10 Cara Untuk Menjadikan Rumah Dan Gaya Hidup Mesra Alam

Rumah dan gaya hidup mesra alam bermula dengan langkah seperti mengasingkan jenis sampah, mengitar semula/menggunakan semula minyak masak terpakai, menghasilkan kompos sisa makanan, dan membuat produk mesra alam untuk pembersihan rumah.
model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Click here for the English version.

 

"Kurangkan pembaziran"; "pengurusan sisa sifar"; "katakan tak pada plastik!": Semua ni memang biasa kita dengar sekarang. Kiranya boleh nampak yang konsep rumah hijau dan mesra alam dah jadi trend masa kini.

Mesej tentang kesedaran eko juga berkembang dengan pesat dan positif, terima kasih kepada pelbagai organisasi dan gerakan alam sekitar yang menarik perhatian ramai kepada manfaat mesra alam yang dilakukan oleh mereka.

Antaranya termasuklah Zero-Waste Malaysia, komuniti online yang berkongsi tips sisa sifar dan acara/ceramah untuk mempromosikan kesedaran sisa sifar.

Satu lagi ialah Kloth Lifestyle, yang menyediakan kotak meletakkan kain (‘drop-box’) supaya pakaian tak di buang ke tempat pembuangan sampah, kerana ia juga penyebab pencemaran tempat pembuangan sampah.

Tetapi macam mana pemilik rumah boleh memainkan peranan dalam memastikan rumah berkonsep hijau diamalkan, dan gaya hidup mereka mesra alam?

Sama ada anda tinggal di rumah bertingkat (high-rise), atau rumah atas tanah yang mempunyai ruang yang luas, pasti ada cara yang sesuai untuk anda.

Oleh itu, di bawah kami sertakan 10 tip untuk menjadikan kediaman anda lebih mesra alam. Dah sedia? Jom bermula!

 

1) Asingkan Sampah Anda

model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Mengasingkan sampah mungkin sesuatu yang kita semua pelajari di sekolah, tetapi masih ada lagi antara kita yang tak mempraktikkannya kerana rasa macam menyusahkan.

Tapi kalau anda tekad nak selamatkan alam sekitar, anda kenalah berkorban sikit. Kena kotorkan tangan tu untuk menjadikan persekitaran kita lebih elok, okay?

Supaya anda tak rasa terbeban, anda boleh mulakan pengasingan menggunakan cara-cara di bawah ni:

  • Tahap 1 - Pisahkan sampah yang boleh dikitar semula dari yang tak boleh dikitar semula.
  • Tahap 2 - Pisahkan sampah mengikut jenis: kertas, plastik, kadbod, aluminium, logam, kaca, dan sisa makanan.
  • Tahap 3 - Pisahkan tetra packs (pembungkusan makanan), sampah elektronik (e-waste), kain, getah, sisa makanan kompos, dan sisa basah yang tak boleh dikompos.

P/S: Jangan lupa untuk cuci dan bersihkan dulu barang kitar semula anda tau!

Sebelum menghantar barang anda untuk dikitar semula, pastikan anda hubungi dulu organisasi kitar semula, kerana mereka mungkin hanya menerima barangan tertentu dan dalam keadaan tertentu saja.

PropertyGuru Tip
INGAT: Perlu ke tin aluminium dihancurkan sebelum dikitar semula? Tidak. Perlu ke tetra packs diratakan sebelum dihantar? Ya.

 

 2) Kitar Semula Atau Gunakan Semula Minyak Masak Terpakai

model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Tolong ambil perhatian! JANGAN SESEKALI BUANG minyak masak terpakai ke dalam longkang.

Bukan saja ia boleh membuatkan saluran paip tersumbat, tapi semua saluran air tu akan menuju ke sungai, yang mana akan menyebabkan air sungai kita tercemar dan menjejaskan kehidupan sungai secara drastik.

Pilihlah untuk mengitar semula minyak masak terpakai anda di Alam Flora dan dapatkan wang tunai, ataupun jika anda ingin menjadi lebih kreatif, gunakannya untuk membuat sabun artisan buatan tangan.

 

3) Kompos Sisa Makanan Anda

model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Kesalahpahaman paling umum mengenai kompos adalah ia berbau busuk, kotor, dan boleh menjadi bahan mengundang tikus dan lipas datang berkampung.

Sebenarnya, semua tu tak akan terjadi kalau anda membuat kompos dengan betul! Anda boleh menanam sisa makanan di kebun, atau mengubahnya menjadi "Baja Bokashi" yang pasti akan disukai oleh tanaman anda!

Sekiranya anda tak mempunyai taman, anda bolehlah letakkan dulu di dalam bekas, bekukan, dan bila ada masa terluang, mungkin pada hujung minggu, bolehlah pergi tanam di tempat lain seperti taman awam.

Sebagai alternatif, ada beberapa komuniti berkebun dan menanam di Malaysia yang berminat untuk menyelamatkan sisa makanan, kerana boleh dijadikan baja semula jadi yang bagus untuk pokok buah-buahan dan sayur-sayuran mereka.

 

4) Serlahkan ‘Tangan Sejuk’ Anda

model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Huh? Tangan sejuk apa pulak ni? Haa, ni tangan yang orang kata tanam apa pun mesti menjadi, gerenti akan tumbuh dengan jayanya!

Jadi, kalau nak tahu anda ada tangan sejuk atau tak, cepat-cepatlah cuba tanam tanaman anda sendiri, berikan mereka kompos semula jadi, dan pastinya mereka akan mencintai anda selama-lamanya.

Tanaman yang mudah ditanam adalah tumbuhan sukulen (succulent), pokok angin (airplant), lidah buaya, pudina, daun bawang, biji kacang, thyme, dan banyak lagi. Bila ada banyak tanaman, barulah nampak model rumah berkonsep hijau tu.

Bukan saja tanaman tu boleh memastikan udara bersih, sejuk, dan sihat, tetapi mereka juga dapat menyegarkan mata yang sedang penat, dan dapat menyerikan ruangan rumah anda.

Sekiranya anda rasa macam masih tak cukup pengalaman, boleh beli pasu siram sendiri (self-watering pot) jadi anda tak perlu risau kalau tanaman terlebih atau tak cukup air.

Satu lagi petua untuk anda, kopi kisar sangat bagus untuk dijadikan baja, jadi bolehlah anda pergi dapatkan dari kafe yang ada berdekatan dengan anda.

Tanam tanaman dengan baik supaya mereka dapat membuahkan hasil yang banyak dan mungkin, pada suatu hari nanti, bolehlah anda gunakan sebagai sumber pendapatan tambahan!

 

5) Hasilkan Pencuci Rumah Sendiri

model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Nak buat ni sebenarnya lebih mudah daripada yang anda sangkakan. Lebih-lebih lagi dah ada banyak tutorial online yang boleh anda gabungkan dan padankan, bergantung pada keinginan dan keperluan anda. Kalau nak mengamalkan rumah berkonsep hijau, yang ni kira wajiblah buat, tau!

Perkara terbaik tentang produk mesra alam ini ialah semuanya semula jadi sebab tak ada bahan kimia atau peluntur berbahaya, dan boleh dibuat dengan bahan-bahan yang selalunya ada di rumah seperti kulit buah.

Tambahkan minyak pati (essential oils) ke dalam pencuci buatan sendiri tu, jadi masa anda membersihkan meja dapur atau mengemop lantai, rumah anda akan berbau segar, dan serangga pun mungkin akan main jauh-jauh dari rumah anda.

 

6) Beli Produk Secara Pukal Dan Tanpa Pembungkusan

model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Bila anda beli barang secara pukal, maknanya anda dah dapat jimat dari segi pembungkusan dan juga tak perlu selalu ulang-alik ke kedai.

Tapi, pastikan barang yang anda beli tu akan digunakan dan makanan pula memang akan dimakan. Kalau tak jadi membazirlah juga nanti.

Kalau masa nak membeli barang anda dapat memilih antara yang ada bungkusan atau tak, cuba pilih yang tak perlukan pembungkusan. Ada juga kedai sekarang yang menjual semua barang tanpa sebarang bungkusan plastik!

Anda hanya perlu bawa bekas dan botol anda sendiri, isi, dan bayar. Pasar tani dan pasar pagi tempatan juga merupakan tempat yang bagus untuk membeli produk segar tanpa pembungkusan. Tak susah pun nak bawa bekas sendiri tu, antara rajin atau malas saja sebenarnya.

Antara tempat-tempat lain yang anda boleh membeli tanpa pembungkusan ialah kedai herba Cina, kedai rempah India, dan kedai biskut Melayu yang menjual semua makanan ringan femes.

Paling best, alang-alang anda dah beli secara pukal untuk menjimatkan wang, apa kata kongsikan juga dengan rakan dan keluarga anda – dapat mengeratkan lagi silaturrahim tu!

 

7) Tak Boleh Nak Elak Menggunakan Plastik? Cuba Ecobrick!

model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Kadang-kadang anda memang tak boleh mengelak dari plastik, walaupun anda dah cuba sedaya upaya untuk menolaknya. Bila berdepan dengan keadaan ni, bolehlah anda membuat "ecobrick"!

Ia berfungsi seperti blok batu-bata (seperti dalam gambar di atas) yang dapat digunakan untuk menghasilkan pelbagai barang dalam seperti kerusi, meja, atau struktur bangunan.

Caranya, pastikan plastik dicuci, dibersihkan, dan kering sepenuhnya sebelum dimasukkan ke dalam ecobrick kerana bakteria boleh terurai dan menjejaskan kualiti ecobrick.

Terdapat juga garis panduan yang harus dipatuhi ketika membuat ecobrick, dari ukuran botol hingga berat yang diperlukan.

Ini penting untuk memastikan semua ecobrick diseragamkan dan tahan lama. Untuk menyertai komuniti ecobrick, anda boleh lawati Facebook mereka di sini.

Anda juga boleh mendapatkan penerangan terperinci tentang ecobrick di dalam video ini.

 

8) Masak Makanan Dari Scratch

model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Tak semestinya nak masak dari scratch ni nak kena jadi masterchef atau cef profesional dulu. Bila anda masak dari scratch, maknanya anda menggunakan bahan-bahan segar saja dalam masakan anda.

Bukan saja dapat mengurangkan jejak karbon tapi pada masa yang sama anda juga dapat makan makanan yang sihat.

Kalau anda tengok betul-betul ramuan resipi, anda boleh nampak yang sebenarnya nak memasak tu mudah sangat nak ikut dan peralatan dapur yang diperlukan pun mungkin dah ada di rumah anda.

Memasak dengan cara ni sangat menarik sebab anda boleh bereksperimen dengan resipi dan makanan yang ada, disamping menjadikannya sebagai aktiviti keluarga untuk ibu bapa dan anak-anak.

Memang banyak sangat resepi yang ada di luar sana, dari yang mesra kanak-kanak hingga makanan 3-bahan yang boleh dimasak kurang dari 30 minit.

Kalau dah tau masak, anda semestinya dapat berjimat, sebab tak membeli makanan di kedai dan dapat juga menjauhkan diri dari gula dan lemak yang diproses!

 

9) Gunakan Set Alat Makan Kompos Untuk Jamuan

model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Bila ada jamuan, anda selalunya akan a) menggunakan pinggan mangkuk dan alat makan sendiri, atau b) menggunakan plastik untuk menjimatkan masa pembersihan semasa mengadakan jamuan.

Untuk kekalkan rumah berkonsep hijau, cuba gunakan set alat makan kompos (iaitu produk mesra alam yang diperbuat daripada bahan organik mudah lerai) untuk jamuan rumah anda.

Ada juga yang syorkan untuk meminta tetamu mereka membawa pinggan dan set alat makan mereka sendiri! Betul-betul mesra alam ni!

Tapi kalau tetamu tu betul-betul boleh ikut, apa salahnya, kan? Masa tetamu nak balik tu jangan lupa bagi makanan, minuman dan pencuci mulut tambahan sebagai tanda terima kasih atas inisiatif mereka.

Selain tu, jangan gunakan air kotak, dalam paket, atau soda botol yang boleh membuatkan lebih banyak sampah. Anda buat saja air sendiri dalam jug atau dispenser minuman. Dapat juga berjimat di situ.

Antara menu air mudah yang boleh anda buat ialah teh ais, air buah-buahan, dan juga minuman yang enak seperti barli, luo han guo, dan sirap bandung. Tapi kalau tak pandai juga buat air, air kosong pun bagus juga (dan paling murah!).

 

10) Cari Pilihan Yang Boleh Digunakan Semula

model rumah hijau, konsep rumah hijau, rumah hijau, mesra alam, bekas makanan mesra alam, produk mesra alam

Macam-macam yang kita boleh jumpa dalam dunia yang penuh inovasi ni! Pilihan yang boleh digunakan semula boleh dikatakan ada untuk pelbagai jenis benda di luar sana, seperti bekas makanan mesra alam. Beberapa contoh adalah:

  • Tisu napkin dan tisu basah → Tuala kain yang boleh digunakan semula
  • Lampin bayi → Lampin kain yang boleh digunakan semula
  • Pembalut/tampon pakai buang → Pembalut kain, cawan haid, span laut
  • Pad kapas/tisu pembersih solek → Pad Kapas yang diperbuat daripada pakaian lama
  • Isi stapler logam → Stapler tanpa peluru yang melipat kertas sebagai ganti
  • Pembalut pelekat plastik → Pembungkus lebah lilin mesra alam
  • Beg plastik runcit → Beg kain / jaring yang diperbuat daripada kain bekas lama
  • Cawan kopi kertas → Cawan kopi silikon atau kaca
  • Rak/Rangka tempat tidur → Dekorasi atau teralis untuk tanaman
  • Beg teh → Teh daun

Ada lagi alternatif lain yang sangat bagus seperti alat pembersihan mesra alam seperti loofah dan berus gigi buluh kompos, serbuk gigi yang boleh diisi semula, dan sabun yang berfungsi untuk rambut dan badan.

 

Jangan Tunggu Lagi Untuk Menjadi Lebih Mesra Alam!

Sekarang anda dah tahu apa yang boleh membuatkan rumah kediaman dan gaya hidup lebih mesra alam, jadi pilihan untuk berubah ada ditangan anda.

Untuk dapatkan rumah yang terus tak ada plastik langsung mungkin akan ambil masa sedikit tapi selagi anda berusaha pasti akan nampak hasilnya.

Bak kata Anne-Marie Bonneau, "Kita tak memerlukan beberapa orang untuk mengamalkan sisa sifar secara sempurna, kita memerlukan berjuta-juta orang melakukannya tanpa kesempurnaan!”

Read Next

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback