25 Jenis Tanaman Senang Hidup Dalam Rumah Di Malaysia!

Bukan semua pokok senang hidup dalam rumah di Malaysia. Kalau anda sedang cari idea, bolehlah cuba 25 jenis tanaman dan pokok sayur senang ditanam dalam rumah ni. Jom baca!
tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

Bagi yang suka menanam je akan faham kepuasannya bila ada pelbagai tanaman sendiri di rumah. Bukan saja sejuk mata memandang, tapi kalau dapat tanam herba atau sayur-sayuran, memang sangat menyenangkan bila nak memasak di dapur.

Bila nak masak atau makan buat ulam hanya perlu gunting atau petik je dari pokok. Indahnya rasa kalau dapat buat macam tu kan, selain tu dapat juga berjimat-cermat!

Tapi, tak kurang juga orang yang bila dengar je pasal bercucuk-tanam mesti ramai yang mengeluh susahnya.

Mulalah terbayang nak cangkul tanah bagai, sedangkan ada cara yang mudah dan tak perlu pakai banyak barang pun.

Kalau yang duduk kondo, rumah flat, atau rumah teres tapi tak ada tanah, sangatlah sesuai untuk menanam jenis tanaman dalam rumah ni.

PropertyGuru Malaysia's Official Telegram Channel

Klik Untuk Sertai!

PropertyGuru Malaysia's Official Telegram Channel

 

Kalau Nak Mula Menanam, Apa Yang Diperlukan?

Sebelum nak menanam, kena lah tahu sikit pasal tanah. Sikit je, kami janji!

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

Jenis tanah untuk tanaman juga memainkan peranan yang penting untuk memastikan kesuburan tanaman. Ada beberapa jenis tanah yang perlu digunakan:

  1. Tanah Atas – lapisan tanah yang paling atas pada tanah.
  2. Tanah Bakar – sisa tanah liat; selalunya dari pembuatan pasu.
  3. Tanah Hitam – tanah yang dah dicampur dengan sekam bakar.
  4. Pasir – pasir sungai atau lombong.
  5. Bahan Organik – kompos, sabut kepala halus atau mana-mana najis haiwan ternakan (lembu, kambing, ayam, arnab).

Bagi yang pandai, selalunya mereka akan campur sendiri tanah-tanah ni dengan sukatan sendiri. Tapi, untuk memudahkan kerja, anda boleh beli yang boleh terus dipakai di kedai je.

 

Jumlah Cahaya Yang Diperlukan Untuk Tanaman Anda

Bila kat sekolah, kita belajar yang tanaman memerlukan beberapa faktor untuk hidup misalnya air, cahaya matahari, tanah, dan kadang-kala fertiliser.

Jumlah cahaya matahari yang diperlukan bukan sama untuk semua tanaman ye. Ada yang memerlukan cahaya penuh (bright sunlight), cahaya separuh (medium sunlight), ataupun cahaya kurang/redup (low sunlight).

Cahaya Penuh

Cahaya matahari lebih daripada 6 jam.

Cahaya Separuh

Cahaya terus untuk 4-5 jam.

Cahaya Kurang/Separa Redup

Cahaya untuk 2-4 jam.

Redup

Cahaya untuk kurang daripada 1 jam.

Untuk tanaman yang hanya perlu cahaya separuh atau kurang, ia paling sesuai dijemur cahaya pada waktu pagi kerana matahari waktu petang terlalu terik.

PGMY_No_1

Kalau daun mula berkuningan atau bergulung, maksudnya tanaman tu:

  1. Kurang air
  2. Terlalu banyak cahaya matahari, atau
  3. Terlebih baja

Jadi, sebelum bermula menanam, pastikan tempat yang anda hendak meletak tanaman tersebut sesuai untuk tanaman tu. Jangan-jangan nanti tanaman mudah mati kerana terlalu banyak cahaya!

Anda juga perlu pastikan bahawa tanaman tu sesuai untuk semua penghuni rumah, terutamanya kanak-kanak dan haiwan peliharaan.

Ada tanaman tertentu yang mempunyai bahagian-bahagian yang boleh membawa padah jika termakan (daun, bunga, buah) atau disentuh, contohnya getah, sap, atau air yang dihasilkan oleh pokok melalui serangga, bakteria, tanah, dan sebagainya.

 

Tanaman Rumah Mengikut Keperluan Cahaya Matahari

plants 2

Cahaya Matahari Penuh & Terus (Lebih daripada 6 jam)

  • Aloe vera
  • Kaktus
  • Pokok fiddle leaf fig
  • Herba (kebanyakan)
  • Pokok jade
  • Succulent
  • Pandan
  • Daun kari
  • Bunga anggerik/orkid

Cahaya Matahari Penuh & Tidak Terus (4-5 jam)

  • Tanaman udara
  • Kaktus
  • Fern (kebanyakan)
  • Pokok fiddle leaf fig
  • Pokok ivy
  • Monsterra
  • Pokok palma
  • Peperomia
  • Filodendron (kebanyakan)
  • Pilea
  • Pothos
  • Prayer plant
  • Pokok getah
  • Pokok lidah jin/lidah mertua
  • Pokok labah-labah
  • Succulent
  • Zebra plant
  • ZZ plant

Cahaya Matahari Separuh (2-4 jam)

  • Chinese evergreen
  • Fern (kebanyakan)
  • Monsterra
  • Pokok palma
  • Peperomia
  • Filodendron (kebanyakan)
  • Pilea
  • Pothos
  • Prayer plant
  • Pokok getah
  • Pokok lidah jin/lidah mertua
  • Pokok labah-labah
  • Zebra plant
  • ZZ plant

Cahaya Matahari Redup (Kurang daripada 1 jam)

  • Monsterra
  • Filodendron (kebanyakan)
  • Pothos
  • Succulent
  • Zebra plant
  • ZZ plant
  • Peace lily

Tanaman Sayuran Mengikut Keperluan Cahaya Matahari

vegetables 2

Cahaya Matahari Penuh & Terus (Lebih daripada 6 jam)

  • Jagung
  • Tomato
  • Kekacang, kacang polong
  • Labu
  • Semangka
  • Basil
  • Selasih Thai
  • Kentang
  • Timun
  • Kangkung
  • Daun bawang
  • Saderi
  • Halia
  • Bawang putih
  • Serai

Cahaya Matahari Penuh & Tidak Terus (4-5 jam)

  • Brokoli
  • Kubis, kubis Brussel
  • Kale

Cahaya Matahari Separuh (2-4 jam)

  • Salad
  • Chard
  • Arugula
  • Bayam
  • Bok choy
  • Sawi
  • Lobak
  • Pudina

Selain daripada sayur-sayuran, anda boleh cuba menanam herba dan buah-buahan seperti anggur, mulberi, nenas, dan pelbagai lagi!

Apakah Jenis Tanaman Yang Sesuai Dalam Rumah

Tanaman yang cepat tumbuh dalam 1 minggu boleh terus menceriakan ruang rumah, serta menjadi sangat berguna untuk menyegarkan udara, memasak, dan sebagai hiasan.

21 Pokok Hiasan Yang Terbaik Untuk Rumah Anda

Relevant Guide

21 Pokok Hiasan Yang Terbaik Untuk Rumah Anda

Antara tanaman-tanaman yang sesuai ditanam dalam rumah dan senang dijaga, kegemaran kita adalah:

Tanaman

Cara Menjaga/Menanam

1) Pokok Lidah Jin/Lidah Mertua

Lidah Jin

- Cahaya matahari penuh dan tidak terus.

- Siram seminggu sekali.

2) Pokok Getah

Pokok getah

- Cahaya matahari penuh dan tidak terus.

- Siram seminggu sekali.

3) Pokok Labah-Labah

tumbuhan hiasan, pokok hiasan dalam rumah, jenis pokok hiasan, pokok hiasan rumah

- Cahaya matahari penuh dan tidak terus.

- Siram beberapa kali seminggu (pastikan tanahnya lembap).

4) Pokok Fiddle Leaf Fig

tumbuhan hiasan, pokok hiasan dalam rumah, jenis pokok hiasan, pokok hiasan rumah

- Cahaya matahari penuh dan tidak terus.

- Siram apabila permukaan tanah kering.

5) Peace lily

pokok-hiasan-3 (1)

- Cahaya matahari redup.

- Siram seminggu sekali.

6) Filodendron Hijau

Filodendron Hijau

- Cahaya matahari penuh dan tidak terus.

- Siram apabila permukaan tanah kering.

7) Bird’s Nest Fern

BirdsnestFern

- Cahaya matahari penuh dan tidak terus.

- Siram apabila permukaan tanah kering.

8) Asparagus Fern

asparagus fern

- Cahaya matahari separuh/redup.

- Siram beberapa kali seminggu (pastikan tanahnya lembap).

9) Dracaena

Dracaena

- Cahaya matahari penuh dan tidak terus.

- Siram apabila permukaan tanah kering.

Jenis tanaman-tanaman ni sesuai untuk bilik tidur, bilik mandi, ruang tamu, dan boleh menghasilkan ilusi supaya bilik lebih ceria, padat, dan harmoni. Paling sesuai untuk semua rumah tidak kira stail apa!

PGMY_No_1

 

Cara Menanam 16 Jenis Sayuran Dalam Rumah

Dengan itu, mari kita tengok bagaimana menanam beberapa contoh tanaman sayuran yang kita bagi tadi!

Jangan risau jika anda tidak mempunyai ibu jari hijau, kerana ada tanaman di senarai ni yang memang senang dijaga dan ditanam.

1) Cili Padi

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Sediakan pasu berisi tanah dan masukkan biji cili, siram dua kali sehari.

b. Bila dah nampak anak pokok cili dah mula bercambah, anda boleh alihkan ke pasu yang lebih besar.

Biji benih.

2) Daun Bawang

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Potong sedikit bahagian atas bawang merah untuk cepatkan percambahan dan tanamkan bahagian akarnya di dalam pasu yang bertanah. Siram sekali sehari dan pastikan pokok mendapat cahaya matahari. Dalam 3 minggu macam tu, ia akan mula membesar.

b. Anda boleh juga gunakan papan telur untuk tumbuhkan daun bawang. Basahkan papan telur dan letak tanah sedikit pada setiap ruangan tu dan letakkan bawang merah yang dah dipotong bahagian atasnya di situ.

Keratan batang/sisa-sisa makanan.

3) Daun Saderi

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Ambil 3 inci bahagian akar saderi, dan cucukkan dengan batang lidi dari bahagian luar supaya akar tak mencecah bawah bekas. Rendamkan di dalam bekas berisi air.

b. Letakkan bekas pada tempat yang kena cahaya matahari. Bila daun saderi dah mula bercambah, alihkan ke pasu berisi tanah dan siram dua kali sehari.

c. Pastikan tanah sentiasa lembap untuk daun saderi tumbuh dengan segar.

Keratan batang/sisa-sisa makanan.

4) Daun Pudina

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Guna keratan batang daun pudina dan buang daun yang ada di bahagian bawah.

b. Cucuk ke dalam pasu berisi tanah dan letakkan di tempat redup. Pastikan anda spray air untuk melembapkan tanah.

Keratan batang.

5) Daun Ketumbar

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Dengan keratan batang yang ada akar 2-3 inci, rendam dalam bekas berisi air. Bila dah nampak besar lagi beberapa inci, masukkan ke dalam pasu.

b. Timbuskan bahagian akar je dalam tanah dan pastikan bahagian batang tak masuk dalam tanah jadi pokoknya boleh tumbuh dengan elok.

Keratan batang.

6) Serai

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Guna serai lebihan dan rendamkan bahagian akar dalam bekas berisi air. Akar serai akan mula tumbuh lepas 3-4 hari.

b. Bila dah bertunas, pindahkan masuk dalam pasu dan tanam secara menyerong.

c. Untuk 7 hari pertama, anda kena siram 2 kali sehari, lepas tu hanya perlu menyiram sekali sehari je.

Sisa-sisa makanan.

7) Halia

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Pilih halia yang dah bertunas supaya lagi cepat ia membesar.

b. Tanamkan halia di dalam pasu dan pastikan ia diletak pada kawasan yang separuh teduh. Jangan bagi kena cahaya matahari secara direct.

c. Untuk halia muda, tuai selepas 6 bulan. Untuk halia tua, tuai selepas 9 bulan.

Sisa-sisa makanan.

8) Kunyit

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Ambil lebihan kunyit yang belum dipotong dan balutkan dalam kertas surat khabar yang lembap.

b. Selepas 2-3 minggu dan tunasnya keluar, tanam dalam pasu berisi tanah.

Keratan batang/sisa-sisa makanan.

9) Bawang Merah

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Potong bahagian atas bawang sampai nampak isi tengah dan potong sikit je bahagian akarnya.

b. Tanamkan 3/4 je daripada bawah bawang ke dalam tanah dan biarkan sampai tumbuh daun.

c. Bila dah nampak daun, timbus dengan tanah sepenuhnya. Kena selalu gemburkan tanah sekeliling bawang supaya banyak bebawang baru.

Sisa-sisa makanan.

10) Bawang Putih

bawang-putih

a. Ambil beberapa ulas dan tanam setiap ulas secara menegak dengan bahagian akar yang diletak dalam tanah.

Sisa-sisa makanan.

11) Sawi Cina (Bok Choy)

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Potong pangkal sayur lebih kurang 1 inci setengah dan rendam dalam air. Letak di kawasan yang terang supaya ia dapat cahaya matahari yang cukup.

b. Selepas 1-2 minggu, pindahkan ke pasu berisi tanah dan biarkan ia tumbuh dengan besar.

Sisa-sisa makanan.

12) Bayam

bayam

a. Masukkan biji benih ke dalam tanah dan tekan sedalam 1/2 inci. Selepas biji benih dah bercambah dalam 2-3 helai daun pucuk, pindahkan ke pasu atau bekas yang lebih besar dan sesuai.

b. Bila siram air, pastikan air tak bertakung di dalam pasu/bekas tapi hanya lembapkan tanah tu saja. Lepas 3-4 minggu, anda dah boleh mula tuai daun bayam yang ditanam.

Biji benih.

13) Bendi (Okra)

tanaman-mudah-2

a. Letak tanah yang sesuai dalam pasu dan mula semai biji benih bendi. Sediakan lubang semaian antara 1/2 hingga 1 inci di tengah-tengah pasu/bekas dan tanam 2/3 biji benih dalam setiap lubang.

b. Tutupkan lubang dan semburkan air pada tanah tersebut. Pastikan tanaman berada di kawasan yang mempunyai cahaya matahari terus dan sentiasa dalam keadaan lembap. Biji benih akan mula bercambah dalam 5-7 hari.

c. Selepas 1-1.5 bulan, bendi sepatutnya sudah sedia untuk dituai. Potongkan tangkai menggunakan pisau yang tajam supaya tak menjejaskan pertumbuhan pokok bendi anda.

Biji benih.

14) Bayam Brazil

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Potong keratan yang mempunyai pucuk berwarna hijau dan segar dalam 5-12cm dan buang daun di bahagian bawah. Sediakan tanah di dalam pasu, botol plastik, atau bekas kitar semula lain.

b. Cucuk separuh dari keratan ke dalam pasu, siram dan pastikan ia tak terdedah kepada cahaya matahari terus pada awal penanaman.

c. Dalam 4-7 hari, anda akan mula nampak pucuk dan daun baru. Bila daun dah mula merimbun, selalunya dalam beberapa minggu selepas ditanam, anda bolehlah mula mengutip hasil Bayam Brazil.

Keratan batang/sisa-sisa makanan.

15) Kangkung

tanaman, bercucuk tanam, tanaman dalam rumah, jenis tanah untuk tanaman, berkebun di rumah, tanaman yang menguntungkan di Malaysia, cara tanam serai dalam pasu, tanam

a. Letakkan besen di bahagian bawah dan raga di atasnya sebelum taburkan biji benih kangkung. Kalau lubangnya besar,  letakkan kapas supaya benih tak terjatuh melalui lubang tersebut.

b. Isikan air dalam besen dan pastikan paras air cecah raga saja.

Jangan sampai benih terendam dan tenggelam! Lepas tu, tutupkan dengan kain gelap untuk beberapa hari sehingga akar dan pucuk kangkung mula keluar.

c. Bila dah ada daun, letakkan pokok kangkung di tempat yang disinar cahaya matahari, tapi pastikan paras air kena pada akar pokok. Selepas 3-4 minggu, kangkung sudah sedia untuk dituai dan dimasak.

Biji benih.

16) Selasih Manis/Itali/Thai

selasih manis-itali-thai

a. Tanam keratan batang dalam tanah subur dan letakkan di tempat cahaya matahari penuh.

b. Jika selasih mula berbunga, cantas bunga secepat mungin.

c. Tuai apabila daun besar dan berhijau.

Keratan batang/biji benih.

Lepas dah habis bercucuk tanam dan semuanya berjalan lancar, anda boleh mempertimbangkan untuk menjual sebilangan daripadanya untuk pendapatan sampingan. Maka, ini rezeki anda lah untuk mendapat tanaman yang menguntungkan!

Telegram Rasmi PropertyGuru Malaysia

Klik Untuk Sertai Kami!

Telegram Rasmi PropertyGuru Malaysia

Kalau anda ada masa terluang, eloklah cuba menanam mana-mana tanaman yang menawan hati. Seronok tau bila dapat berkebun di rumah, boleh jadi hobi yang sangat menarik juga!

Tak semua pun, satu, dua jadi lah untuk penjimatan di kemudian hari. Selamat mencuba dan semoga tanaman anda membesar dengan jayanya dan membuahkan hasil!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback