

7_Herba_Malaysia_7

Senarai tanaman herba di Malaysia tak akan lengkap tanpa ketumbar. Tahukah anda yang ketumbar dilaporkan antara tanaman herba tertua digunakan dalam hidangan?

Ia dianggap sebagai tanaman asli dari Eropah hingga ke selatan Asia. Anda pasti teruja mengetahui bahawa ketumbar adalah tanaman herba yang sangat mudah untuk tumbuh di kebun dapur anda.

Anda hanya memerlukan sedikit keratan batang ketumbar dan masukkan ia ke dalam balang kecil atau bekas air untuk tumbuh.

Pindahkan ke dalam pasu setelah ianya berakar. Anda kena selalu siram asa dalam pertumbuhan anak benih, dan kurangkan kekerapan siraman bila dah membesar jadi tumbuhan.

Biji ketumbar juga boleh digunakan untuk menambahkan rasa sedap dalam hidangan. Anda hanya perlu kerat batangnya apabila benih berubah dari warna hijau segar menjadi warna kelabu, dan keringkannya untuk sementara waktu.

Di sini kami sertakan video untuk anda pelajari bagaimana untuk menanam pokok ketumbar anda sendiri.

 

6) Selasih Thai

7_Herba_Malaysia_8

Selasih Thailand adalah herba wangi yang biasanya digunakan untuk menambahkan kelazatan dalam hidangan di Malaysia. Walaupun sering disebut sebagai selasih Thailand, ia sebenarnya berasal dari wilayah Asia Tenggara.

Herba ini juga adalah pilihan terbaik sebagai tanaman luar atau di dalam rumah. Penting untuk tumbuhan herba ini mendapat sinaran matahari yang banyak, dan disiram dengan baik bagi melembapkan tanah yang menyalirkan air berlebihan supaya tak bertakung.

Bagi yang menanam tumbuhan ini di dalam rumah, pastikan anda menyiram pokok selasih Thai tu kalau tanahnya rasa kering bila disentuh.

Video di bawah ni menunjukkan cara bagaimana untuk anda menyemai pokok selasih Thai anda sendiri, dengan keratan batang yang boleh dibeli di kedai!

 

7) Cili

7_Herba_Malaysia_9

Alang-alang dah menanam, bagi “kick” sikit kebun dapur anda dengan cili! Buah-buahan dari tanaman enak ini tak perlu diperkenalkan lagi, menambahkan rasa pedas yang enak dalam setiap hidangan anda!

Tanaman cili juga merupakan pilihan yang menarik, mudah tumbuh di luar rumah, dan senang dijaga dan nampak estetik jika berada di dalam rumah.

Siram hanya bila perlu, tapi tak mengapa kalau anda membiarkannya sedikit kering sebelum disiram semula.

Pastikan anda menyiram dengan kerap masa musim nak tumbuh, terutama sekali bila buah cili dah masak sepenuhnya.

Pokok cili boleh jadi milik anda pada bila-bila masa saja, seperti dalam demonstrasi di bawah!

 

Kelebihan Kebun Dapur

Terdapat banyak manfaat bila memiliki kebun dapur anda sendiri. Ia bukan saja menyediakan pelbagai ramuan dan rempah segar, namun memberikan anda kepuasan dalam memenuhi keperluan dapur anda sendiri.

Dan ini adalah antara beberapa kebaikan utama buat mereka yang bercucuk tanam di rumah:

1) Perasa segar

Tak ada yang lebih segar dari herba yang ditanam dan dipetik sendiri! Pasaraya mungkin tempat yang bagus untuk membeli pelbagai herba segar dan kering. Itupun kalau mereka boleh upah seseorang untuk lari dan petik herba tu sebelum anda mula memasak.

Ceritanya taklah kan! Memang tak mungkin anda akan boleh dapatkan herba lebih segar daripada yang ada di kebun dapur anda sendiri.

2) Bekalan mudah

Pernah tak anda merancang untuk masak selepas pulang dari kerja, tapi anda kekurangan satu-satunya bahan yang penting untuk menyempurnakan hidangan. Boleh rosak mood tau!

Jadi, dengan adanya kebun dapur sendiri, anda dah tak perlu risau lagi sebab kebun dapur yang lengkap akan dapat membekalkan pelbagai herba untuk kegunaan anda.

3) Pilihan sihat

7_Herba_Malaysia_10

Dengan adanya kebun dapur anda sendiri, anda lah yang mengawal setiap tanaman anda. Ini bermakna, anda lebih tahu jenis baja atau proses yang terlibat dalam penanaman kebun anda.

4) Manfaat herba

Bukan sekadar menambah rasa dalam hidangan anda, tumbuhan herba juga menawarkan pelbagai manfaat kesihatan buatan sendiri yang ringkas lagi mudah.

Bancuh secawan teh pudina bagi melegakan sakit perut. Bakarkan metabolisme anda dengan beberapa cili segar. Terokailah manfaat tanaman herba dari kebun dapur anda sebaiknya.

5) Ganjaran untuk diri sendiri

Menjaga dan menyemai kebun herba anda sendiri memberikan pengalaman yang berharga dan melegakan.

Seronok kan bila dapat tengok sesuatu yang ditanam sendiri tumbuh dan membesar. Anda akan rasa lebih puas hati sebab masakan yang dihidangkan menjadi sedap dengan menggunakan ramuan herba dari kebun dapur yang anda usahakan. *Tepuk bahu sendiri*

7_Herba_Malaysia_1

6) Kehijauan nyata mempesonakan

Terakhir sekali, dengan adanya sedikit tumbuhan segar yang mekar pasti akan membuatkan sesuatu sudut di dalam rumah lebih cantik dan menawan.

Inilah cara yang paling mudah untuk membawa masuk alam semulajadi ke dalam rumah, dan tahukah anda bahawa terdapat tanaman yang mampu membersihkan udara untuk memberikan persekitaran yang lebih sihat?

Ya, tumbuhan herba seperti cili mampu untuk menghidupkan suasana di dalam apartmen. Mempunyai fungsi tersendiri, berperisa dan tampak menarik untuk dilihat? Siapa yang tak suka benda cantik kan!

 

Tercari-cari idea untuk menambah baik kebun herba anda? Apa kata anda terokai panduan hijau ini tentang tanaman yang mudah dan senang ditanam dalam rumah.

Read Next

Feedback