Tips Keselamatan, Jenis & Harga Grill Rumah Di Malaysia!

Antara panduan keselamatan dikeluarkan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia termasuklah grill tingkap dan rumah perlu mudah dibuka dari dalam rumah oleh pelbagai lapisan umur. Penting juga ketahui jenis besi digunakan untuk grill rumah dan harganya sesuai dengan kemampuan anda!
grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Grill rumah ni dah jadi semacam kewajipan untuk dipasang bila beli rumah. Orang kita akan rasa lebih selamat daripada ancaman jenayah atau orang tak diundang.

Tapi, jangan tak tahu, pemasangan grill rumah tak boleh buat sesuka hati je tau. Ada garis panduan ditetapkan pihak berkuasa dan ada pelbagai jenis besi anda boleh gunakan.

Selain tu, ada juga aspek keselamatan anda kena ambil kira. Supaya nanti jika berlaku sebarang kecemasan seperti kebakaran, anda tak terperangkap dalam rumah sendiri sebab grill tak boleh dibuka!

Banyak tahu kes kebakaran yang mengorbankan penghuninya sebab grill tingkap rumah tak boleh dibuka dengan cepat pada masa yang pantas. Kenalah berhati-hati.

Jadi, jom tengok apa garis panduan pemasangan grill rumah yang ada di Malaysia ni serta jenis besi, harga grill rumah untuk panduan anda!

 

4 Panduan Pasang Grill Rumah Di Malaysia

Ramai yang ambil mudah dengan pemasangan grill ini. Asal cantik, ha jalan! Salah ya. Kalau cantik saja tetapi tiada fungsi tak guna juga, betul tak?

grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Sebenarnya, kita tak digalakkan memasang grill di kediaman tetapi ia tidaklah dilarang sama sekali. Boleh saja kalau nak pasang untuk tujuan keselamatan.

Jangan risau, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia telah mengeluarkan garis panduan pemasangan grill jeriji di kediaman seperti di bawah:

  • Pemasangan jeriji mestilah ada tatacara membuka tanpa kunci yang mudah dibuka dari dalam premis ketika kecemasan.
  • Mempunyai kos pemasangan dan penyelenggaraan yang tidak membebankan.
  • Perlu merujuk dan mendapat nasihat dari pegawai jabatan.
  • Jika pemasangan dengan kunci diperlukan, tatacara pembukaannya mestilah mudah dilakukan oleh semua golongan lapisan masyarakat.

Kalau nak tahu, grill amat digalakkan untuk dipasang di laluan yang selamat seperti koridor, anjung bilik, dan anjung kediaman jiran jika rumah anda lebih dari 2 atau 3 tingkat.

Malah, untuk setiap design grill tingkap pun kena patuhi ciri keselamatan ni. Bomba beri panduan ni supaya jika berlaku sebarang kecemasan, anda senang keluar dari rumah anda sendiri. Tak terperangkap!

 

4 Jenis Besi Grill Rumah Di Malaysia

Sekarang dah tahu kan apa aspek keselamatan anda kena tahu. Jadi, jom tengok pula jenis besi grill rumah yang selalu ada di Malaysia ni.

 

1) Besi Biasa/ Mild Steel

grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Ringan dan murah. Cuma RM11 psf sahaja! Itu yang membuatkan grill besi biasa menjadi pilihan utama dalam masyarakat kita.

Macam mana nak kenal? Kacang saja! Kalau ternampak ada lubang/rongga di sebelah dalamnya, maksudnya mild steel lah! Reka bentuknya juga sangat ringkas seperti bar lurus.

Walaupun kukuh, masalah karat memang tak dapat dielakkan. Leceh sikitlah bab kena tambah salutan atau cat perlindungan karat setiap 2 hingga 3 tahun sekali.  

Jadi, anda boleh mempelbagaikan warna cat yang bermacam-macam supaya rumah anda tampak lebih menyerlah. Sesuai sangat dipasang di rumah jenis kondominium.

 

2) Logam Tempa/ Wrought Iron

grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Bonus untuk anda jika anda sukakan sentuhan seni seperti dedaun atau bunga! Sebab ia diperbuat daripada besi yang boleh ditempa menjadikannya mudah diukir.

Didatangkan dengan hanya dua jenis saja, Solid dan Hollow ataupun campuran kedua-duanya sekali menjadikan ia nampak ringkas tapi masih elegan.  

Walaupun ciri-cirinya sama dengan Mild Steel, ia mempunyai harga lebih mahal lebih kurang RM21 psf kerana kualiti dan kedayatahanannya yang padu mengikut saiz, ketebalan, dan reka bentuk.

 

3) Aluminium

grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Biasanya, ramai memilih grill jenis aluminium bukan untuk keselamatan semata-mata, tetapi sekadar untuk nampak cantik saja. Sebabnya, ia agak lemah dari segi ketahanan.

Cuma, apa yang menariknya, ia tak mudah berkarat dan ada banyak pilihan warna. Jadi, kos penyelenggaraan pun boleh jimat sebab tak perlu selalu disapu salutan atau cat perlindungan.  

Walaupun ia ringan dan mudah dipotong, ia mampu menghalang sinaran matahari tau. Mungkin, sebab itulah harganya lebih mahal sedikit berbanding besi biasa.

 

4) Keluli Tahan Karat/Stainless Steel

grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Padu! Sudahlah tahan karat, sifatnya yang keras dan tahan lasak memang sesuai untuk anda yang mementingkan keselamatan. Jangan pandang sebelah mata, walaupun keras, ia senang juga senang dibentuk!

Tak kisah cuaca panas atau sejuk, bahan-bahan seperti titanium, nikel dan molibdenum yang mengukuhkannya supaya tak mudah terhakis dan kekal utuh.

Harga? Mestilah sesuai dengan kualiti! Lebih kurang RM30 psf. Tak rugi kalau berbelanja lebih untuk grill yang mantap macam ini kan?

Lagipun, kos penyelenggaraannya hampir 0%. Tak perlu tambah atau tukar warna cat sebab ia didatangkan dengan warna perak sahaja.

 

Kelebihan dan Kekurangan Jenis Besi Grill Rumah

Dah baca banyak-banyak ini mesti anda jadi keliru kan? Jangan risau, kami ringkaskan semuanya untuk anda!

Supaya senanglah nanti anda nak bandingkan kelebihan dan kekurangan setiap jenis grill mengikut citarasa dan bajet anda!

Kekuatan

Tinggi

Sederhana

Sederhana-rendah

Rendah

Ketahanan

Tahan lama dan tak mudah rosak

Perlukan serbuk salutan atau cat untuk elakkan karat

Perlukan serbuk salutan atau cat untuk elakkan karat

Rendah

Kos Penyelenggaraan

Rendah

Perlu cat dalam masa 2-3 tahun

Perlu cat dalam masa 2-3 tahun

Rendah

Berat

Paling berat

Sederhana

Sederhana

Paling ringan

Reka Bentuk

Warna perak Sahaja

Reka bentuk terhad dan boleh dicat dengan pelbagai warna

Reka bentuk pelbagai dan boleh dicat dengan pelbagai warna

Reka bentuk terhad dan boleh dicat dengan pelbagai warna

Harga

RM30 psf

RM11 psf

RM21 psf

RM19 psf

Apa-apa pun, ukur baju di badan sendiri! Penting untuk tahu apa tujuan anda untuk memasang grill dan bajet kewangan yang ada. Barulah puas hati!

 

5 Faktor Perlu Dipertimbangkan Ketika Pilih Grill Rumah

Hakikatnya, pemasangan grill ini memerlukan proses pemilihan yang betul. Ada banyak faktor yang mempengaruhi anda untuk memilih jenis grill yang bersesuaian dengan kediaman dan keperluan isi rumah anda.

 

1) Jenis Besi Grill Rumah

grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Lepas dah borak panjang di atas tadi, anda pun dah faham setiap jenis grill masing-masing ada kelebihan dan kekurangan. Pokok pangkalnya, kena ambil kira jenis kediaman anda.

Rumah bertanah lebih sesuai untuk pasang grill jenis wrought iron atau stainless steel. Selain mencantikkan rumah, kualitinya yang tahan lasak mampu melindungi rumah anda daripada dimasuki penceroboh.

Tetapi, jika rumah anda jenis kondominium dan apartment, jenis bahan grill bukan matlamat utama anda. Jenis aluminium pun dah mantap! Ringkas tetapi berfungsi sebagai pelindung.

Lagipun, objektif utamanya lebih kepada mengelakkan anak-anak kecil atau haiwan peliharaan terjatuh dari tingkap atau sliding door rumah bertingkat.

 

2) Reka Bentuk Grill

grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Jika anda perasan, kebanyakan rumah bertanah memang sukakan grill yang ada reka bentuk unik seperti ukiran dedaun, segi tiga, bulatan ataupun bunga.  

Wrought iron yang mudah dilentur dan dibentuk. Pilihan yang tepat untuk membuatkan rumah anda kelihatan menyerlah dan menjadi perhatian orang yang lalu lalang di kawasan kediaman anda.

Tetapi, anda kena berhati-hati. Design yang kompleks boleh mengurangkan elemen keselamatan grill rumah. Makin nipis grill rumah anda, makin senanglah ia dipatahkan.

Tak menjadi masalah jika anda mahukan reka bentuk yang kompleks hanya untuk ruang rumah yang terpilih seperti tingkap bilik tidur yang susah untuk dicapai.

 

3) Akses Kecemasan

grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Sumber: Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia

Sediakan payung sebelum hujan. Ramai yang lupa tentang elemen keselamatan yang wajib ada dalam pemasangan grill rumah selepas dikaburi dengan reka bentuk grill yang menarik. Betul tak?

Pastikan panel untuk membuka grill dari dalam ada di setiap grill rumah anda terutamanya tingkap. Cari panel yang bersifat ringkas dan mudah untuk dibuka jika berlaku kecemasan seperti kebakaran.

Banyak kes kematian berpunca daripada terperangkap di dalam rumah sendiri kerana grill yang gagal dibuka semasa berlakunya insiden. Ngerinya!

 

4) Warna & Kekemasan

grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Ada jenis grill yang memerlukan serbuk lapisan pelindung atau cat untuk mengelakkan karat atau hakisan. Biasanya cat akan mudah tercabut semasa cuaca hujan atau terlalu panas.

Kalau nak tahan lebih lama, cuba gunakan lapisan pelindung supaya cat lebih halus dan tahan lama.

 

5) Harga Grill Rumah

grill rumah, cara pasang grill rumah, panduan pasang grill rumah, design grill rumah

Setiap jenis grill mempunyai harga standard pasaran seperti yang kami kongsikan di atas. Kami ringkaskan harganya sekali lagi untuk anda.

Jenis Bahan

Harga Grill Rumah

Keluli Tahan Karat

Dari RM30 kaki persegi

Besi Tempa

Dari RM21 kaki persegi

Aluminium

Dari RM19 kaki persegi

Baja Ringan

Dari RM11 kaki persegi

Tetapi, jumlah akhirnya akan berbeza tau. Sebabnya, ada beberapa faktor yang mempengaruhi harga grill tersebut seperti di bawah:

  1. Jenis bahan (rujuk pada jenis grill)
  2. Jenis kemasan (seperti cat dan serbuk lapisan pelindung)
  3. Ukuran pemasangan (Bergantung pada ukuran tingkap dan pintu sliding door)
  4. Kerumitan reka bentuk
  5. Kerumitan pemasangan (Mengikut jenis tingkap dan tahap pemasangan)
  6. Ciri-ciri tambahan (Akses keselamatan seperti panel keluar dan sistem penguncian)

Apa-apapun, pemasangan grill ini dianggap sebagai pelaburan jangka masa panjang.

Tak rugi kalau anda terus melabur dengan harga yang mahal untuk kualiti grill yang mantap. Untuk kemudahan anda dan keluarga juga nanti!

 

Pastikan Grill Rumah Menyelamatkan Anda!

Walaupun memasang grill bukan keutamaan untuk kediaman seperti yang disarankan oleh pihak bomba, ianya tidaklah menjadi satu kesalahan undang-undang.

Apa yang penting, berbelanjalah ikut bajet anda. Jangan pasang grill mahal-mahal semata-mata nak ikut trend. Kena bijak dalam membuat pilihan.

Grill yang cantik itu perlu tetapi elemen akses keselamatan kena utamakan dahulu jika sayangkan nyawa anda dan isi rumah.

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback