Skim Cepat Kaya Dibuat 'Ejen' Hartanah! Macam Mana Ni?

Ejen adalah orang yang paling dipercayai waktu urusniaga hartanah, tapi kalau dia penipu macam mana? Kenali ciri-ciri ejen penipu, cara nak sahkan kelayakan ejen, dan apa tindakan kalau dah tertipu!
penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

Menjadi kaya sememangnya impian ramai manusia. Siapa je yang tak teruja bila nampak duit melimpah-limpah masuk dalam akaun bank kita kan? Sebenarnya tak salah pun kalau nak pasang impian untuk jadi kaya raya, angan-angan kan free!

Cuma, ada antara kita ni yang terlalu taksub nak jadi kaya dalam masa yang singkat. Baru sekali dua disajikan dengan pulangan lumayan, terus gelap mata sampai akhirnya makan diri sendiri. Aduhai….

Isu skim cepat kaya ni bukannya benda yang baru, dah bertahun-tahun kita dengar, tapi jadi juga, orang macam tak serik-serik!

Tambahan pula dengan situasi ekonomi tak berapa elok sekarang disebabkan wabak COVID-19 yang melanda Malaysia, ramai antara kita yang hilang punca pendapatan.

 

'Ejen' Jadi Dalang, Ramai Jadi Mangsa

Bila kewangan tak berapa stabil ni, ramai orang terpaksa rela masuk skim cepat kaya hartanah semata-mata nak dapatkan pulangan besar seperti yang dijanjikan. Ada yang sanggup berhabis wang simpangan, KWSP dan lain-lain tau.

Ada juga yang terjebak sebab panik, takut hilang punca pendapatan pada masa depan. Bila dah panik, mereka pun melabur la banyak-banyak sekarang, dengan harapan lagi tiga empat tahun akan datang, dah kaya raya.

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

Bila situasi macam ni jadi, lagi ramai lah penipu yang menyamar sebagai ejen hartanah untuk ambil kesempatan ke atas kesusahan orang. Tak guna betul!

Macam skim cepat kaya terbaru ni yang menyebabkan lebih 60 orang bijak pandai tertipu. Dibuat "ejen hartanah" tau, sia-sia je hilang beratus ribu!

Malah, sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula pada Mac 2020, menurut Institut Ejen Hartanah Malaysia (MIEA), aduan penipuan hartanah melibatkan ejen tak sah naik sebanyak 30%!

MIEA juga bimbang dengan kes penipuan hartanah ni kerana ia memberikan gambaran salah tentang kerjaya ejen hartanah di mata masyarakat.Bila orang tak percaya dengan ejen hartanah bertauliah susahlah kan?

Tapi, sebelum kami cakap lebih panjang tentang skim cepat kaya hartanah ni, apa kata kita jenguk dulu pelaburan hartanah untuk nampak perkaitan antara penipuan dan pelaburan ni. 

Malaysia Property Market Outlook 2021 Online Report

Panduan Relevan

Malaysia Property Market Outlook 2021 Online Report

 

Apa itu Pelaburan Hartanah?

Bila anda beli hartanah dengan harapan nilainya akan naik dan aliran tunai anda pun positif di masa depan, itulah pelaburan hartanah! Mudah kan?

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

Ada banyak jenis pelaburan hartanah yang diperkenalkan melalui saluran dan ejen yang sah. Dalam Malaysia ni dah ada dah persatuan atau skim hartanah yang berdaftar seperti MIEA, Amanah Hartanah Bumiputera dan Amanah Pelaburan Hartanah (REIT).

Tapi kena ingat, yang pelaburan hartanah ni selalunya bersifat jangka masa panjang. Ada juga jangka pendek! Nak tahu? Teruskan baca.

 

Pelaburan Jangka Panjang Atau Pendek?

Pelaburan jangka masa panjang ni strateginya agak mencabar. Anda kena tentukan kadar pulangan pelaburan sewa atau jual semula hartanah yang diinginkan, kena cari pinjaman sama ada sendiri atau bersama dan macam-macam lagi.

Hasilnya pun hanya akan nampak dalam tempoh beberapa tahun. Sebenarnya takda tempoh masa tetap pelaburan ni akan berhasil, tipu jerlah sesiapa yang kata dalam 5 tahun memang 100% boleh untung tu!

Pasaran hartanah ni memang ada turun naik, sebab tu pentingnya kesabaran dan ilmu supaya anda tahu bila hendak bertindak. Nama pun jangka panjang kan…

Tak ada jaminan pulangan dalam mana-mana pelaburan termasuklah hartanah, yang penting kena bijak nilai situasi. Tapi, jangka panjang memberikan tempoh masa mencukupi untuk meredah semua kemungkinan.

Hasilnya kalau dapat, memang banyak, tapi adakah anda ada kesabaran nak tunggu? Itu soalan yang perlu ditanya, jangan ikut-ikut orang, nanti kena tipu.

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

Ada ke pelaburan jangka pendek hartanah? Ada!

Biasanya pelaburan jangka pendek hartanah boleh berlaku di kawasan pembangunan yang sudah matang dan mempunyai pasaran sewa beli yang baik.

Misalnya, katakan anda berjaya dapat pinjaman perumahan untuk sebuah kondominium di kawasan KLCC! Pelaburan jangka pendek boleh dibuat dengan mengubah kondominium itu menjadi airbnb atau sewa jangka pendek.

Boleh juga guna strategi “house flipping” iaitu cari hartanah yang dijual di bawah harga pasaran kerana tuan rumah nak lepaskan cepat dan jual balik dengan harga lebih tinggi.

5 Berita Terbaik Hartanah 2020, Harapan Kita Untuk 2021

Panduan Relevan

5 Berita Terbaik Hartanah 2020, Harapan Kita Untuk 2021

Nampak tak, walaupun namanya “jangka pendek” kerjanya tak semudah itu. Kena ada perancangan dan kajian mendalam nak tentukan faktor lokasi, pasaran sewa beli dan sentimen pasaran.

Jadi, kalau ada tawaran boleh untung juta-juta dalam 2-3 bulan atau tahun dan hanya perlu goyang kaki je, itu maksudnya scammer hartanah la punya kerja tu!

Bila dah nampak apa sebenarnya pelaburan hartanah ni, jom kita kenal pula dengan skim cepat kaya hartanah ni.

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

 

Apa Itu Skim Cepat Kaya Hartanah?

Senang cerita, selalunya “ejen hartanah haram” ini akan menonjolkan dirinya sebagai “pakar pelaburan hartanah” dan ajar macam mana nak buat duit.

Lagi-lagi dalam keadaan ekonomi sekarang yang tak stabil ni, lagi senang penipu ni nak buat anda panik dengan status kewangan anda yang kononnya tak terjamin selain buat anda rasa tamak.

Contohnya, mereka akan mengajak anda untuk melabur atau membeli hartanah dengan menjanjikan tawaran lumayan, tapi mereka kutip deposit dulu sekurang-kurangnya RM1,000 atau RM2,000.

Tapi, lepas dah tandatangan perjanjian jual beli, rupa-rupanya pulangan taklah seperti yang dijanjikan. Mereka ni boleh menipu banyak benda termasuklah status hartanah, projek yang tak wujud dan macam-macam lagi.

Mesti anda tertanya-tanya, kenapa mereka yang terjebak ni mudah sangat tertipu dengan skim tak masuk akal macam ni?

 

Punca Mudah Tertipu Dengan Skim Cepat Kaya Hartanah

1) Kos sara hidup

Dengan situasi semasa ni, ramai yang dibuang kerja, hutang keliling pinggang dan ramai tanggungan membuatkan mereka mudah terjebak dengan skim yang menjanjikan pulangan  lumayan.

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

Amaun gaji yang kecil dengan kehendak yang tinggi mendorong mereka untuk cari duit lebih. Ada yang sanggup keluarkan simpanan KWSP untuk melabur tau! Punyalah taksub nak cepat kaya.

Mereka fikir, dengan masuk skim seperti ini akan menyelesaikan tekanan kos sara hidup mereka, tapi rupa-rupanya lagi teruk mereka rugi.

Tak salah nak cari duit lebih sebab kos hidup naik, ramai orang buat, tapi kena bijak, jangan mudah terpedaya dengan janji manis orang.

2) Kurang pengetahuan dan kemahiran

Tak semestinya berpendidikan tinggi menjamin pengetahuan kita tentang pelaburan. Apa lagi bila ianya melibatkan hartanah.

Jadi, ejen haram yang ada ilmu dan kemahiran teori ni akan ambil kesempatan untuk meyakinkan anda dengan skim hartanah yang tak wujud tu sampai anda percaya semua benda.

Sebab itu lah pepatah ada cakap, menuntut ilmu biarlah sampai ke negeri China! Haa… kalau tak nak mudah kena tipu, kena lah mula ambil tahu tentang hartanah dan pelaburan ni.

Zaman sekarang ni, maklumat kan semua di hujung hari je.

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

3) Sifat tamak

Sebenarnya, ramai lagi orang yang ambil mudah dalam melabur sebab nak keuntungan segera, menyebabkan mereka termakan dengan skim cepat kaya.

Melabur RM5000.00, dapat pulangan RM100,000.00. Logik ke? Lepas tu, rasa tak cukup, double-up amaun pelaburan tiga kali ganda. Lepas itu, ejen lesap dan tutup syarikat. 

Mula lah menggelabah pergi buat laporan sana sini sebab baru sedar dah kena tipu. Tak hairanlah kalau aduan kepada pihak MIEA boleh mencecah sebanyak 100 aduan dalam masa 3 bulan!

Penipu ni pun bijak, mereka bagi anda rasa seronok dulu dengan pulangan lumayan supaya anda tambah lagi pelaburan. Tapi bila mereka pun dah dapat untung banyak, barulah mereka angkat kaki macam tu je. Masa tu memang putih mata lah jawabnya.

Memang kena ada sikap tamak yang positif untuk perbaiki diri, tamakkan ilmu misalnya, jadi kalau nak tamak pun, tamaklah ilmu dulu supaya senang buat apa-apa.

Jadi sekarang ni, kami akan kongsi pula cara nak tentukan ejen hartanah tu betul-betul sah, bukannya scammer. Teruskan baca!

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

 

5 Tip Untuk Kenal Pasti Ejen Hartanah Yang Sah

1) Periksa warna kad

Kebiasaannya ejen yang sah dan berdaftar dalam senarai Lembaga Penilai, Pentaksir dan Ejen Harta Tanah (LPPEH) diberikan satu kad berwarna merah atau biru.

Kalau ejen tersebut memegang kad warna merah, maknanya dia adalah Ejen Percubaan Hartanah (PEA) atau Ejen Perunding Hartanah (REN). Kad biru pula maknanya ejen itu adalah Ejen Hartanah Berdaftar (REA).

Jadi, sebelum termakan dengan janji manis ejen haram ni, cuba minta nak tengok dulu kad untuk buktikan mereka bukanlah penipu.

2) Kenal pasti kod QR ejen

Jangan tak tahu yang kad ejen ni ada kod QR tersendiri untuk anda semak ketulenannya. Imbas je kod tu dengan aplikasi kod QR di telefon anda, musim COVID-19 ni semua dah ada kan?

Fungsi kod tu untuk sahkan bahawa ejen hartanah tersebut adalah berdaftar secara sah dengan LPPEH atau tak.

3) Semak nama agensi atau syarikat ejen hartanah

Selain dari berdaftar dengan LPPEH, kalau ejen berpindah syarikat atau agensi, mereka akan didaftarkan di bawah syarikat tersebut.

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

Kad kebenaran menjalankan urusniaga hartanah pun akan ikut nama tempat kerja baru tu.Jadi, memang penting untuk anda semak dulu nama agensi mereka sama ada wujud atau tak.

Kalau rasa-rasa tak pernah dengar nama syarikat tu, maksudnya ada unsur-unsur penipuan lah tu!

4) Nama dan Nombor REN ejen

Dalam kad ejen ni kalau perasan ada dua nama. Tahu tak kenapa?

Sebabnya, nak mudahkan kerja. Nama yang dicetak dengan saiz besar tu sebenarnya nama panggilan. Nama ni digunakan ejen untuk bekerja, kira macam senang sikit pelanggan nak panggil.

Nama saiz kecil pula adalah nama rasmi mereka mengikut MyKad. Mesra pelanggan betul kad ejen bertauliah ni, tak payah susah-susah nak berkenalan lama-lama.

Lepas tu, setiap ejen hartanah ni akan ada nombor REN sendiri yang wajib ditunjukkan ejen semasa kerja perundingan.

Mereka boleh tipu nama dan nombor REN? Jangan haraplah! Sebab kita boleh semak nombor REN mereka dengan LPPEH untuk sahkan status mereka.

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

5) Imej Hologram

Kalau nak tahu, LPPEH dah letakkan imej hologram dalam setiap kad ejen sebagai cara untuk bezakan kad palsu dengan kad tulen. Bahagian ni memang tak boleh tipu lah. Kalau kantoi, memang jelas ejen tu tak berdaftar dengan LPPEH!

 

Apa Nak Buat Kalau Dah Dikenakan Penipu?

Tapi, kadang-kadang dah buat macam-macam pun, masih kena tipu. Jadi apa nak buat? 

1) Laporan polis

Pertama sekali, tentulah pihak polis! Sebab ni kes penipuan, jadi polis ada kuasa siasatan. Penipuan hartanah di Malaysia termaktub dalam Kanun Keseksaan Seksyen 420.

Hukuman berat menanti penipu ni iaitu penjara sekurang-kurangnya setahun dan tak lebih 10 tahun dan sebat atau denda atau kedua-duanya sekali kalau sabit kesalahan. 

2) Laporan agensi

Katakanlah anda dah buat semua langkah untuk pastikan ejen tu sah, tapi masih kena tipu! Anda boleh buat aduan kepada pelbagai agensi atau institut yang menyelia kerjaya dalam bidang hartanah ni, antaranya adalah LPPEH dan MIEA

3) Laporan biro/persatuan

Anda juga sebenarnya boleh buat laporan kepada pelbagai biro awam dan persatuan pengguna. 

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

Antara yang paling terkenal adalah Biro Aduan Awam MCA dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).  Mereka tak ada kuasa bertindak, tapi mereka boleh hubungkan anda dengan pihak berkaitan dan mendesak siasatan dilakukan. 

 

Apa Pengajarannya?

Dengan situasi ekonomi yang mendesak sekarang, yang paling membimbangkan adalah golongan masyarakat yang tak ada akses maklumat dan perkembangan semasa terutama yang duduk di pedalaman. 

Biasanya sasaran utama ejen haram adalah golongan ni, senang nak menakutkan mereka tentang status kewangan dan cetus panik. Bukan semua orang ada kelebihan klik je tahu-tahu ilmu di hujung jari tau.

Tapi, masa pandemik ni semua orang boleh tertipu sebab ramai dah terdesak. Jadi, jangan orang nak melabur, kita pun nak melabur tanpa apa-apa ilmu dan sumber rujukan. Makan diri nanti!

Kami dah terangkan cara nak pastikan ejen hartanah tu sah atau penipu untuk anda jadikan panduan. Isu penipuan ejen hartanah ni memang besar, sampai MIEA buat kempen #MYREALAGENTS la nak beri kesedaran. 

Jadi, anda juga kena tolong diri sendiri dengan banyakkan membaca dan tahu serba sedikit ilmu tentang pelaburan hartanah ni.

penipuan hartanah, skim cepat kaya, senarai skim cepat kaya terbaru, penipu, apa itu scammer

Konklusinya, tak kiralah kita berpendidikan tinggi ke tak lulus SPM ke, menetap di pedalaman atau Mont Kiara ke, sesiapa saja boleh tertipu dengan skim cepat kaya hartanah ni.

Apa lagi kalau mereka borak pasal duit juta-juta, memang terbuailah bayang fikir banyaknya duit! Banyak kes skim cepat kaya hartanah ni berlaku sebab ketamakan dan kekurangan ilmu, jadi pastikan anda sentiasa berjaga-jaga.

Semoga bermanfaat!

 

Kalau anda memang berminat dengan pelaburan hartanah, apa kata baca dulu tip macam mana nak mula melabur ni. Dah sedia nak melabur? Boleh lah tengok senarai hartanah untuk dijual di laman web BM kami ni!

Read Next

Tools & Calculators
Repayment Calculator Icon
Use our calculator to estimate the monthly loan repayments for your dream home.
RM
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Refinancing Calculator Icon
Find out how much you can save by refinancing your existing home loan with our refinancing calculator.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback