Apa Ekk Rumah Impian Bangsa Johor (RIBJ)?

Tramizi Hussin
Apa Ekk Rumah Impian Bangsa Johor (RIBJ)?
Semua orang pastinya ada impian untuk memiliki rumah sendiri. Namun, dengan harga rumah yang kian meningkat di serata tempat, masih ramai lagi yang tak berpeluang pegang kunci rumah sendiri.
Bagi mereka yang tinggal di Johor, ada berita baik untuk anda kerana ada satu skim yang diperkenalkan oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.
Skim ni ialah Rumah Impian Bangsa Johor (RIBJ) ni pastinya akan membuka peluang kepada lebih Bangsa Johor untuk memiliki rumah impian masing-masing.
Tanpa melengahkan masa, mari kita teruskan cerita tentang apa sebenarnya RIBJ, di mana ia ditawarkan, kelayakan yang perlu ada, dan cara untuk memohon.

Apa Sebenarnya RIBJ Dan Bila Mulanya?

Rumah Impian Bangsa Johor (RIBJ) ni adalah sebuah skim perumahan mampu milik yang dirancang bagi memastikan rakyat di Johor dapat memiliki rumah sendiri pada harga mampu milik.
Dilancarkan pada 22 Mac 2017, RIBJ dibangunkan di bawah naungan Yayasan Sultan Ibrahim (YSI).
Objektif utamanya adalah membantu Bangsa Johor yang kurang berkemampuan berjaya memiliki kediaman sendiri.
rumah impian bangsa johor, bangsa johor, pinjaman rumah
Ciri-ciri Rumah Impian Bangsa Johor pula adalah seperti berikut:
  1. Rumah teres satu tingkat berserta tiga bilik tidur dan dua bilik air
  2. Harga seunit bermula daripada RM70,000
  3. Rumah teres dua tingkat berserta tiga bilik tidur dan dua bilik air
  4. Harga seunit berharga bawah daripada RM200,000

Mana Lokasi Projek RIBJ?

Buat masa ini, ada 4 projek RIBJ yang telah diperkenalkan.

1) Bandar Baru Majidee

Projek ni untuk semua Bangsa Johor yang berpendapatan RM8,000 ke bawah, yang masih bujang atau sudah berkahwin. Harga unit bermula daripada RM150,000.
Pangsapuri
320
1,000 kps
rumah impian bangsa johor, bangsa johor, pinjaman rumah

2) Bandar Dato’ Onn

Projek ni adalah untuk semua Bangsa Johor yang berpendapatan RM5,000 ke bawah, yang masih bujang atau sudah berkahwin. Harga unit antara RM85,000 dan RM100,000.
Rumah Teres (2 Tingkat)
203
1,223 kps
Rumah Kluster 2 Unit (2 Tingkat)
156
1,262 kps
Rumah Kluster (2 Tingkat)
100
1,181 kps
Rumah Sesebuah (2 Tingkat)
29
1,262 kps
rumah impian bangsa johor, bangsa johor, pinjaman rumah

3) Bukit Saujana

Projek ini sedang disemak semula dan perkembangan terkini akan diberitahu sewajarnya.
rumah impian bangsa johor, bangsa johor, pinjaman rumah

4) Rumah Impian Bangsa Johor (Mersing)

Dibuka kepada Bangsa Johor berpendapatan RM5,000 ke bawah bagi seisi rumah. Pemohon mestilah bukan anak tunggal atau anak sulung dan belum pernah ada hartanah. Lokasi terletak di Kampung Sri Pantai, Mersing. Harga unit antara RM70,000 dan RM200,000.

Tips PropertyGuru

RIBJ hanya dibuka kepada Bangsa Johor, dan proses pemilihan akan disaring dengan ketat serta teliti bagi memastikan rakyat Johor yang benar-benar layak / memerlukan sahaja dapat memiliki rumah tersebut.

Kenapa Perlu Memilih RIBJ?

Tak lain tak bukan sebab Rumah Impian Bangsa Johor menawarkan rumah pada harga mampu milik.
Kepada yang layak, anda bukan saja mendapat peluang untuk memiliki rumah sendiri, tetapi juga tinggal di kawasan yang dirancang khas untuk memberikan kehidupan yang selesa di samping pelbagai kemudahan yang disediakan.
Projek RIBJ yang ada juga menyediakan pelbagai jenis kediaman, jadi anda boleh memilih unit yang disukai tetapi kena lah tepati syarat.
Satu perkara penting yang perlu anda tahu, RIBJ mempunyai 3 peringkat saringan untuk menentukan kelayakan seseorang dapat tawaran:
  • Tapisan Pertama dibuat Sistem Rumah Impian Bangsa Johor (RIBJ)
  • Tapisan Kedua dibuat Lembaga Pemilih Yayasan Sultan Ibrahim Johor
  • Tapisan Ketiga dibuat Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Sultan Ibrahim

Siapa Yang Layak Mohon RIBJ?

Seperti biasa, pasti ada kriteria utama yang melayakkan anda untuk memohon RIBJ ni.
rumah impian bangsa johor, bangsa johor, pinjaman rumah
Di bawah kami sertakan syarat kelayakan individu dan juga pendapatan untuk setiap kategori.
  1. Warganegara Malaysia, sudah tinggal selama 5 tahun di Johor dan berumur 18 tahun ke atas (Keutamaan diberikan kepada Bangsa Johor)
  2. Permohonan rumah pertama kali
  3. Bujang atau sudah berkahwin
  4. Satu permohonan saja untuk setiap pasangan yang dah berkahwin
  5. Pemohon atau pasangan belum memiliki rumah
  6. Pendapatan isi rumah mengikut jenis/kategori rumah
Rumah Impian Sultan Ibrahim
RM80,000 – RM100,000
Bawah RM5,000 / bulan
Rumah Impian Bangsa Johor (A)
RM100,000 – RM 150,000
Bawah RM8,000 / bulan
Rumah Impian Bangsa Johor (B)
RM150,000 dan ke atas
Terbuka dan tertakluk kepada pemohon

Macam Mana Nak Mohon RIBJ Ni?

Sekarang tibalah masa yang dinanti-nantikan iaitu macam mana nak mohon Rumah Impian Bangsa Johor ni.
Apa pun, Bangsa Johor yang nak mohon RIBJ kena daftar akaun dulu di laman web rasmi RIBJ.
Untuk yang belum pernah atau yang sudah pernah memohon kena ke laman tu untuk mengemaskini maklumat pemohon. Permohonan percuma je tau!
rumah impian bangsa johor, bangsa johor, pinjaman rumah
Semua butiran perlu diisi dengan betul dan pastikan anda muat naik semua dokuman yang diperlukan.
Maklumat itulah yang akan disaring untuk memastikan pemohon layak atau tak untuk RIBJ.
Selepas anda dah daftar dan kemas kini maklumat, anda boleh periksa permohonon projek mana yang masih dibuka. Jika anda berminat, boleh terus memohon daripada situ.
Selesai sudah panduan kami tentang RIBJ. Mana-mana Bangsa Johor yang belum memiliki rumah tu, boleh lah tengok kalau anda layak. Rugi tak cuba kalau dah memenuhi syarat kat atas tu.
Bagi yang rasa RIBJ ni bukan untuk anda, banyak lagi skim perumahan yang disediakan oleh kerajaan untuk membantu rakyat jelata yang kurang mampu memiliki rumah kediaman sendiri.
Nak tahu skim apa lagi ada? Boleh lah baca panduan lengkap tentang PR1MA, SRP, PPAM dan lain-lain yang kami sediakan ni!
Kami harap dengan bermacam-macam bantuan yang ada di luar sana, anda akan dapat memegang kunci kepada rumah sendiri satu hari nanti.
Selamat memohon dan semoga berjaya ekk!

Kalau anda nak tahu langkah mudah buat pinjaman, boleh baca 9 Langkah Kacang Je Buat Pinjaman Perumahan ni, atau kalau nak jenguk-jenguk senarai hartanah untuk dijual di Johor pun boleh!

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru