Duti Setem: Cara Kira & Pengecualian 2024 Kena Tahu!

PropertyGuru Editorial Team
Duti Setem: Cara Kira & Pengecualian 2024 Kena Tahu!
Duti setem ni sangat penting bila berurusan dengan hartanah. Tak kira la nak beli atau nak tukar hak milik, memang kena ambil kira semua kos yang berkaitan.
Oleh kerana tak semua orang tahu pasal kos tambahan ni, kami nak bagi panduan paling mudah untuk perkenalkan anda pada dunia duti setem.

Apa Itu Duti Setem?

Nak terang definisi ni kena skema sikit, takut lari maksud, susah pula nak menjawab!
Duti setem ialah cukai yang dikenakan atas dokumen/surat perundangan seperti jual beli, pertukaran hak milik, pinjaman rumah, atau perjanjian pinjaman.
Bila ada dokumen undang-undang, maka akan adalah caj duti setem. Topik ni agak rumit juga nak faham, tapi jangan risau… kami akan jelaskan sampai semua orang faham ye!
Pertama sekali, anda kena tahu yang kos duti setem ni ada 2 kategori je, iaitu
Kategori
Penjelasan
Kadar Tetap
Harga ni memang dah tetap, termasuk la setem untuk polisi individu atau salinan.
Ad Valorem
Kos ni pula boleh berubah bergantung pada nilai transaksi oleh dokumen. Yuran cukai tu ikut nilai perjanjian pinjaman atau pertukaran hak milik.
Discover properties for sale

Berapakah Kadar Duti Setem Perumahan di Malaysia?

stamp duty, duti setem, hartanah, beli rumah
Kat Malaysia, duti setem untuk perjanjian kontrak dalam hartanah memang beza sikit sebab dia bergantung pada situasi transaksi tu.
Untuk duti setem Ad Valorem, pengiraan dibuat ikut harga rumah pada kontrak jualan atau nilai pasaran. Penilaian tu ikut pada yang tertera di laporan penilaian oleh jurunilai kerajaan.
Memang tak boleh kelentong kalau ada penilaian harga ni. Kalau harga di kontrak lagi tinggi dari nilai pasaran, duti setem akan caj ikut nilai mana yang lebih tinggi.
Cukai duti setem ada beberapa peringkat dan setiap itu ada peratus masing-masing. Peratus duti setem bermula dari 2019 seperti berikut:
Peratusan
Had Harga Jualan
1%
RM100,000 yang pertama.
2%
RM100,001 sehingga RM500,000
3%
RM500,001 sehingga RM1 juta
4%
Lebih daripada RM1 juta
Tunggu sekejap! Nampak peratus je terus nak cabut lari. Sabar dulu… so, apa maksud semua ni? Mari kami bagi contoh yang lagi senang nak faham.
stamp duty, duti setem, hartanah, beli rumah
Kalau rumah tu harga RM500,000 maknanya, di tiga peringkat pertama duti setem tu memang kena caj. Macam mana pula dia caj kat setiap peringkat?
Macam ini: Harga rumah RM500,000 kan? Jadi, ada caj 1% untuk RM100,000, 2% untuk RM400,000. Dah tu, berapa pula jumlah duti setem nak kena bayar? Mari tengok satu persatu:
  • RM1,000 duti setem yang dikenakan untuk RM100,000 yang pertama (1%)
  • RM8,000 duti setem yang dikenakan untuk RM400,000 seterusnya (2%)
  • Campur-campur = RM9,000 jumlah duti setem yang perlu dibayar!
Kalau semua di atas tu macam terlalu rumit, jangan risau, cari dekat Google je dah boleh dapat kalkulator untuk duti setem. Kat online tu ada banyak alat yang bagus untuk mengira semua angka untuk anda!

Tips PropertyGuru

Duti setem untuk Perjanjian Jual Beli selalu disalah anggap sebagai duti setem untuk Instrumen Pemindahan. Duti setem untuk SPA hanya RM10 per salinan, tetapi duti setem untuk MOT dan DOA dikira berdasarkan struktur caj antara 1% hingga 4%.

Berapakah Kadar Duti Setem Untuk Perjanjian Pinjaman?

stamp duty, duti setem, hartanah, beli rumah
Sangat penting untuk anda kira juga duti setem yang dikenakan pada mana-mana perjanjian pinjaman yang termasuk dalam pembelian rumah.
Sebabnya, perjanjian pinjaman ini dikira sebagai dokuman undang-undang yang penting, jadi memang akan kena bayar cukai duti setem. Pastikan tak terlepas pandang ye.
Kadar caj duti setem untuk perjanjian pinjaman memang tetap 0.5%, dan dikenakan pada seluruh harga pinjaman tu.
Maknanya kalau dah ambil pinjaman RM450,000 untuk beli rumah daripada contoh di atas, duti setem akan jadi RM2,250 (0.5% x RM450,000).
Jom kita tengok langkah kira yang betul. Untuk rumah yang harganya RM500,000, jumlah duti setem untuk instrumen pertukaran hak milik dan perjanjian pinjaman akan dikira macam di bawah:
[(RM100,000 Pertama x 1%) + (RM400,000 Seterusnya x 2%) + 0.5% daripada jumlah pinjaman (RM450,000)
= (RM1,000 + RM8,000) + 0.5% X (RM450,000)
= RM9,000 + RM2,250
= RM11,250
Ingat langkah kira ni sebab kami akan menerangkan di bawah bagaimana pengecualian duti setem dilaksanakan 😉
Discover properties for sale

Cara Matikan Setem Surat Perjanjian

Untuk matikan setem surat perjanjian, anda perlu ke Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk isi borang online di kaunter (jangan lupa bawa dokumen!), hantar dan tunggu giliran untuk matikan setem.
Kerana dua-dua proses ni boleh mengambil masa yang lama, kami kongsi cara untuk jimat masa la: isi borang online menggunakan apps LHDN Malaysia yang bernama ‘Digital Franking’.
Pertama sekali, muat turun app tersebut semasa tiba di LHDN jadi tak perlu ambil nombor giliran dan tunggu lama. Selepas muat turun, isi borang tersebut dengan maklumat berkenaan.
Apabila dah siap, klik butang ‘Simpan/SAVE’. Anda akan menerima sebuah kod (macam kod QR) dan sekarang boleh la ambil nombor giliran untuk proses matikan setem.
Dah sampai giliran? Best! Kat kaunter, hanya perlu tunjukkan kod tersebut kepada pegawai dan bolehlah terus matikan setem surat perjanjian dan buat bayaran. Senang cam tu, dan memang jimat masa !

Pengecualian Duti Setem Baru 2024

Nak tahu apa yang menarik bagi duti setem untuk tahun 2024?

1. Duti setem bagi pemilikan hartanah oleh bukan warganegara

Menurut Bajet 2024, kerajaan akan mengenakan duti setem pada kadar rata 4 peratus ke atas surat cara pindah milik harta tanah oleh individu bukan warganegara dan syarikat milik asing.
Duti setem ini akan berkuatkuasa bagi surat cara pindah milik (MOT) yang disempurnakan mulai 1 Januari 2024

2. Duti Setem Bagi Pindah Milik Harta Tanah Secara Lepas Hak hanya RM 10!

Bagi surat cara pindah milik harta tanah secara lepas hak yang layak mengikut wasiat atau faraid atau Akta Pembahagian 1958, kadar duti setem yang dikenakan adalah hanya sebanyak 10 ringgit berbanding dengan kadar ad-valorem sebelum ini.
Ia akan berkuatkuasa bagi surat cara pindah milik harta tanah yang disempurnakan mulai 1 Januari 2024.
Selamat memburu rumah idaman!
Panduan Relevan
Penafian: Maklumat disediakan adalah maklumat umum sahaja. PropertyGuru International (Malaysia) tidak mempunyai tanggungjawab perwakilan atau penjaminan berkaitan maklumat diberikan, termasuk tetapi tidak terhad kepada sebarang perwakilan atau penjaminan berkaitan ketepatan bagi sebarang tujuan maklumat yang mana dibenarkan undang-undang. Walaupun semua usaha telah diambil bagi memastikan maklumat disediakan di dalam artikel ini adalah tepat, boleh dipercayai dan lengkap ketika ia ditulis, maklumat disediakan di dalam artikel tidak boleh disandarkan untuk membuat sebarang keputusan kewangan, pelaburan, harta tanah atau perundangan. Selain itu, maklumat tersebut tidak seharusnya menggantikan nasihat profesional terlatih yang mempertimbangkan fakta dan situasi persendirian anda, dan kami tidak menerima pertanggungjawaban jika anda menggunakan maklumat tersebut bagi membuat keputusan.

Kalkulator Kemampuan

Anggar Kemampuan Anda Untuk Rumah Baru