8 Kawasan Rumah Paling Dekat Dengan MRT Yang Anda Boleh Beli

PropertyGuru Editorial Team
Bila ada orang sebut tentang KL, mesti ada yang mengeluh akan kesesakan trafik. Tak kiralah sama ada nak masuk atau keluar KL, kalau tak duduk dalam kereta sampai 1-2 jam, memang tak sah!
Tapi, ada juga ramai yang masih lebih suka untuk beli rumah di Kuala Lumpur yang bagi pembeli pelbagai pilihan seperti semi-D, townhouse, dan juga kondo.
Nasib baiklah sekarang dah ada lebih banyak kemudahan daripada segi pengangkutan awam.
Laluan MRT Sungai Buloh-Kajang yang dilancarkan pada tahun 2017 adalah antara laluan yang popular dan sangat memudahkan orang ramai, terutamanya yang berulang ke tempat kerja hari-hari.
Kalau anda ingin duduk di Kuala Lumpur atau mana-mana kawasan berdekatan dengannya di Lembah Klang, anda ada banyak pilihan, antaranya:

1) Mont Kiara

mrt malaysia, malaysia mrt, laluan mrt malaysia
Mont Kiara adalah antara tempat yang dikira paling ‘atas’ sekali dalam senarai ini, asalkan dompet anda sedia berkepuk-kepuk.
Mont Kiara ada populasi ekspat yang agak ramai, jadi secara tak langsung banyak sekolah antarabangsa yang didirikan.
Daripada segi makan minum, anda boleh jumpa banyak restoran dan kafe yang menyediakan hidangan daripada negara-negara lain.
Bagi bangunan kediaman, pilihan biasanya terdiri daripada kondominium, apartmen berservis, dan juga rumah semi-D.
Stesen Pusat Bandar Damansara ada menyediakan bas daripada MRT ke kawasan-kawasan dalam Mont Kiara.

Fakta ringkas:

  • Harga median bagi hartanah (bergantung kepada unit yang dijual dalam tempoh 12 bulan): RM1.72 juta
  • Kadar pertumbuhan kompaun tahunan (bagi harga median hartanah): 15.9%

Hartanah menarik untuk dilihat:

2) Kota Damansara

mrt malaysia, malaysia mrt, laluan mrt malaysia
Kota Damansara dulunya penuh dengan hutan, tapi kini penuh dengan bangunan kediaman dan padang golf.
Kalau anda suka berjalan di luar atau suka piknik dengan keluarga, anda boleh tengok-tengok hartanah apa yang ada di Kota Damansara, daripada kondominium sampailah apartmen saiz sederhana.
Satu projek yang anda mungkin berminat adalah The Tropicana Gardens, iaitu kawasan kediaman yang dibina bersama dengan resort.
Ia dikatakan akan mengandungi apartmen berservis mewah, pusat beli-belah lima tingkat, serta bangunan-bangunan pejabat.
Antara pusat tumpuan keluarga yang berdekatan termasuklah Sunway Giza Mall dan juga Encorp Strand Mall.
Stesen Kota Damansara juga menyediakan bas feeder buat para penduduk.

Hartanah menarik untuk dilihat:

3) Bandar Utama

mrt malaysia, malaysia mrt, laluan mrt malaysia
Bandar Utama (selalunya dipanggil sebagai B.U.) dulunya sunyi sepi, kini riuh rendah dengan populasi pelajar, nak lagi dengan adanya beberapa sekolah dan universiti di kawasan ini.
Oleh kerana tempat ini popular dengan pelajar, ada banyak pusat beli-belah dan panggung wayang yang berdekatan. Ada juga yang bekerja dengan syarikat MNC seperti KPMG dan IBM memilih untuk tinggal di sini.
Stesen Bandar Utama di sini menyediakan bas ke kawasan B.U dan juga TTDI yang sangat berdekatan.
Stesen Bandar Utama juga bersambung terus dengan 1 Utama Shopping Centre, jadi senang kalau anda singgah nak beli apa-apa barang yang perlu sebelum balik ke rumah.
Ya lah kadang-kadang nak ganti charger je pun, tak sempat nak tunggu hari minggu kan. Hari minggu tu tidur lagi baik.

Hartanah menarik untuk dilihat:

4) Taman Tun Dr Ismail

mrt malaysia, malaysia mrt, laluan mrt malaysia
Bagi rakan-rakan kita (terutamanya golongan Gen-Z) yang tak tahu, Taman Tun Dr Ismail ni dinamakan daripada seorang tokoh terulung negara kita.
Pada mulanya, ini adalah kawasan getah, dan sedikit demi sedikit ia dibangunkan hingga jadi kawasan perbandaran hari ini.
TTDI ni boleh kira kawasan paling hipster kat Lembag Klang. Budak-budak sini datang lepak kat cafe, dan bersembang tentang seni tahap tinggi. Jadi kalau anda nak join bolehlah datang TTDI.
Kat TTDI ada banyak townhouse, rumah berlaman dan juga bangunan tinggi bagi pelbagai jenis pembeli.
Stesen TTDI menyediakan bas buat penduduk di TTDI dan juga kawasan Damansara Utama.

Fakta ringkas:

  • Harga median bagi hartanah (bergantung kepada unit yang dijual dalam tempoh 12 bulan): RM1.8 juta
  • Kadar pertumbuhan kompaun tahunan (bagi harga median hartanah): 26.7%

Hartanah menarik untuk dilihat:

5) Cheras

mrt malaysia, malaysia mrt, laluan mrt malaysia
Selain daripada trafik yang sesak dan cuaca yang tak menentu, Cheras juga terkenal dengan macam-macam jenis makanan.
Kalau anda tiba-tiba rasa lapar waktu tengah malam, anda boleh singgah ke Pasar Malam Taman Connaught dan isi perut tu.
Di Cheras anda boleh dapat banyak pilihan bagi apartmen, rumah teres, flat, kondominium dan juga residen berservis.
Kat Cheras juga ada banyak kedai runcit besar seperti Giant, Carrefour dan Hero yang anda boleh singgah untuk beli stok barang-barang dapur buat dua minggu.
Tak lupa juga mall untuk jalan-jalan dan tengok wayang seperti Leisure Mall dan Phoenix. Stesen MRT yang berdekatan dengan Cheras adalah Taman Pertama dan juga Taman Midah.

Fakta ringkas:

  • Harga median bagi hartanah (bergantung kepada unit yang dijual dalam tempoh 12 bulan): RM827,000
  • Kadar pertumbuhan kompaun tahunan (bagi harga median hartanah): 8.6%

Hartanah menarik untuk dilihat:

6) Damansara Heights

mrt malaysia, malaysia mrt, laluan mrt malaysia
Dah nama pun Damansara, Damansara Heights (atau Bukit Damansara) adalah satu lagi kawasan kediaman mewah di KL, malah harga bagi hartanah-hartanah di Bukit Damansara adalah yang paling mahal dalam senarai ini.
Antara jenis kediaman yang ada:
  • Banglo semi-D
  • Kondominium
  • Rumah teres
  • Penthouse
  • Apartmen untuk dibeli dan disewa
Pusat membeli-belah yang biasa dikunjungi adalah MidValley Megamall, tak lupa juga mall komuniti yang lebih kecil seperti Bangsar Shopping Centre dan Plaza Damansara.
Stesen MRT berdekatan dengan Bukit Damansara adalah Pavilion Damansara, Pusat Bandar Damansara, dan juga Semantan.

Fakta ringkas:

  • Harga median bagi hartanah (bergantung kepada unit yang dijual dalam tempoh 12 bulan): RM5.3 juta
  • Kadar pertumbuhan kompaun tahunan (bagi harga median hartanah): 18.4%

Hartanah menarik untuk dilihat:

7) Sungai Buloh

mrt malaysia, malaysia mrt, laluan mrt malaysia
Sungai Buloh terkenal dengan pusat kajian dan pusat rehabilitasi yang berkaitan dengan rawatan pelbagai penyakit.
Kawasan kejiranan di sini juga ada banyak komuniti berpagar, dan juga rumah teres, banglo, dan townhouse.
Antara kediaman mewah di sini adalah Sierramas dan Valencia yang dilengkapi dengan sekuriti, koman renang, laluan untuk joging, dan juga kedai serbaneka.
Anda juga boleh joging atau berekreasi di Sungai Buloh Wetland Reserve.
Stesen MRT di sini adalah Stesen Sungai Buloh yang juga menyediakan bas bagi kawasan-kawasan berdekatan.

Fakta ringkas:

  • Harga median bagi hartanah (bergantung kepada unit yang dijual dalam tempoh 12 bulan): RM924,000
  • Kadar pertumbuhan kompaun tahunan (bagi harga median hartanah): 4.1%

Hartanah menarik untuk dilihat:

8) Kajang

mrt malaysia, malaysia mrt, laluan mrt malaysia
Kajang bukan setakat pasal sate sahaja. Kalau anda singgah di bandar ini anda perasan banyak bangunan masih sama seperti zaman sebelum perang dahulu, kerana rumah kedai ini semua dipelihara bentuk rupanya.
Kini bangunan-bangunan tersebut dah ditukarkan kepada restoran, bank, dan klinik. Anda boleh cari pelbagai kondominium, banglo, dan juga komuniti berpagar di Kajang.
Stesen yang berdekatan adalah Kajang dan juga Stadium Kajang.

Fakta ringkas:

  • Harga median bagi hartanah (bergantung kepada unit yang dijual dalam tempoh 12 bulan): RM868,000
  • Kadar pertumbuhan kompaun tahunan (bagi harga median hartanah): 9.1%

Hartanah menarik untuk dilihat:

Kediaman-kediaman di sepanjang laluan MRT Sungai Buloh-Kajang ini ada perkara yang unik bagi setiap satunya, daripada segi jenis rumah, persekitaran, kelengkapan, budaya dan banyak lagi.
Jadi, tak kiralah sama ada anda suka duduk di kawasan yang lebih senyap dan lebih dekat dengan alam semula jadi, atau anda sukakan gaya hidup pantas di tengah kesibukan kota, ada banyak pilihan yang anda boleh pertimbangkan.

Jom ketahui bagaimana anda boleh melabur dalam hartanah di Malaysia!