10 Kes Rasuah Hartanah Yang Gemparkan Malaysia!

Tramizi Hussin
Rasuah memang musuh No. 1 negara, boleh hancur dan berhutang anak cucu Malaysia dibuatnya kalau gejala ni tak dihapuskan.
Orang nak merasuah ni tak kira masa, malah ikut SPRM, jenayah rasuah di Malaysia makin naik pula sepanjang pandemik COVID-19 ni!
Rasuah yang makin naik ketika COVID-19 bukan melibatkan orang biasa tahu, tapi melibatkan golongan kayangan yang ada kuasa dan pengaruh! Misalnya, Februari lalu, SPRM tahan pemaju perumahan kerana dipercayai terlibat dalam rasuah RM110 juta projek pembinaan!
Malah, ikut kajian dikeluarkan IDEAS, harga hartanah naik hingga 15% kerana masalah rasuah yang wujud dalam sektor pembinaan….
Teruk betul, nak kata tak cukup duit, gaji berkepuk-kepuk. Jadi, tak lain tak bukan puncanya mestilah sebab tamak haloba. Lagi satu perasan tak yang bila rasuah je mesti ada unsur hartanah. Kenapa ek?

Kaitan Rasuah Dan Hartanah

Sektor hartanah memang membuka banyak ruang dan peluang untuk rasuah berlaku disebabkan wujud banyak pihak berkepentingan dan proses.
rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Selain itu, hartanah juga sering digunakan untuk jenayah pengubahan wang haram (money laundering).
Sistem kelulusan pembinaan juga boleh menjadi punca rasuah hartanah di Malaysia, apabila pemaju “terpaksa” merasuah bagi mempercepatkan kelulusan projek pembinaan.
Rasuah ni memang nampak “tak ada kena mengena” dengan kita sebab kesannya kadang-kadang kita tak nampak secara terus kalau tak terlibat.
Tapi, tau tak yang dari segi ekonomi, rasuah boleh membantutkan pelaburan dan pembangunan seimbang kerana fokusnya cuma pada projek yang menguntungkan saja.
Kesannya, banyak projek pembangunan sosial ditangguhkan seperti hospital dan pengangkutan awam. Itu yang kacau taraf hidup setiap lapisan masyarakat terutamanya golongan miskin.
Pentadbiran negara juga akan terpalit jika kebanyakan isu boleh diselesaikan dengan sogokan. Bukan saja rakyat yang hilang kepercayaan terhadap institusi pentadbiran, pelabur asing pun tak percaya.
Hakikatnya, inilah realiti pahit yang kita semua kena telan! Sebab itulah rasuah ini dikategorikan sebagai satu jenayah di bawah Seksyen 17 (b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009.
rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm

Apa Itu Rasuah?

Ikut takrifan mudah SPRM, maksud rasuah adalah:
Pemberian atau penerimaan suapan sebagai upah atau dorongan untuk seseorang individu kerana melakukan atau tidak melakukan sesuatu perbuatan yang berkaitan dengan tugas rasmi”.
Rasuah ni pun ada 8 jenis yang anda kena tahu, bukan setakat terima/beri duit je.
8 Jenis Rasuah
  • Wang
  • Upah
  • Hadiah
  • Undi
  • Bonus
  • Jawatan
  • Diskaun
  • Perkhidmatan
Malah, jangan tak tahu, kalau anda tahu rasuah berlaku, tapi tak lapor atas apa saja sebab, anda juga boleh didakwa kerana bersubahat tau!
Tak kisahlah sama anda gagal melapor jenayah beri atau minta rasuah, kedua-duanya kesalahan di bawah Seksyen 25 Akta SPRM 2009.
rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Kalau gagal lapor beri, janji atau tawaran rasuah boleh didenda tak lebih RM100,000 atau penjara tak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali.
Kalau gagal lapor orang minta rasuah, anda boleh didenda tak lebih RM10,000 atau penjara tak lebih 2 tahun atau kedua-duanya sekali.
Di Malaysia saja ada banyak sangat kes rasuah hartanah yang ‘kantoi’ melibatkan ahli politik, institusi kerajaan dan swasta. Nak tahu? Jom kami kongsikan.

1. Skandal Hartanah FELDA

rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Ini antara kes rasuah yang berprofil tinggi sebab ia melibatkan ahli politik Malaysia, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad yang merupakan bekas Menteri Wilayah Persekutuan dan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan.
Dia dilantik sebagai pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) pada Disember 2010. Bayangkan, 9 daripada 10 tuduhan melibatkan rasuah di bawah FELDA Investment Corporation (FIC) bernilai lebih dari RM3 juta. Fuh!
rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Pertuduhan didakwa di bawah Seksyen 16(a), Akta SPRM 2009 atas kesalahan meluluskan pembelian hotel bertaraf 5 bintang, Merdeka Palace Hotel & Suites di Kuching, Sarawak dengan nilai harga RM50 juta lebih daripada yang sepatutnya direkodkan iaitu RM110 juta.
Ini juga termasuk kes pembelian hotel 5 bintang Grand Plaza Kensington di London pada 2014 dengan harga lebih tinggi dari harga asal sehingga merugikan anak syarikat FELDA.
Isa Samad dijatuhi hukuman penjara 6 tahun bagi setiap pertuduhan dan denda 5 kali jumlah suapan bagi setiap pertuduhan yang berjumlah RM15.45 Juta.
Felda juga terpalit dengan skandal hilang hak ke atas tiga bidang tanah di Jalan Semarak bernilai RM250 juta melalui transaksi meragukan sejak 2015 lagi. Pergh….

2. MARA Berjoli Hartanah di Australia?

rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
MARA Incorporated (MARA Inc) adalah anak syarikat Majlis Amanah Rakyat (MARA) untuk pelaburan dan pembangunan hartanah. Tujuan murni ini tidak semestinya bersih dari sebarang korupsi ya!
Isu yang paling hangat apabila MARA membeli bangunan Dudley International House di Melbourne, Australia pada tahun 2013 dengan harga RM14.72 juta lebih tinggi daripada harga asal iaitu RM53.4 juta.
rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Skandal ini ‘kantoi’ apabila Fairfax Media mendapati ada baur-baur penipuan dalam transaksi hartanah tersebut melibatkan pengubahan wang haram dan rasuah antara pemaju tempatan dengan pegawai luar negara.
Kes ini dapat tumpuan hebat di Australia selepas dilaporkan The Sydney Morning Herald. SPRM juga diberikan kuasa sepenuhnya untuk siasatan walaupun korupsi tersebut berlaku di luar Malaysia.
Menurut Tan Sri Annuar Musa yang ketika itu Pengerusi MARA, projek tersebut diluluskan oleh Menteri Kewangan ketika itu, Datuk Seri Najib Tun Razak. Betul ke?
Baru-baru ini pula ada berita mengenai bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) bergelar Datuk bakal berhadapan 22 pertuduhan di bawah Akta SPRM 2009 dan Akta Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Keganasan 2010.
Katanya, ia melibatkan rasuah skandal pembelian hartanah oleh Mara Inc. Di Dudley International House, Australia. Siapakah Datuk tersebut? Sama-sama kita nantikan!

3. Skandal Tanah Tabung Haji

rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Kita sedia maklum yang tujuan Tabung Haji adalah bertujuan menggerakkan kemudahan jemaah Haji dan simpanan untuk mengerjakan Haji.
Walaupun begitu, institusi ini turut terpalit dengan dakwaan salah guna kuasa dan penyelewengan apabila RM22 juta duit Yayasan Tabung Haji (YTH) didakwa dikeluarkan untuk disalurkan kepada aktiviti politik.
Ada juga dakwaan menyatakan Tabung Haji (TH) menyembunyikan maklumat penjualan saham TH sebanyak 95% daripada anak syarikatnya seperti di bawah PT TH Indo Plantations kepada PT Borneo Pacific dengan harga RM3.8 billion!
rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Kesannya? TH tak mampu nak bayar semula semua pendeposit kerana aset TH yang ada pada masa itu cuma RM63.6 bilion sedangkan jumlah yang sepatutnya ada adalah RM67.7 bilion. Kurang RM4bilion! Bukan sikit-sikit.
Sebab itulah hibah yang diperoleh daripada pendeposit TH pada masa itu cuma 1.25% saja. Hibah paling rendah dalam rekod!
Malah, beberapa orang bekas pegawai kanannya turut didakwa dalam pelbagai kes rasuah, misalnya bekas Pengurus Kanan Teknikal Seksyen Pembangunan Hartanah, Zaharudin Hamid yang disabitkan bersalah kerana terima rasuah.

4. 1 Malaysia Development Berhad (1MDB)

rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Sebelum 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) ditubuhkan pada tahun 2009, Terengganu Investment Authority (TIA) telah diperkenalkan terlebih dahulu pada tahun 2008. Inilah dia skandal kleptokrasi terbesar di dunia!
Pendek cerita, 1MDB ini adalah badan pelaburan strategik Kerajaan untuk menggalakan pembangunan ekonomi jangka panjang Malaysia melalui pelaburan langsung asing (FDI).
Pertuduhan jenayah melibatkan 42 tuduhan kepada bekas Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak dan ahli perniagaan, Jho Low.
rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Menurut beberapa dakwaan, ratusan juta dolar daripada dana 1MDB diberikan kepada Riza Aziz, anak tiri DS Najib Razak untuk membeli aset hartanah bernilai AS$80.97 juta di Beverly Hills, New York AS serta London.
Riza Aziz juga dikatakan telah memperoleh sebanyak AS$10 juta semata-mata untuk projek syarikat perfileman beliau.
Selain itu, terdapat tuduhan terhadap Jho Low yang didakwa menyeleweng berbilion dolar semasa diberikan kepercayaan untuk menguruskan dana 1MDB tersebut. Bayangkan, Jho Low boleh beli kapal layar mewah Equanimity kot!
rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Belum lagi masuk tuduhan beliau terlibat dengan pindahan wang ke dalam akaun peribadi DS Najib Razak sebanyak RM2.6 bilion.
Sehingga kini, kesemua tuduhan tersebut dinafikan oleh kesemua pihak. Perbicaraan dan siasatan kes masih lagi berjalan walaupun Jho Low telah lama menghilangkan diri sejak 2015.

5. Jenayah Terancang Datuk Nicky

rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Siapa Datuk Seri Nicky Liow Soon Hee? Kalau nak tahu, inilah dia scammer terkaya di Malaysia!
Di sebalik perniagaannya yang besar sebagai pengasas Winner Dynasty Group itu, Nicky Liow aktif dalam sindiket penggubahan wang haram serta jenayah komersial.
Nama pun scammer yang berpengaruh, takkan buat kerja solo? Ada ramai lagi individu yang terjebak dalam ‘geng nicky’ termasuklah beberapa VVIP ternama serta pegawai penguatkuasa termasuklah polis!
Katanya, bekas Timbalan Pendakwa Raya antara penggerak utama dalam aktiviti scam Nicky Liow. Betul ke?
Berita baru-baru ini mengatakan terdapat 14 individu termasuk 4 warganegara China didakwa di bawah Seksyen 130V(1) Kanun Keseksaan (Akta 574) untuk kesalahan jenayah terancang.
Bukan itu saja, Nicky Liow juga sebenarnya pernah didakwa atas 12 kesalahan di bawah seksyen 324 dan Seksyen 186 Kanun Keseksaan melibatkan dadah dan kekerasan kerana memukul anggota RELA di sebuah tokong Tokong Kou Ong Yah Kampung Baru Ampang pada Oktober 2017.
Sebanyak 41 bank akaun bernilai RM4,053,809.49 dan 35 unit kenderaan bernilai RM8,863,759.00 telah dibekukan hasil daripada 21 individu dan 16 entiti dalam Geng Nicky. Fuh, kaya betul jadi scammer!
Malah, Nicky Liow juga dikatakan membuat pelaburan hartanah di Batam, Indonesia, walaupun tiada butiran lanjut diketahui mengenainya.
Walaupun sudah ramai Geng Nicky telah ditangkap termasuk dua orang adiknya, Nicky Liow sehingga kini masih jadi buruan polis.

6. Skandal Hartanah Johor

rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Pada tahun 2017, kita digemparkan dengan berita beberapa individu termasuk bekas exco kerajaan negeri telah ditahan oleh SPRM kerana terlibat dengan penyelewengan hartanah di Johor.
Individu yang ditahan termasuk pemaju, peguam dan orang awam yang didakwa memberi kelulusan untuk mengurangkan harga premium tanah projek perumahan dan perindustrian serta penukaran status premis di Johor kepada bukan Bumiputera.
rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Menteri Besar Johor ketika itu, Datuk Seri Khaled Nordin juga didakwa terlibat dalam skandal ini.
Selain pembekuan 45 akaun bank bernilai RM15.5 juta, sebanyak 21 buah kereta mewah, lima motosikal berkuasa tinggi dan wang tunai lebih kurang RM500,000 termasuk mata wang asing juga dijumpai hasil daripada penyelewangan hartanah di Johor.
rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Nampak macam ‘underground’ tapi kesannya, hasil pendapatan kerajaan negeri telah mengalami kerugian berjuta ringgit! Nak untungkan pemaju tapi rakyat sendiri yang merana.
Skandal ini bagaimanapun selesai apabila mahkamah membebaskan 4 tertuduh yang didakwa. SPRM bagaimanapun dilaporkan sudah membuat rayuan ke mahkamah tinggi dan perbicaraan masih berjalan.

7. Skandal Rasuah Jabatan Air Sabah

rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Skandal ini adalah antara yang terbesar pernah dibongkar SPRM, melibatkan pelbagai orang besar Jabatan Air Sabah berkaitan projek pembinaan infrastruktur bekalan air negeri itu.
Tiga orang iaitu bekas pengarah dan isteri serta bekas timbalan pengarah JANS didakwa.
Serbuan SPRM dalam siasatan kes itu menemui wang tunai RM52 juta, barangan kemas dan geran tanah bernilai kira-kira RM180 juta!
Antara dakwaan dihadapi mereka berkaitan Akta Pencegahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLATFA) 2001.
Ia melibatkan kesalahan memiliki 70 bidang tanah hasil aktiviti haram dalam 78 transaksi bernilai RM12.75 juta.

8. Skandal Tanah Jalan Semarak – Tengku Adnan

rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Skandal tanah Jalan Semarak ni memang kes terhangat di pasaran sebab ia melibatkan bekas Menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor.
Tengku Adnan didakwa menerima RM1 juta dari ahli perniagaan Tan Eng Boon untuk kelulusan menaikkan nisbah plot tanah industri di Jalan Semarak bagi Nucleus Properties Sdn Bhd.
Tan didenda RM1.5 juta oleh mahkamah kerana merasuah Tengku Adnan.
Bagaimanapun, Tengku Adnan dilepaskan tanpa dibebaskan atas permohonan pihak pendakwaan kerana wujud “perkembangan baru” dalam kes itu.

9. Syarikat Shell Malaysia Trading Sdn. Bhd, Len Chia Whey

rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Len Chia Whey, bekas pengurus hartanah syarikat Shell Malaysia Trading Sdn. Bhd bersama isterinya, Tong Karen didakwa atas 18 tuduhan di bawah melibatkan penggubahan wang haram bernilai RM1.17 juta.
Tuduhan tersebut dibuat di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLATFPUAA 2001).
Dalam kes ini, rasuah dikatakan diterima dari Syarikat KK Choong Synergy Sdn Bhd menggunakan orang tengah untuk mendapatkan projek pam minyak di Mukim Semabok, Melaka, pekan Tanjung Karang dan mukim Ijok, Kuala Selangor serta mukim Tebrau di Johor Bahru.
Nampak tak betapa berleluasanya rasuah ni, nak buat pam minyak pun ada jenayah rasuah!

10. Profesor Minta Rasuah Jual Tanah

rasuah, hartanah, felda, tabung haji, mara, 1mdb, jabatan air sabah, najib razak, isa samad, annuar musa, khaled nordin, sprm
Aktiviti jual beli tanah memang menguntungkan, tapi kenalah dibuat ikut undang-undang.
Disebabkan tak ikut undang-undang, seorang profesor yang juga bekas pengarah urusan satu institusi penyelidikan direman kerana terlibat meminta dan menerima rasuah RM100,000 untuk urus niaga jual beli tanah.
Profesor ni dituduh menerima rasuah berikut sebagai upah perundingan untuk jual beli tanah melebihi harga pasaran. Aih macam-macam.

Rasuah Racun Ekonomi Negara

Rasuah bukan sahaja merosakkan nilai diri individu, lama-kelamaan ia boleh menjadi racun yang merosakkan bangsa dan ekonomi negara.
Mata kalau dah digelapkan dengan duit berkepuk-kepuk, memang nyawa pun sanggup digadai!
Walaupun begitu, bila bercakap soal kes mahkamah, ada prinsip undang-undang yang perlu kita ikut, iaitu, tak bersalah selagi tak dibuktikan.
Jadi, beberapa kes ini masih dalam perbicaraan, apa saja penghakiman mahkamah, kita kena terima kerana mereka lebih arif.
Tapi, kita perlu sama-sama perangi rasuah dan penggubahan wang haram supaya perkembangan sosio-ekonomi negara kita dapat berkembang dan bersaing secara sihat!
Lagipun, orang kata, duit haram ni tak berkat hidup. Duit banyak, tapi resah je sebab takut kantoi, tak guna kan?
Selamat beramal!
Panduan Relevan

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru