Apa Itu CCRIS & Cara Dapatkan Laporan CCRIS Anda!

PropertyGuru Editorial Team
Apa Itu CCRIS & Cara Dapatkan Laporan CCRIS Anda!
Laporan CCRIS ni sangat penting untuk menentukan permohonan pinjaman anda diluluskan atau ditolak.
Ini adalah salah satu langkah utama yang anda tidak boleh abaikan ketika hendak membeli rumah.
Jadi, kami sediakan panduan lengkap CCRIS bagi membantu anda, daripada apa itu CCRIS sampailah kepada cara hendak mendapatkan laporan.

Apa Itu Laporan CCRIS?

Central Credit Reference Information System (CCRIS) atau Pusat Sistem Maklumat Rujukan Kredit, adalah sistem yang direka khas oleh Biro Kredit Bank Negara Malaysia (BNM) untuk mengeluarkan laporan kredit individu yang nak buat pinjaman.
Secara ringkasnye, CCRIS ni adalah pangkalan data yang menyimpan semua rekod permohonan dan menunjukkan gambaran penuh kewangan anda.
how-to-ccris-report-bm1
Setiap bulan, institusi yang berkenaan seperti bank, broker insuran, dan syarikat utiliti akan mengemaskini maklumat kepada BNM, semua maklumat ini akan dikumpul dalam bentuk laporan CCRIS yang standard.
Laporan itu adalah sejarah kewangan anda dalam rekod, jadi institusi kewangan dan pemberi pinjaman boleh memeriksa dengan teliti kredit sesiapa sahaja yang memohon pinjaman.

Apa Yang Ada Dalam Laporan CCRIS?

Laporan CCRIS menyediakan info yang berkaitan dengan kredit peminjam. Info tu terbahagi kepada tiga bahagian penting:
Kredit Yang Tertunggak
  • Ringkasan semua kredit dan pinjaman yang tertunggak.
  • Ini ialah hutang yang belum habis bayar termasuk yang dipinjam secara individu, pinjaman bersama, dan pinjaman perniagaan atau komersial.
Akaun Pemerhatian Khusus (Special Attention Accounts)
  • Berkait dengan pinjaman tertunggak yang bank dah letakkan di bawah pemantauan khas.
  • Pinjaman itu dipantau rapat oleh pihak berkuasa kewangan untuk dapatkan balik pembayaran pinjaman.
Permohonan Kredit
  • Sebarang permohonan kredit yang tengah dalam proses, atau yang dah diluluskan dalam 12 bulan lepas.
how-to-ccris-report-bm2

Siapa Yang Boleh Dapatkan Laporan CCRIS Di Malaysia?

Laporan CCRIS ni hanya akan diberikan kepada pihak tertentu yang membuat permohonan dari Bank Negara Malaysia, iaitu:
Institusi Kewangan
  • Untuk pelanggan atau bakal pelanggan yang membuat permohonan.
Individu
  • Untuk semak laporan sendiri.
Agensi kredit berdaftar
  • Agensi yang diluluskan Bank Negara Malaysia
  • Atau sudah dapat persetujuan peminjam
Individu untuk report perniagaan sendiri
  • Laporan untuk pemilik tunggal, rakan kongsi atau badan profesional.
Syarikat
  • Laporan kredit syarikat

Macam Mana Nak Dapatkan Laporan CCRIS?

Laporan CCRIS ni dokumen yang sangat penting, jadi memang disarankan untuk sentiasa ambil tahu tentang laporan sendiri, terutama jika anda merancang hendak membeli rumah di masa hadapan.
Nak mintak report CCRIS ni percuma je, hanye perlu ikut 3 langkah mudah di bawah ni:
how-to-ccris-report-bm3
BNM
Surat
  • Melalui pos, emel atau faks kepada BNM TELELINK Bank Negara Malaysia.
Permohonan Dalam Talian
  • Permohonan boleh dibuat di eCCRIS secara percuma

Bagaimana Pemberi Pinjaman Dapat Laporan CCRIS Anda?

Anda kena tahu yang dalam laporan CCRIS tiada skor atau rating kredit. Ia hanyalah sejarah kredit yang berkaitan untuk pemberi pinjaman atau institusi kewangan untuk menilai kewangan kredit seseorang.
Sejarah kredit tu termasuklah hutang kad kredit, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman peribadi, dan perbankan overdraf.
Ada juga info tentang kredit yang diluluskan, ditolak atau dibuang dalam tempoh 12 bulan lepas, dan sebarang akaun yang disenaraikan sebagai "Akaun Pemerhatian Khas".
how-to-ccris-report-bm4
Bank dan institusi kewangan menilai setiap permohonan pinjaman dengan cara berbeza, tapi pada dasarnye, mereka cuma hendak bukti pembayaran balik dibuat secara baik, risiko tunggakan minimum, tunggakan kad kredit atau terlepas jadual bayaran serta nisbah hutang yang stabil.
Mereka akan tengok laporan secara negatif kalau ada kad kredit atau pinjaman bank yang selalu di had maksimum, sebab ia menunjukkan pengurusan kewangan yang lemah.
Kesudahannye, keputusan permohonan pinjaman bergantung kepada penilaian kriteria individu oleh bank tertentu.
Tak semua bank akan tengok satu-satu laporan tu dengan pandangan yang sama, mungkin cantik pada bank yang ni, tapi buruk pula pada yang lain.
Macam mana pun, anda kena ingat mana-mana permohonan pinjaman yang dah ditolak, rekod tu akan tersimpan rapi dalam rekod CCRIS selama 12 bulan.
Kalau hasil penilaian tu positif, maknanya ada peluang untuk institusi kewangan luluskan permohonan tu, dan makin dekat impian untuk beli hartanah yang anda idamkan!

8 Soalan Lazim Tentang CCRIS

1. Bolehkah bank meminta laporan kredit peminjam yang bukan pelanggan/bakal pelanggan mereka?

TIDAK BOLEH! Jika ada bank yang cuba berbuat demikian, mereka boleh didenda di bawah Akta Bank Pusat Malaysia 2009.

2. Bolehkah saya meminta laporan kredit saya hanya menerusi panggilan telefon kepada BNM?

Memandangkan BNM tidak dapat mengesahkan kesahihan identiti pemanggil dan semua maklumat kewangan dalam laporan adalah sulit, BNM tidak dibenarkan berbuat demikian.

3. Bolehkah saya meminta laporan kredit saya dari bank?

Tidak boleh. Anda hanya boleh mendapatkan laporan kredit dari BNM atau eCCRIS.

4. Bolehkan saya mewakilkan orang untuk mengambil laporan kredit saya?

Tidak, laporan kredit hanya akan dikeluarkan kepada pemilik maklumat. Tidak kisahlah rapat mana, hanya penama dalam laporan itu boleh mengambilnya.
Ini juga terpakai untuk sebarang situasi di mana anda adalah/akan menjadi penjamin untuk sesuatu pinjaman. Jika anda seorang peminjam, anda juga tidak boleh mendapatkan laporan kredit penjamin anda.

5. Sebagai pengarah syarikat, bolehkah saya mengambil laporan kredit syarikat?

Ya, anda boleh. Anda hanya perlu isi Borang Permohonan Laporan Kredit dan menghantarnya bersama dokumen berikut:
  • Salinan MyKad atau pasport (jika anda bukan warganegara) orang yang diberikan kuasa untuk menerimanya.
  • Surat kebenaran syarikat (dengan kepala surat) untuk membenarkan seseorang mengambil laporan kredit. Surat itu perlu ditandangani oleh setiausaha syarikat dan minimum dua orang pengarah syarikat.
  • Salinan asal bertarikh Sijil Pendaftaran Syarikat (Borang 9) oleh setiausaha syarikat.
  • Salinan asal bertarikh Sijil Perubahan Nama Pendaftaran Syarikat (Borang 13) oleh setiausaha syarikat (jika berkenaan).
  • Salinan asal bertarikh Senarai Ahli Pengarah Syarikat (Borang 49) dikeluarkan setiausaha syarikat.
*Surat kebenaran dan Salinan asal perlu mempunyai tarikh dalam 14 hari bekerja sebelum permohonan dibuat.

5. Jika permohonan saya ditolak, adakah bermaksud BNM menyenarai hitamkan saya?

TIDAK sama sekali! BNM hanya berperanan sebagai pemberi maklumat yang berkecuali, apabila permohonan anda ditolak, maklumat mengenainya tidak tertera dalam laporan kredit anda.
Ini bagi memastikan institusi perbankan yang terlibat tidak akan dipengaruhi oleh keputusan yang dibuat institusi perbankan yang lain.
Mereka selalunya melakukan semakan latar belakang individu yang tidak melibatkan CCRIS, tetapi melibatkan maklumat dari agensi pelaporan kredit lain seperti CTOS Data Systems Sdn Bhd (CTOS) dan RAM Credit Information Sdn Bhd (RAMCI).

6. Saya sudah langsaikan semua pinjaman saya, mengapa ia tidak tergambar dalam laporan?

Bank anda bertanggungjawab mengemaskini rekod anda, bukan BNM. Jika berlaku, segera hubungi bank anda untuk penjelasan.
Tetapi, rekod anda hanya akan dikemaskini pada tarikh pelaporan seterusnya iaitu tidak lebih dari 10hb setiap bulan.

7. Pinjaman saya diletakkan di bawah Akaun Pemerhatian Khas, apa maksudnya?

Akaun Pemerhatian Khas wujud apabila anda mempunyai tunggakan kredit, termasuklah pinjaman. Tetapi ia juga boleh disebabkan faktor lain seperti cek tendah atau penjadualan pengurusan hutang khas diuruskan AKPK.
Apabila pinjaman anda diletakkan di bawah Akaun Pemerhatian Khas, ini bermaksud institusi kewangan memerhatikannya sehinggalah pinjaman itu diselesaikan.
Sehingga semua pinjaman itu dibayar kembali, institusi kewangan tidak dibenarkan meminjamkan anda sebarang wang. Bagi menyelesaikan perkara ini, sila hubungi institusi kewangan anda bagi penyelesaian pinjaman secepat mungkin.

8. Jika saya pernah diisytihar muflis, tetapi sudah berjaya menyelesaikan semua hutang saya, bolehkan BNM mengeluarkan nama saya dari senarai status muflis?

Sila berhubung dengan Jabatan Insolvensi Malaysia di talian 03-88851000 untuk pertanyaan status muflis anda dan memaklumkan institusi kewangan status terbaru supaya ia tergambar dalam laporan kredit anda.
Panduan Relevan

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru