Hiasan Dalaman Rumah Mana Yang Menepati Citarasa Anda?

Jom menjamu mata dengan 7 inspirasi yang ada di bawah ni, supaya dapat membuatkan rumah anda bergaya dan cantik!
hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Siapa tak suka kalau hiasan dalaman rumah menarik dan mempesonakan, betul tak? Bila dah ada rumah, tak kiralah menyewa atau hartanah sendiri, mesti ada rasa nak menghias sehingga sedap mata memandang.

Tapi tulah, kadang-kadang tak ada idea hiasan mana yang sesuai dengan rumah kita. Kalau tengok online pula, memang banyak sangat pilihan sampai rambang mata dibuatnya!

Jadi, untuk memudahkan anda, kami dah kumpul beberapa jenis hiasan rumah cantik yang ada, dan susunkan dalam beberapa kategori untuk anda pilih.

Anda bolehlah menjamu mata dengan inspirasi rumah yang ada di bawah ni, sambil mencari hiasan mana yang sesuai dan kena dengan jiwa anda.

PropertyGuru Tip
Sebelum anda mula menyusun atur perabot atau meletakkan apa-apa hiasan, pastikan anda tahu pelan lantai (floor plan) rumah supaya mudah untuk merancang.

Tanpa berlengah masa, jom kita lihat beberapa hiasan dalam rumah yang pastinya dapat membuatkan rumah anda bergaya dan tak nampak jemu lagi.

 

1) Konsep Mewah Bergaya

Hiasan mewah macam dalam gambar kat bawah ni memang sesuai sangat untuk rumah-rumah yang ada ruangan besar.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Tak kisah lah rumah jenis apa pun, tapi kalau ruangnya besar, memang cantik sangat dihias dengan perabot dan dekorasi yang mewah.

Bila nak menghias rumah menjadi mewah, ia bukan saja bergantung pada perabot tapi warna, susunan dan karya seni yang digunakan.

Selalunya, hiasan dalaman rumah mewah pastinya ada unsur-unsur warna emas, sebab emas ni ramai yang mengaitkannya dengan lambang kekayaan.

Untuk lampu pula, semestinya akan menggunakan lampu chandelier. Kalau dalam bilik tidur yang dihias mewah tu, memang saling tak tumpah macam hotel 5-bintang!

Nampak katil terus rasa nak baring terus, dan tidur pun mungkin dibuai mimpi indah-indah saja. Dulu nak cari perabot mewah kena pergi kedai khas yang mahal-mahal, tapi sekarang dah mudah. Dekat instagram pun ada yang jual perabot macam ni.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Anda hanya perlu cari perabot yang anda nak dan yang paling penting bila membeli-belah online, jangan lupa untuk tengok review dan semak cara barang dihantar dulu.

Cumanya, kalau ada masa terluang, elok pergi ke kedai sendiri, baru puas hati dapat tengok dan sentuh barang sebelum dibelikan.

Tapi, kalau anda duduk rumah biasa-biasa saja tak bermakna anda tak boleh nak hias rumah dengan dekorasi mewah. Boleh ke sini untuk dapatkan idea dekorasi mewah dengan bajet rendah.

 

2) Gaya Moden & Kontemporari

Moden dan kontemporari ni cirinya hampir sama, yang mana ruang dihias dengan ringkas supaya nampak kemas dan menarik.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Ramai yang dah gunakan gaya ni sebenarnya, sebab tak perlukan banyak barang dan sangat sesuai sebagai hiasan dalaman rumah teres.

Antara tip-tip untuk untuk menghias rumah secara moden dan kontemporari ialah dengan memilih warna putih dan hitam sebagai warna asas, dan gunakan elemen warna bumi sebagai gabungan sekunder dan warna tertier untuk penampakan lebih dramatik.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Perabot pula cari yang mempunyai rekaan ringkas dan yang diperbuat daripada besi, cermin dan kayu.  

Pemilihan warna perabot mestilah bersesuaian dengan konsep moden yang dipilih dan jika menggunakan panel pemisah untuk ruangan dalam rumah, gunakan yang direka ringkas dan berbentuk geometrik.

Bagi yang inginkan hiasan dalaman rumah yang nampak sofistikated dan terkini, anda bolehlah menggunakan idea moden dan kontemporari ni.

 

3) Hiasan A'la Nostalgik

Hiasan dalaman rumah ala nostalgik ni sangatlah mudah sebab anda hanya perlu gunakan perabot atau barangan yang menggamit memori anda.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Mungkin ada almari atau meja tertentu dari zaman kanan-kanak, masa belajar atau bila saja yang memberi kenangan pada anda. Bolehlah anda gunakan barang nostalgik tersebut sebagai dekorasi rumah.

Anda juga boleh gunakan barang-barang lama seperti saji mengkuang, pinggan atau barang antik yang lain sebagai hiasan dinding rumah atau diletakkan atas kabinet pameran.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Untuk menaikkan lagi seri hiasan ni gabungkan dengan latar belakang yang menarik atau letakkan kerusi yang unik.

 

4) Hiasan A'la Kampung

Seperti namanya, hiasan dalam ni berkonsepkan rumah kampung. Tak kiralah rumah anda memang terletak di kampung atau berada di dalam bandar sekalipun, anda boleh menggunakan konsep ala kampung ni.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Selain menggunakan dinding dan lantai kayu, warna dekorasi pun memang berunsurkan warna coklat.

Selalunya hiasan dalaman rumah kampung banyak menggunakan perabot kayu dan yang paling popular adalah perabot kayu jati. Kalau dapat yang satu set seperti dalam gambar di bawah ni mesti lagi cantik.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Anda juga boleh gabungkan barangan lama dan baru untuk membuat hiasan ala kampung anda menjadi lebih menarik dan menawan.

 

5) DIY! Ataupun: Lakukan Sendiri

Kaedah ni semestinya untuk mereka yang mahukan kelainan. Kalau anda jenis yang kreatif, berseni dan pandai bertukang, bolehlah DIY barang-barang untuk hiasan rumah cantik dengan tangan anda sendiri.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Bayangkan kalau anda dapat membuat meja dan kerusi sendiri, langsir pun tak perlu upah orang. Gerenti perabot di rumah anda kebanyakannya lain dari yang lain sebab bila dah buat sendiri mesti tak sama dengan yang dijual di kedai kan?

Hiasan dinding rumah pun boleh reka sendiri untuk dipadankan dengan tema yang dipilih. Yang paling bestnya anda boleh membuat setiap barang mengikut saiz ruang yang ada.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Contohnya, untuk bilik tidur dengan ruang sederhana, bolehlah membuat katil yang sesuai dengan tempat simpanan ekstra.

 

6) Ikutkan Hobi

Apa lagi cara untuk anda mendapatkan hiasan yang unik? Gunakanlah hobi anda sebagai inspirasi ketika menghias!

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Kalau anda minat memancing, boleh gunakan joran yang hebat sebagai hiasan atau gunakan gambar-gambar yang berkaitan dengan memancing sebagai hiasan dinding.

Anda juga boleh meletakkan barang-barang aksesori memancing yang sesuai pada kabinet pameran.

Bukan saja untuk mereka yang minat memancing, tapi kalau anda minat kumpul setem atau main bowling sekalipun pasti ada cara yang sesuai untuk anda tunjukkan minat anda melalui hiasan dalaman rumah.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Menarik sangat bila masuk rumah dapat tengok koleksi hobi sebagai hiasan dan sesiapa saja yang datang melawat pastinya akan rasa teruja. Dapat pula tetamu dengan hobi yang sama, lagi panjanglah berbualnya nanti.

 

7) Zahirkan Kegemaran Anda

Setiap orang pastinya ada benda yang mereka sangat suka. Jadi, jika anda mendapat peluang untuk menggunakan benda kegemaran tu sebagai hiasan, jangan sesekali lepaskannya.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Tak kiralah benda yang diminati tu haiwan, kartun ataupun apa saja, cepat cari aksesori yang bersesuaian dan pilih ruang untuk anda hias. Anda tak perlu hias semua bilik menggunakan benda yang anda minat tu.

Sebagai contoh kalau anda minat katak, mungkin anda boleh menggunakan aksesori bilik air bercorak katak untuk menghiasi ruangan tersebut.

Bagi yang minat Hello Kitty atau Doraemon pula, boleh menggunakan cadar dan langsir kartun berkenaan untuk menghias bilik tidur.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Segar rasanya mata bila tengok senarai inspirasi rumah di atas tu. Sedikit sebanyak dapat jugalah memberikan anda idea untuk hiasan dalaman rumah kan?

 

Tapi, tunggu, sebelum anda mula meneroka ruangan rumah tu ...

Kami nak kongsikan lagi beberapa cara simple yang dapat memberikan kelainan pada hiasan anda, dan juga tips semasa menghias rumah.

  • Bila dah berkenan dengan sesuatu barang atau perabot, cuba simpan duit supaya anda akan dapat juga membelinya satu hari nanti. Barulah anda akan rasa puas hati tengok hiasan dalaman rumah anda.
  • Kalau tak tahu barang apa nak ganti atau buang, mulakan dengan barang-barang yang menggunakan ruang yang banyak. Jadi, anda taklah membazir ruang yang ada di rumah anda.
  • Pintu yang kosong atau dah lama boleh dilekat dengan pelekat (sticker) pintu atau wallpaper yang sesuai, seperti gambar ni:

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

  • Pastikan semua barangan yang digunakan bersesuaian dengan tema dan ruang. Jika anda rasa ragu-ragu, batalkan terus niat anda untuk meletak barang tersebut.
  • Siling selalunya berwarna putih dan membosankan. Anda boleh mengecat siling untuk membuatkan ruang nampak lebih luas atau memberikan suasana yang tenang.
  • Tukarkan suis lampu yang lama dengan rekaan baru yang lebih cantik dan unik. Cara ni memang nampak mudah tapi dapat memberikan kelainan yang ketara pada ruang anda.
  • Bila ada ruang duduk, anda kena letakkan meja kopi untuk menaikkan seri ruangan tersebut. Yang penting, cari yang sesuai dengan tema anda.
  • Beri peluang untuk cahaya semula jadi menyinari rumah anda dengan meletakkan tingkap yang besar. Rumah juga akan kelihatan lebih luas.
  • Jika tangga kayu atau simen nampak tak menarik, anda boleh gunakan cat untuk mengubah penampilan tangga tersebut.

hiasan dalaman rumah, hiasan dalaman, hiasan dalaman rumah teres, hiasan rumah, hiasan dalam rumah, hiasan dinding rumah, hiasan cantik, hiasan rumah cantik

Dengan ini, kami harap anda menemui hiasan dalaman yang bersesuaian dengan rumah dan citarasa anda.

Jangan lupa untuk menikmati setiap saat yang anda luangkan untuk menjadikan rumah lebih cantik dan hebat. Yang penting, anda gembira!

Read Next

Feedback