Apakah Rumah Peranginan Persekutuan (RPP)?

Penjawat awam dan pesara kerajaan memang beruntung; nak bercuti pun siap disediakan tempat untuk mereka! Harga bermula serendah RM90 dengan lokasi dalam dan luar negara. Nak tahu cara nak mohon? Kenalah baca ni!
rumah peranginan persekutuan, RPP

Bila sebut saja pasal bercuti, mesti ramai yang dah tak sabar nak kemas baju dan pecut kereta. Tapi, tunggu dulu!

Antara benda utama yang nak kena tempah bila nak bercuti, mestilah tempat tinggalnya, betul tak?

Masa ni lah boleh nampak bermacam-macam ragam orang bercuti. Ada suka duduk hotel, ada yang suka cari kabin, dan ada juga yang lebih suka cari homestay. Alaaa macam selalu orang tempah dekat Airbnb tu.

Bagaimanapun, dalam banyak-banyak tempat yang boleh anda tempah, ada pilihan alternatif bagi kakitangan sektor awam yang dinamakan Rumah Peranginan Persekutuan (RPP)! Kakitangan awam yang ada tu mesti dah tak sabar nak tahu tentang rumah bercuti ni, betul tak?

Jom kita terokai tentang RPP ni, siapa yang layak dan macam mana nak mohon.

 

Apa Sebenarnya RPP?

Rumah Peranginan Persekutuan (RPP/RP) disediakan oleh Bahagian Pengurusan Hartanah sebagai kemudahan penginapan kepada kakitangan atau pesara awam yang nak bercuti.

rumah peranginan persekutuan, RPP

Ada 3 kategori rumah yang boleh dipilih iaitu:

  1. Rumah Peranginan Persekutuan (Premier)
  2. Rumah Peranginan Persekutuan (Eksekutif)
  3. Rumah Transit

Untuk setiap kategori, ada pula pelbagai jenis yang disediakan seperti banglo, apartment, bilik, dorm dan sebagainya.

Harga untuk RPP ni boleh tahan murah juga, bergantung kepada tempat dan jenis penginapan. Jadi, untuk kakitangan kerajaan yang nak berjimat sambil bercuti memang sesuai sangat RPP ni untuk anda.

 

Di Mana Adanya RPP?

Okay, anda dah tahu apa tu RPP, sekarang kena tahu dekat mana pula terletaknya Rumah Peranginan Persekutuan ni. Barulah anda boleh merancang percutian bersama keluarga dengan baik.

1) Lokasi RPP (Premier)

Dalam Negara:

  • RPP Bukit Fraser (The Lodge)
  • RPP Tanjung Tuan
  • RPP Cameron Highlands

Luar Negara:

  • RPP Singapura
  • RPP Labuan
  • RPP London

rumah peranginan persekutuan, RPP

2) Lokasi RPP (Eksekutif):

  • RPP Bukit Fraser
  • RPP Morib
  • RPP Cameron Highlands
  • RPP Port Dickson
  • RPP Pulau Langkawi
  • RPP Tasik Kenyir
  • RPP Pulau Pinang

rumah peranginan persekutuan, RPP

3) Lokasi rumah transit ada dalam negara saja:

  • Putrajaya
  • Kuala Lumpur
  • Johor
  • Labuan
  • KLIA
  • Negeri Sembilan

 

Kenapa Adanya RPP Dan Siapa Yang Layak?

RPP bukan saja memberikan kemudahan kepada penjawat awam, tapi memastikan setiap penginapan meningkatkan lagi kualiti percutian mereka.

Anda juga tak perlu risau kerana RPP memang mempunyai ruang dan kelengkapan yang selesa untuk semua.

Seperti yang kami beritahu tadi, pekerja kerajaan saja yang boleh memohon untuk menginap di mana-mana RPP. Mereka yang layak untuk RPP adalah:

  1. Perkhidmatan Awam Persekutuan
  2. Perkhidmatan Awam Negeri
  3. Pesara yang memiliki kad pesara kerajaan Malaysia

Kelayakan untuk menginap pula bergantung pada kategori RPP tu sendiri.

  • RPP kategori Premier – hanya untuk penjawat awam Gred 48 dan ke atas saja.
  • RPP kategori Eksekutif – dibuka untuk semua penjawat awam tanpa mengira gred.

rumah peranginan persekutuan, RPP

Sekarang bolehlah anda memohon RPP yang bersesuaian dengan anda. Yang penting, anda dan keluarga pasti berpuas hati untuk bercuti dengan selesa pada harga penginapan yang berpatutan.

Tapi, RPP hanya boleh digunakan sebanyak 3 kali setahun saja untuk setiap pemohon. Kenalah ada had, untuk beri peluang kepada semua orang, kan?

 

Macam Mana Dan Bila Nak Mohon RPP?

Nak mohon Rumah Peranginan Persekutuan (RPP) ni sangatlah senang sebab semuanya boleh buat dalam talian. Caranya seperti di bawah:

  1. Pergi ke laman web SBBPH – Sistem Bersepadu Bahagian Pengurusan Hartanah.
  2. Daftar dulu dan selepas selesai, satu email pengesahan dengan kata laluan (password) sementara akan dihantar kepada anda.

rumah peranginan persekutuan, RPP

  1. Kemudian LOGIN ke laman SBBPH menggunakan myID dan kata laluan sementara yang diberikan. Bila nampak dashboard seperti di bawah, anda mesti tukar dulu kata laluan.

rumah peranginan persekutuan, RPP

Selepas dah ada akaun, anda dah boleh memohon untuk RPP yang berkenaan mengikut tarikh yang masih kosong. Kalau perlukan lebih banyak maklumat, anda boleh ke garis panduan ni.

Sistem dalam talian ni memang sangat mudah, dan sangat membantu mereka yang nak bercuti untuk merancang cuti-cuti dalam atau luar negara bergantung kepada pilihan rumah-rumah peranginan yang ada.

 

Apakah Caj RPP?

Mahal tak? Itu mesti pertanyaan semua orang bila nak tempah penginapan nak berjalan-jalan. Jangan bimbang, caj RPP ni jauh lebih murah daripada hotel 5 bintang!

Harga bilik bermula sekitar RM100 sehari untuk apartment 2 bilik. Kalau nak guna kemudahan lain seperti bilik mesyuarat dan dewan makan, kena tambahlah sikit.

Kalau nak tahu caj yang dikenakan, boleh rujuk sini. Memang berbaloi! Jadi, kepada pekerja sektor awam yang nak merasa tinggal di RPP, inilah peluang anda untuk daftar dan memohon.

rumah peranginan persekutuan, RPP

Selain dapat pergi bercuti, boleh juga berjimat sebab tempat penginapan tak mahal pun. Duit lebih tu boleh buat makan sedap-sedap.

Ataupun anda memang nak buat percutian bajet sebab ada rancangan lain, lagi senang. Mungkin dah lama rasa nak ubah suai apa yang ada dekat rumah kan, bolehlah ambil inspirasi pelbagai jenis projek dengan bajet bermula daripada RM2,000.

Jangan tunggu lagi, dan mula merancang percutian anda sekarang!

 

Percutian kenalah seronok, jadi apa kata tengok senarai bangunan yang wajib anda lawati ni atau anda boleh tengok senarai rumah bak hotel untuk dijual ni!

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback