Apa Itu PPAM (Atau PPA1M), Dan Apa Lagi Yang Akan Datang?

Skim perumahan kerajaan ni disediakan untuk memastikan golongan berpendapatan rendah dan sederhana dapat membeli rumah di kawasan bandar utama. Korang perlu tau pasal siapa yang layak, apakah jenis perumahan yang terlibat, serta semua batasan yang ada dulu.
ppa1m, ppam, government housing, affordable homes

For the English version, click here.

 

PPA1M, atau PPAM, adelah skim perumahan kerajaan yang direka untuk menyediakan rumah mampu milik pade penjawat awam dan pekerja kerajaan.

Korang mungkin jugak penah dengar orang panggil skim ni Program Perumahan Awam 1 Malaysia (PPA1M).

Inisiatif rumah mampu milik ni disediakan untuk memastikan golongan berpendapatan rendah dan sederhana jugak dapat untuk membeli rumah di kawasan bandar utama.

Cara skim ni beroperasi ialah dengan menggalakkan pemaju swasta untuk membina pembangunan PPAM, yang kemudiannye disubsidi oleh kerajaan.

 

Apakah Mase Depan Untuk PPAM?

Pengumuman baru-baru ni membuatkan ramai ragu-ragu dengan mase depan PPAM, apabile Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin menasihatkan supaye sume inisiatif rumah mampu milik digabungkan dibawah satu naungan yang sama.

 

Siape Yang Layak Untuk PPAM?

Kriteria kelayakan untuk PPAM ni kire ketat jugak la kalau untuk sape-sape yang nak mohon. Sume yang kat bawah ni, serta keutamaan lak, diberi pade pembeli rumah pertama.

  • Mesti warganegara Malaysia
  • Pekerja kerajaan atau penjawat awam
  • Pendapatan bulanan di bawah RM10,000
  • Pesara kerajaan dan penjawat awam kontrak pun boleh memohon
  • Hanye satu projek untuk setiap isi rumah
  • Keutamaan pade pembeli rumah pertama

Pade tahun 2018, ade perubahan pade skim ni yang mana anak-anak pesara kerajaan pun boleh jugak nak mohon rumah PPA1M.

  • Tapi untuk setiap pesara boleh ade satu pemohon je
  • Harge hartanah antare RM150,000 ke RM300,000

PPAM, PPA1M

 

Apakah Jenis Perumahan Yang Terlibat Dengan PPAM?

Hartanah PPA1M ni adelah unit binaan untuk tujuan tertentu (purpose-built units), yang dibina oleh pemaju swasta, dan kewangannye disokong oleh pembiayaan kerajaan. Sume rumah-rumah tu memang direka dengan kriteria-kriteria kat bawah ni:

  • Perumahan kualiti dan mampu milik
  • Terletak di bandar-bandar utama
  • Dibangunkan di kawasan yang memberi kepentingan pade penjawat awam
  • Pelbagai jenis unit termasuk rumah atas tanah (landed) atau bertingkat (high-rise)
  • Harge antare RM100,000 ke RM400,000

 

Apa Lagi Yang Anda Perlu Tahu Tentang PPAM?

PPAM ni mule-mule sekali dilancarkan pade tahun 2013, dan direka untuk menyediakan rumah mampu milik untuk kakitangan kerajaan dan penjawat awam.

Disebabkan skim ni kire special ler jugak, ade beberape batasan untuk memastikan skim ni dapat memberi kesan positif yang besar:

  • Terhad kepade satu rumah kerajaan/rumah PPAM
  • Tidak boleh dijual semula selame 10 tahun kecuali kepade keluarge terdekat atau dengan kebenaran dari kerajaan
  • Deposit 2% diperlukan mase nak tandatangan Perjanjian Jual Beli (SPA)
  • Tidak boleh memohon unit khas atau mengubah unit bile tawaran dah dibuat
  • 2 bulan untuk mendapatkan pembiayaan apabila tawaran dah dibuat
  • Tidak boleh menyewakan rumah PPAM

 

Mase Depan Inisiatif Rumah Mampu Milik

Memang tak diragukan yang PPA1M memberi peluang pade kakitangan awam yang berkelayakan untuk membeli rumah mampu milik.

Peluang tu pulak nampaknye akan digabungkan dengan peluang skim perumahan mampu milik yang lebih besar, dengan pengumuman yang menunjukkan kedua-dua PPA1M dan PR1MA akan beroperasi di bawah satu polisi negara yang sama.

Walaupun bendenye belum pasti lagi, tapi nampak gayanyer penggabungan inisiatif perumahan mampu milik ni dirancang untuk memberikan butiran yang lebih jelas untuk memastikan arah yang lebih terpusat pade mase depan.

Tak kesah ler apa pun yang akan datang dari gabungan ni nanti, tapi yang pastinyer, rumah mampu milik masih menjadi keutamaan penting bagi wargenagara Malaysia, dan juge kerajaan kite.

 

Korang boleh dapatkan berita terkini dan panduan yang berguna berkaitan dengan hartanah dari senarai sumber dan panduan kami yang hebat ni hehe!

Read Next

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback