Bil Air Dan Elektrik Tinggi? Boleh Guna 8 Cara Jimat Ni!

Tahukah anda, setiap rakyat Malaysia guna 219 liter air setiap hari! Dan elektrik untuk penghawa dingin paling tinggi sebenarnya. Jadi, macam mana nak berjimat supaya anda tak pening kepala tengok bil air dan elektrik hujung bulan?
jimat bil air dan elektrik

Bil air dan elektrik yang tinggi memang buat baran. Zaman nak berjimat ni, memang setiap sen kita berkira kan. Memang semua tercari-cari cara jimat duit, jadi jom bincang jimat duit bil air dan elektrik pula.

Pada tahun lepas, TNB ada menawarkan Bantuan Prihatin Elektrik (BPE) iaitu diskaun pada bil elektrik kepada rakyat Malaysia disebabkan pandemik Covid-19.

Bantuan ini sepatutnya tamat pada 30 Disember 2020, tapi kami perasan masih ada di antara kita yang dapat diskaun, jadi pastikan anda semak bil anda yang seterusnya.

Selain daripada bantuan ini, ada banyak benda yang anda boleh buat untuk menjimatkan bil air dan elektrik. Bukan sahaja supaya untuk kurangkan kos yang anda bayar tiap-tiap bulan, tapi juga demi menjaga alam sekitar.

Perubahan iklim (dulu dikenali sebagai pemanasan global) adalah masalah yang serius, dan kita boleh tangani bersama!

 

Tips Jimat Bil Air

Kita ni memang beruntung sangat, selalu memang tak ada masalah air kecuali ada yang buat hal cemar macam-macam.

Tapi, tahukah anda, data Suruhanjaya Perkhidmatan Air Malaysia (SPAN) kata setiap rakyat Malaysia menggunakan air secara puratanya 219 liter sehari, lebih tinggi daripada saranan WHO iaitu hanya 160 liter! Banyak betul kita guna! 

Sampai SPAN serulah rakyat Malaysia supaya ubah tabiat penggunaan air ni sebab kos proses air yang kita boleh guna ni bukan murah, tapi tarif air tak mahal sangat. Kalau dibiarkan, ada peluang naik tarif air ni! 

Jadi, jomlah berjimat dengan tips ni.

1) Pasang kepala shower jimat tenaga

jimat, cara jimat duit, bil air, bil air online, bil utiliti, bil elektrik

Cuaca kat Malaysia ni memang panas. Nak lagi bila duduk terperap dengan ahli keluarga waktu PKP, emosi pun jadi panas jugak.

Kalau anda jenis yang mandi setiap kali berpeluh, ada cara untuk anda kurangkan penggunaan air, jadi bil air tak tinggi sangat!

Anda boleh tukarkan kepala shower yang memberi tekanan air yang bagus, tapi menggunakan jumlah air yang lebih sedikit setiap minit.

Konsep yang sama juga boleh digunakan pada kepala paip, sama ada di dalam bilik air ataupun di dapur.

Gunakan aerator yang dipasang pada hujung kepala paip supaya air dapat disebarkan dengan rata, dan anda boleh membersihkan tangan dan pinggan mangkuk tanpa perlu buka paip besar-besar.

2) Simpan air hujan

jimat, cara jimat duit, bil air, bil air online, bil utiliti, bil elektrik

Orang tua-tua kata, sediakan payung sebelum hujan. Anda juga boleh sediakan baldi dengan kapasiti 24 gelen untuk menakung air hujan tersebut. Boleh beli daripada Shopee macam-macam warna ada.

Air tempayan ini sangat berguna kalau anda ada halaman rumah yang penuh dengan pokok bunga dan sayur, bolehlah guna untuk menyiram. Atau apa saja kegunaan yang tak mendatangkan masalah kesihatan kepada anda. 

Jimat bil air kalau tadah air hujan untuk kegunaan macam ni. Taklah nanti, tengok bil air tinggi, kita pun bengang terutama yang duduk di Selangor tu (faham-faham je lah, marilah sedih bersama).

3) Basuh banyak baju sekali gus

jimat, cara jimat duit, bil air, bil air online, bil utiliti, bil elektrik

Ini satu tip yang banyak disebut, tapi masih ramai yang tak amalkan. Jangan habiskan air kalau anda sekadar nak basuh dua pasang stoking. Sebaliknya, basuh banyak baju sekaligus.

Anda juga boleh jimatkan elektrik kalau anda tak tetapkan suhu yang tinggi (pada sesetengah mesin basuh) untuk basuhan anda.

4) Ubah tabiat di dapur

jimat, cara jimat duit, bil air, bil air online, bil utiliti, bil elektrik

Siapa yang pernah biarkan air mengalir untuk defrost ayam ke daging atau makanan beku lain? Atau siapa yang pernah basuh sayur dan buah guna air paip lama-lama? Atau siapa yang setiap kali makan, punyalah banyak pinggan mangkuk nak basuh? 

Ini tabiat di dapur yang kita tak sedar satu pembaziran. Daripada 'defrost' guna air mengalir, eloklah guna microwave atau keluarkan siap-siapa. Atau basuh sayur dan buah dalam bekas berbanding satu-satu bawah air mengalir. Kurangkan penggunaan pinggan mangkuk kalau boleh. 

Kecil je kan tabiat ni? Tapi, kalau lama-lama memang nampak kesan tak membazir tu. 

 

Tips Jimatkan Bil Elektrik!

Elektrik ni memang keperluan sangat-sangat penting. Takda air, boleh terjun sungai ke parit lagi. Tapi, bila tak ada elektrik, fuh semua benda tak boleh berjalan. Internet takda, kipas dan aircond tak ada, pendek kata, susah betulah hidup! 

Ikut kajian, setiap isi rumah Malaysia menggunakan purata 25.8kWh setiap hari bekerja dan 21.9kWh setiap hujung minggu. Daripada jumlah tu, 11.5kWh digunakan penghawa dingin je! Malah, waktu PKP, jumlah ni naik 23%, memang menangis la tengok bil elektrik tu. 

Malah, Malaysia yang panas ni kalau banyak sangat peralatan yang guna kompresor macam penapis air tu, TNB sendiri kata, bil elektrik memang tinggi! 

Jadi, apa nak buat? Jom kami kongsikan tips jimat elektrik ni. 

1) Tetapkan suhu ideal peti sejuk

jimat, cara jimat duit, bil air, bil air online, bil utiliti, bil elektrik

Pastikan anda tetapkan suhu yang ideal dalam peti sejuk. Bahagian utama peti sejuk sepatutnya berada pada suhu 2°C hingga 3°C, manakala bahagian sejuk beku kat atas tu pada -18°C.

Ada sesetengah rumah guna sampai dua atau tiga peti sejuk sebab mereka beli yang baru, dan alang-alang tu terus gunakan yang lama.

Perkara ini membazirkan terlalu banyak tenaga elektrik, jadi pastikan anda susun semula semua barang-barang tersebut dan tak pasang lebih banyak peralatan elektrik daripada yang anda perlu.

Mesti ramai yang ada tabiat selagi boleh masuk, masuklah semua barang dalam peti sejuk. Sebenarnya tabiat ni salah tahu!

Sebabnya, peti sejuk perlukan ruang untuk udara bergerak, Setiap kali kita buka peti sejuk, udara sejuk akan mengalir keluar, nak kekalkan suhu tu, perlukan tenaga elektrik. 

Jadi, isi sekurang-kurangnya hanya 2/3 je daripada kawasan peti sejuk tu, supaya bila buka-tutup, hanya 1/3 udara sejuk yang keluar. Ha baru tahu kan? 

2) Buka langsir dan tingkap

jimat, cara jimat duit, bil air, bil air online, bil utiliti, bil elektrik

Kebanyakan rumah moden sekarang dibina dengan mengambil kira faktor persekitaran seperti cahaya matahari dan angin yang masuk ke rumah.

Bila anda tengah cari apartmen untuk disewa sekalipun, ada kelebihannya jika anda pilih unit yang menghadap pemandangan di luar, dan bukannya menghadap blok apartmen yang lain.

Barulah tak segan nak buka langsir anda luas-luas, tak perlu bimbang ada jiran yang mengintai ke dalam rumah anda dan lihat anda tidur je sepanjang hari.

Langsir di ruang tamu boleh dibiarkan terbuka sentiasa. Tapi bagi bilik tidur, anda mungkin nak tutup langsir atau tirai pada waktu malam untuk menghadkan jumlah cahaya yang masuk sebanyak yang boleh, bagi tidur yang nyenyak.

Pastikan juga anda buka tingkap untuk biarkan angin masuk. Ada sesetengah rumah, terutamanya yang berada pada tingkat tinggi, yang tak perlu pasang air-cond atau kipas kuat-kuat sebab banyak angin beredar dalam rumah.

Peredaran udara juga penting kalau bilik anda rasa hangat, terutamanya bilik tidur.

3) Gunakan tenaga solar

jimat, cara jimat duit, bil air, bil air online, bil utiliti, bil elektrik

Penggunaan tenaga solar dah lama sampai di Malaysia, cuma setakat ini ia tak digunakan secara meluas pada kawasan perumahan.

Namun jika anda memang nak tinggal kat rumah tersebut buat tempoh yang lama, memang berbaloi untuk anda pasang atap solar.

Malah teknologi solar sekarang semakin meningkat, menjadikan kos untuk membeli dan memasang panel solar semakin murah.

Selain daripada penggunaan solar panel untuk lampu dan perkakasan-perkakasan dalam rumah, anda juga boleh guna pengecaj solar mudah alih untuk telefon dan laptop.

4) Gunakan timer

jimat, cara jimat duit, bil air, bil air online, bil utiliti, bil elektrik

Masih lagi terngiang-ngiang di telinga kita akan leteran mak setiap kali anda terlupa padam lampu dan kipas.

Bila nak pergi keluar, mereka pastikan anda tawaf setiap bilik dan tutup semua suis, tanggalkan semua plug, kalau boleh tutup meter sekali.

Mesti ada di antara anda yang terbawa-bawa tabiat ini di rumah anda sendiri. Baguslah sebab anda jadi lebih peka dengan sebarang pembaziran.

Namun bagi yang jenis pelupa, anda juga boleh dapatkan peranti pintar yang boleh memasang dan memadam barang-barang elektrik ini secara jarak jauh dan secara automatik.

Bila menggunakan air-cond, tetapkan timer supaya ia akan padam secara automatik selepas beberapa jam. Sebab ada di antara kita yang hanya perlukan air-cond untuk membantu mereka terlelap, tapi tak perlu dah bila dan nyenyak tidur.

Ada juga sistem yang membolehkan anda menutup peralatan elektrik melalui telefon pintar anda.

Bonus: Gosip dengan jiran

jimat, cara jimat duit, bil air, bil air online, bil utiliti, bil elektrik

Lepas ni bila anda jumpa kawan atau jiran tetangga, daripada bergosip tak tentu hala, apa kata anda bandingkan bil air dan elektrik masing-masing.

Bila duduk dalam rumah sendiri ni, kadang-kadang kita tak tahu sama ada penggunaan air dan elektrik kita ni normal ke tak.

Kalau anda ada jiran yang tinggal berdekatan, atau satu apartmen, senang sikit nak bandingkan sebab kadar caj mereka adalah sama.

Malah dengan kawan-kawan yang tinggal jauh pun, anda boleh tanya berapa banyak mereka bayar dibandingkan dengan berapa ramai orang ada dalam rumah, dan tabiat penggunaan mereka.

Jika anda tinggal bujang dengan rakan serumah contohnya, tak masuk akal kalau bil anda lebih mahal daripada kawan anda yang berkeluarga dengan dua orang anak. Melainkan kalau housemate anda tu buka dobi layan diri kat rumah.

 

Macam Mana Nak Tengok Bil Air & Elektrik Online?

Disebabkan bil utiliti ni lain-lain, memang boleh pening kalau tiap-tiap bulan asyik abang posmen datang je. Jadi apa kata mudahkan semuanya dengan buat online?

Anda mesti dah tahu yang air ni ikut negeri, setiap negeri ada pembekalnya sendiri. Kami senaraikan nama pembekal ikut negeri kalau anda tak tahu. Jangan duduk Selangor, pergi mohon air Pahang pula!

Syarikat Utiliti Air

Kawasan Operasi

Air Selangor (sebelum ini dikenali sebagai SYABAS)

  • Selangor
  • Kuala Lumpur
  • Putrajaya

Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP)

  • Pulau Pinang

Pengurusan Air Pahang Berhad (PAIP)

  • Pahang

SAJ Ranhill

  • Johor

Syarikat Air Negeri Sembilan (SAINS)

  • Negeri Sembilan

Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB)

  • Melaka

Syarikat Air Darulaman (SADA)

  • Kedah

Air Kelantan

  • Kelantan

Lembaga Air Perak

  • Perak

Syarikat Air Perlis

  • Perlis

Syarikat Air Terengganu (SATU)

  • Terengganu

Jabatan Air Negeri Sabah

  • Sabah

Kuching Water Board

  • Sarawak

Kami bagi contoh, kalau anda duduk di Selangor, bolehlah daftar e-bil ni. Senang dan mudah je.

Bil elektrik pula anda kena daftar di portal TNB ni, jangan tak tahu mereka sekarang ni sedang giat pasang meter pintar. Jangan ketinggalan!

 

Sikit-Sikit, Lama-Lama Jadi Bukit

Dengan perkara-perkara yang kami telah senaraikan ini, anda boleh bina tabiat baru sedikit demi sedikit supaya sentiasa peka dalam menggunakan elektrik dan air.

jimat, cara jimat duit, bil air, bil air online, bil utiliti, bil elektrik

Bukan sahaja di rumah, tapi bila anda ke luar, anda juga akan mula memerhati bagaimana anda menggunakan sumber-sumber lain.

Contohnya bila anda memandu kereta, anda akan bawa kereta dengan stabil (bukanya memecut tak tentu hala) untuk menjimatkan petrol. Atau bila anda beli minuman, anda minta supaya orang kedai tak sertakan straw.

Supaya kita dapat elakkan pembaziran, dan peka dalam menjaga alam sekitar!

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback