5 Sistem Hidroponik & Cara Buat Sendiri Di Rumah!

Jika anda mahukan sayur-sayuran segar di rumah sendiri tanpa kotorkan rumah dengan tanah, teknik hidroponik amat sesuai! Ketahui sistem, jenis sayur boleh tanam dan tips penjagaan terbaik dalam artikel ini!
hidroponik, tanam hidroponik, tanaman hidroponik, cara tanaman hidroponik, tanaman hidroponik di rumah, jenis tanaman hidroponik tanam sayur

Bercucuk tanam bukan lagi dianggap hobi orang dah pencen, malah ramai orang muda sekarang sudah mula menanam pokok-pokok di dalam rumah tau!

Selain menyihatkan badan dengan berkebun, anda juga tak perlukan ruangan besar, di rumah pun boleh buat! 

Maklumlah, semua orang masih paranoid nak keluar rumah sebab kes COVID-19 tengah mencanak naik sekarang ini. Jadi, lebih selamat tanam pokok sayur dan buah-buahan sendiri di rumah daripada beli di luar!

Tapi, tak semua orang suka bergelumang dengan tanah, tapi nak tanam pokok…macam mana ya?Jangan bimbang, anda boleh cuba bercucuk tanam menggunakan sistem hidroponik yang mudah dan selamat! 

 

Apa Itu Hidroponik?

Tanah? Cliché’! Pendek kata, hidroponik adalah sistem penanaman tanpa tanah. Kombinasi perkataan hidro + ponik itu sendiri bermaksud air yang bekerja menurut Bahasa Latin.

“Kalau tiada tanah, macam mana pokok nak dapatkan nutrien?”

Jawapannya daripada air lah! Dengan syarat, air tersebut mesti dilarutkan dengan nutrien sumber daripada baja.

hidroponik, tanam hidroponik, tanaman hidroponik, cara tanaman hidroponik, tanaman hidroponik di rumah, jenis tanaman hidroponik tanam sayur

Lagipun, proses tumbesaran pokok jadi perlahan kalau guna tanah. Kena tunggu baja diserap tanah dahulu, melalui proses penguraian bakteria, kemudian, barulah nutrien disalurkan pada akar pokok.

Jadi, apa lagi kelebihan sistem hidroponik ni? Ha, teruskan membaca!

Kelebihan hidroponik berbanding penanaman konvensional?

  • Hasil tanaman yang banyak
  • Membekalkan bekalan nutrien secara berterusan kepada tanaman.
  • Tanaman tidak dipengaruhi oleh cuaca.
  • Kualiti hasil tanaman yang seragam kerana pembekalan nutrien dan nilai pH terkawal.
  • Tanaman bebas daripada penyakit disebabkan oleh bakteria jahat tanah.
  • Kos penanaman rendah tanpa perbelanjaan membajak, membuat batas, penyiraman, dan merumpai.
  • Banyak pilihan kaedah disediakan.

Ciri terakhir itu yang paling ohsem! Banyak pilihan kaedah. Maknanya kos perbelanjaan juga mesti berbeza-beza. Bolehlah gardening mengikut bajet anda!

Apa tunggu lagi, mari kami kongsikan jenis-jenis sistem hidroponik yang mungkin TEPAT dengan pilihan anda.

 

Jenis Sistem Hidroponik & Cara Nak Buat!

 

1. Sistem Water Culture

hidroponik, tanam hidroponik, tanaman hidroponik, cara tanaman hidroponik, tanaman hidroponik di rumah, jenis tanaman hidroponik tanam sayur

Anda hanya perlukan 6 benda sahaja iaitu bekas takungan air, cawan hidroponik, air, nutrien, pam dan batu udara.

Kaedah ini juga dipanggil Nutrient Film Technique (NFT) atau teknik menampung tanaman dengan cara apungan.

Pokok anda nanti akan tergantung dengan akar yang terjuntai ke bawah ditelenggami takungan air nutrien di dalam bekas.

Ia dilengkapi saliran pam dan batu udara untuk membekalkan oksigen serta nutrien kepada tanaman.

HATI-HATI! Kaedah ini tak praktikal untuk tanaman yang berat seperti pokok tomato, jagung dan cili.

Selalunya ia digunakan untuk tanaman sayur-sayuran seperti salad. Ringkas dan jimat! Jom tengok cara-caranya di bawah:

  1. Sediakan perkakas yang diperlukan seperti di bawah
  2. Beberapa cawan hidroponik bergantung pada jumlah anak pokok anda.
  3. Jika tiada, sediakan pot tanaman yang berlubang di bawah dan Styrofoam.
  4. Tali atau benang jika anda menggunakan Styrofoam.
  5. Bekas plastik bebas toksik mengikut kelebaran tanaman seperti BPA atau Polypropylene.(Contoh: 8 cawan hidroponik = 15 liter air)
  6. Paip/pam udara plastik yang sesuai seperti PVC-U, LDPE, dan HDPE.
  7. Batu udara untuk membuat gelombang udara.
  8. Baja cecair nutrien seperti jenama Baja AB.
  9. Letakkan setiap anak pokok ke dalam cawan hidroponik atau pot tanaman.
  10. Bagi penggunaan Styrofoam, buatkan beberapa lubang berukuran pot tanaman dan masukkan separuh bahagian pot secara perlahan-lahan.
  11. Masukkan air yang sudah dilarutkan bersama Nutrien ke dalam bekas.
  12. Letakkan batu udara yang disambungkan dengan pam udara ke dalam bekas air.

Dah siap! Kan dah cakap, teknik NFT di bawah Sistem Water Culture ini semudah ABC. Lepas ini kalau nak makan sayur boleh petik saja!

Semua barang-barang tersebut boleh dibeli secara online. Jimat masa, tenaga, duit dan paling penting, tak perlu risikokan diri musim-musim COVID ini.

 

2. Sistem Pasang Surut (EBB & Flow)

hidroponik, tanam hidroponik, tanaman hidroponik, cara tanaman hidroponik, tanaman hidroponik di rumah, jenis tanaman hidroponik tanam sayur

Rendam dahulu, baru buang! Anda perlu banjirkan tanaman anda dengan air larutan nutrien dalam waktu yang ditetapkan (waktu pasang) dan kemudian membuang larutan tersebut (waktu surut).

Itulah teknik penyiraman tanaman yang digunakan dalam sistem ini. Larutan nutrien akan dipam ke tanaman berpandukan sistem masa selama 5 hingga ke 10 minit. Kemudian ia kembali semula ke tempat takungan.

Berbeza dengan NFT yang membekalkan oksigen dan nutrien secara berterusan. Dengan kaedah ini, pembekalan nutrien sentiasa berulang mengikut skala. Namun, ia tidak memerlukan oksigen tambahan.

Petani dan usahawan tak gemar dengan kaedah ini. Kalau menanam untuk kegunaan sendiri, lebih baik. Jom tengok barang yang diperlukan dan langkah-langkahnya!

  1. Bekas takungan air.
  2. Grow tray / Dulang tanaman
  3. Pam air
  4. Alat sistem masa (Timer)
  5. Tiub saliran/Paip
  6. Pot tanaman yang berlubang di bawah.
  7. Pokok
  8. Medium sokongan pokok menggantikan tanah seperti rock wool atau vermiculite.
  9. Bina tiub saliran yang menghubungkan bekas air dengan grow tray tanaman.
  10. Masukkan tanaman ke dalam grow tray.
  11. Masukkan larutan air nutrien dan pam air ke dalam bekas air.
  12. Pasangkan tiub saliran kepada pam air dan sambungkan kedua-dua bekas air dan juga grow tray.
  13. Pasangkan timer yang berhubung dengan pam air.
  14. Tetapkan timer dan mulakan pam!

Ya! Kaedah ini agak leceh dan memerlukan kepakaran bertukang. Kalau tersilap cara, takut proses kitaran bekalan nutrien tidak menjadi.

PGMY_No_1

Nak senang, beli saja di sini. Cuma, harganya boleh tahan mahal. Ada tak kaedah lain yang lebih jimat dan mudah? Mestilah ada!

 

3. Sistem Aeroponik

hidroponik, tanam hidroponik, tanaman hidroponik, cara tanaman hidroponik, tanaman hidroponik di rumah, jenis tanaman hidroponik tanam sayur

Hampir sama dengan kaedah Water Culture atau NFT, Aeroponik menggunakan teknik penanaman dengan akar yang tergantung di udara tanpa memerlukan bekas takungan.

Melalui cara ini, tanaman anda bebas mendapat bekalan oksigen tanpa had dengan akar yang tergantung itu. Serangga perosak pun tak berani dekat!

Pembekalan nutrien kepada pokok akan dilakukan dengan cara semburan pada akar pokok secara langsung dalam bentuk kabut atau kabus. Maksudnya, makin lamalah pokok boleh simpan nutrisi.

Penyemburan kabus nutrien akan dilakukan secara berterusan secara berskala. Ianya untuk memelihara suhu dan proses evapotranspirasi yang diperlukan tanaman.

Kalau nak senang, guna saja pemasa! Dengan syarat, bekalan elektrik sentiasa ada. Menariknya, sistem aeroponik ini jimat ruang! Cara penanamannya ikut kreativiti masing-masing sama ada nak menegak atau memanjang.

Berminat dengan Aeroponik? Jom ikuti langkah ini!

  1. Sediakan barang-barang yang diperlukan seperti berikut:
  2. Benih pokok dan medium sokongan seperti Rock Wool atau Vermiculite.
  3. Styrofoam dan cawan hidroponik.
  4. Bekas air dan beberapa paip PVC berukuran 4 dan 2 diameter.
  5. Sprinkle Nozzle, gergaji dan drill elektrik.
  6. Air dan baja nutrien
  7. Buat lubang ke dalam rock wool. Kemudian, masukkan benih pokok ke dalam rock wool untuk proses pembenihan.
  8. Simpan benih di kawasan yang gelap/teduh.
  9. Setelah ia tumbuh sedikit dengan beberapa helai daun, pindahkan ia ke dalam cawan hidroponik.
  10. Letakkan setiap cawan tersebut ke dalam styrofoam dengan jarak 15 cm antara tanaman.
  11. Potong paip PVC berukuran ¾ diameter dan masukkan ke dalam paip yang berukuran 4 diameter.
  12. Buat beberapa lubang di atas sepanjang paip yang berukuran ¾ diameter tersebut berdasarkan jarak pot tanaman.
  13. Sambungkan paip bersaiz ¾ diameter tersebut dengan paip bersaiz 4 diameter.
  14. Sambungkan hujung/punca paip dengan bekas larutan nutrien dan alirkan larutan tersebut dengan bantuan elektrik
  15. Pacakkan akar tanaman di dalam rock wool dan biarkan ia tergantung di udara.
  16. Letakkan pemasangan paip pengabutan yang sudah dibuat tadi di bawah tanaman untuk menyemburkan larutan nutrisi menghala ke atas melalui sprinkle nozzle.
  17. Tambahkan pam tekanan untuk mengalirkan larutan nutrisi dari takungan ke bekas pengabutan.

Unik tak cara tanaman Aeroponik ini? Yang penting hasil tanaman anda nanti akan sihat belaka! Tapi, teknik ini ada beberapa kelemahan yang perlu anda pertimbangkan.

Kelemahan teknik Aeroponik

  • Perbelanjaan yang mahal.
  • Bergantung sepenuhnya pada tenaga elektrik.
  • Memerlukan pembersihan dan pemerhatian yang kerap dan konsisten.

Minat saja tak cukup. Apa-apa pun, ikut kemampuan kewangan anda. Semakin tinggi risiko, semakin tinggi pulangan balik!

 

4. Sistem Sumbu

hidroponik, tanam hidroponik, tanaman hidroponik, cara tanaman hidroponik, tanaman hidroponik di rumah, jenis tanaman hidroponik tanam sayur

Jika kaedah lain banyak menggunakan tiub paip sebagai medium penyebaran nutrien kepada pokok, teknik ini hanya memerlukan sumbu atau wick sebagai medium utama!

Seringkas namanya, nutrien akan diserap daripada bekas larutan air ke akar tanaman melalui sumbu seperti span. Tiada alat pemasa, batu udara mahupun paip PVC diperlukan.

Penggunaan pam tekanan adalah digalakkan untuk menambahkan bekalan oksigen bagi mempercepat proses tumbesaran pokok. Tetapi, itu pilihan masing-masing tau!

Oleh kerana sumbu sentiasa terendam di dalam larutan nutrien, ia akan sentiasa lembap. Petanda baik! Semakin cepat proses penyebaran nutrien akan berjalan.

Apa yang anda perlukan untuk kaedah ini? Hanya sediakan peralatan di bawah:

  1. Tangki/Bekas takungan air
  2. Cawan hidroponik/Pot tanaman
  3. Sumbu/Wick jenis flanel
  4. Media tanaman seperti Rock Wool, batu sungai, Leca Ball, Vermiculite atau Perlite)
  5. Styrofoam/Karbod yang dilubangkan (Jika tiada set dulang cawan hidroponik).
  6. Air dan baja nutrien
  7. Masukkan anak pokok ke dalam media tanaman (rock wool).
  8. Tuangkan air larutan nutrien setengah daripada bekas air.
  9. Masukkan sumbu (kain flanel) ke dalam lubang cawan hidroponik.
  10. Letakkan tanaman ke dalam cawan hidroponik tersebut sehingga menyentuh flanel.
  11. Masukkan tanaman tersebut ke dalam lubang-lubang karbod atau styrofoam.
  12. Pastikan kain flanel tenggelam ke dalam larutan nutrien dan serapannya sampai ke rock wool.

Sesuai untuk anda yang nak berjimat untuk aktiviti bercucuk tanam. Tapi, kena tahu yang teknik ini tidak sesuai dengan tanaman yang berat seperti terung, tomato dan cili.

hidroponik, tanam hidroponik, tanaman hidroponik, cara tanaman hidroponik, tanaman hidroponik di rumah, jenis tanaman hidroponik tanam sayur

 

5. Sistem Hidroponik DIY Kitar Semula

Dah baca empat sistem ni, anda pun terfikir, boleh cuba ni...tapi tak nak lah keluarkan duit banyak, nak cuba je dulu. 

Jangan bimbang, anda boleh buat hidroponik DIY guna botol minyak je! Anda hanya perlukan: 

  1. Botol plastik
  2. Polisterin
  3. Coco Peat
  4. Baja AB
  5. Pokok sayur/ulam

Mudah kan? Memang boleh cuba, mana tahu berhasil, boleh makan sayur tanam sendiri di rumah je! 

Sekarang anda mesti sudah tertarik dengan salah satu teknik hidroponik yang kami kongsikan ini. Tetapi, tanaman jenis macam mana pula yang sesuai ditanam dalam rumah?

 

Jenis Tanaman Hidroponik Di Dalam Rumah

  • Salad, sawi, bayam, kangkung, kacang buncis, brokoli, asparagus dan pak choy
  • Daun kesum, basil, mint, ketumbar, daun bawang dan seleri
  • Oregano, rosemary, ivy, hoya, dan thyme
  • Tomato, cili, timun, strawberi dan kentang.

Sebenarnya ada banyak lagi senarai pokok yang boleh ditanam dengan cara hidroponik dan kebanyakkannya pokok jenis hijau dan ringan.

Walaupun teknik penanamannya mudah, itu tak bermakna anda boleh ambil ringan terhadap cara penjagaannya tau.

Kalau tak jaga betul-betul, sayur-sayuran anda akan membusuk begitu saja. Sayangnya! Apa kata anda ikut tips penjagaan tanaman di bawah. Sudah tentu bermanfaat!

 

Tips Penjagaan Tanaman Hidroponik Anti Gagal

  1. Pastikan tanaman diletakkan di ruang yang mempunyai akses cahaya matahari.
  2. Berikan ruang antara akar dengan larutan air nutrien yang secukupnya untuk kebaikan pengudaraan akar.
  3. Pastikan suhu larutan nutrien berada antara 25oC - 29o
  4. Seimbangkan susunan tanaman pot.
  5. Buang bahagian tanaman yang rosak diserang serangga.
  6. Sembur racun serangga tanaman jika perlu.
  7. Basuh bekas dan alatan lain selepas setiap penanaman.

hidroponik, tanam hidroponik, tanaman hidroponik, cara tanaman hidroponik, tanaman hidroponik di rumah, jenis tanaman hidroponik tanam sayur

 

Hargai Khazanah Alam

Duduk di rumah bertingkat tanpa halaman atas tanah bukan lagi isu! Hidroponik membuktikan bahawa anda boleh memanfaatkan sumber alam dengan pelbagai cara walaupun bukan secara langsung pada tanah.

Apatah lagi kalau kaedah itu mudah, berinovatif dan jimat. Ada hobi sihat, anda pun ada hasil tanaman yang boleh makan, jimat sungguh! 

Selamat berhidroponik!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback