3 Cara Halau Lipan Dari Rumah Secara Semulajadi

Buntu tak tahu nak buat bila ternampak lipan di dalam rumah anda? Jangan risau, di sini kami sertakan panduan yang akan membantu anda mengenali jenis lipan dan cara untuk menghalau mereka secara berkesan.
lipan, lipan in english, geliga lipan, gambar lipan, kesan gigitan lipan, gigitan lipan, batu geliga lipan, lipan laut, anak lipan, batu lipan, lipan besar, petanda lipan masuk rumah, lipan hitam

Kalau ternampak kelibat lipan kat dalam rumah mesti tak lena tidur. Takutlah kan kalau tengah-tengah tidur tiba-tiba merayap pula lipan masuk dalam kain ke seluar.

Tak pun tengah mandi ke, sedang syampu rambut, tiba-tiba naik atas kaki. Gerenti menjerit, melompat kat situ juga!

Petanda lipan masuk rumah adalah bila anda nampak mereka merayap di kawasan yang lembap, selalunya kat dalam bilik air.

Sebenarnya, anda tak perlu cemas sangat kalau ternampak lipan ni, tapi kena cari cara untuk cepat-cepat menghalau dan membasmi mereka.

 

Ada Apa Dengan Lipan?

Lipan in English di panggil centipedes. Bunyi nama English tu macam comel je kan tapi kalau kena sengat dengan lipan ni boleh tahan kuat juga bisa sengatan tu.

PropertyGuru Tip
Lipan tak mempunyai taring atau penyegat, tapi menggunakan dua kaki depan yang berbentuk seperti penyepit bernama Forcipules untuk menyepit dan menyuntik bisa.

Kalau tak percaya, boleh tengok kesan gigitan lipan kat bawah ni.

lipan, lipan in english, geliga lipan, gambar lipan, kesan gigitan lipan, gigitan lipan, batu geliga lipan, lipan laut, anak lipan, batu lipan, lipan besar, petanda lipan masuk rumah, lipan hitam

Kesan tu seakan kena gigitan ular, ada dua bintik halus merah, tapi sakit bisa tu tak sama lah. Kalau kena patuk ular memang tak boleh bawa bincang dah sebab boleh membawa maut.

Bila kena sengat, gigitan lipan tu memang akan jadi bengkak dan rasa gatal-gatal. Untuk kurangkan rasa tak selesa sebelum mendapatkan rawatan doktor, anda boleh:

  • Basuh bahagian disengat dengan sabun antibakteria dan bilas dengan air yang banyak.
  • Jangan picit untuk mengeluarkan bisa kerana luka boleh dijangkiti kuman. Jangan risau sebab bisa lipan tak merebak.
  • Jika membengkak, rendam di dalam air panas (35-40 darjah Celcius) selama 30 minit.
  • Sapu krim steroid untuk kurangkan gatal dan kemerahan (boleh cuba Hydrocortisone).
  • Paling penting, makan ubat tahan sakit (seperti Ibuprofen atau Diclofenac) sebab lepas kena sengat, sakitnya boleh melarat sampai 48 jam.

 

Macam Mana Nak Tahu Lipan Apa Yang Sengat?

Jawapannya, kena lah tahu dulu jenis-jenis lipan yang ada kan!

Gambar lipan pun ada sekali supaya kalau lah ditakdirkan anda kena sengat satu hari nanti, pastikan anda tengok dan tahu lipan apa yang menyegat tu jadi senang nak beritahu doktor kalau dah melarat.

1) Lipan Bara

lipan, lipan in english, geliga lipan, gambar lipan, kesan gigitan lipan, gigitan lipan, batu geliga lipan, lipan laut, anak lipan, batu lipan, lipan besar, petanda lipan masuk rumah, lipan hitam

Lipan yang selalu dijumpai ni boleh mencapai sehingga 20cm panjang dan badannya berwarna merah atau coklat kemerahan.

Tahap berbisanya lipan ni bergantung pada saiz. Kalau yang kecil macam anak lipan mungkin tak terasa sangat sakitnya, tapi kalau lipan besar memang lagi berbisa.

2) Lipan Hitam

lipan, lipan in english, geliga lipan, gambar lipan, kesan gigitan lipan, gigitan lipan, batu geliga lipan, lipan laut, anak lipan, batu lipan, lipan besar, petanda lipan masuk rumah, lipan hitam

Anatominya seakan lipan bara, tapi warna hitamnya memang sangat ketara. Lipan ini juga sangat berbahaya jadi jangan ambil sambil lewa jika terkena sengatannya.

3) Lipan Laut

lipan, lipan in english, geliga lipan, gambar lipan, kesan gigitan lipan, gigitan lipan, batu geliga lipan, lipan laut, anak lipan, batu lipan, lipan besar, petanda lipan masuk rumah, lipan hitam

Ulat bulu laut beracun yang pernah diviralkan pada tahun 2018, rupanya telah dikenalpasti oleh Dr Izwandy Idris, Pakar Oseanografi dan Sekitaran sebagai lipan laut yang mengeluarkan racun.

Seeloknya jangan lah tunggu melaratkan bila kena sengat tu. Kalau dah rasa sakit, bengkak dan kebas-kebas tu pergi je jumpa doktor.

Dapatlah juga ubat-ubatan yang sepatutnya untuk merawat gigitan lipan tu. Oh, bercakap pasal lipan kan, ada pula cerita mistik yang dikaitkan dengan makhluk berkaki banyak ni.

Semuanya datang dari batu geliga lipan yang menjadi buruan mereka yang percaya batu lipan tersebut boleh membawa tuah.

lipan, lipan in english, geliga lipan, gambar lipan, kesan gigitan lipan, gigitan lipan, batu geliga lipan, lipan laut, anak lipan, batu lipan, lipan besar, petanda lipan masuk rumah, lipan hitam

Geliga lipan ni seolah-olah macam mutiara yang didapati daripada beberapa anggota badan lipan:

  • Kepala
  • Perut
  • Antara sengat
  • Mulut

Sejauh mana fungsi batu geliga lipan ni, taklah kami tahu. Jadi, kita serahkan kepada yang lebih arif je lah ye!

 

Apa Makanan Lipan?

Seperti semua makhluk yang hidup kat Bumi ni, lipan juga kena makan untuk hidup.

Kemunculan lipan adalah tanda anai-anai, lalat dan labah-labah juga wujud di rumah anda. Ye lah, serangga ni semua adalah makanan lipan.

Bukan setakat tu je, lipas, pepijat katil, dan cacing tanah pun dia suka. Yang lebih menakutkan lagi, kaum dia sendiri (e.g. lipan lain) pun dia boleh makan!

lipan, lipas, serangga perosak di rumah

Kalau anda tidak mahu dilipankan, pastikan rumah anda dalam keadaan bersih sentiasa. Tambahan pula, anda juga perlu mengambil langgah untuk menghalang lipan masuk kawasan rumah.

Jom kita fokus pada cara untuk menghalau dan membasmi lipan, lebih-lebih lagi dalam rumah.

 

Apakah Petua Yang Boleh Menghalau Lipan?

Sebenarnya korang tak payah takut sangat dengan lipan, kerana ianya sebenarnya dapat menyingkirkan serangga-serangga perosak lain, seperti lipas, anai-anai dan lalat.

Tetapi kalau dah nampak seekor dan takut pulak anak-anak kecil kena sengat, boleh lah ikutkan petua-petua yang sering dikongsikan untuk halau lipan kat bawah ni:

1) Garam

lipan, lipan in english, geliga lipan, gambar lipan, kesan gigitan lipan, gigitan lipan, batu geliga lipan, lipan laut, anak lipan, batu lipan, lipan besar, petanda lipan masuk rumah, lipan hitam

Taburkan garam di kawasan dan laluan yang anda rasa ada lipan. Biarkan saja garam di situ dan tambah jika perlu. Ulang sehingga anda rasa memang dah tak ada lagi lipan di rumah.

2) Kapur Barus

lipan, lipan in english, geliga lipan, gambar lipan, kesan gigitan lipan, gigitan lipan, batu geliga lipan, lipan laut, anak lipan, batu lipan, lipan besar, petanda lipan masuk rumah, lipan hitam

Seperti yang anda sedia maklum, tempat kegemaran lipan adalah di kawasan yang lembap. Jadi, anda boleh letakkan kapur barus di situ untuk memastikan lipan tak datang lagi.

3) Daun Pandan

lipan, lipan in english, geliga lipan, gambar lipan, kesan gigitan lipan, gigitan lipan, batu geliga lipan, lipan laut, anak lipan, batu lipan, lipan besar, petanda lipan masuk rumah, lipan hitam

Kita rasa daun pandan ni wangikan, tapi kalau lipan memang tak suka dengan baunya. Anda hanya perlu hiris daun pandan halus-halus dan letakkan ke dalam mangkuk. Lagi banyak lagi bagus.

Lepas tu, letak je mangkuk yang berisi hirisan daun pandan tu di setiap sudut rumah supaya lipan akan pergi meninggalkan rumah anda.

Kami berharap yang tak ada lipan yang akan datang menumpang di rumah anda, tapi jika anda terjumpa waima seekor lipan sekalipun, cepat-cepat buat salah satu atau semua daripada petua di atas okay!

Seandainya anda dah cuba semua di atas, tapi lipan tetap juga nak muncul, anda haruslah beranikan diri tamatkan riwayatnya!

 

Cara Bunuh Lipan Yang Berkesan!

Cara paling cepat anda boleh cuba untuk bunuh lipan adalah sembur je racun serangga perosak yang khas untuk lipan.

Tapi ingat ye, anda kena berhati-hati bila mengendali semburan racun tu. Memanglah sangat berkesan tapi ia juga boleh membahanyakan kesihatan anda dan keluarga!

Oleh itu, pilih lah yang nyahkan lipan tapi selamat untuk penggunaan manusia. Bila dah habis gunakan racun tu, simpan di tempat yang selamat dan tidak boleh dicapai oleh kanak-kanak kecil.

Macam mana kalau cara ni pun tak boleh nak bendungkan masalah lipan ni?

Senang cerita, kalau anda taknak masalah ini berlarutan tanpa sudah, anda kena lah dapatkan khidmat pembasmi serangga perosak professional. Dengan cara ni, sekali dengan makanan-makanan lipas pun takkan lepas!

Selamat mencuba! 

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback