Bilakah Bulan Popular Orang Sibuk Cari Hartanah?

Jual beli rumah pun ada musim tahu, tapi di Malaysia ni sama ke macam luar negara ikut musim panas dan sejuk? Jangan bimbang, berdasarkan data PropertyGuru memang ada bulan dan masa tertentu ramai orang sibuk cari rumah!
Jual beli rumah, bulan dalam setahun, beli rumah, jual rumah, jual rumah cepat, jual rumah murah, proses jual beli rumah, rumah murah

Persoalan yang sering ditanya dalam dunia hartanah ialah bilakah masa yang sesuai untuk membeli rumah?

Siapa sangka nak jual beli rumah di Malaysia ni pun bermusim juga rupanya. Bukan setakat ada musim durian, manggis dan petai saja!

Ya, ya, kami tahu hari-hari ada transaksi jual beli rumah, tapi yang bermusim ni kesnya lain sikit.

Ada pelbagai faktor yang menyebabkan orang ramai menjual dan membeli rumah pada bulan tertentu dalam tahun tu.

 

Apakah Faktor Yang Mempengaruhi Trend Pasaran?

Antara faktor utama yang mempengaruhi trend pasaran hartanah Malaysia adalah landskap ekonomi dan politik, lokasi dan aksesabiliti.

Dari segi politik, insentif pemilikan rumah dan dasar perumahan yang baik dan menyeluruh akan mendorong lebih ramai orang mencari rumah. 

Jual beli rumah, bulan dalam setahun, beli rumah, jual rumah, jual rumah cepat, jual rumah murah, proses jual beli rumah, rumah murah

Tugas utama kerajaan adalah memastikan pasaran hartanah berlaku dengan baik dari sudut dasar dan pelaksanaan, seperti pengenalan skim perumahan mampu milik yang membuka akses pemilikan rumah untuk golongan kurang berkemampuan. 

Dari segi ekonomi pula, peningkatan prestasi ekonomi bermaksud lebih ramai orang yang menjana lebih banyak wang atau berpendapatan tinggi.

Oleh itu, mereka mungkin akan melabur di pasaran hartanah. Proses ini akan meningkatkan permintaan dan, seterusnya, menaikkan harga rumah.

Ekosistem perbankan dalam sistem ekonomi juga memainkan peranan penting, peluasan peluang mendapatkan pinjaman rumah serta kadar faedah yang selari dengan pasaran akan membuka lebih banyak peluang pelaburan hartanah dan pemilikan rumah. 

Lokasi dan aksesabiliti adalah kriteria yang selalu dipertimbangkan oleh pembeli. Rumah yang mempunyai lokasi dan aksesabiliti yang bagus akan dapat menarik lebih ramai pembeli, berbanding rumah yang terletak di lokasi dengan aksesabiliti yang kurang.

Selain tu, faktor sosial juga boleh mempengaruhi harga hartanah. Contohnya, pertumbuhan penduduk digabung dengan peningkatan prestasi ekonomi boleh menyebabkan permintaan hartanah meningkat, sekali gus menyebabkan kenaikan penawaran dan harga jualan.

Jual beli rumah, bulan dalam setahun, beli rumah, jual rumah, jual rumah cepat, jual rumah murah, proses jual beli rumah, rumah murah

Faktor sosial lain yang mempengaruhi harga rumah adalah peningkatan kadar jenayah di mana-mana kawasan.

Kenaikan itu akan membuatkan pencari rumah lebih berhati-hati untuk tinggal di kawasan itu dan dapat menyebabkan penurunan permintaan.

Walaupun ada pelbagai faktor lain lagi, anda perlu ingat bahawa pasaran hartanah akan terus berubah, ia tidak pernah statik, tidak ada jaminan untung atau rugi selamanya. 

Semasa membeli atau menjual hartanah, anda tak boleh mengharapkan sesuatu keadaan atau pengaruh kekal selama-lamanya.

Sebab itu jugalah timbul isu bulan / musim popular untuk jual beli rumah. Mesti anda dah tak sabar nak tahu bila waktunya, kan?

Kita akan lihat data dalaman PropertyGuru.my dan selidik apakah yang mungkin menyebabkan berlaku perubahan minat orang dalam mencari dan melihat hartanah. 

PGMY_No_1

Kami kumpulkan data ini bagi mengenalpasti hubungan antara bulan atau musim dengan tingkah laku pembeli hartanah.

Data yang kami gunakan ini merujuk kepada peratusan pelayaran dan peratusan pertanyaan diterima ejen yang menyenaraikan hartanah mereka di laman web kami bagi tempoh 2019 sehingga Julai 2021. 

PropertyGuru Tip
Pertanyaan diterima ejen penting kerana ia membuka potensi urusniaga berlaku. Ejen hartanah sangat bergantung kepada peluang berkomunikasi dengan bakal pembeli dan ia boleh diperolehi dengan penyenaraian agresif seperti di PropertyGuru.

 

Apa Berlaku Kepada Pasaran Hartanah Malaysia Dari 2019 – H1 2021?

Jom kita tengok angka yang cantik dulu, lepas tu baru kita teroka mana yang rendah nombornya.

Beli Semasa HOC Masih Ada

Peratusan tertinggi pertanyaan ialah pada bulan Jun tahun 2019 dengan 43.7% daripada keseluruhan pertanyaan tahun tersebut. 

Sebab utamanya adalah kerana Kempen Pemilikan Rumah (HOC) yang sepatutnya berakhir pada 30 Jun 2019. Jadi, ramai yang beli rumah sebab nak kejar insentif ni sebelum terlepas.

Tapi, disebabkan sambutan tinggi daripada rakyat dan HOC dianggap sebagai penyelamat pasaran hartanah tempatan, kempen dilanjutkan sampai akhir tahun 2019 dan kemudiannya dilanjutkan sehingga 31 Mei 2021. 

Jual beli rumah, bulan dalam setahun, beli rumah, jual rumah, jual rumah cepat, jual rumah murah, proses jual beli rumah, rumah murah

Terbaru, HOC diumumkan akan berakhir pada 31 Disember 2021. Disebabkan lanjutan ni, peratusan pelayaran dan pertanyaan agak tinggi untuk separuh pertama tahun ni.

Kami jangka kadar ini akan melonjak naik pada November / Disember 2021 nanti, seperti bulan Jun 2019.

Ditambah lagi dengan laporan terbaru Indeks Pasaran Hartanah PropertyGuru yang mendapati keseluruhan bekalan hartanah naik 34.53% suku ke suku dan 11.94% pada suku kedua tahun ini.

 

Musim Raya Nak Rumah Baru

Bila datang saja Raya Aidilfitri, orang kita ni kalau boleh semuanya nak beli baru – baju baru, kasut baru, hiasan dalaman rumah baru, handphone baru, dengan rumah-rumah pun nak baru.

Senang cerita nak upgrade dari A sampai Z, biar nampak mengancam masa hari raya. 

Ini mungkin salah satu lagi sebab kadar pertanyaan tinggi pada bulan Jun 2019 sebanyak 43.3% daripada keseluruhan pertanyaan tahun itu.

Jual beli rumah, bulan dalam setahun, beli rumah, jual rumah, jual rumah cepat, jual rumah murah, proses jual beli rumah, rumah murah

Itulah bulan nak sambut raya dan HOC pula dah nak habis tempoh. Memang terus ramai yang berminat nak beli rumah di Malaysia ni.

Cumanya, untuk Raya 2020 dan 2021, kadarnya kurang menggalakkan. Kemungkinan besar disebabkan oleh pandemik yang melanda sejak awal 2020.

Mungkin lepas keadaan kes COVID-19 ni dah reda atau hilang terus dari muka bumi, kita boleh nampak trend beli rumah musim raya ni kembali semula.

Walaupun ada tanggapan pasaran yang musim raya dan puasa adalah musim tak ramai orang cari rumah, mungkin cara terbaik adalah menggabungkannya dengan insentif pihak berkuasa.

Sebab musim ni memang semua orang mencari benda baru, kenapa tidak beli hartanah jika mampu dan dah lama berniat? 

Cari Ejen Hartanah Anda Di Sini! 

 

Dua Bulan Terakhir 2020

Bagi peratusan pelayaran dan pertanyaan tahun 2020, bulan Ogos sebenarnya dah mula naik, tapi ianya betul-betul tinggi pada dua bulan terakhir 2020.

Bulan Ogos 2020, pelayaran ialah 10.21% dan pertanyaan ialah 9.61% daripada jumlah keseluruhan tahunan.

Manakala pertanyaan bagi November 2020 naik kepada 11.21% dan Disember naik kepada 12.71% daripada jumlah keseluruhan pertanyaan 2020.

Kalau anda ingat, kerajaan umumkan bantuan moratorium selama 6 bulan bermula April 2020.

Pada mereka yang dapat moratorium, dapatlah kumpul duit selama 6 bulan tu (dengan syarat, pendapatan tak terjejas).

Nampak gayanya, ramai yang mencari rumah pada bulan November dan Disember 2020, malah kebenaran mengeluarkan duit Akaun 2 KWSP, i-Sinar tahun lepas juga digunakan kumpulan berpendapatan tinggi untuk melakukan pelaburan. 

Jual beli rumah, bulan dalam setahun, beli rumah, jual rumah, jual rumah cepat, jual rumah murah, proses jual beli rumah, rumah murah

Mungkin sebab duit yang disimpan atau dikeluarkan boleh digunakan untuk membayar deposit rumah. Ditambah pula dengan bonus hujung tahun!

Ada kemungkinan dua bulan terakhir 2021 pun ramai yang akan mencari rumah sebab ada moratorium baru bermula Julai 2021, campur bonus akhir tahun (jika ada) dan sempena HOC nak berakhir.

Masa inilah pemaju mungkin akan mengambil peluang untuk jual rumah cepat. Kalau nasib anda baik, pemaju pun akan menawarkan insentif mereka sendiri untuk anda membeli rumah.

 

Manfaatkan Kadar Faedah Rendah

Bermula Julai 2020, kadar OPR telah dikurangkan sehingga 1.75%, dan setakat Julai 2021 ianya masih kekal pada kadar yang sama.

Kenapa OPR ni berguna untuk pembiayaan hartanah? Bila kadar OPR rendah bermakna kadar faedah yang dikenakan oleh pihak bank pun rendah, jadi jumlah pembiayaan anda pun akan berkurang.

Kita tak tahu apa akan jadi dengan kadar ni pada masa depan, mungkin lagi turun atau makin naik, tapi 1.75% adalah kadar terendah sejak tahun 2004.

Jual beli rumah, bulan dalam setahun, beli rumah, jual rumah, jual rumah cepat, jual rumah murah, proses jual beli rumah, rumah murah

Pada yang berpeluang beli rumah, gunakan peluang ni sebaik saja anda menjumpai kediaman yang kena dengan bajet dan keperluan anda.

Selesai sudah kita tengok angka yang tinggi-tinggi. Mari kita tengok apa yang menyebabkan peratusan pelayaran dan pertanyaan yang jatuh pula.

PropertyGuru Malaysia's Official Telegram Channel

Klik Untuk Sertai!

PropertyGuru Malaysia's Official Telegram Channel

 

Krisis Politik Februari 2020-2021

Jika dibandingkan pertanyaan pada Februari 2020 dan 2019, tahun 2020 tinggi sebanyak 5%.

Ini mungkin terjadi disebabkan oleh krisis politik pada waktu itu. Ramai yang keliru kerana tak tahu apa yang bakal terjadi dengan pertukaran kerajaan yang biasanya akan berlaku perubahan dasar dan insentif. 

Mungkin mereka mencari rumah kerana tak pasti akan perubahan yang akan berlaku dan risau tak akan mampu untuk membeli hartanah jika kadar faedah naik semula, tiada insentif yang ditawarkan, dan sebagainya.

 

Pandemik Mengganggu Layaran Hartanah

Pandemik COVID-19 yang melanda seluruh negara dan dunia ni sebenarnya telah menjejaskan hampir semua sektor ekonomi.

Jual beli rumah, bulan dalam setahun, beli rumah, jual rumah, jual rumah cepat, jual rumah murah, proses jual beli rumah, rumah murah

Bagi pasaran hartanah, kita boleh lihat data yang diperolehi semasa Perintah Kawalan Pergerakan mula dikuatkuasakan.

PKP 1.0 pada bulan Mac 2020 menyebabkan kadar pelayaran hartanah menurun iaitu 5.28% (March), 4.67% (April), 4.54% (Mei) dan 4.58% (Jun) untuk tahun 2020.

Ini mungkin disebabkan PKP pertama yang mengejutkan orang ramai dan mereka perlu menyesuaikan diri dengan norma baru dan ketidakpastian dalam kehidupan dan pasaran.

Perkara yang sama boleh dilihat pada awal tahun 2021 apabila PKP 2.0 dilaksanakan di enam negeri.

Kadar peratusan bermula agak rendah pada Januari dan Februari 2021, masing-masing sebanyak 16.42% dan 18.32% berbanding bulan Mac (22.73%), April (20.36%) dan Mei (14.08%).

Ia mungkin juga disebabkan oleh berita kadar faedah pinjaman dijangka turun lagi. Jadi, ada yang menunggu kadar faedah turun sebelum mencari rumah yang sesuai, tetapi setakat ini ia kekal pada 1.75%.

 

Lockdown Semula Menjejaskan Pasaran Hartanah

Seperti kes di atas, apabila keluar saja pengumuman total lockdown di seluruh negara bermula 1 Jun 2021, kadar pelayaran dan pertanyaan terus turun ke tahap paling rendah setakat bulan Januari – Jun.

Bila tak ramai yang mencari, anda boleh lihat makin banyak rumah murah dari harga pasaran.

Jual beli rumah, bulan dalam setahun, beli rumah, jual rumah, jual rumah cepat, jual rumah murah, proses jual beli rumah, rumah murah

Pada siapa yang dah melabur hartanah sebelum ni, tapi nak pakai duit, mereka akan terpaksa jual rumah murah jika nak tarik pembeli.

Ada masa kita tak boleh nak duga bila masa / bulan terbaik untuk jual beli rumah. Kena rajin membaca dan ambil tahu hal ehwal semasa.

Dapatkan maklumat tentang apa yang terjadi dalam ekonomi hartanah serta berita berkaitan pengumuman kerajaan dan insentif hartanah yang mungkin menaikkan atau menurunkan harga hartanah.

Sudah tentu bila harga turun ramai yang akan membeli, dan bila harga naik ramai yang nak menjual pula. Namun, masa harga naik pun, mereka yang mampu seperti pelabur hartanah akan teta[ membeli jika nilainya tepat dan ada potensi peningkatan modal (capital appreciation).

Kadang-kadang, tak semestinya kena lihat pada pasaran dan ekonomi semata-mata.

Anda perlu juga tengok bila masa yang sesuai untuk diri anda sendiri. Tanya diri jika dah mampu nak pikul tanggungjawab komitmen tinggi? Atau cukup stabil kewangan anda?

Laporan Indeks Pasaran Hartanah Q2 2021 PropertyGuru yang terkini juga menggariskan yang walaupun harga median kaki persegi turun, jumlah bekalan hartanah bertambah dan sentimen pengguna dijangka bertambah baik selari dengan perkembangan program vaksinasi negara.

Kami ucapkan selamat berjuang untuk mendapatkan rumah idaman anda tahun ini!  Jika anda seorang ejen pula, bolehlah mendaftar dan dapatkan pakej terbaik di sini.

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback