8 Cara Halau Nyamuk Aedes Dari Rumah Demi Keluarga Tersayang!

Nyamuk nampak saja kecil, tetapi boleh membawa penyakit bahaya yang mungkin meragut nyawa. Pastikan anda tahu segalanya yang penting tentang serangga yang dilabel ‘makhluk pembunuh’ ni, dan dapatkan petua halau nyamuk secara semulajadi.
nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Nyamuk memang boleh dikatakan sebagai musuh serangga utama manusia. Kalau nampak je nyamuk terbang depan mata, maka akan bermulalah sesi bertepuk tampar sampai dapat!

Tak cukup dengan tu, nak spray pula bilik semua dengan penyembur nyamuk bagi betul-betul pasti yang nyamuk tu dah mati.

Sakit hati tau kalau tengah tidur nyenyak, tiba-tiba dengar bunyi nyamuk ‘nyengg..nyengg..’ main kat telinga, pastu mula lah gatal sana, gatal sini, bengkak sana, bengkak sini.

Kalau tak dapat nak pukul nyamuk tu, memang tak boleh tidur dan rasa tak puas hati sangat!

PropertyGuru Tip
Fakta menarik: Nyamuk betina sahaja yang menggigit dan menghisap darah kita sebabnya dalam darah tu ada protein untuk pembentukan telur. Nyamuk jantan hanya menghisap madu dan jus buah sahaja.

Nyamuk ni boleh jadi bahaya sebab ada yang boleh menyebarkan pelbagai penyakit dan virus macam demam denggi, malaria, filariasis, dan virus Nil Barat.

Antara jenis-jenis nyamuk berbahaya di Malaysia adalah:

  • Nyamuk Aedes (nyamuk denggi) membawa virus denggi yang boleh dipindahkan kepada manusia melalui gigitan. Terdapat dua jenis nyamuk Aedes: Aedes aegypti dan Aedes albopictus.
  • Nyamuk Anopheles (nyamuk tiruk) adalah penyebab malaria yang disebar melalui gigitan selepas dijangkiti oleh parasit. Nyamuk malaria ini mempunyai lebih daripada 400 spesies.

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

 

Kitaran Hidup Nyamuk

Kitaran hidup nyamuk ada empat tahap, iaitu:

  1. Telur nyamuk
  2. Larva (jentik-jentik)
  3. Pupa
  4. Dewasa

Berapa lama masa yang diambil untuk tiga peringkat yang pertama tu bergantung pada spesies dan juga suhu. Gambar di bawah ni menunjukkan kitar hidup nyamuk dengan lebih jelas.

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Untuk nyamuk Aedes pula, ada laporan berita yang mengatakan kitaran hidup nyamuk aedes daripada telur ke peringkat dewasa boleh menjadi semakin singkat apabila berada di dalam cuaca yang panas.

Mungkin disebabkan tu juga, kes denggi boleh meningkat bila cuaca sedang panas di negara ini.

Kita sebenarnya boleh kenal nyamuk aedes ni dengan belang hitam pada badan dan kakinya, dan ia juga lebih aktif dan cenderung “cari darah” pada waktu siang berbanding malam.

 

Bahayanya Nyamuk Aedes

Ramai tahu yang nyamuk aedes boleh mengakibatkan demam denggi yang serius, tapi masih ramai juga yang tak menjaga kebersihan dan tak mengawal pembiakan nyamuk di kawasan rumah.

Terdapat 4 jenis nyamuk aedes:

  1. Aedes aegypti (paling utama dan juga pembawa penyakit lain seperti Zika, Chikungunya, dan Yellow Fever).
  2. Aedes albopictus.
  3. Aedes polynesiensis.
  4. Aedes scutellaris.

Nyamuk aedes ni kiranya orang tengah yang memindahkan virus denggi kepada dan antara manusia dengan cara hisap darah.

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Jika nyamuk aedes betina menghisap darah seseorang yang mempunyai virus denggi (dan demam denggi), virus tersebut akan masuk saluran pemakanan nyamuk dan ke kelenjar air liur nyamuk untuk 8-12 hari.

Selepas tempoh ni, nyamuk aedes betina tu bolehlah menjangkiti orang lain!

Nyamuk aedes akan membiak dalam tempat-tempat yang ada takungan air seperti pasu, bekas menyimpan air, tayar buruk dan longkang. Kalau nak tahu nyamuk ni boleh membiak dalam takungan air sebesar sudu teh!

Jadi, anda kena pastikan yang tempat pembiakan nyamuk aedes di sekitar rumah anda dimusnahkan untuk mencegah nyamuk dari terus membiak.

Bayangkan, kurang dari 2 bulan, dari 29 Disember 2019 hingga 14 Februari 2020, jumlah kes denggi yang terkumpul untuk seluruh Malaysia mencecah sehingga 20,794 kes!

Demam denggi boleh meragut nyawa, jadi pastikan anda mendapat rawatan serta-merta jika dan bergejala tau! Jadi pastikan peka dengan gejala yang kami senaraikan di bawah ni.

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Gejala Demam Denggi Biasa

Gejala Demam Denggi Berdarah

  • Demam panas.
  • Sakit kepala/tulang belakang/sendi-sendi/mata.
  • Loya dan muntah-muntah.

*selalunya muncul selepas 5-6 hari selepas digigit nyamuk aedes.

  • Kulit mudah lebam.
  • Pendarahan di bawah kulit, pada hidung, atau gusi.
  • Diikuti dengan pendarahan seluruh badan yang membawa maut.

 

Sebagai salah satu cara untuk menangani masalah nyamuk denggi, apabila ada kes denggi di mana-mana kawasan, akan ada pekerja di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia yang datang untuk fogging nyamuk.

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Pada yang tak tahu fogging nyamuk tu apa, ia adalah kerja mengabus yang mengeluarkan semburan kabus beracun untuk membunuh nyamuk Aedes dewasa.

 

Oleh Itu, Apakah Cara Halau Nyamuk?

Benda utama yang anda boleh buat untuk mengelakkan masalah nyamuk dalam rumah adalah dengan memasang jaring nyamuk pada tingkap.

Langkah ini sangat efektif, terutama sekali tingkap bilik air, sebab tu antara tingkap yang selalu dibuka.

Bila ada jaring, tak adalah nyamuk boleh masuk dan mengacau kita masa tengah mandi, tidur atau makan.

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Kalau nak halau nyamuk, kebanyakan orang akan gunakan penyembur, ubat nyamuk elektrik atau ubat nyamuk bakar. Semua ni mungkin mengandungi bahan kimia boleh mendatang kesan buruk pada kita tau.

Jadi, kami telah kumpulkan beberapa cara alternatif yang selamat untuk menghalau nyamuk di rumah!

1) Cengkih dan limau

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Potong limau separuh, dan cucukkan 8-9 biji cengkih ke dalam setiap setengah potongan limau. Letakkan di mana saja yang banyak nyamuk.

2) Semburan bawang putih

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Kisar bawang putih dan tambahkan satu sudu minyak mineral ke dalamnya. Rendam semalam sebelum minyak tersebut ditapis dan dicampur dengan jus limau dan air.

Semburkan campuran tu pada tubuh yang terdedah pada nyamuk, dan juga pada tumbuh-tumbuhan di rumah anda.

3) Pembersih mulut dan epsom salt

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Tambahkan garam Epsom ke dalam sebotol besar mana-mana ubat pencuci mulut yang anda mahu. Campurkan sehingga garam larut dan bolehlah disembur di sekitar rumah anda.

4) Semburan kulit kayu manis

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Campurkan minyak kulit kayu manis dengan air, dan semburkan campuran tersebut pada kawasan badan yang terdedah pada nyamuk.

5) Minyak kelapa dan tea tree

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Campurkan minyak kelapa dan minyak tea tree dengan sebati, dan sapukan ke kawasan kulit yang terdedah pada nyamuk.

Anda juga boleh menanam pokok halau nyamuk, seperti:

  • Pokok serai wangi
  • Pokok catnip
  • Pokok jeremin
  • Pokok bunga tapak dara
  • Bunga kantan
  • Pokok citrosa mosquito
  • Pokok bunga lavender
  • Pokok bunga tahi ayam
  • Pokok bunga zodia
  • Pokok mintrosa lady diana
  • Pokok selasih
  • Pokok pudina
  • Pokok rosemary
  • Pokok lavender

Ada juga pokok yang boleh menghalau bukan saja nyamuk, tetapi juga lalat, semut, pepijat, jadi bolehlah sambil menyelam minum air!

6) Ubat nyamuk tradisional

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Lingkaran ubat nyamuk merupakan kaedah tradisional yang digunakan oleh datuk nenek kita. Ia biasanya dibakar dan bau/asap yang dihasilkan akan menghalau nyamuk.

Pada zaman ni, mungkin dah tak ramai orang guna kerana tak selamat untuk anak-anak kecil dan orang yang ada masalah pernafasan.

Jadi, kalau nak guna, letakkan di luar tingkap atau pintu rumah dan jauh dari objek/kimia yang mudah terbakar.

7) Ubat nyamuk elektrik

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Ubat nyamuk elektrik adalah alat halau nyamuk yang boleh dipasang di rumah dengan mudah!

Biasanya dalam alat ni ada cecair yang berfungsi untuk menghalau nyamuk. Ada juga yang mempunyai elemen untuk memanaskan cecair tu, atau cahaya UV yang lebih berkesan.

Alat ni berbentuk macam penyegar udara kecil, tetapi ada juga alat lain berfungsi sama yang berbentuk lebih cantik dan berupakan alat pembersih udara.

8) Gelombang bunyi Kil-Dengue

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Walaupun kaedah ni masih baru di Malaysia, caranya memang wow!

Aplikasi Kil-Dengue yang dihasilkan oleh New Wave Communications Sdn Bhd ni mengeluarkan gelombang bunyi yang mampu menghalau lebih daripada 75% nyamuk Aedes Aegypti yang membawa virus denggi dan diuji berkesan oleh Institut Penyelidikan Perubatan!

Frekuensinya paling berkesan dalam lingkungan 5m, dan jangan risau jika ia akan mengganggu rutin harian anda kerana ia tidak dapat didengar oleh telinga manusia .

Selain dari semua cara di atas, terdapat salah satu cara kawalan biologi untuk menyelesaikan masalah demam denggi, iaitu Nyamuk Gajah.

Nyamuk gajah (nyamuk toxorhynchites) adalah spesis nyamuk yang tak menghinggap, mengigit atau menghisap darah.

Jenis ini mempunyai saiz yang lebih besar berbanding nyamuk lain, dan berfungsi sebagai pembunuh larva.

Disebabkan tu, nyamuk gajah telah digunakan untuk membunuh nyamuk aedes. Anda tak perlu lah risau sampai nak cari nyamuk gajah tu bawa ke rumah pula nak hapuskan aedes.

 

Perangkap Nyamuk Boleh Buat Sendiri!

Gunakan je tips ‘DIY’ perangkap nyamuk di bawah ni untuk menangkap nyamuk-nyamuk yang ada kat rumah.

nyamuk aedes, nyamuk, kitaran hidup nyamuk, nyamuk tiruk, pokok halau nyamuk, ubat nyamuk, tempat pembiakan nyamuk aedes, perangkap nyamuk, nyamuk gajah, kitar hidup nyamuk, nyamuk anopheles, nyamuk denggi, nyamuk malaria, kitaran hidup nyamuk aedes, ubat nyamuk elektrik, penyembur nyamuk, jaring nyamuk, jenis nyamuk, telur nyamuk, cara halau nyamuk, fogging nyamuk, petua halau nyamuk

Bahan-bahan untuk membuat perangkap nyamuk:

  • Botol plastic saiz besar
  • 1 gram ragi (atau juga dikenali sebagai yis)
  • 50 gram gula merah
  • 200 ml air
  • Pita atau kain

Cara-caranya (seperti dalam gambar):

  1. Potong dibahagian tengah botol plastik dan simpan bahagian atas (mulut botol).
  2. Campurkan gula merah bersama air panas dan biarkan sehingga sejuk. Setelah sejuk, tuangkan ke dalam potongan bawah botol.
  3. Tambahkan ragi dan biarkan. Jangan kacau dahulu kerana ragi digunakan untuk menghasilkan karbon-dioksida.
  4. Masukkan potongan botol bahagian atas sebelum ini dalam posisi terbalik (jadikan seperti corong).
  5. Lilit keliling botol dengan pita hitam atau kain, dan letakkan di mana-mana bahagian sudut rumah yang selalu ada nyamuk.

Selamat mencuba, dan moga-moga semua petua ni dapat membantu untuk memastikan keluarga anda selamat!

Read Next

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback