Meringankan Beban Rakyat Dengan Penangguhan Bayaran Balik Pinjaman Di Ambang Krisis COVID-19

Dapatkan maklumat penting tentang penangguhan bayaran balik pinjaman bank yang dikeluarkan khas untuk membantu mereka yang menghadapi masalah kewangan di saat negara ini menentang COVID-19.
penangguhan-bayaran-balik-mainimage

Click here for English version.

 

Seluruh dunia kini sedang berjuang dan mengambil pelbagai langkah untuk menentang COVID-19 (Novel Coronavirus), dan negara kita juga tak terlepas dari dilanda krisis ini.

Di Malaysia, pada awalnya, kita semua telah dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula dari 18 Mac – 31 Mac 2020, tapi kini telah dilanjutkan sehingga 14 April 2020.

Menyedari yang ramai terkesan oleh PKP yang dikeluarkan untuk membendung wabak COVID-19 ni, Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengumumkan penangguhan bayaran balik pinjaman bank, penyusunan semula kad kredit, serta pinjaman korporat bagi meringankan beban rakyat yang terkesan.

Tempoh penangguhan adalah selama enam bulan, bermula dari 1 April 2020 hingga 30 September 2020.

PropertyGuru Tip
Maksud Penangguhan Bayaran Balik Pinjaman: Penangguhan ini adalah automatik (termasuk pembiayaan oleh bank-bank Islam) selama enam (6) bulan untuk membantu peminjam (individu dan KPS) yang ada masalah kewangan.

Yang pastinya, majoriti rakyat Malaysia terkesan dengan wabak COVID-19 yang sedang melanda negara kita sekarang, samada secara langsung atau tak.

Pasti ramai yang tertekan memikirkan macam mana untuk menguruskan kewangan kerana ada antara kita yang mungkin hilang punca pendapatan sementara, gaji yang terpaksa dipegang dulu oleh majikan, peniaga yang tak dapat berniaga, dan tak kurang juga yang terpaksa diberhentikan kerja.

penangguhan-bayaran-balik-1

Antara perbelanjaan yang paling penting adalah hutang pinjaman bank yang perlu dibayar balik setiap bulan. Bila tak ada gaji atau gaji berkurang, susahlah untuk membayar balik pinjaman tersebut.

Jadi, mereka yang ada membuat pinjaman dengan bank dan perlu membayar balik hutang bulanan mesti akan rasa terbeban.

Seperti yang ramai tahu, pinjaman yang diambil dengan bank seperti pinjaman perumahan, pinjaman kereta, pinjaman peribadi, dan sebagainya memang tak boleh terlepas bayar sebab akan merosakkan rekod CCRIS.

Bila CCRIS dah tak cantik, susah lah untuk buat permohonan pinjaman lain pada masa akan datang.

 

Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Penangguhan Bayaran Balik?

Penangguhan bayaran balik pinjaman memang akan sangat membantu mereka yang dalam keadaan terdesak dan tak dapat nak bayar balik pinjaman buat sementara waktu ni.

Anda pula tak perlu susah-susah untuk memohon, kerana seperti yang diumumkan oleh BNM, penangguhan ini akan diberikan secara automatik.

penangguhan-bayaran-balik-2

Antara beberapa perkara penting yang perlu diketahui oleh anda semua tentang penangguhan ni adalah:

  • Ia diberikan kepada semua individu dan PKS (perusahaan kecil dan sederhana) yang meminjam.
  • Penangguhan adalah automatik jadi tak perlu memohon.
  • Jika tak memerlukan penangguhan, hanya beritahu bank dan bayar balik seperti biasa.
  • Pinjaman TAK BOLEH tertunggak lebih daripada 90 hari.
  • Pinjaman mesti dalam denominasi Ringgit.
  • Tiada faedah atau caj atas pembayaran lewat.
  • Anda tak akan dimasukkan ke CCRIS bagi penangguhan bayaran balik pinjaman (tak perlu risau rekod CCRIS tak cantik!).

Namun begitu, anda perlu ingat yang caj faedah normal akan dikenakan seperti biasa** kepada bayaran yang tertangguh jadi bayaran faedah akan bertambah, yang mana akan ditambah pada jumlah pinjaman.

Jadi, selepas tempoh 6 bulan, anda perlu membayar pinjaman dengan jumlah dan tempoh yang baru (akan diberitahu oleh pihak bank).

**Setakat hari ni, dah ada beberapa bank yang mengeluarkan kenyataan bahawa mereka tak akan mengenakan faedah semasa tempoh penangguhan (maknanya caj faedah tak akan bertambah). Untuk maklumat terkini, anda boleh rujuk pada laman web rasmi bank yang tertentu. Buat masa ni, dah ada Maybank, OCBC, CIMB, Public Bank, Hong Leong, RHB, HSBC, UOB, Affin Bank, Ambank, Standard Chartered, dan Alliance.

 

Apakah Proses Penangguhan Bayaran Balik?

moratorium, bayaran balik pinjaman, COVID-19, pinjaman perumahan

Seperti yang dijelaskan di atas, proses penangguhan bayaran balik, atau lebih dikenali sebagai moratorium, akan dilaksanakan secara automatik jika anda memenuhi kriteria yang tertera, jadi anda tak perlu mengisi sebarang borang atau membuat permohonan.

  1. Bank akan memaklumkan individu/peminjam bahawa bayaran balik akan ditangguhkan di bawah skim ini. Maklumat ini akan disampaikan melalui saluran yang sesuai atau diterbitkan dalam laman web rasmi bank tersebut.
  2. Kerana moratorium hanya menangguhkan bayaran untuk tempoh 6 bulan, selepas tamat tempoh tersebut, anda perlu hubungi bank serta-merta jika ingin melanjutkan tempoh moratorium.
  3. Bank boleh kenakan faedah ke atas baki yang tertunggak, tetapi seperti contoh-contoh di atas, faedah tu telah dibatalkan oleh bank-bank tersebut.
  4. Pembayaran balik boleh dilakukan dengan:
    i) membayar penangguhan ansuran yang terkumpul untuk enam bulan bersama-sama ansuran Oktober 2020 (tiada caj faedah tambahan).
    ii) membayar balik ansuran selepas Oktober 2020, menerusi lanjutan enam bulan, tempoh pembayaran balik selepas tarikh matang asal.

 

Contoh Surat Permohonan Penangguhan Bayaran Balik

Kalau anda tak memenuhi kriteria untuk permohonan moratorium tetapi pendapatan anda memang telah terjejas, anda boleh cuba membuat permohonan dengan pihak bank. Dokumen yang perlu disediakan adalah:

Untuk Individu

Untuk Pemilik Perniagaan

●      Surat tunjuk sebab majikan (tiada bayaran/pengurangan OT/gaji dilucutkan)

●      Slip gaji yang menunjuk pengurangan sebelum dan selepas Covid-19

●      Penyata bank sebelum dan selepas Covid-19

 

●      Penyata bank sebelum dan selepas Covid-19

●      Jualan bulanan sebelum dan selepas Covid-19

●      Pesanan atau tempahan yang dibatalkan

 

Permohonan moratorium boleh dibuat secara manual di kaunter bank atau melalui panggilan telefon kepada bank. Ini adalah contoh borang penangguhan bayaran balik pinjaman oleh Affin Bank, jadi pastikan anda tanya bank masing-masing!

 

Cara Memohon Lanjutan Moratorium

Lanjutan moratorium layak dimohon oleh golongan B40, M40, dan T40, dan lanjutan ini tak akan menjejaskan rekod CCRIS pinjaman.

Untuk membuat permohonan, ikuti  semua langkah ni:

  • Hubungi pihak bank yang terlibat
  • Memohon untuk moratorium bersasar, ataupun fleksibliti untuk pembayaran balik
  • Jadual dan terma pembayaran balik yang baru akan dikemukakan oleh bank
  • Jika anda puas hati dan penuh memahami, anda boleh menyatakan persetujuan
  • Sekiranya tidak puas hati, langkah lain yang boleh diambil adalah:
    - Menghubungi Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK)
    - Memohon bantuan Skim Penyelesaian Pinjaman Kecil 

 

Soalan Lazim Penting Berkaitan Penangguhan Bayaran Balik Pinjaman

penangguhan-bayaran-balik-3

Di bawah adalah antara soalan lazim yang dikongsi oleh BNM.

Soalan Lazim

Jawapan

Apakah kriteria kelayakan penangguhan?

Semua pinjaman yang dibuat oleh individu dan PKS dengan institusi kewangan yang dikawal selia BNM.

* Penangguhan tak diberikan untuk hutang kad kredit

Apakah yang perlu dibuat oleh peminjam?

Anda tak perlu membuat apa-apa kerana penangguhan adalah automatik. Jika anda tak perlukan penangguhan, sila beritahu pihak bank.

Bolehkah saya melanjutkan penangguhan lebih dari enam bulan?

Penangguhan hanya untuk 6 bulan. Jika akan perlukan tempoh yang lebih lama, sila hubungi pihak bank.

Bank manakan yang menawarkan pakej penangguhan ini?

Semua bank berlesen, bank Islam berlesen dan institusi kewangan pembangunan (IKP) yang ditetapkan dan dikawal oleh BNM.

Adakah pakej penangguhan dikenakan kepada pinjaman yang baru diluluskan / dikeluarkan?

Pakej penangguhan boleh digunakan untuk semua pinjaman/pembiayaan yang belum dijelaskan setakat 1 April 2020.

Saya mempunyai pinjaman/pembiayaan yang dipotong secara automatik daripada gaji. Adakah saya layak?

Ya. Sila beritahu syarikat anda untuk menghentikan potongan gaji jika anda mahu bayaran balik ditangguhkan, dan maklumkan juga pada pihak bank.

 

Bagaimana Pula Dengan Hutang Kad Kredit?

Anda tak boleh dapat penangguhan untuk kad kredit. Tapi, kalau hutang kad kredit yang ada tu besar, anda diberi pilihan untuk menukar baki kad kredit kepada pinjaman bertempoh supaya boleh memohon untuk mendapatkan 6 bulan penangguhan.

Kalau anda tak dapat membayar minimum kad kredit selama 3 bulan berturut-turut pun, pengeluar kad akan menukarkan baki yang terkumpul kepada pinjaman bertempoh yang tak lebih 3 tahun dengan faedah efektif tak lebih daripada 13% setahun.

Untuk soalan lazim lain berkaitan pakej penangguhan atau penukaran kad kredit, anda boleh dapatkannya di laman web rasmi BNM.

 

Bank Mana Yang Terlibat Dalam Program Ni?

penangguhan-bayaran-balik-4

Untuk memudahkan anda, kami senaraikan nama-nama bank yang terlibat dalam memberikan penangguhan bayaran balik pinjaman, dan anda juga boleh menghubungi pihak bank untuk sebarang kemusykilan.

Nama Bank

Cara Menghubungi

Affin Islamic Bank Berhad

Cawangan: 03-8230 2222

Agrobank

1300 88 2476

Al Rahji Bank

Emel: customersupport@alrajhibank.com.my

Alliance Bank

03-5516 9988

Alliance Islamic Bank Berhad

03-5516 9988

AmBank

Cawangan/Emel: customercare@ambankgroup.com / 03-2054 6688

AmBank Islamic Berhad

03-2718 8888

Bank Islam Malaysia Berhad

03-2690 0900

Bank Muamalat Malaysia Berhad

1300 88 8787

Bank Rakyat

1300 80 5454

BSN

1300 881 900

CIMB Bank

Cawangan / Online

CIMB Islamic Bank Berhad

03-6204 7788

Hong Leong Bank

Cawangan: 03-7626 8899 / Emel: Hlonline@hlbb.hongleong.com.my

Hong Leong Islamic Bank Berhad

03-7626 8899

HSBC Bank

1300 88 2626 / Online

Maybank

Cawangan / Online

Maybank Islamic Berhad

1300 88 6688

MBSB Bank

Emel ecu.careline@mbsbbank.com

OCBC

Cawangan: 03-8317 5000

OCBC Al Amin Bank Berhad

03-8314 9310

Public Bank

Cawangan: 1800 225 555 / Emel: pbbsmesupport@publicbank.com.my

Public Islamic Bank Berhad

1800 22 555

RHB

Cawangan / Emel: customer@advocacy@rhbgroup.com / 03-9206 8118

RHB Islamic Bank Berhad

03-9206 8118

SME Bank

03-2603 7700

Standard Chartered Saadiq

1300 88 8888

UOB

03-2612 8121

Setiap bank ada cara tersendiri untuk mengendalikan penangguhan bayaran balik pinjaman jadi pastikan anda berhubung terus dengan bank.

Yang paling penting, jangan tertipu dengan ejen-ejen online, atau cuba mendapatkan khidmat selain daripada bank.

Semoga anda semua bertabah melalui saat genting ini. Kekal selamat, dan jangan lupa, kekal di rumah!

Read Next

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback