Apakah Perbezaan Antara Insurans MRTT Dan MLTT?

Bila bercakap tentang insurans, tau tak yang anda boleh membeli perlindungan untuk gadai janji (mortgage)? Kami akan membincangkan tentang 2 jenis produk insurans Takaful yang akan dapat melindungi anda sekiranya terjadi sebarang kecacatan serius atau kematian.
mrtt, mrtt insurance, MRTT vs MRTA, mrtt vs mltt, MRTT Meaning, MRTT Insurance, mltt, MLTT vs MRTT, MRTA vs MRTT, MRTT Takaful, What is MRTT, MLTT Takaful

For the English version, click here.

 

Tak ada istilah terlalu awal apabila memikirkan tentang pengambilan insurans, walau apa jenis sekalipun!

Ini memang cara yang paling terbaik, lebih-lebih lagi untuk melindungi sesuatu yang bernilai seperti hartanah.

Namun, MRTT dan MLTT bukan saja untuk melindungi hartanah – tapi lebih kepada melindungi anda dan juga mereka yang dicintai. Jadi, apakah maksud sebenar kedua-dua istilah ini?

MRTT ialah Mortgage Reducing Term Takaful dan MLTT pula ialah Mortgage Level Term Takaful.

Kedua-duanya adalah produk insurans Takaful yang melindungi anda sekiranya terjadi sebarang kecacatan serius atau kematian.

Sebagai produk insurans Takaful, mereka menawarkan insurans berasaskan Syariah (yakni, Halal) yang sangat penting untuk melindungi yang tersayang, dan juga untuk membantu dari segi kewangan apabila dalam kesusahan.

Jom dalami lagi topik MRTT vs MLTT ni untuk mengetahui apakah perbezaannya, dan kenapa ia adalah salah satu perkara penting yang perlu dipertimbangkan dalam perjalanan pembelian hartanah anda.

 

Apakah Itu MRTT?

mrtt, mrtt insurance, MRTT vs MRTA, mrtt vs mltt, MRTT Meaning, MRTT Insurance, mltt, MLTT vs MRTT, MRTA vs MRTT, MRTT Takaful, What is MRTT, MLTT Takaful

Mortgage Reducing Term Takaful (MRTT) adalah produk insurans Takaful yang direka khas untuk menyediakan sokongan kewangan sekiranya terjadi kes kecacatan kekal/total permanent disability (TPD) atau kematian.

PropertyGuru Tip
Secara dasarnya, Insurans MRTT adalah satu bentuk jaminan kewangan yang melindungi nilai pinjaman perumahan anda pada masa-masa yang tertentu.

Maknanya, kalau jumlah pinjaman perumahan anda berkurangan, perlindungan yang disediakan oleh MRTT juga akan berkurangan – itulah yang dimaksudkan dengan ‘mortgage reducing’ (pengurangan gadai janji) dalam MRTT.

Pembayaran untuk yuran insurans Takaful pula dibuat sekaligus (lump-sum) pada masa pembelian, dan biasanya sebahagian atau jumlah penuh boleh dibayar menggunakan pinjaman perumahan.

Bagi kes kematian, MRTT bertindak untuk membayar baki jumlah pinjaman perumahan anda, yang mana ia dibayar terus kepada institusi kewangan yang memberikan pinjaman.

Maknanya, ada jaminan kestabilan kewangan dan ketenangan fikiran untuk mereka yang anda sayang walaupun sedang berhadapan dengan situasi yang sangat sukar.

MRTT juga melindungi kes kecacatan kekal dengan memberikan jaring keselamatan kewangan yang penting sekiranya terjadi hal-hal yang tak dingini, yang mana menyebabkan individu yang dilindungi cacat kekal dan tak dapat bekerja lagi.

Kalau pinjaman perumahan tu habis bayar awal, pihak insurans selalunya akan tawarkan bayaran balik tunai, berdasarkan terma dan syarat penamatan awal.

mrtt, mrtt insurance, MRTT vs MRTA, mrtt vs mltt, MRTT Meaning, MRTT Insurance, mltt, MLTT vs MRTT, MRTA vs MRTT, MRTT Takaful, What is MRTT, MLTT Takaful

MRTT mempunyai istilah yang sangat jelas, yang mana ia dikira berdasarkan tempoh pinjaman perumahan.

Logik juga kan, bila fikir-fikir balik sebabnya motif utama MRTT ni memang untuk melindungi hutang pinjaman perumahan.

Sangat penting juga untuk pihak insurans memadankan tempoh dan pengurangan jumlah tersebut dengan pinjaman perumahan anda untuk insurans jenis ni.

Tak gunalah kalau ada rumah harga sampai RM500,000, tapi insurans yang nak melindunginya hanya RM20,000 je!

Begitu juga sebaliknya, buat apa bayar insurans sampai RM500,000 kalau pinjaman perumahan tu tinggal lagi RM20,000 je yang perlu dibayar kalau terjadi kematian.

 

Apa Itu MLTT?

Mortgage Level Term Takaful (MLTT) juga direka untuk memberikan jaminan kewangan kepada keluarga anda, sekiranya terjadi kes kematian atau kecacatan kekal.

Walau bagaimanapun, jumlah yang dilindungi oleh MLTT akan kekal sepanjang tempoh pelan insurans diambil – itulah yang dimaksudkan dengan ‘Level Term Takaful’

Jika terjadinya kes kematian atau kecacatan kekal, MLTT akan membayar baki pinjaman perumahan yang ada terus kepada bank.

mrtt, mrtt insurance, MRTT vs MRTA, mrtt vs mltt, MRTT Meaning, MRTT Insurance, mltt, MLTT vs MRTT, MRTA vs MRTT, MRTT Takaful, What is MRTT, MLTT Takaful

Baki daripada jumlah yang dah dibayar untuk insurans pula akan diberi terus kepada penerima manfaat (beneficiary).

Maknanya, MLTT ni bukan saja melindungi nilai pinjaman perumahan, tapi pada masa yang sama, menyediakan kewangan tambahan pada keluarga dan yang tersayang.

Lain daripada MRTT, bayaran untuk MLTT dibuat secara bulanan sepanjang tempoh pinjaman perumahan dibuat.

Oleh itu, ianya tak boleh dibayar menggunakan pinjaman perumahan macam MRTT, dan mesti dibayar oleh peminjam dalam ansuran bulanan.

Disebabkan nilai yang dibayar untuk MLTT kekal sama, kos keseluruhan premium juga mungkin lebih mahal berbanding perlindungan yang disediakan oleh MRTT walaupun untuk tempoh yang sama.

 

Tanda Tanya Tentang MRTA vs MRTT

Buat masa ni anda mungkin tertanya-tanya apakah beza antara MRTT vs MRTA? Takpe, kami faham, dan nasib baik jawapannya juga mudah untuk difahami!

MRTA bermaksud ‘Mortgage Reducing Term Assurance’. MRTT tu sebenarnya memang produk yang sama dengan ni, cuma dalam versi Takaful, melindungi jumlah pengurangan pada pinjaman perumahan sepanjang tempoh pelan yang diambil.

mrtt, mrtt insurance, MRTT vs MRTA, mrtt vs mltt, MRTT Meaning, MRTT Insurance, mltt, MLTT vs MRTT, MRTA vs MRTT, MRTT Takaful, What is MRTT, MLTT Takaful

Sama juga untuk MLTT vs MTLA. MLTA ialah ‘Mortgage Level Term Assurance’ – yang mana MLTT adalah versi Takafulnya untuk perlindungan yang sama jenis.

Keempat-empat perlindungan ni adalah produk insurans hayat gadai janji yang memberikan jaminan sekiranya berlaku kematian atau kecacatan kekal.

Jika anda ingin membuat pembiayaan rumah secara konvensional, anda boleh pilih MLTA/MRTA. Manakala, kalau nak biayai rumah secara Islamik, pilihlah MLTT/MRTT.

Pembeli hartanah yang beragama Islam wajib mengambil insurans rumah jenis Takaful, maksudnya MLTT/MRTT.

Biasanya semasa beli rumah, ejen hartanah atau banker akan rekomen insurans rumah yang paling sesuai, dan akan bantu anda sediakan dokumen untuk pembelian insurans.

Walaupun, sebagai contohnya, banker mungkin rekomen MRTT tetapi anda fikir MLTT lebih berfaedah untuk keluarga anda, anda boleh memaklumkan banker untuk memohon untuk MLTT dan bukan sebaliknya.

Tetapi! Anda perlu tahu juga jika bank untuk pinjaman perumahan anda sediakan insurans ni. Jika tidak, anda boleh memohon secara berasingan dari bank atau institusi kewangan lain.

 

Kenapa Penting Untuk Mendapatkan Insurans Gadai Janji

Insurance 1

Patutnya memang dah jelas dari kenyataan di atas kenapa MLTT dan MRTT adalah produk yang penting.

Mereka menyediakan jaring keselamatan yang sangat berharga untuk orang tersayang sekiranya tuntutan berjaya dibuat.

Nak tak nak, kita semua tahu yang pinjaman perumahan ni memang antara hutang yang paling besar yang selalunya diambil sepanjang hidup kita.

Hutang tu pula memang dikira berdasarkan kewangan seorang atau dua individu utama. Jika sesuatu yang malang atau tak dijangka berlaku, keadaan boleh berubah dengan sangat drastik.

Cuba untuk berurusan dengan hutang yang besar dalam masa yang sukar sebegitu boleh jadi satu perkara yang sangat menakutkan prospek. Di saat itulah polisi insurans hayat gadai janji akan memainkan peranan.

mrtt, mrtt insurance, MRTT vs MRTA, mrtt vs mltt, MRTT Meaning, MRTT Insurance, mltt, MLTT vs MRTT, MRTA vs MRTT, MRTT Takaful, What is MRTT, MLTT Takaful

Insurans hayat gadai janji direka untuk memberikan ketenangan fikiran bila berhadapan dengan kes kewangan macam ni. Ia juga direka untuk mengurangkan beban sekiranya terjadi perkara yang paling tak diingini.

Insurans Takaful seperi MRTT dan MLTT menyediakan dua produk kewangan yang boleh membantu melindungi keperluan semua pemilik hartanah, samada yang Islam atau bukan Islam.

 

Kelebihan Dan Kekurangan MRTT vs MLTT Dan MRTA vs MLTA

Benda yang paling penting sekali untuk mana-mana insurans adalah untuk memastikan ia memenuhi keperluan anda.

Ianya memang sangat penting untuk sesuatu yang kritikal seperti melindungi keluarga anda disaat mereka sangat memerlukan pertolongan.

Anda patut mendapatkan nasihat kewangan jika terasa ragu-ragu untuk memilih produk mana yang sesuai untuk anda.

Kena ingat juga yang MLTT dan MRTT ni adalah istilah yang merangkumi pelbagai jenis produk dari beberapa institusi berlainan.

Terma dan syarat untuk setiap produk pun boleh jadi berbeza juga. Contohnya, definisi untuk TPD mungkin jauh berbeza antara dua produk tersebut.

mrtt, mrtt insurance, MRTT vs MRTA, mrtt vs mltt, MRTT Meaning, MRTT Insurance, mltt, MLTT vs MRTT, MRTA vs MRTT, MRTT Takaful, What is MRTT, MLTT Takaful

Penting juga untuk anda tahu yang kos, tempoh perlindungan yang ada, dan juga kelayakan untuk mendapat perlindungan boleh berbeza bergantung pada keadaaan anda sendiri.

Kalau anda tu seorang kaki gim yang baru berumur 18 tahun nak ambil MRTT 20 tahun, anda mungkin perlu bayar harga premium yang jauh lebih rendah berbanding dengan pak cik yang dah berumur 58 tahun, merokok dan kalau tengok sayur pun macam takut je nak makan!

Jadi, lepas dah ambil kira semua tu, apalah kelebihan dan kekurangan untuk kedua jenis insurans ni? Jom tengok panduan mudah kami di bawah ni:

Perlindungan

Kematian dan kecacatan kekal.

Kematian dan kecacatan kekal.

Kematian dan kecacatan kekal.

Kematian dan kecacatan kekal.

Jumlah Yang Dilindungi

Berkurang sepanjang tempoh insurans.

Kekal sama sepanjang tempoh insurans.

Berkurang sepanjang tempoh insurans.

Kekal sama sepanjang tempoh insurans.

Bayaran Premium

Dibayar sekaligus ketika pembelian.

Dibayar secara ansuran bulanan.

Dibayar sekaligus ketika pembelian.

Dibayar secara ansuran bulanan.

Bayar Kepada

Bank atau institusi kewangan yang memberikan pinjaman perumahan.

Bayar baki pinjaman perumahan kepada bank atau institusi kewangan yang berkenaan.
+
Bayar baki sekaligus kepada penerima manfaat.

Bank atau institusi kewangan yang memberikan pinjaman perumahan.

Bayar baki pinjaman perumahan kepada bank atau institusi kewangan yang berkenaan.
+
Bayar baki sekaligus kepada penerima manfaat.

Kos

Pembayaran sekaligus yang boleh dibayar menggunakan pinjaman hartanah. Jumlah akan mengikut nilai pinjaman yang berkurangan.

Kos jangka panjang yang lebih tinggi kerana melindungi nilai pinjaman yang kekal dan tak berubah, dibayar oleh individu secara ansuran.

Pembayaran sekaligus yang boleh dibayar menggunakan pinjaman hartanah. Jumlah akan mengikut nilai pinjaman yang berkurangan.

Kos jangka panjang yang lebih tinggi kerana melindungi nilai pinjaman yang kekal dan tak berubah, dibayar oleh individu secara ansuran.

Prinsipal Kewangan Islamik

Tidak.

Tidak.

Ya.

Ya.

Secara keseluruhannya, tiada banyak perbezaan antara MRTA/MLTA dengan MRTT/MLTT, hanya prinsipal kewangan Islamik untuk insurans yang Takaful.

 

Insurans Alternatif Selain MRTT/MLTT

Insurance

Selain daripada MRTT/MLTT, terdapat pilihan ketiga untuk insurans pinjaman perumahan iaitu Insurans Jangka Hayat, atau lebih dikenali sebagai “Term Life Insurance ”.

Apakah fungsi insurans ni? Secara asasnya, Insurans Jangka Hayat merupakan sebuah pelan fleksibel dan mempunyai struktur premium untuk pemegang polisi.

Maksudnya, pelan ni boleh dikurangkan, ditambahkan, atau ditamatkan bila-bila masa sahaja.

Sama macam MRTT/MLTT, Insurans Jangka Hayat berfaedah untuk menampung dan melindungi keluarga sekiranya tragedi menimpa anda.

Premium insurans perlu dibayar sepanjang hayat dan mungkin kedengaran lama, tapi berikutan kematian, syarikat insurans akan membuat bayaran kepada ahli keluarga/penama sejumlah wang kerana polisi ni menawarkan perlindungan sepanjang hayat.

 

Jadi… Nak Pilih Yang Mana Satu?

Think 1

Kalau nak pilih antara MRTT ke MLTT, ni bergantung kepada pembeli.

Bayaran MRTT lebih murah berbanding MLTT kerana bayarannya dibuat semasa pembelian, maksudnya bila dah dapat kunci rumah, tak perlu risau bayar insurans rumah secara ansuran bulanan.

Tapi, jumlah MRTT akan dikurangkan setiap tahun mengikut nilai pinjaman dan jika kadar bayaran meningkat, akan dikurangkan dengan lebih cepat lagi.

Hanya penerima manfaat akan menerima bayarannya untuk MRTT, manakala dengan MLTT, ahli keluarga boleh menerima bayaran, jadi kiranya MLTT lebih berfaedah untuk yang berkeluarga dan mempunyai tanggungan.

Jumlah bayaran untuk MLTT juga akan kekal sepanjang tempoh insurans, jadi ia turut berfungsi sebagai sebuah akaun simpanan wang dan nilainya dijamin sepanjang tempoh.

Sebelum memilih insurans yang paling sesuai, teliti jumlah yang perlu dibayar samada bayaran pendahuluan (up-front payment) semasa tandatangani borang SPA, ataupun secara ansuran bulanan bersama-sama bayaran pinjaman perumahan .

Anda inginkan lebih banyak maklumat tentang insurans hayat gadai janji untuk melindungi pinjaman perumahan anda? Ketahui perbezaan antara MRTA vs MLTA dengan panduan berguna kami!

Read Next

Feedback