5 Berita Terbaik Hartanah 2020, Harapan Kita Untuk 2021

Antara berita baiknya adalah HOC dilanjutkan hingga 2025, kadar faedah pinjaman lebih rendah, dan orang Malaysia ternyata kreatif hias rumah. Perang lawan COVID-19 belum berakhir, tetapi semua ada hikmah dan kita perlu terus optimis.
terbaik 2020, pinjaman perumahan, HOC

2020 adalah tahun yang sangat mencabar untuk semua orang. Semuanya kerana virus yang kita tak nampak tapi bawa maut! 

Ada antara kita yang hilang kerja, ada yang terpisah lama dengan orang kesayangan, ada yang terpaksa bekerja atau belajar dari rumah hampir sepanjang tahun dan banyak lagi.

Besar betul dugaan 2020. Lupakan pasal kereta terbang, kebanyakan kita hanya mahu survive!

Tapi, dalam dugaan ada hikmahnya. Ramai yang mula berniaga dan sekarang pendapatan lebih banyak. Yang terpaksa bekerja di rumah dapat luangkan banyak masa dengan anak-anak dan macam-macam hikmahnya. 

Jadi, sempena nak masuk 2021 ni, dalam kekalutan wabak COVID-19, kami pilih 5 berita terbaik sektor hartanah 2020 dan harapan Malaysia untuk tahun depan.

 

Kempen Pemilikan Rumah (HOC) Lanjut Hingga 2025

Mesti ramai dah tahu tentang Kempen Pemilikan Rumah (HOC) yang dilancarkan sejak Januari 2019 ni.

terbaik 2020, pinjaman perumahan, HOC

Tujuan HOC mudah je, nak bantu rakyat Malaysia beli rumah baru dan bantu pemaju habiskan stok rumah dah siap tapi masih tak terjual. Orang kata win win solution!

Selain 10% diskaun yang ditawarkan, pembeli menggunakan HOC juga mendapat pengecualian duit setem dan instrument pindah milik.

HOC terbukti memang berjaya merangsang industri hartanah, menyebabkan kerajaan melanjutkan lagi kempennya sehingga akhir 2020.

Anda tak sempat ambil peluang ni? Atau memang ada rancangan beli rumah, tapi bukan sekarang?

Jangan bimbang, Belanjawan 2021 mengumumkan yang dilanjutkan bermula 1 Januari 2021 hingga 31 Disember 2025!

5 tahun tu! Sempat lagi ni kukuhkan kedudukan kewangan, sambil jenguk-jenguk senarai hartanah rumah idamanku.

terbaik 2020, pinjaman perumahan, HOC

Malah, HOC 2021-2025 juga melibatkan hartanah projek terbelangkai menerusi pengecualian duit setem dan Memorandum Pindah Milik (MOT) untuk kontraktor “penyelamat” dan pembeli asal projek, 

Ada antara kita yang mungkin terpaksa batalkan hasrat beli rumah pada 2020 kerana tak mahu tambah komitmen kewangan. Tapi, pelanjutan HOC hingga 2025 ni bagi harapan baru.

Bolehlah mula merancang!

PropertyGuru Tip
Kajian Malaysia Property Market Outlook 2021 kami mendedahkan yang 57% rakyat Malaysia berhasrat membeli rumah pada 2021 berbanding hanya 37% pada 2020.

 

Harga Permintaan Hartanah Turun!

Kalau nak ikut logik akal, harga hartanah untuk dijual memang sepatutnya akan turun disebabkan situasi semasa. Tak lah sampai tahap beli satu percuma satu! Kami bukan Shopee.  

Dan itulah yang berlaku, dalam Q4 2020, harga permintaan rumah negara menunjukkan trend penurunan sehingga 1.34%!

Sekali lagi, janganlah harapkan kondominium 4 bilik di Mont Kiara harganya turun sama dengan harga hartanah di Sungai Petani…taklah sampai begitu.

terbaik 2020, pinjaman perumahan, HOC

Malaysia Property Market Index kami mengesan penurunan harga permintaan di Kuala Lumpur (turun 1.35%), Selangor (turun 1.04%), Pulau Pinang (turun 0.64%) dan Johor (turun 2.97%).

Trend penurunan harga permintaan rumah ini juga boleh membuka lebih banyak ruang dan peluang kepada orang muda yang mahu mencari rumah mampu milik.

Memang anak muda Malaysia lebih cakna kepentingan memiliki hartanah pada usia lebih muda, dan inilah peluangnya.

Walaupun situasi semasa tak berapa menentu disebabkan wabak Covid-19 dan kesannya kepada ekonomi, masih wujud minat dan permintaan hartanah yang tinggi.

Malah, data dikeluarkan Pusat Maklumat Harta Tanah Negara melaporkan pada Q3 2020, nilai transaksi hartanah kediaman naik 6.9% kepada RM19.37 bilion!

Jadi, bagi tuan rumah yang berhasrat menjual aset mereka, ini masa yang baik. Harga turun tidaklah mendadak dan permintaan pembelian masih memberangsangkan. Semuanya masih boleh dirunding.

terbaik 2020, pinjaman perumahan, HOC

PropertyGuru Tip
Tahukah anda terdapat hampir 7 juta hartanah di Malaysia? 5,777,095 adalah hartanah kediaman!

 

Persekitaran Kondusif Pinjaman Perumahan

Dalam hal pinjaman perumahan, antara perkara terpenting perlu diteliti adalah kadar faedah ditawarkan institusi perbankan.

Ia persoalan pertama ramai orang, "Berapa banyak bunga pinjaman rumah aku ni?"

Malah, kajian sentimen pengguna kami melaporkan sehingga 80% pengguna berharap kadar faedah ditawarkan akan berkurangan pada 2020.

Macam tahu-tahu je, Bank Negara Malaysia pun memotong kadar OPR sebanyak 4 kali pada 2020 saja. Daripada 3.00% dipotongnya kepada 1.75%, terendah pernah direkodkan!

Apa maksudnya data-data ni? Maksudnya, pinjaman perumahan yang diluluskan selepas pemotongan OPR mempunyai kadar faedah lebih rendah. Anda tak perlu bayar lebih-lebih!

PropertyGuru Loan Pre-Approval

Penyelesaian Relevan

PropertyGuru Loan Pre-Approval

 

Pendigitalan Proses Beli Hartanah

Sebelum kita semua berkurung kerana wabak COVID-19, proses beli hartanah selalunya renyah dan remeh. Kena tengoklah, kena isi banyak borang la, kena buat itu ini.  

terbaik 2020, pinjaman perumahan, HOC

Tetapi, kawalan pergerakan untuk mengekang penularan wabak COVID-19 mengubah semua ini dengan mempercepatkan pendigitalan sektor hartanah.

Kini bilik pameran virtual semakin banyak digunakan malah perhubungan dengan ejen hartanah juga banyak dibuat dalam talian.

Gabungan kecanggihan teknologi dan hartanah ni misalnya terbukti berkesan melalui PropertyGuru Fast Key yang memudahkan proses jual beli untuk pemaju dan pembeli.

Boleh percaya ke? Nak beli rumah ni!

Zaman berubah, dulu kita tak pernah terfikir nak beli barang dalam talian. Kita rasa kena pergi kedai, kena lah cuba dulu, tengok warna dan saiz baju, tengok segar tak barang dapur dan pelbagai lagi

Tapi sekarang, berapa ramai antara kita yang menanti jualan 11.11 la, 12.12 la yang semuanya di hujung jari dan hanya tunggu abang delivery hantar depan pintu?

Yang diperlukan cumalah sistem dan teknologi lebih baik dan cara penceritaan lebih padu.

terbaik 2020, pinjaman perumahan, HOC

Trend pendigitalan sektor hartanah ini dijangka akan terus berkembang sesuai dengan perubahan generasi celik e-dagang yang kini berusia pertengahan 20-an dan awal 30-an yang mula mencari rumah idamanku.

PropertyGuru Tip
Pendigitalan sektor hartanah boleh mempercepatkan proses jual beli, akses luas kepada lebih maklumat dan pengurangan kos. Halangannya adalah perundangan, sekuriti data, kos digitalisasi dan sikap konservatif. Anda sedia?

 

PKP Buktikan Rakyat Malaysia Sangat Kreatif Dan Inovatif

PKP yang kita semua jalani sejak Mac lalu juga membuktikan rakyat Malaysia memang kreatif dan inovatif!

Disebabkan kita memang habiskan masa di rumah, barulah ramai sedar yang kediaman mereka perlu dijadikan rumahku, syurgaku.

Pelbagai projek dibuat dan hasilnya dikongsi bersama dan jadi kebanggaan pemiliknya di media sosial.

Kami memang menyukai dan menggalakkan kerja-kerja DIY di hartanah sendiri ni, sebabnya banyak kelebihan hasil daripada hartanah yang terjaga rapi.

Selain menambah nilai dan boleh naikkan harga, ia juga boleh membantu anda mendapatkan ruang idaman sendiri.

Ye lah, banyak rekaan rumah selalunya standard, kalau ubah suai barulah ikut cita rasa sendiri, ya tak?

terbaik 2020, pinjaman perumahan, HOC

Memanglah untuk kerja-kerja ubah suai berat seperti tukar bumbung atau runtuhkan dinding atau pendawaian elektrik, anda masih perlukan tenaga profesional, tapi untuk projek kecil, dah boleh buat sendiri!

9 Masalah Penyelenggaraan Rumah Yang Anda Boleh Baiki Sendiri

Panduan Relevan

9 Masalah Penyelenggaraan Rumah Yang Anda Boleh Baiki Sendiri

 

Bonus: ‘Plantdemic’ Mengganas!

Selain kemeriahan ubah suai dan hias semula rumah, rakyat Malaysia juga terjebak dengan aktiviti berkebun di rumah sepanjang PKP.

Ramai orang makin sedar yang mereka boleh dan perlukan tumbuhan hijau sama ada yang boleh dimakan atau sekadar hiasan di rumah.

“Kegilaan” berkebun ni bukan hanya berlaku di Malaysia, di Filipina misalnya wujud istilah “plantdemic” untuk menunjukkan kegilaan luar biasa orang hendak bercucuk tanam sampai langgar peraturan.

25 Jenis Tanaman Yang Mudah Dan Senang Ditanam Dalam Rumah

Panduan Relevan

25 Jenis Tanaman Yang Mudah Dan Senang Ditanam Dalam Rumah

 

2020 Yang Sukar, 2021 Yang Lebih Baik

terbaik 2020, pinjaman perumahan, HOC

Tak ada siapa boleh nafikan 2020 adalah tahun sangat mencabar untuk semua orang.

Malah, ada laporan peningkatan kes bunuh diri sepanjang PKP. Dapatkan bantuan jika anda bermasalah dan sentiasalah berhubung dengan orang sekeliling untuk bertanya khabar.

Anda mungkin tak sedar, tapi kadang-kadang “hai” atau “apa khabar?” boleh memberi sedikit kelegaan kepada kawan-kawan, saudara mara atau kenalan yang dalam kerisauan.

Kerana di akhirnya, #kitajagakita!

 

Untuk laporan lengkap Malaysia Property Outlook 2021, boleh baca sini. Kami juga mulakan 2021 dengan laman web Bahasa Malaysia kami, jemput masuk! 

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback