10 Jenis Kayu Dan Perabot Kayu Untuk Digayakan!

Perabot kayu memang jadi kebanggaan Malaysia, semuanya bermutu tinggi. Antara jenis kayu lambang kemewahan ialah jati, cengal dan merbau. Tak lupa juga rotan dan palet kayu yang lebih kontemporari. Jom tengok jenis kayu, perabot dan dekat mana anda boleh beli. Tak lupa juga tips penjagaan perabot kayu, semuanya kami sediakan.
jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Perabot kayu adalah elemen utama hiasan dalaman yang memang diminati ramai. Selain menampakkan suasana dalaman yang kontemporari, jenis, tekstur dan warna kayu juga memainkan peranan bagi mengwujudkan ruang rumah yang unik dan elegan.

Perabot kayu juga dikaitkan dengan kemewahan sebab kayu yang digunakan untuk membuat perabot harganya bukan murah, malah kos penjagaannya juga memang boleh menelan belanja besar.

Kalau nak tahu, industri kayu kayan Malaysia ni antara penyumbang eksport terbesar negara tau, setakat 2020, nilainya dijangka melebihi RM20 bilion! 

 

10 Jenis Kayu & Contoh Perabot Kayu

Malaysia memang kaya dengan sumber hutan, antara yang paling mewah dan mahal tentulah kayu-kayannya. Jadi jom tengok jenis kayu yang biasa dijadikan perabot di Malaysia, contoh perabot dan di mana anda nak cuci mata tengok koleksi perabot kayu yang lawa-lawa ni! 

 

1) Kayu Nyatoh

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kayu nyatoh ni adalah sejenis kayu keras ringan yang mudah didapati di kawasan hutan bertanah rendah seperti paya air tawar, paya gambut dan kawasan kawasan pergunungan sebelah Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Warna teras kayu nyatoh ni merah jambu pekat atau coklat kemerahan. Iranya pula lurus dan berombak serta jarak yang rapat antara ira. Ia mempunyai tekstur yang rata dan sedikit kasar menjadikannya sesuai untuk dibuat perabot, kabinet, panel dinding dan lantai.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Walaupun ia tahan lama, tapi ia juga mudah pecah dan retak. Jadi memang perlukan kepakaran waktu nak dibuat perabot tu.  Kayu nyatoh ni kalau dibuat kabinet dapur atau panel dinding memang cukup cantik. Sejuk je mata memandang.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Selain tu, set meja kopi dan kerusi juga memang lawa bila menggunakan kayu nyatoh. Di Malaysia ni, kalau anda berkenan boleh lah tengok-tengok koleksi perabot nyatoh misalnya di Hexagon Design Hub Sdn Bhd dan RHM Design & Construction Sdn Bhd ni.

 

2) Kayu Kembang Semangkok

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kayu kembang semangkok ni keras tapi ringan. Ia mudah didapati di hutan tanah rendah, rabung gunung serta kawasan berpaya. Warnanya pula pelbagai seperti coklat kekuningan, kuning pucat dan coklat merah.

Ira kayu kembang semangkok ni lurus dan berpanca rapat, memang sesuai untuk digunakan buat papan lapis, perabot dan panel. Ia juga agak tahan lama tetapi untuk menjadikannya perabot perlu kepakaran kerana teksturnya yang kasar dan tak rata.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Disebabkan ia ringan tapi tahan lama, ia sesuai digunakan untuk dijadikan “top” dapur, digabungkan lagi bersama dengan konkrit, memang lawa! Kalau nak buat set kerusi malas pun boleh, keras tapi ringan, senang nak pindah-pindah tapi masa cantik dan mewah je tengok.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Antara syarikat yang menawarkan perabot jenis kayu kembang semangkok ni ialah With Love, Rambozzi atau boleh juga layari Carousell, mana tahu dapat murah!

 

3) Kayu Merbau

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kayu merbau ni keras dan berat. Ia mudah didapati di kawasan hutan bertanah rendah dan sepanjang sungai. Coraknya gubal jelas dan berwarna kuning pucat. Kayu merbau yang segar boleh bertukar warna daripada kekuningan ke coklat jingga.

Tapi, jika berlaku perubahan cuaca, warnanya berubah ke coklat atau coklat kemerahan. Memang lawa untuk dijadikan panel, lantai, kabinet, bingkai pintu dan tingkap serta perabot rumah. Ia juga tahan lasak.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Disebabkan kayu merbau ni berat dan tahan lasak, ia memang sesuai digunakan untuk buat meja makan, yerlah sebab bukan setiap hari anda alihkan meja makan tu, atau boleh juga dijadikan panel lantai.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Boleh tengok koleksi perabot kayu merbau di New Living Concept dan Skov Wood Slab ni. Memang lawa dan harganya pun memang boleh tahan mahal!

 

4) Kayu Jati

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kayu jati ni nama memang gah dan memang dikenali sebagai antara kayu yang sangat mahal. Ia tumbuh secara semula jadi di hutan yang menggugurkan daun bila musim kemarau dan banyak didapati di seluruh Asia Tenggara termasuklah Malaysia.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Warnanya coklat gelap dan kerana sifatnya yang tahan lasak, berat dan mampat, ia banyak digunakan untuk buat kapal dan perabot. Disebabkan ia mampat, ia sukar dibentuk untuk jadi perabot dan berminyak, menyebabkan nilai perabot kayu jati memang mahal.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kayu jati ni lambang kemewahan, jadi ia banyak dijadikan sebagai katil, set sofa atau almari perhiasan, nampak gah dan tak lapuk dek zaman. Boleh tengok koleksi perabot kayu jati di Warisan Jati Furniture dan Perabot Jati Kutu & Ansuran ni.

 

5) Kayu Walnut

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kayu walnut ni memang cantik semulajadi dan bermutu tinggi. Tak ada di Malaysia, kena import dari Amerika Syarikat, Eropah atau Barat Daya Asia. Warnanya pula coklat kekelabuan dan coklat ungu dan memang cantik nak dibuat perabot, panel berukir serta venier.

Ia juga berat dan mampat menyebabkannya tahan lama dan lasak. Bila dah lasak, mestilah harganya lebih mahal!

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Disebabkan rona warna kayu walnut ni pelbagai, kalau pandai pilih memang lawa digunakan untuk kabinet dapur yang menimbulkan kontras warna dan tekstur yang pelbagai.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Di Malaysia ni, kalau anda berminat bolehlah tengok-tengok koleksi perabot kayu walnut di Anjung Seri Deko dan Skov Wood Slab.

 

6) Kayu Oak

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kayu oak ni juga antara kayu tahan lama dan lasak disebabkan ia berat dan mampat. Tapi, teksturnya halus dan lembut dan hanya tumbuh di serata Eropah, Jepun dan Amerika. Warnanya pula kuning pucat hingga kuning kemerahan.

Kayu ni sesuai digunakan untuk buat perabot, rangka penyambung, panel, lantai, pintu serta pagar.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Disebabkan warnanya yang cerah dan lembut, perabot kayu oak lawa digunakan untuk perabot kecil, tapi kalau kena gayanya, lawa juga diletakkan di dapur.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Di Malaysia ni, tempat paling mudah nak tengok koleksi perabot kayu oak tentulah di IKEA tapi anda juga boleh berkunjung ke AAA Maju Perabot Terpakai, mana tahu dapat perabot terpakai murah-murah.

 

7) Kayu Rosewood

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kayu rosewood ni bau wangi! Iranya halus dan berwarna gelap dan coklat kekuningan. Banyak tumbuh di Amerika Selatan, Barat dan Tengah serta Selatan India.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kelebihannya adalah ia tahan lasak dan lama, malah makin digilap makin berseri menyebabkannya sesuai untuk dibuat perabot dan harganya pun boleh tahan mahal. Malah, dikatakan permukaan kayu rosewood ni mirip jubin, cantik kan?

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Walaupun permukaannya kasar dan mudah merekah, tapi sebab makin digilap makin berseri, harganya menjadi mahal. Boleh la tengok-tengok di My Perabut Tawakkal dan Modern Woodcraft Furniture Sdn Bhd ni.

 

8) Kayu Rotan

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Rotan ni umumnya tumbuh di kawasan lembap dan di Semenanjung Malaysia memang mudah ditemyi di kawasan pinggiran pantai hingga ke kawasan pergunungan. Teksturnya unik dan ringan serta mudah dipindah-pindah. Sesuai sangatlah untuk buat perabot!

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Tetapi rotan ni kalau tak kena penjagaan, tak tahan lama, mudah rapuh jadi memang ambil masa lama untuk dijadikan perabot dan kraftangan. Harganya murah tapi kemasan akhirnya cantik sekali disebabkan ia mudah dibentuk untuk jadi apa pun.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Design perabot rotan sekarang pun makin lawa dan kontemporari tau, memang sesuai untuk gaya hiasan Hobo dan hipster kalau anda berminat.

Bolehlah tengok-tengok koleksi perabot rotan yang moden ni misalnya di Rattan Art, Anizam Perabot Rotan dan Perabot Rotan Elegant.

 

9) Kayu Cengal

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kayu cengal banyak terdapat di Semenanjung Malaysia, Indonesia dan Thailand sebab ia tumbuh di hutan yang mempunyai kawasan pengairan yang baik. Ia keras dan berwarna kuning coklat, kualitinya memang terbaik!

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Cengal juga tahan lama dan berkualiti tinggi, sesuai nak dibuat perabot, lantai, ukiran tangga, tiang, dan gazebo. Harganya pula memang boleh tahan mahal.

Disebabkan ia lasak dan tahan lama, perabot kayu cengal ni selalu orang guna untuk gazebo atau perabot yang banyak masanya terdedah kepada cuaca. Tahan lasak!

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Antara kedai yang menjual perabot kayu cengal ni ialah Kayu Cengal LM Pahang dan Cengal Art.

 

10) Kayu Pine/ Palet Kayu

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Kayu pine ni lembut tapi boleh tampung berat sampai 1,000 kg tau! Ia biasanya diimport dari Eropah, Australia dan Amerika Syarikat. Warnanya cerah sampai boleh nampak urat kayu dan mudah dibentuk untuk dijadikan pelbagai jenis perabot.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Disebabkan ia lembut, ia mudah dibentuk untuk dibuat perabot, tapi permukaan kayu senang tercalar dan sukar dibersihkan malah hati-hati senang bakteria nak membiak di permukaannya yang menjadikan harganya lebih murah berbanding jenis kayu yang lain.

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Disebabkan harganya yang murah, perabot kayu pine ni memang jadi tarikan ramai orang, antara yang mempunyai koleksi perabot palet kayu yang lawa-lawa di Malaysia ni adalah Perabut Kayu Palet dan Pallet Garage.  

 

6 Tips Penjagaan Perabot Kayu

Perabot kayu memang cantik dan bergaya untuk dijadikan hiasan rumah kerana kualitinya yang baik serta lebih tahan lama, tapi ia memerlukan penjagaan yang sangat teliti bagi mengekalkan keunikannya.

Jadi, kami juga senaraikan beberapa tips untuk anda bagi memastikan ia kekal tahan lama serta tidak mudah dimakan anai-anai.

1) Kerap dibersihkan

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Perkara pertama yang harus anda lakukan untuk menjaga perabot adalah membersihkan debu dan kotoran pada permukaan perabot.

Ini kunci utama dalam menjaga perabot agar ia sentiasa kelihatan cantik dan bersih sebabnya debu yang melekat pada kayu itu akan menyebabkan kerosakkan pada perabot anda.

Jadi untuk membersihkannya, anda perlu menggunakan kain kering yang lembut untuk mengelapnya. Ia boleh dilakukan 3 atau 4 kali seminggu untuk kesan terbaik.

2) Hindarkan daripada sinaran matahari

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Tidak disangkal lagi terdapat banyak kebaikan dan kelebihan jika ruang rumah anda dimasuki sinaran matahari. Namun anda perlu tahu jika perabot terkena cahaya matahari terlalu lama, ia akan menyebabkan warna kayu perabot cepat pudar.

Jadi adalah sebaiknya jika anda hindarkan atau meminimumkan perabot kayu anda daripada terkena sinaran matahari. Anda perlu cari ruang atau lokasi yang sesuai dimana tempat yang kurang terkena sinaran cahaya matahari.

3) Gunakan pelapik

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Anda perlu elak untuk meletakkan barangan yang mampu untuk merosakkan perabot kayu anda. Sebagai contoh, sekiranya anda menggunakan meja makan kayu pastikan tiada mangkuk panas yang diletakkan secara langsung di atas meja.

Cara yang berkesan untuk mengelakkan perkara ini berlaku adalah sebaiknya jika anda menggunakan pelapik makanan. Ia bukan sahaja akan meninggalkan bekas pada meja tersebut, malah akan membuatkan perabot anda cepat reput kesan daripada haba mangkuk itu.

4) Gilap guna pengilat kayu

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Cara paling mudah untuk menjaga perabot anda daripada rosak adalah dengan menggunakan pengilap kayu.

Ia bukan sahaja menjaga warna dan kualiti kayu agar kelihatan cantik tapi ia juga bertindak sebagai menambahkan lapisan di atas kayu bagi memastikan ia tahan lebih lama.Anda pasti akan kagum dengan hasilnya apabila perabot kayu anda kelihatan berkilat.

5) Guna uncang teh

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Cara ini semakin popular dikalangan semua orang, boleh dikatakan mudah juga cara penjagaannya. Hanya memerlukan uncang teh dan air panas je. Kalau nak tahu, kekerapan menggunakan bahan pengilap kayu boleh mengubah warna asal perabot anda.

Bagi menghilangkan kesan itu, anda boleh merendam dua uncang teh ke dalam air panas. Kemudian tunggu sejuk dan gunakan kain lembut untuk membersihkan perabot kayu.

Ini kerana asid tanik yang terkandung dalam teh itu akan membantu anda membersihkan pengilat lama dan akan memelihara keaslian kayu.

6) Campuran air panas dan sabun

jenis kayu, perabot kayu, tips jaga perabot kayu, kayu jati, rotan

Campuran air panas dan sabun juga mampu menghilangkan kotoran pada perabot kayu. Namun anda juga kena pastikan selepas menyental kotoran pada kayu tersebut, ia perlu dilap sehingga kering.

Seperti yang kami katakan, perabot kayu kalau kena gayanya memang lawa dan menjadikan rumah anda lain daripada yang lain. Ia juga lambang kemewahan, sebab harganya yang mahal, tahan lasak sampai boleh diwariskan kepada anak cucu.

Apa tunggu lagi, selamat memilih dan bergaya dengan perabot kayu!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback