Panduan Untuk Mengawal Masalah Serangga Dan Haiwan Perosak Di Rumah

Bila dah nampak tanda-tanda yang ada serangga atau haiwan perosak di rumah anda, kena cepat-cepat cari penyelesaiannya supaya tak memudaratkan keselamatan anda dan yang tersayang nanti.
serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

Masalah serangga dan haiwan perosak ni boleh jadi kat mana-mana saja, tak kira rumah baru ataupun rumah lama.

Bila dah ada pula makhluk perosak ni, bukan je rumah rasa tak bersih, tapi pada masa yang sama, ada spesis yang boleh merosakkan perabot dan struktur rumah.

Oleh itu, kami nasihatkan kepada yang nak membeli atau menyewa rumah: Pastikan dulu yang hartanah tu bebas dari masalah ni.

Tuan rumah pun kena mainkan peranan juga. Sebelum nak jual atau sewakan rumah, kenalah pastikan yang premis bersih, selamat, dan bebas dari makhluk perosak.

Kalau asyik cakap tentang kekangan masa dan/atau duit untuk selesaikan masalah ini, anda mungkin dah membahayakan kesihatan anda dan juga yang tersayang.

 

Maksud Serangga Kalau Anda Tak Tahu...

Secara amnya, serangga adalah binatang kecil yang biasanya hidup kat luar rumah, tapi boleh menyerang dan menakluki rumah jika tak ditangani dengan segera.  

Ia juga dianggap makhluk perosak kerana menbawa lebih banyak keburukan berbanding kebaikan.

Sebabnya, ada beberapa makhluk perosak dalam senarai ini yang boleh membawa penyakit yang serius, dan kadang-kadang, sampai boleh membawa maut!

Jadi, lebih baik anda ambil langkah yang sepatutnya supaya tak menyesal di kemudian hari.

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

 

Jenis Serangga/Haiwan Perosak Yang Biasa Di Malaysia?

Kalau nak tahu, tanda-tanda yang serangga atau haiwan perosak dah mencerobohi mana-mana ruang rumah bergantung pada jenis yang ada tu.

Disebabkan tak semua tanda ni sama, kami kongsikan apa yang perlu anda perhatikan untuk beberapa makhluk perosak yang selalu dijumpai kat dalam atau sekitar rumah.

1) Semut

Semut ni antara serangga yang memang biasa sangat dijumpa kat mana-mana. Rupa-rupanya ada dalam 10 ribu spesies yang dah dijumpai!

Paling senang nak tahu kalau ia dah mula menyerang adalah anda akan nampak semut-semut berkerumun kat mana saja yang ada makanan atau minuman, kat tandas pun ada!

Sebab tu jugalah banyak petua nak halau semut akan suruh letak benda-benda yang semut tak suka pada laluan diorang, contohnya macam cuka dan kulit telur.

Kalau nak elakkan semut dari kembali, letak bunga cengkih, tu je! Bila dah guna ni, memang tak ada langsung semut yang ingin datang lagi.

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

2) Lalat

Bila datang je lalat berterbangan, mesti semua stress. Kalau lalat tu pergi bertelur kat makanan, pastu kita pula pergi hidang dan makan dengan keluarga – gerenti masing-masing sakit perut lepas tu!

Tanda-tanda yang rumah ada lalat ialah korang akan nampak banyak lalat kat kawasan tong sampah atau masa tengah memasak.

Kalau sampah tak dibuang selepas beberapa hari, akan mula nampak ulat lalat (maggot) merayap dekat plastik, terutamanya jika ada sisa-sisa makanan.

Ada pelbagai cara untuk menghalau lalat ni. Disebabkan lalat sangat sensitif dengan bau, antara petua yang digunakan ialah serai wangi, daun kari dan kulit kayu manis.

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

3) Cicak

Kalau ada cicak kat dalam rumah, memang gerenti akan nampak sebab diorang akan main lari-lari kat dinding dan siling.

Selain daripada bunyinya yang bingit dan seakan-akan memanggil kita tu, tahi cicak akan bersepah dekat tepi-tepi dinding dah celah-celah perabot.

Nak halau cicak sebenarnya taklah susah kalau kena cara dan petuanya. Sebagai contoh, adakah korang tau untuk gunakan bulu ayam untuk menakutkan cicak?

Selain tu, korang boleh campurkan 1/3 cuka makan, 1/3 air, dan 1/3 cecair pencuci pinggan untuk sembur pada semua kawasan yang ada tahi cicak dan tempat cicak selalu sembunyi.

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

4) Nyamuk

Haa tak ada cara lain untuk tahu yang ada nyamuk berterbangan dalam rumah, selain daripada anda tergaru-garu gatal sebab kena gigit nyamuk.

Kalau tengah tidur dalam gelap pula, anda akan dengar bunyi ‘nyengg..nyengg..’ kat tepi telinga. Nak tidur pun rasa tak aman, kan!

Nyamuk ni ada bermacam jenis, dan yang kita paling nak elakkan adalah nyamuk yang boleh membawa penyakit berbahaya macam nyamuk aedes dan nyamuk tiruk.

Jangan risau, ada banyak petua untuk menghalau nyamuk. Antaranya ialah untuk potong limau separuh, dan cucukkan 8-9 biji cengkih ke dalam setiap setengah potongan limau. Letakkan di mana saja yang banyak nyamuk.

Anda kena juga pastikan yang tak ada bekas-bekas bertakung air kat rumah sebab tu tempat kesukaan nyamuk untuk membiak. Selalu periksa kalau ada jentik-jentik di dalamnya.

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

5) Lipas

Lipas ni kadang-kadang memang pandai menyorok. Selalunya bila nampak lipas keluar siang-siang hari tu, maknanya dah banyak sangatlah lipas kat rumah anda.

Jadi, anda akan tahu ada lipas bila terjumpa najis dan telur diorang, atau ada bau yang tak menyenangkan dalam almari atau kabinet dapur.

Lipas memang akan duduk di kawasan yang gelap dan lembap, jadi kalau nak hapuskan diorang, ada petua sarankan untuk letak benda-benda yang mengeluarkan bau yang lipas tak suka macam daun pandan dan serai wangi.

Korang juga boleh campurkan sodium bikarbonat (baking soda) dan gula gunakan nisbah 1:1, kerana campuran ni boleh membunuh lipas!

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

6) Tikus

Tikus adalah haiwan perosak yang ramai anggap paling kotor, disebabkan diorang boleh membawa bermacam jenis penyakit.

Bayangkan tikus akan lalu dalam parit dan pembetungan pastu jalan-jalan kat dalam dan luar rumah kita. Yang paling gerun bila terkena penyakit kencing tikus, boleh membawa maut tau!

Bila ada tikus, anda memang akan dapat mengesan dengan baunya yang seakan-akan hamis dan boleh melihat najisnya di merata tempat.

Pelbagai petua ada dikongsi untuk menghalau tikus, tapi yang kami rasa paling menarik ialah dengan letakkan beberapa potongan kulit durian pada laluan tikus.

Mereka akan takut untuk datang kerana kulit durian yang berduri tajam tu, dan juga sebab bau durian yang tak digemari oleh tikus.

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

7) Anai-Anai

Anai anai ni bukan calang-calang serangga sebab boleh menyebabkan kerosakan struktur rumah yang boleh memakan belanja yang tinggi untuk diperbaiki.

Antara tanda-tanda yang anai anai dah bersarang di rumah adalah anda akan nampak laluan anai anai, warna kayu yang dah berubah, dan jumpa rekahan atau lubang pada dinding atau perabot kayu. Gambar-gambar pun dimakan tau!

Jadi, sebagai peminat tegar kayu, pastikan anda selalu memeriksa rumah dan bila tahu je ada anai anai, cepat-cepat musnahkan sarang diorang.

Ada yang cadangkan untuk semburkan minyak tanah pada sarang diorang, atau jiruskan dengan campuran air dan kapur sirih yang akan membakar kulit anai anai yang nipis dan lembut.

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

8) Pepijat

Serangga ni jenis yang tertarik dengan karbon dioksida, jadi walaupun dalam gelap diorang tetap boleh mencari anda yang sedang tidur nyenyak untuk menghisap darah.

Gatalnya tak payah cakaplah, hanya Tuhan je yang tau! Kalau anda ada masalah ni, cepat-cepat tengok di dalam tilam, bantal, atau selimut – mesti diorang dah bersarang kat situ.

Ada beberapa petua yang boleh dicuba untuk menghalau pepijat, macam jemur tilam tengah panas terik, dan rendam dalam air panas yang melebihi 70 darjah Celcius.

Tapi selalunya yang paling cepat ialah dengan menggunakan perkhidmatan wap haba, yang mana harganya dalam RM650 ke RM750.

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

9) Lipan

Belum lagi ada kes yang kena sengat lipan boleh membawa maut, tapi dia punya sengatan tu boleh tahan juga berbisa!

Kalau dah kena memang bengkak lah jawabnya. Lipan pula tak ada tanda macam serangga atau haiwan perosak lain yang tinggalkan najis, bau, atau boleh nampak sarangnya.

Selalunya orang akan tahu yang ada lipan kat rumah bila nampak kelibat atau nampak lipan tu sendiri berjalan.

Tempat yang biasanya akan nampak lipan ni kat dalam bilik air, atau kat kawasan tanah kebun. Bila nampak lipan kena cepat-cepat halau diorang, jadi boleh gunakan petua semulajadi seperti menggunakan garam atau kapur barus.

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

10) Tebuan

Tebuan adalah serangga paling berbisa dalam senarai kami ni. Tanda paling jelas untuk tahu kalau adanya tebuan dekat dengan rumah anda adalah dengan sarang diorang.

Anda kena sangat berjaga-jaga kalau nampak sarang tebuan sebab kalau tersalah langkah bukan setakat kena sengat je, tapi boleh membawa maut!

Bila dah nampak tanda ada tebuan tu, tak perlu tunggu lama-lama dan terus cari masa yang sesuai untuk menghapuskan diorang dengan memusnahkan sarang yang ada tu.

Ada beberapa cara yang boleh digunakan seperti membakar sarang tebuan dengan minyak tanah atau curahkan peluntur untuk hancurkan sarang tersebut.

Hati-hati ketika membuat kerja ni sebab tebuan memang pantang diserang, diorang akan menyerang balik bertubi-tubi tanpa belas kasihan!

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

Cara yang paling selamat adalah dapatkan bantuan bomba atau profesional untuk memindahkan tebuan ni.

 

Habitat Kegemaran Serangga

Biasanya serangga ni gemarkan persekitaran yang gelap dan lembap seperti paip air, bilik air, bawah sinki, dan dalam bilik stor, tapi ada je yang senang hidup dekat mana-mana pun.

Ada juga serangga yang sukakan persekitaran berhabuk, jadi pastikan rumah kerap dibersihkan untuk mengelakkan penaklukan makhluk perosak ni.

Semut

Di mana-mana sahaja

Mencemarkan makanan dan minuman

Cuka, kulit telur, ubat semut, soda bikarbonat

Lalat

Sampah-sarap, longkang luar rumah

Mencemarkan makanan dan menyebabkan cirit-birit/keracunan makanan

Serai wangi, perangkap lalat, limau purut, lilin, gantungan air dalam plastik/CD lama

Cicak

Dinding dan siling rumah di luar dan dalam, biasanya keadaan yang gelap

Tahi yang bersepah merata-rata tempat

Kulit telur, cuka, perangkap cicak, serbuk kopi

Nyamuk

Takungan air, keadaan yang gelap dan lembap

Gigitan nyamuk yang gatal dan boleh membawa penyakit denggi

Pembersih mulut, garam Epsom, perangkap nyamuk, pokok serai, pokok bunga tahi ayam

Lipas

Keadaan yang gelap dan lembap

Mencemarkan kebersihan dan kesihatan penghuni rumah

Perangkap lipas, soda bikarbonat, buah lemon, serai wangi, air sabun

Tikus

Keadaan yang gelap dan sunyi, seperti longkang besar

Membawa penyakit-penyakit yang boleh membawa maut

Perangkap tikus, racun tikus, kulit buah durian, serai wangi, cuka, kucing

Anai-anai

Keadaan yang gelap dan dimana-mana ada kayu/sumber kayu

Mengancam infrastruktur rumah, perabot dan barangan peribadi yang berunsur kayu/kertas

Racun anai-anai, minyak tanah, garam dapur

Pepijat

Keadaan yang gelap dan lembut, seperti katil

Menghisap darah manusia semasa tidur dan menyebabkan kulit gatal

Jemur tilam di bawah matahari terik, gunakan perkhidmatan wap panas tilam

Lipan

Keadaan yang gelap dan lembap, seperti paip air dan bilik air

Sengatan yang sangat sakit, berbahaya untuk haiwan peliharaan juga

Garam, air panas, kapur barus, daun pandan

Tebuan

Biasanya di pokok luar rumah, tapi boleh juga dalam bahagian rumah yang kurang dikunjungi

Sengatan yang boleh membawa maut

Peluntur, air panas, racun serangga aerosol, minyak diesel dan bahan api 

serangga perosak, haiwan perosak, makhluk perosak, semut, lalat, cicak, nyamuk, lipas, tikus, anai anai, pepijat, lipan, tebuan, petua

 

Apa nak buat kalau keadaan dah tak terkawal?

Ini hanyalah beberapa tips yang anda boleh lakukan untuk menghalau atau menghapuskan makhluk perosak yang disebut di atas.

Kalau keadaan dah terlampau teruk, lebih elok jika serahkan kes tersebut pada yang pakar, okay?

Kami kongsikan beberapa syarikat yang menawarkan perkhidmatan kawalan serangga perosak yang boleh anda hubungi untuk mendapatkan nasihat dan bandingkan pakej yang ada.

Semoga panduan ni dapat membantu anda untuk mengendalikan masalah serangan serangga dan haiwan perosak yang ada di rumah.

Yang paling penting, pastikan anda rajin membersih rumah dan jangan beri peluang untuk makhluk perosak bermaharajalela dalam rumah anda!

Read Next

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback