Cara Pilih CCTV & 6 Jenama Terbaik Untuk Rumah Anda

Sekarang ni rumah pun rasa tak selamat, jadi pasang CCTV boleh jadi cara terbaik untuk keselamatan keluarga. Ketahui cara pilih CCTV yang sesuai dan jenama terbaik untuk ruang dalam dan luar rumah anda!
cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

Dulu rumah adalah tempat yang memang kita rasa selamat, tapi situasi sekarang dah jauh berubah. Banyak juga kes jenayah yang berlaku di rumah sendiri, di buat orang yang kita kenal dan percaya.

Tak masuk lagi kes pecah rumah, kerosakan harta benda yang kerap berlaku. Bukan itu je, malah kes-kes lain yang kita tidak sangka berlaku seperti kes dera anak.

Jadi tak hairan lah jika sekarang makin ramai yang melabur dalam sistem keselamatan terutamanya kamera CCTV ini.

Dengan adanya rakaman ini, senang lah digunakan sebagai bukti dan tuntutan insurans jika berlaku perkara yang tidak diingini.

Kamera litar tertutup (CCTV) adalah sebuah sistem komputer menggunakan video kamera untuk merakam situasi pada waktu dan persekitaran.

Ia menggunakan signal yang bersifat tertutup atau rahsia, berbeza dengan television biasa yang merupakan broadcast signal.

cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

 

Undang-Undang Pasang CCTV Di Malaysia

Kalau anda nak tahu, sebarang rakaman video termasuk CCTV di kawasan awam mahupun hak persendirian adalah tertakluk di bawah Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (Akta 709).

Penyebaran rakaman boleh menjadi kesalahan di bawah akta ini jika pemiliknya berdaftar dengan Jabatan Perlindungan Data Peribadi (JPDP).

Ia bermaksud sebarang penyebaran video daripada rakaman CCTV atau hak persendirian boleh dikira sebagai kesalahan di bawah akta berkenaan.

Jadi anda perlu tahu apa tujuan utama pasang CCTV. Takkan lah pasang CCTV sebab nak mengintai aktiviti jiran setiap hari pula kan? Tujuan kena betul!

 

5 Cara Pilih CCTV

Wujud stigma yang alat dan sistem keselamatan sangat mahal dan orang yang berada sahaja mampu memilikinya adalah salah.

Tetapi, sekarang tidak lagi kerana inovasi dan kemajuan teknologi yang berlaku membolehkan anda mendapatkan sistem kawalan keselamatan yang canggih dengan harga mampu milik sahaja.

cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

Sebelum anda mendapatkan sistem pengawsan rumah, terdapat beberapa faktor utama yang akan mempengaruhi harga dan proses pemasangannya.

Di bawah ini kami sertakan tip untuk anda memilih CCTV yang sesuai dipasang di rumah sendiri.

 

1. Antara Bajet & Kualiti

Sekarang ni anda boleh dapatkan CCTV dengan harga mampu milik. Namun kena ingat, CCTV yang terlalu murah dan tanpa jenama boleh menyebabkan anda terpaksa keluarkan lebih banyak belanja nanti.

Jadi, anda perlu survey dahulu untuk mengetahui ciri dan juga harga sesuai dengan bajet yang ada.

Ini sebagai langkah berjaga-jaga supaya anda tidak ditipu penjual. Anda juga perlu fikir sama ada untuk membeli CCTV pasang sendiri ataupun memerlukan khidmat dari profesional.

Sudah tentu perbelanjaannya akan berbeza. Jadi, tetapkan bajet anda sebaiknya mengikut kemampuan sendiri.

cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

Sudah pasti lebih mudah dan jimat jika ada kemahiran dan ilmu teknikal pemasangan CCTV. Jika tidak, boleh je dapatkan khidmat dan bimbingan dari pakar.

Mereka bukan je dapat berikan nasihat untuk menyesuaikan bajet dengan kualiti yang anda mahu, tapi ia juga dapat jimatkan masa dan tenaga anda.

 

2. Luar Rumah & Dalam Rumah

Anda perlu tahu rekaan CCTV untuk penggunaan di luar atau dalam rumah berbeza. Rekaannya dipengaruhi beberapa faktor sekeliling seperti bahang panas matahari, hujan, suhu persekitaran dan juga habuk.

Kebanyakkan CCTV indoor mempunyai kos lebih rendah kerana tiada fungsi yang melindunginya dari hujan dan panas seperti CCTV outdoor.

Jadi tetapkan pilihan anda bagi memudahkan anda untuk memilih jenis CCTV yang sesuai.

 

3. Tentukan Ruang Pasang CCTV

Pilihan lokasi dan ruang yang anda mahu awasi akan mempengaruhi jenis kamera CCTV yang akan dipasang.

cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

Ini kerana setiap jenis CCTV mempunyai cirinya yang tersendiri. Jadi anda perlu tahu fungsi apa yang anda mahukan untuk ruangan tersebut bagi memilih jenis CCTV yang sesuai.

Dengan perkembangan teknologi sekarang, anda boleh untuk mendapatkan CCTV yang tersorok daripada pandangan biasa.

Jadi CCTV yang dapat dilihat atau tersorok, kedua-duanya mempunyai fungsinya yang tersendiri bergantung pada kehendak anda.

Sebagai contoh, jika anda mahu memantau pembantu rumah atau babysitter yang menjaga anak di rumah, kamera CCTV yang tersorok ini lah yang lebih sesuai.

Manakala jika anda mahu mencegah kejadian yang tidak diingini berlaku, CCTV yang dapat dilihat adalah pilihan yang terbaik. Sekurang-kurangnya penjenayah pun tak selesa nak buat jahat sebab nampak CCTV ini.

 

4. Night Vision

Fungsi night vision ni sangat penting jika anda mahu pengawasan dan pemantauan 24 jam siang dan malam.

PGMY_No_1

Mahal atau murah CCTV itu kadang kala ditentukan dari tahap keberkesanan fungsi night vision yang pelbagai. Ini kerana CCTV yang murah tidak mampu merakam imej dengan jelas pada waktu malam.

Manakala pengimejan yang berkualiti dan mempunyai pengesan yang bagus bagi sebuah CCTV dapat menghasilkan rakaman keselamatan yang baik.

 

5. Kualiti Gambar & Video

CCTV yang beresolusi tinggi mampu merakam sitausi dengan lebih terperinci dan memberikan anda kualiti gambar yang bagus, misalnya untuk pengawasan rumah.

Tapi ada juga situasi yang tak memerlukan anda CCTV dengan kualiti rakaman yang bagus pun. Sebagai contoh, anda hanya mahu rakam pergerakan dalam rumah, anda CCTV murah beresolusi rendah sudah memadai.

Manakala jika anda pentingkan pengawasan di lokasi yang menempatkan barang berharga ataupun halaman rumah, anda perlu bersedia untuk melabur lebih demi mendapatkan fungsi resolusi yang tinggi.

Fungsi ini penting untuk mendapatkan imej yang jelas seperti wajah dan nombor plat kenderaan jika berlaku kejadian tak diingini.

Pemilihan CCTV yang tepat pasti dapat menjimatkan masa dan wang anda. Jenis CCTV yang dipilih bergantung pada fungsi yang anda mahukan. Kami tampilkan 6 jenis CCTV mengikut kesesuaian ruangan rumah. 

 

CCTV Untuk Ruangan Luar Kediaman

Jika anda mahukan CCTV yang khas untuk luar kediaman anda seperti laman, beranda, sisi dan belakang rumah serta tempat parking, kenalah cari yang lasak sebab nak berpanas dan hujan. 

1. Hikvision Outdoor (harga bermula RM50.00 di Shopee)

cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

CCTV ini memiliki resolusi imej 2-megapixel yang mampu merakam imej pada waktu malam atau gelap, ia juga mampu condong sehingga 180 darjah dan berputar sehingga 360 darjah.

Ini bermaksud CCTV ini mampu untuk merakam keadaan yang menyeluruh. Bukan itu sahaja, CCTV ini mampu merakam situasi sehingga 20 meter jauhnya. Dengan rekaan yang teguh, produk ini sangat sesuai untuk dipasang di bahagian luar rumah anda.

Namun begitu, kekurangan CCTV ini adalah tiadanya sistem audio. Maksudnya, rakam gambar je, bunyi tiada.

Jadi, jika anda sedang melihat rakaman tersebut, anda tidak boleh untuk mendengar apa yang sedang diperkatakan ketika itu.

2. Prolink Full HD (harga bermula RM 108.00 di Lazada)

cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

Kamera dengan rekaan moden dan berteknologi tinggi ini juga mampu merakam imej dengan resolusi 2-megapixel dan kanta wide angle yang membolehkan rakaman yang lebih meluas.

Imej yang dirakam juga boleh disimpan pada memory card MicroSD atau penyimpan Cloud yang disediakan.

Ciri yang paling menarik mengenai produk ini ialah ia dilengkapi dengan sistem penggera yang diaktifkan melalui pengesanan pergerakan (motion detection), jadi kalau ada ‘tetamu tak diundang’, ia boleh mengesannya.

Anda juga boleh mendapat notifikasi melalui email atau SMS setiap kali kamera anda detect sebarang pergerakan kerana ia boleh dihubungkan pada peranti Android dan juga iPhone.

Prolink Full HD juga wireless, maksudnya boleh letak di mana-mana dengan mudah termasuklah ruangan tersembunyi seperti sisi rumah atau garaj kenderaan.

3. KKmoon 1080P AHD Bullet (harga bermula RM122.10 di Lazada)

cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

Jika anda masih tercari-cari model CCTV analog yang berbentuk bullet, maka kamera jenama ini lah yang terbaik kerana mampu untuk hasilkan rakaman jelas yang berkualiti.

KKmoon juga kalis cuaca, sesuai sangat untuk diletakkan di luar rumah. Yang paling penting, model ini mempunyai sinar infrared bagi tujuan penglihatan pada waktu malam dengan jelas sama seperti waktu siang.

Namun begitu, CCTV ini bergantung kepada bekalan elektrik sebab ia bukan wireless.

 

CCTV Untuk Dalam Rumah

Jika anda mahu cari CCTV untuk merakam kejadian di ruangan dalam rumah seperti dapur, ruang tamu dan bilik anak dan bayi, ada beberapa jenis yang bagus kualitinya dan harga pun mampu milik. 

1. Xiaomi DaFang 1080P (harga bermula RM108.60 di Shopee)

cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

CCTV keluaran Xiaomi ini dapat diakses online melalui peranti mudah alih anda. Ia boleh dihubungkan terus ke telefon bimbit anda, jadi boleh tengok di mana-mana pada bila-bila masa.

Dalam masa yang sama, CCTV ini juga ada kemampuan untuk merakam imej pada waktu malam dan keadaan gelap.

Bukan itu saja, produk ini juga dilengkapi dengan ciri mikrofon dan speaker. Bukan setakat boleh merakam imej je, bunyi pun boleh direkod tau.

Sungguhpun begitu, kekurangan pada model ini ialah ia hanya boleh merakam satu arah sahaja. Ia tidak boleh untuk merakam sehingga 360 darjah seperti model yang lain.

Akibatnya, anda tak tahu situasi menyeluruh sebab ia hanya merakam apa yang berlaku di depannya saja.

2. Vono HD Fish Eye (harga bermula RM127.50 di Shopee)

cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

CCTV dengan fungsi tanpa kabel ini juga mampu merakan imej sehingga 360 darjah dan juga boleh mengesan pergerakan.

Ciri menarik lain mengenai kamera ini ialah ia memiliki fish eye dan imej yang terakam boleh dibesarkan dan dimainkan semula.

Ia juga boleh dihubungkan dengan aplikasi pada peranti iPhone dan Android, memudahkan anda mengawasi kediaman dengan mudah melalui telefon pintar sahaja.

Penggunaan dan pemasangan kamera ini pada kediaman juga sangat mesra pengguna.

3. GOQ Bulb Cam (harga bermula RM25.00 di Shopee)

cctv, cctv malaysia, pasang cctv, harga pasang cctv, kamera litar tertutup

Kebanyakan rekaan CCTV adalah cliché dan standard, pendek kata sekali pandang kita akan tahu ia CCTV.

Tapi, jika anda perlukan CCTV tersembunyi dan sukar dilihat, produk ini adalah pilihan yang tepat. Reka bentuknya seperti mentol yang dapat menyembunyikan kanta CCTV daripada mata kasar.

Produk ini juga mampu untuk merakam imej pada sudut 360 darjah dan boleh disambung terus pada telefon pintar. Ia juga dilengkapi sistem penggera yang juga boleh diaktifkan melalui telefon pintar. 

Yang menariknya, produk ni dilengkapi dengan intercom. Maksudnya anda boleh lakukan komunikasi dua hala.

Cara pasang dan gunanya pun lebih mudah, servis pun mudah dibuat. 

 

Untuk Keselamatan, Bukan Untuk Mengintip!

Tujuan CCTV adalah untuk memastikan persekitaran kediaman anda selamat, jangan guna untuk mengintip pula!

Malah, ada kes orang disaman jiran kerana CCTV yang dipasang di rumahnya didakwa mengintip kehidupan jirannya.

Jadi pastikan anda pasang dengan niat betul, mahu jaga keselamatan anda sekeluarga, bukan untuk tujuan bukan-bukan!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback