8 Kesilapan Ubah Suai Rumah!

Tramizi Hussin
8 Kesilapan Ubah Suai Rumah!
Ubah suai rumah memang matlamat ramai pemilik rumah, lebih-lebih kalau rumah pertama, semua benda nak ubah kan?
Orang yang duduk rumah lama pula nak ubah suai sebab keluarga dah besar atau dah bosan dengan deco atau susun atur sedia ada.
Buat renovation ni memang seronok, tapi kalau anda tak buat perancangan dengan rapi, boleh parah jadinya. Bukan je anda boleh rugi beribu-ribu ringgit, malah kalau ada yang tersilap pasang, anda kena menghadap benda yang sama buat 10 tahun lagi.
Dalam artikel ini, kami akan senaraikan 8 kesilapan yang selalu berlaku bila buat ubah suai rumah. Supaya anda boleh elakkan dalam projek anda kelak.

1) Nak Buat Semua Sekali Harung!

ubah suai rumah, kontraktor bermasalah, masalah kontraktor
Biasalah rumah baru, ramai orang terasa nak ubah semua benda. Nak semuanya cantik dalam sekelip mata.
Tapi, ubah suai sekali harung ni bukan saja menelan kos tinggi, selalu juga anda terpaksa upah beberapa kontraktor berlainan untuk buat kerja berbeza.
Malangnya, ramai yang upah kontraktor sama je buat semua benda. Kontraktor pun ada pelbagai jenis ya, kena pilih yang terbaik, kalau tak anda yang menyesal nak berurusan dengan kontraktor bermasalah ni.
Sebab itu, digalakkan ubah suai secara berperingkat, ikut bajet dan kemampuan. Anda pun pasti lebih puas hati dengan hasil kerja kontraktor berlainan yang pakar dalam bidang masing-masing.
Jangan nanti, sebab silap pilih kontraktor, duit anda lesap, rumah tak lawa-lawa juga!

2) Cantik Tapi Tak Praktikal

ubah suai rumah, kontraktor bermasalah, masalah kontraktor
Bila tengok page macam Kelab Deko Sebelum & Selepas memang meleleh air liur. Daripada rupa macam reban ayam terus jadi Casa Impian.
Tapi dalam anda merancang akan apa yang anda nak pasang dalam rumah, bayangkan macam mana anda akan tinggal di dalamnya. Fikirkan penggunaan sehari-hari, dan siapa yang tinggal di dalam rumah.
Contohnya, meja jenis marmar memang nampak gah, rasa macam duduk dalam hotel. Tapi ia lebih mudah retak berbanding jenis jubin yang lain.
Jadi tak sesuai kalau rumah anda selalu sibuk, atau kalau anda ada anak kecil yang lasak, haiwan peliharaan yang lasak, atau anda sendiri yang lasak.
Satu lagi perkara yang anda perlu pertimbangkan adalah sama ada anda nak jual kembali hartanah tersebut pada masa akan datang. Memanglah dikatakan yang ubah suai rumah ni boleh naikkan harga jualan sampai 85% tapi kena pandai pilih!
Ada sesetengah design yang boleh meningkatkan harga jualan rumah. Ada juga sesetengah reka bentuk terlebih canggih, dan bila tiba masa nak jual, trend tu dah basi.
Bila bakal pembeli datang melawat, mereka rasa tak berkenan (sebab mereka kena buat renovation mereka sendiri dan habiskan lebih banyak duit).

3) DIY Tanpa Ilmu

ubah suai rumah, kontraktor bermasalah, masalah kontraktor
Sekarang memang trend semua benda nak buat sendiri, DIY la orang kata. Tapi, kalau setiap benda viral anda nak pasang tanpa ada ilmu, hasilnya memang menyusahkan diri sendiri.
Ingat lagi tak, kegilaan pasang ‘wallpaper’ sendiri yang pernah berlaku sebelum ni. Rupa-rupanya, bila nak buka balik wallpaper tu, gam gajah tu melekat di dinding, sampai tercabut cat dan merosakkan dinding.
Jadi, setiap kali hendak buat projek DIY, selidik dulu semua perkara terutamanya cara pasang dan cara buka. Yerlah, selalunya projek DIY ni memang buat suka-suka je, akan tiba masanya anda hendak buka balik sebab dah tak viral.

4) Terus Pilih Quotation Paling Murah

ubah suai rumah, kontraktor bermasalah, masalah kontraktor
Bajet untuk ubah suai rumah memang besar, mencecah berpuluh-puluh ribu. Jadi dah tentulah anda nak nak jimatkan kos selagi boleh.
Tapi jangan keliru bila anda dapat quotation daripada arkitek dan interior designer. Hanya kerana satu quotation adalah lebih murah berbanding yang lain, tak semestinya anda kena terus pilih.
Lihat barang yang disenaraikan dan kaji sendiri untuk mengetahui sama ada ia berkualiti dan tahan lama. Banyak kes pilih murah tapi hasil kerjanya buruk dan tak memuaskan hati, tak sepadan dengan yang dijanjikan.
Contohnya, bila anda pilih jubin apa yang nak digunakan untuk lantai, anda kena perhatikan banyak kriteria (terutamanya bagi dapur dan bilik air di mana kemalangan lebih mudah berlaku):
  • Jubin dengan teknologi terkini ada menyertakan lapisan luar yang melindunginya daripada geseran dan hentakan.
  • Kalau lantai terlalu keras, tak sesuai untuk anak kecil dan orang tua. Sesetengah lantai (contohnya jenis matte) juga adalah lebih kesat berbanding yang lain, jadi kalau ada percikan air pun tak mudah tergelincir.
  • Sama ada senang tak untuk kotoran nampak pada permukaan, dan senang tak untuk ia dibersihkan.
Kriteria ini juga penting bagi barangan yang anda guna setiap hari, contohnya pintu, kepala paip, kabinet, dan sebagainya. Oleh sebab anda akan pegang benda ni selalu, berbaloi jika anda peruntukkan belanja lebih untuk bahan yang berkualiti dan bersih.
Kalau anda dapat senarai bahan yang berbeza daripada kontraktor berbeza, ini masanya untuk anda tanya kenapa mereka buat pilihan tersebut. Kat sini juga anda boleh agak sama ada kontraktor anda tahu bidang mereka secara mendalam ataupun tidak.
Tanya banyak sikit, baru boleh nampak kontraktor ni bermasalah atau tidak!

5) Tak Pilih Pereka Hiasan Dalaman Sesuai

ubah suai rumah, kontraktor bermasalah, masalah kontraktor
Pertama sekali, anda mahu pilih pereka hiasan dalam atau interior designer yang telus. Mereka tak akan mark-up harga barang yang digunakan. Sebaliknya, mereka akan letak caj tersebut ke atas upah kerja, barulah anda boleh tahu berapa banyak nilai yang mereka letak ke atas perkhidmatan mereka.
Seterusnya, anda mahu pilih interior designer yang bagus. Mereka akan membantu anda mendapatkan hasil binaan yang anda mahu, serta memastikan segalanya berfungsi. Mereka dapat melaksanakan kualiti kerja yang tinggi, mengikut tempoh yang telah dirancang.
Dan tak kurang pentingnya, anda mahu designer yang bersesuaian dengan kehendak anda daripada segi estetik. Jangan tak tahu, pereka hiasan dalaman ni kerja profesional berdaftar dengan Lembaga Arkitek Malaysia tau, bukan setakat pandai buat terus boleh jadi.
Bila anda dah upah designer dan kerja dah bermula, pastikan anda datang melawat tapak (kalau anda tak tinggal di sana) sekali-sekala.

6) Tak Bersedia Hadapi Perkara Luar Jangka

ubah suai rumah, kontraktor bermasalah, masalah kontraktor
Bila ubah suai rumah mula berjalan, ada mungkin anda akan berjumpa sesuatu yang di luar jangkaan, nak lagi jika anda ubah suai rumah lama.
Anda mungkin terjumpa struktur binaan yang tak berapa selamat, mungkin sebab kontraktor asal rumah tersebut cuba ambil jalan singkat. Tak pun, sebab rumah tu dah tua, sesetengah bahagian memang menunggu masa untuk diperbaiki.
Nak buat tak peduli pun tak boleh, sebab perkara ini biasanya memerlukan pembaikan segera. Contohnya, kalau siling tu memang dah lama sangat tak repair, bumbung anda boleh bocor bila ada hujan lebat, malah boleh menyebabkan banjir dalam rumah.
Bila perkara macam ini berlaku, senang je kos anda melambung, dan tempoh untuk projek siap makin berpanjangan. Lebih teruk lagi jika anda terpaksa sewa hotel atau tumpang tidur rumah orang lain sementara menunggu rumah anda dibaiki.
Ada juga projek renovation yang diberhentikan terus sebab mereka dah habis bajet.
Jadi, pastikan anda buat kajian yang secukupnya supaya anda ada Plan B kalau perkara yang tak diingini berlaku. Pastikan juga anda ada bajet tambahan, sekurang-kurangnya 20% untuk sebarang kecemasan.
Anda juga boleh bincang dengan pereka hiasan dalaman untuk siapkan perkara asas terlebih dahulu, dan yang selebihnya boleh disambung di masa hadapan bila anda dah ada bajet.

7) Lupa Pendawaian Elektrik

ubah suai rumah, kontraktor bermasalah, masalah kontraktor
Pendawaian elektrik ni selalu orang ingat asal ada je elektrik. Tapi, jangan tak tahu kalau anda beli rumah subsale, memang kena periksa aspek keselamatan pendawaian elektrik tu. Silap-silap boleh jadi litar pintas, habis terbakar semua.
Satu lagi, banyak soket elektrik dalam rumah lama tidak memenuhi keperluan kehidupan semasa. Kadang-kadang soket elektrik hanya satu untuk satu ruangan atau soket elektrik sedia ada tak memenuhi reka bentuk rumah idaman anda.
Terpaksa la guna ‘extension’…tapi, risiko tinggi kalau semua benda elektrik nak disambung kepada ‘extension’ yang sama. Boleh meletup sampai silap-silap terbakar tau! Jadi, kenalah hati-hati.

8) Lupa Air Mesin Basuh Kena Keluar

ubah suai rumah, kontraktor bermasalah, masalah kontraktor
Siapa yang saluran air keluar mesin basuh rumah mereka kena alih-alih setiap kali hendak membasuh? Kadang-kadang kalau terlupa, sampai banjir satu rumah!
Sebabnya, ramai orang fikir buat paip air masuk je, lupa yang air mesin basuh tu kena keluar juga.
Penyambungan saluran keluar air ni perlu dilakukan tukang paip profesional ya, sebab kena sambung dengan sistem paip rumah anda. Kalau tak, memang tersumbat la!

Elak Pembaziran, Rancanglah Dengan Rapi!

Selain daripada persediaan daripada segi kos dan masa, pastikan juga anda bersedia daripada segi emosi! Bila kerja ubah suai rumah berjalan, dah tentulah ianya bising, bersepah, dan berhabuk. Jadi kalau anda tak tahan, pastikan anda keluar rumah hari tu.
Apa yang lebih penting, adalah anda sentiasa berkomunikasi dengan pereka hiasan dalaman dan arkitek anda. Kalau ada sebarang perkara yang anda tak puas hati, suarakan supaya mereka faham.
Semoga projek anda berjalan lancar, selamat berjaya!
Panduan Relevan

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru