8 Tip Dan Petua Dalam Membeli Jenis Cat Rumah Yang Sesuai!

Antara tip dan petua yang perlu diingati ialah bawa sampel warna balik ke rumah, nak guna cat berkilat atau tidak, gunakan primer/sealer sebagai lapisan pertama, dan jangan lupa untuk bersihkan kawasan selepas habis mengecat!
jenis cat rumah

Projek mengecat rumah/bilik ni bukan setakat nak bagi cantik bila post kat Instagram je, tapi boleh mempengaruhi mood sehari-hari.

Ye lah, daripada bangun pagi sampailah sebelum masuk tidur, anda menghadap dinding dan siling yang sama kan.

Kenalah letak warna yang boleh bagi sejuk mata memandang. Takkan letak warna merah menyala pula, mana tak mood rasa macam neraka.

Jadi kalau anda ada perancangan nak bagi make-over baru pada rumah, pastikan anda buat research secukupnya terlebih dahulu!

Untuk lebih banyak tip dan panduan bagi pembeli rumah pertama, ikuti saluran Telegram PropertyGuru Malaysia kami!

Jadi dalam artikel ini, kami akan berikan tip dan petua paling penting yang anda perlu tahu dalam projek cat-mengecat anda, bermula dengan...

 

1) Cat Untuk Dalam Atau Luar Rumah?

jenis cat rumah

Sebelum anda rambang mata tengok pilihan warna yang disediakan, pastikan anda kenal pasti terlebih dahulu sama ada ianya cat untuk bahagian dalam rumah atau luar rumah.

Kedua-dua jenis cat ini adalah sangat berbeza daripada segi campuran yang digunakan. Kalau anda nak faham lebih mendalam, semua cat adalah terdiri daripada:

  • Pigmen: Warna bagi cat tersebut.
  • Resin: Bahan yang melekatkan pigmen dengan permukaan yang disapu.
  • Additives: Memberi ciri-ciri tambahan kepada cat, contohnya tahan kotor dan lumut, menjadikan cat mudah dibersihkan, dan sebagainya.
  • Solvent (pelarut): Pembancuh kesemua bahan-bahan di atas. Ia juga membuatkan cat nampak ‘basah’, bila cat kering, pelarut ini juga akan menguap sepenuhnya.

Perbezaan utama antara cat jenis luar rumah dan cat jenis dalam rumah adalah resin yang digunakan.

Bagi cat luaran, permukaan dinding akan terdedah kepada pelbagai jenis suhu, kelembapan, cahaya matahari dan sebagainya.

Jadi, resin yang digunakan perlulah lebih lembut dan fleksibel supaya cat kekal cantik walaupun permukaan tersebut mengembang dan menguncup.

Pada masa yang sama, resin macam ni biasanya akan melepaskan wap yang tak berapa elok untuk orang dalam rumah, terutamanya budak-budak.

Bagi cat dalaman pula, resin yang digunakan adalah lebih kukuh, jadi ia lebih tahan bila bergeser dengan meja atau perabot-perabot lain. Ia juga lebih senang dicuci kalau anak-anak conteng dan sebagainya.

 

2) Bawa Sampel Warna Balik Ke Rumah

jenis cat rumah

Bila anda dah pastikan sama ada cat anda jenis digunakan untuk di dalam atau di luar, barulah senang nak tengok katalog dan mula berangan-angan.

Bawa balik contoh warna dari kedai dan lihat sama ada ia padan tak dengan rumah dan perabot. Ini antara perkara yang boleh mempengaruhi pilihan warna:

a. Apa fungsi bilik tersebut?

Kalau bilik tidur, biasanya kita letak warna yang menenangkan, pandang siling je terus rasa nak lelap. Tapi bila dah dalam bilik tu jangan pandang siling je, pandang juga lah pasangan anda dengan penuh kasih sayang.

b. Macam mana cahaya masuk ke ruang tersebut?

Kalau ia ruang makan atau tempat orang berkumpul (contohnya ruang tamu), anda ingin warna terang yang boleh memantulkan cahaya dengan baik, barulah rasa meriah.

c. Perabot apa yang ada di kawasan tersebut?

Ambil kira keseragaman warna dengan perabot dan hiasan yang sedia ada di kawasan tersebut.

 

3) Kenapa Ada Cat Yang Murah Sangat?

jenis cat rumah

Tadi kita ada sembang tentang solven (pelarut) kan? Kalau anda ada ternampak cat cap ayam yang sangat murah berbanding cat berjenama yang lain, jangan cepat tergoda.

Besar kemungkinan cat tersebut lebih banyak solven daripada pigmen. Bila sapu memang nampak macam banyak je kuantiti dia, tapi kebanyakannya hanyalah pelarut yang akan mengewap bila kering.

Sampaikan anda kena sapu berkali-kali (re-coat) baru dapat warna yang cukup. Sudahnya, anda masih bazirkan banyak wang disebabkan cat yang tidak berkualiti.

Periksa label pada cat yang akan beritahu berapa peratus pigmen dan resin dalam satu tin (sekurang-kurangnya 45%).

 

4) Cat Berkilat Atau Tidak?

jenis cat rumah

Satu lagi sifat cat yang anda perlu tahu adalah sama ada cat tu berkilat ataupun tak. Perbezaan utamanya adalah:

  • Gloss (cat berkilat): Cat berkilat biasanya digunakan untuk pintu dan perabot. Cat macam ni sangat kuat, jadi ia tahan kotor dan senang dibasuh. Cat ini biasanya digunakan di kawasan yang ramai orang lalu, terutamanya budak-budak.
  • Flat (tak berkilat): Cat macam ni senang disapu untuk nampak cantik, jadi kalau ada tompok sana sini pun tak perasan sangat. Tapi ia juga senang kotor, jadi biasanya ia digunakan di kawasan yang tak ramai orang lalu, terutamanya di siling.

Ada juga jenis cat rumah yang berada di tengah-tengah, contohnya semi-gloss (separa kilat) ataupun satin. Tanya tauke kedai untuk cat mana satu yang sesuai untuk keperluan anda!

 

5) Persediaan Sebelum Mula Mengecat

jenis cat rumah

Anda pastinya tak nak rosakkan perabot sedia ada, terutamanya sofa pusaka yang dah diwarisi 5 generasi turun-temurun tu.

Jadi pastikan anda pindahkan perabot ke tempat lain, sekurang-kurangnya tolak ia ke kawasan tengah bilik. Tutup perabot tersebut dengan kain, serta gunakan plastik dan getah gelang untuk melindungi tombol pintu.

Kemudian, pastikan permukaan dinding adalah bersih daripada sebarang kotoran dan habuk. Guna kain buruk atau surat khabar lama.

Kalau ada sebarang tinggalan cat lama ataupun bonggol, buang ia menggunakan pengikis. Kemudian gunakan kertas pasir untuk melicinkan permukaan tersebut.

 

6) Gunakan Primer/Sealer Sebagai Lapisan Pertama

jenis cat rumah

Akhirnya, anda dah boleh mula proses mengecat! Lapisan pertama yang anda perlu sapu adalah primer. Cat primer ni penting kerana:

  • Ia bertindak sebagai lapisan asas untuk memastikan permukaan sama rata.
  • Mengelakkan cat utama anda meresap ke dalam permukaan, supaya tak membazir.
  • Membantu cat utama anda melekat dengan baik, kalau tak pakai primer, anda mungkin kena sapu cat utama anda beberapa kali baru melekat.
  • Ada ciri-ciri tambahan, contohnya perlindungan daripada kotoran dan kelembapan.

Sealer adalah jenis cat primer yang khas untuk permukaan yang ada sebarang lubang atau keretakan.

Ada je orang yang tak guna primer/sealer dan sapu cat biasa terus, tapi ada kemungkinan hasil akhir nanti tak rata atau tak kering dengan betul.

PropertyGuru Tip
Cat primer biasanya datang dalam warna putih atau warna neutral yang lain.

 

7) Sapu Warna Cat Pilihan Anda

jenis cat rumah

Sekarang anda dah boleh mula letakkan warna yang anda dah lama idam-idamkan. Ada beberapa teknik yang anda boleh guna sewaktu mengecat, termasuklah:

  • Guna selotip untuk pastikan cat tak melepasi garisan yang dibenarkan.
  • Sapu cat kat semua bucu dan penjuru terlebih dahulu.
  • Pastikan anda beli roller yang berkualiti, dan letak sedikit je tekanan terhadap roller sewaktu mengecat. Kalau tak, mungkin anda yang akan tertekan bila tengok cat tak rata.

Kalau anda tak berapa yakin untuk DIY, upahlah tukang cat. Mereka juga boleh bancuh cat dengan betul untuk dapatkan kepekatan yang mencukupi. Anda pula boleh tolong bancuhkan kopi sebagai tanda terima kasih!

 

8) Bersihkan Kawasan Selepas Habis Mengecat

jenis cat rumah

Bila dah siap sapu lapisan yang mencukup, sudah tiba masa untuk bersihkan bilik anda!

Kalau ada cat yang terpercik dan tertumpah, bersihkan ia dengan kain buruk dengan air dan sabun. Kalau cat tu dah kering pun, boleh guna pengikis tapi jangan sampai rosak permukaan lantai pula! Habis kena marah kang.

Pastikan bilik ada pengudaraan yang betul untuk cat kering. Pasang kipas dan buka tingkap yang mana boleh.

Telegram Rasmi PropertyGuru Malaysia

Klik Untuk Sertai Kami!

Telegram Rasmi PropertyGuru Malaysia

 

Kalau nak ambil langkah seterusnya untuk mencantikkan rumah anda tu, cubalah baca artikel kami tentang Hiasan Dalaman Rumah Mana Yang Menepati Citarasa Anda?

Read Next

Feedback