Petua Menghilangkan Masalah Pepijat Di Rumah

Infestasi pepijat di rumah akan menjadikan hidup korang lebih menderita. So, kalau nak dapatkan cara bunuh pepijat yang efektif, kami ada sediakan cara komersil dan petua tradisional (seperti menggunakan kulit durian dan limau nipis) untuk korang!
pepijat-mainimage

Masalah pepijat ni bukanlah benda baru sebenarnya, tapi tak tau kenapa sejak kebelakangan ni, banyak pulak dengar kes pepijat membiak sampai habis merenyam satu badan tuan rumah.

Siapa yang pernah kena gigit pepijat je, tau betapa peritnya kulit bila bangun tidur tiba-tiba penuh bintik merah serata badan. Rasa gatalnya pulak, Tuhan je yang tau!

Kalau tiba-tiba badan ada banyak bintik merah, dan gatal sampai nak naik gila, baik anda periksa dulu kalau ada pepijat di tilam atau di mana-mana perabot dalam rumah.

Selalunya, memang dalam tilam lah tempat paling pepijat bersarang. 

 

Apa Yang Perlu Tahu Tentang Pepijat?

Ada dua spesies pepijat yang selalunya dijumpai kat Malaysia ni: Pepijat biasa (Cimex lectularius) dan Pepijat Tropika (Cimex hemipterus).

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Pepijat biasa tu selalu ada kat kawasan yang suhu normal atau beriklim sederhana; pepijat tropika pulak selalu ada di kawasan tropika.

Untuk anda lebih mengenali apa tu pepijat, kami letakkan ciri-ciri dan fakta tentang pepijat kat bawah ni:

Fakta

Ciri-Ciri

  • Menghisap darah manusia
  • Berbentuk oval  
  • Boleh hidup selama 6-12 bulan
  • Bersaiz lebih kurang 3mm-5mm panjang dan lebar
  • Boleh tahan lapar dan dahaga sehingga 1 tahun
  • Warna hitam atau keperangan
  • Pepijat betina boleh mengeluarkan telur sebanyak 500-1,200 biji sepanjang hayatnya
  • Bau yang kurang enak dan busuk

Penting sebenarnya untuk anda tahu ciri-ciri pepijat, sebab kadang-kadang pernah dengar nama je ‘pepijat’ atau ‘bed bugs’, tapi rupanya tak tau macam mana. Bila dah tau rupanya, barulah senang nak kenal pasti kalau betul-betul rumah ada pepijat kan?

 

Apa Masalah Bila Ada Pepijat?

Bila rumah tetiba ada pepijat, memang pening kepala dibuatnya. Dahlah pepijat ni beranak-pinak punya la cepat, lepas tu nak hapuskan kaum kerabat dia tu bukan mudah.

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Antara masalah yang anda akan hadapi kalau dah ada pepijat ni:

  • Gigitan yang sangat gatal (mestilah!)
  • Kesan gigitan lambat nak hilang
  • Menganggu emosi semua orang dalam rumah
  • Sah-sah tidur takkan lena bila pepijat dah bersarang dalam tilam

Tahap bahaya pepijat ni, kalau pergi hotel pun boleh terbawa balik. Sangat senang pepijat ni pindah-randah, sebab ianya sejenis serangga yang merayap.

So, kalau anda check-in dalam bilik hotel yang ada pepijat, serangga ni boleh menyelinap masuk dalam beg atau naik atas baju. 

Lepas tu bila dah balik rumah, pepijat tu merayap pula ke tilam atau karpet rumah. Seekor pun cukup dah ikut balik rumah, lepas dia bertelur, menetas, maka habislah bermula operasi keturunan pepijat tu menggigit dan menghisap darah.

 

Kesan Gigitan Pepijat

Pepijat biasanya aktif pada waktu malam, jadi kalau tidur tak lena dan bila bangun pagi nampak bintik-bintik merah kat badan, mungkinlah tu gigitan pepijat! Memang menjengkelkan!

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Sebelum cari penyelesaian, kenal pasti dulu tanda gigitan pepijat. Nanti tersalah diagnos, benda lain pula jadi.

Ciri gigitan pepijat:

  • Bintik merah yang kecil, yang mungkin gatal ada juga tak gatal
  • Ada kalanya, gigitan pepijat boleh menyebabkan bengkak putih, keras, dan mungkin berdarah
  • Tanda gigitan adalah garisan lurus berbintik tiga atau berempat
  • Gigitan hanya disedari bila anda bangun (sebab pepijat akan ‘makan’ pada masa malam).

 

Cara Rawat Gigitan Pepijat

Kalau dah digigit, nak buat macam mana lagi kan? Jika gigitan pepijat tak berapa gatal atau tak menjejaskan keselesaan, anda boleh biarkan je sembuh sendiri.

Tapi kalau memang gatal tergaru-garu sampai berdarah (elakkan garu ye!), eloklah ke farmasi untuk dapatkan ubat. Selalunya, krim antiseptik seperti hydrocortisone akan diberi untuk mengurangkan rasa tak selesa.

Sekiranya gigitan tersebut menyebabkan gejala lain seperti demam, bengkak di sekeliling gigitan, ataupun sakit yang teramat sangat, jumpa doktor serta-merta. Jangan biarkan keadaan bertambah buruk!

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Untuk mengelakkan gigitan pepijat, bolehlah ikut tips ni:

  • Pakai baju yang menutup kulit seperti seluar panjang dan kemeja berlengan panjang
  • Guna semburan serangga yang sesuai dan selamat untuk manusia
  • Pasang kelambu, tetapi ingat alas tilam terlebih dahulu

Cara Komersial Hapuskan Pepijat

Langkah pertama dalam nak menghapuskan pepijat adalah kenalah cari dulu di mana pepijat tu dah bersarang.

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Boleh periksa di tilam, bantal, kayu almari ke, tengok kalau ada pepijat banyak-banyak berkerumun dengan telurnya sekali. Kalau dah jumpa macam tu, kira dah tahap parah juga tu.

Cara paling mudah dan jimat kos untuk hapuskan pepijat adalah dengan menggunakan perangkap pepijat katil. Perangkap ni boleh dibeli online atau di kedai, dan saiznya kecil jadi tak susah sangat nak bawa ke mana-mana.

Biasanya perangkap ni mempunyai produk kimia untuk menarik keluar pepijat tersebut, dan ia akan terperangkap pada permukaan perangkap yang melekat. Yay!

Tapi… perangkap ni sebenarnya hanya untuk memantau serangan pepijat. Untuk kaedah yang lebih efektif dan tahan lama, anda juga boleh guna perkhidmatan kawalan serangga. Bukan setakat pepijat mati, semut dan segala macam pun akan terkorban. 

Tapi, tak semua orang mampu nak dapatkan perkhidmatan profesional untuk masalah pepijat ni, sebab kosnya boleh tahan mahal.

Lagi-lagi kalau dah nak kena ulang servis tu banyak-banyak kali sampai pepijat tu semua lenyap dari rumah anda. 

Ada dua cara yang syarikat ni akan guna, bergantung pada tahap masalah pepijat tu dan bajet tuan rumah.

Kalau ambil servis yang guna bahan kimia beracun, kosnya adalah dalam RM350 ke RM450, tapi kena pastikan yang syarikat tu menggunakan bahan kimia yang ada nombor lesen racun makhluk perosak.

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Cara terbaik dan berkesan untuk membunuh pepijat adalah dengan wap haba, yang mana harga sekitar RM650 ke RM750.

Walaupun mahal kaedah wap haba ni, tapi ia tak membahayakan dan dapat membunuh pepijat dewasa, larva, dengan telur-telurnya sekali.

Satu lagi cara untuk menghalau pepijat adalah dengan menggunakan semburan cecair pembunuh pepijat. Yang ni boleh dapatkan dari mana-mana kedai hardware, tapi kena berhati-hati ye.

 

Apakah Petua Tradisional Untuk Menghalau Pepijat?

Jadi kami dah terangkan kaedah komersial hapuskan pepijat. Sekarang kita tengok cara nak bunuh pepijat menggunakan petua tradisional pulak.

Selain dari membunuh, semua petua ni pun dapat mengurangkan dan mencegah infestasi pepijat dalam rumah anda. 

1) Jemur tengah panas

IMAGE JEMUR PANAS

Semua barang yang ada kat dalam rumah anda yang boleh dijadikan tempat pepijat berlindung, kena selalu jemur di tengah panas, sebab pepijat akan terus jadi lemah bila terkena matahari terik.

Lagi bagus kalau boleh jemur sekali semua perabut yang dah kena hinggap pepijat, so serangga tak boleh nak lari pergi tempat lain dah.

2) Rendam dalam air panas

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Bila tau je ada pepijat, terus ambil semua baju, cadar, sarung tilam dan mana-mana kain yang dah terkena tu, dan pergi rendam dalam air panas yang melebihi 70 darjah Celcius.

Kalau dah rendam panas-panas tu, pepijat dan telur semua akan mati, kalau tak, habis dalam mesin basuh pulak ada pepijat tu!

3) Kulit durian

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Ada yang kata bau dari kulit buah durian tu boleh menghalau pepijat. Kalau musim durian memang senang lah, lepas makan tu, ambil kulit durian pastu letak kat bawah katil atau mana-mana perabot yang rasanya pepijat duk bersarang.

Tapi, kalau anda sendiri pun tak boleh bau durian, mungkin ini bukan petua untuk anda. Nanti pepijat tak lari, anda yang lari dulu!

4) Kulit limau nipis

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Kalau tak suka bau durian, boleh lah cuba petua yang ni pulak. Kulit limau nipis pun boleh menghalau pepijat, so hiris je limau nipis tu banyak-banyak lepas tu letak di semua tempat yang anda rasa ada pepijat. Harum jugak rumah kan, kalau nak banding letak kulit durian tu.

5) Batang serai

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Batang serai pun boleh juga digunakan. Mana tau ada yang terlebih selepas masak tom yam kan! Haaaa tumbuk je batang serai tu bagi pecah-pecah untuk keluarkan bau serai.

Lepas tu, letak lah di bawah perabot, bawah katil, bawah tilam atau nak letak bawah bantal pun boleh. Janji pepijat tu semua lari bila bau serai tu.

6) Gel silika

pepijat, Kesan gigitan pepijat, Cara bunuh pepijat

Gel silika yang selalunya terdapat dalam bungkusan seperti kotak kasut bukan setakat untuk menyerap kelembapan tempat simpan, tapi boleh juga diguna untuk membunuh pepijat!

Taburkan gel silika di kawasan sarang pepijat dan pepijat akan mati akibat dehidrasi kerana cecair dah diserap oleh gel tu.

Itu je beberapa cara dan petua yang sempat kami kongsikan untuk anda yang ada masalah pepijat.

Apa-apa pun, anda mesti selalu dengar yang mencegah tu lebih baik dari mengubati, jadi kenalah rajin-rajin kemas rumah, jangan bagi bersepah-sepah, lagi-lagi kalau banyak guna perabot kayu. 

Lepas itu, kena jugak vakum semua karpet, tempat yang nampak ada rekahan tu guna vakum berkuasa tinggi.

Tilam pula balutlah dengan cadar tahan pepijat (bed bug-proof cover), sekurang-kurangnya dapatlah mengurangkan peluang untuk pepijat bersarang kat tilam rumah tu.

Bila tak ada pepijat, serius rumah akan rasa lebih aman dan bersih. Tapi, kalau dah terkena tu nak buat macam mana kan. Semoga cara-cara kat atas ni dapat membantu anda!

Read Next

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback