4 Tanda Ada Anai-Anai Dan 5 Cara Untuk Menghapuskannya!

Anai-anai ni memang musuh mereka yang ada perabot kayu atau rumah berkayu. Kenapa serangga kecil ni boleh jadi sangat berbahaya dan bagaimana cara untuk menghapuskannya? Teruskan baca, kami sediakan semuanya untuk anda!
anai anai, anai-anai, racun anai anai, ubat anai anai, racun anai-anai, racun anai-anai terbaik, umpan anai-anai, ubat anai-anai paling berkesan, anai, anai anai makan kayu, busut anai anai, sarang anai anai, ratu anai anai, anai anai dalam rumah, umpan anai anai, jenis anai anai

Anai anai, atau ada juga yang memanggilnya anai sahaja, adalah serangga yang membuat sarang di dalam tanah ataupun kayu.

Ramai yang tahu anai anai makan kayu, tapi selain tu, mereka juga memakan benda lain yang dikategorikan sebagai bahan lignoselulosa (iaitu bahan yang kaya dengan bahan organik), seperti:

  • Rumput
  • Daun kering
  • Tumbuhan rendah yang mati
  • Humus

Selalunya orang memang tak perasan kalau ada anai-anai, sebabnya dorang makan bahagian dalam kayu dan bergerak pun kat belakang struktur kayu tu sendiri.

Jadi, bila dapat tahu ada anai-anai dalam rumah, memang barang sudahpun rosak teruk.

Anai-anai akan menyerang kawasan rumah dengan masuk ke dalam jurang antara lantai dan dinding atau retakan yang ada.

Selain dari tu, mereka juga boleh membuat laluan lain untuk masuk ke rumah. Contohnya, dengan menggunakan:

  • Saluran eletrik
  • Saluran kabel telefon
  • Saluran paip

 

3 Jenis Anai Anai

Pelbagai jenis anai anai ada di negara ni, tetapi 3 jenis utama yang selalu korang akan temui adalah:

  • Anai anai kayu kering
  • Anai anai bawah tanah
  • Anai anai busut

anai anai, anai-anai, racun anai anai, ubat anai anai, racun anai-anai, racun anai-anai terbaik, umpan anai-anai, ubat anai-anai paling berkesan, anai, anai anai makan kayu, busut anai anai, sarang anai anai, ratu anai anai, anai anai dalam rumah, umpan anai anai, jenis anai anai

Anai anai kayu kering yang selalunya merosakkan perabut dan barang lain yang diperbuat daripada kayu.

Anai anai bawah tanah dan anai anai busut pula berkait rapat dengan tanah kerana mereka menggunakan tanah untuk membina sarang anai anai (dipanggil busut) dan laluan ke sesuatu tempat.

Busut anai anai pula boleh mencapai sehingga 2 meter tinggi, bergantung kepada spesis yang membinanya. Seperti semut, anai-anai bekerja untuk menjaga dan melindungi ratu mereka.

Ratu anai anai tak mudah untuk dicari, tapi ada juga orang yang memang mencari ratu tu hingga ke lubuk, kerana katanya ada khasiatnya bila dimakan!

Tak pastilah anda berselera ke tak nak makan ratu anai anai tu, tapi yang jelas kita kena hapuskan anai-anai kalau dah mula membiak dalam rumah.

Takut juga kalau ada yang bersarang dalam dinding ke, cukup masa runtuh pula macam kes menakutkan ni.

 

4 Tanda Ada Anai Anai

anai anai, anai-anai, racun anai anai, ubat anai anai, racun anai-anai, racun anai-anai terbaik, umpan anai-anai, ubat anai-anai paling berkesan, anai, anai anai makan kayu, busut anai anai, sarang anai anai, ratu anai anai, anai anai dalam rumah, umpan anai anai, jenis anai anai

Disebabkan susah untuk tahu kalau ada anai-anai dah masuk bersarang dalam rumah, sangatlah penting untuk anda peka dengan keadaan di sekeliling rumah. Antara tanda-tanda yang anai-anai sudah berada dalam rumah adalah:

Tanda Ada Anai-Anai

Penjelasan

Warna kayu berubah 

  • Warna pada kerangka pintu dan tingkap atau lantai paquet dah mula berubah warna.
  • Warna coklat gelap pada tempat tersebut selalunya akan bertukar menjadi warna coklat cair jika ada anai-anai.

 

Laluan anai-anai

  • Tengok dinding rumah anda akan nampak satu laluan panjang bersaiz pensil muncul keluar dari perabot kayu atau kerangka pintu dan tingkap.

 

Ada kalkatu berterbangan

  • Ada kalkatu, maksudnya ada sarang anai-anai. Kena tengok tempat kalkatu selalu keluar dan makan.

Jumpa rekahan atau lubang

  • Gunakan pemutar skru untuk mengetuk perlahan pada kawasan kayu untuk mengesan lubang.
  • Tengok dengan teliti kalau ada apa-apa rekahan pada kerangka berkayu dan kalau bunyi ketukan berbeza pada tempat tertentu.
  • Kalau anda terjumpa selut berpasir di rekahan tu, memang rumah anda dah diserang anai-anai.

 

5 Cara Dan Petua Hapus Anai Anai

Bila tahu yang ada anai anai di rumah, kebanyakan orang akan terus cari racun anai anai yang berbentuk cecair untuk hapuskan mereka.

Memang ada pelbagai jenis racun anai-anai yang anda boleh cari di luar sana, tetapi tak semua racun boleh menghapuskan koloni serangga kecil tu dengan serta-merta.

anai anai, anai-anai, racun anai anai, ubat anai anai, racun anai-anai, racun anai-anai terbaik, umpan anai-anai, ubat anai-anai paling berkesan, anai, anai anai makan kayu, busut anai anai, sarang anai anai, ratu anai anai, anai anai dalam rumah, umpan anai anai, jenis anai anai

Ada yang mengatakan racun anai anai terbaik adalah yang diperbuat dari bahan Imidacloprid.

Jadi, anda boleh lihat bahan-bahan yang ada di dalam racun tersebut dan pastikan ada Imidacloprid sebelum membelinya. Selain racun, ada juga yang menggunakan ubat anai anai.

Sebenarnya ubat ni pun ada racun juga, tapi orang panggil ubat sebab ianya dalam bentuk serbuk dan selalunya ditabur di kawasan yang ada anai-anai.

Ubat anai-anai paling berkesan jika digunakan secara berterusan sehingga tiada lagi kesan anai-anai di rumah anda.

Selain tu, anda juga boleh menggunakan umpan anai anai untuk memastikan seluruh koloni anai-anai dapat dihapuskan.

anai anai, anai-anai, racun anai anai, ubat anai anai, racun anai-anai, racun anai-anai terbaik, umpan anai-anai, ubat anai-anai paling berkesan, anai, anai anai makan kayu, busut anai anai, sarang anai anai, ratu anai anai, anai anai dalam rumah, umpan anai anai, jenis anai anai

Jika anda tak berminat untuk menggunakan racun atau ubat anai anai, anda boleh menggunakan petua-petua yang ada di bawah.

Semuanya sangat mudah untuk dicuba kerana bahan-bahannya mudah untuk dicari.

  1. Air Cucian Beras

anai anai, anai-anai, racun anai anai, ubat anai anai, racun anai-anai, racun anai-anai terbaik, umpan anai-anai, ubat anai-anai paling berkesan, anai, anai anai makan kayu, busut anai anai, sarang anai anai, ratu anai anai, anai anai dalam rumah, umpan anai anai, jenis anai anai

Yang ni memang sangat mudah nak dapat sebab boleh kata hari-hari rakyat Malaysia ni basuh beras untuk masak nasi.

Anda hanya perlu ambil air pertama dari basuhan beras dan siram pada sarang anai-anai. Cara ni dapat memusnahkan harapan anai-anai dari terus membuat sarang di rumah anda!

  1. Garam Dapur

anai anai, anai-anai, racun anai anai, ubat anai anai, racun anai-anai, racun anai-anai terbaik, umpan anai-anai, ubat anai-anai paling berkesan, anai, anai anai makan kayu, busut anai anai, sarang anai anai, ratu anai anai, anai anai dalam rumah, umpan anai anai, jenis anai anai

Garam pun senang kan nak dapat? Anda hanya perlu taburkan je garam dapur pada tempat anai anai bersarang.

Kalau nak lagi berkesan kena campur garam dan air, lepas tu biarkan dulu semalaman sebelum anda sembur ke kawasan sarang anai-anai.

Bila campur dengan air, garamnya lagi menyerap masuk sampai ke dalam sarang tu jadi lagi banyak lah anai-anai akan mati.

  1. Minyak Tanah

anai anai, anai-anai, racun anai anai, ubat anai anai, racun anai-anai, racun anai-anai terbaik, umpan anai-anai, ubat anai-anai paling berkesan, anai, anai anai makan kayu, busut anai anai, sarang anai anai, ratu anai anai, anai anai dalam rumah, umpan anai anai, jenis anai anai

Jangan buat tak tahu yang minyak tanah ni bukan boleh guna untuk membakar je!

Anda juga boleh semburkan minyak tanah pada sarang anai-anai atau pada kayu yang telah diserang oleh anai-anai untuk membunuh dan menghalau mereka.

Tapi, bau minyak tanah ni boleh menjadi sangat kuat, jadi tak sesuai untuk guna dalam rumah.

  1. Air Kapur Sirih

anai anai, anai-anai, racun anai anai, ubat anai anai, racun anai-anai, racun anai-anai terbaik, umpan anai-anai, ubat anai-anai paling berkesan, anai, anai anai makan kayu, busut anai anai, sarang anai anai, ratu anai anai, anai anai dalam rumah, umpan anai anai, jenis anai anai

Kapur dikatakan bersifat panas, jadi air daripada kapur sirih akan membakar kulit anai anai yang nipis dan lembut.

Anda hanya perlu membuat air kapur sirih dan siramkan pada sarang anai atau atas kayu yang diserang oleh mereka.

  1. Tembakau

anai anai, anai-anai, racun anai anai, ubat anai anai, racun anai-anai, racun anai-anai terbaik, umpan anai-anai, ubat anai-anai paling berkesan, anai, anai anai makan kayu, busut anai anai, sarang anai anai, ratu anai anai, anai anai dalam rumah, umpan anai anai, jenis anai anai

Tembakau ni mungkin tak ramai yang ada, tapi memang dapat membantu untuk menghalau anai-anai.

Hanya campurkan tembakau dengan air dan biarkan semalaman, sebelum menyiram air campuran tersebut pada kayu yang dah diserang, atau terus atas sarang anai-anai.

Tak kiralah anda ingin mencuba racun atau petua tradisional untuk menghapuskan anai-anai, tapi yang pentingnya anda tak boleh biarkan mereka terus membiak di rumah anda.

Anai ni bukan boleh merosakkan harta benda je, tapi boleh menyebabkan kos pembaikan yang tinggi kalau kerosakannya dah di tahap kritikal.

Semoga berjaya dengan petua-petua ni, dan jangan lupa untuk berkongsi panduan ni dengan semua kawan serta ahli keluarga!

 

Bukan setakat anai-anai, rumah anda diserang serangga perosak lain juga? Jom baca panduan kami tentang lipas dan serangga perosak lain ni! 

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback