Bijaknya 5 Inspirasi Rumah Melayu Tradisional!

Kebijakan orang Melayu memang terserlah dalam rumah tradisional. Pembinaannya mengambil kira faktor iklim, adat dan budaya kita. Nak tahu betapa bijaknya orang dulu? Kami selidik rumah orang Melayu dari Johor hingga ke Pahang sampai ke Sarawak!
rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

Semua bangsa dan kaum ada rumah tradisi mereka sendiri, yang ilmu kemahirannya diperturunkan dari satu generasi ke generasi.

Orang yang duduk di kawasan sejuk, ada rekaan rumah sendiri. Orang di kawasan panas pun ada rekaannya sendiri.

Manusia berubah dari hanya duduk dalam gua kepada duduk dalam rumah yang dibina, bukti hartanah sudah jadi keperluan sejak azali lagi.

Orang Melayu pun tak ketinggalan hebatnya dalam pembinaan rumah ni. Setiap satu cirinya adalah bukti betapa kreatif dan berpandangan jauhnya kita ni. Bangga tak?

Walau zaman sudah berubah dan rumah kita sekarang makin lama makin bertingkat-tingkat, makin berbatu, Rumah Tradisional Melayu masih wujud dan boleh jadi simbol status. Bukan senang tau nak jaga rumah berkayu ni.

Nak tahu apa yang uniknya Rumah Tradisional Melayu ni? Teruslah membaca!

 

Bijaknya Orang Dulu!

1) Sentiasa sejuk

Kalau perasan sebaik anda melangkah masuk ke mana-mana Rumah Tradisional Melayu, pasti rasa sejuk dan damai je. Nak-nak lagi pada waktu malam.

Tak hairanlah, ini kerana rumah kampung ada banyak laluan angin. Lubang angin ni diterapkan dalam rekaan yang boleh kita nampak, di lantai papan, di atas tingkap mahupun di bumbung.

Lubang tu bukan suka-suka atau sebab tak berapa mahir buat rumah, ada fungsi pengudaraan tersendiri iaitu nak bagi angin masuk.

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

2) Rumah tinggi lebih selamat

Rumah kampung selalunya dibina tinggi-tinggi. Bukan saja-saja ya. Ia dibina atas faktor keselamatan, seperti untuk elak diintai orang dan dimasuki pencuri, mengelak dari binatang buas dan bencana alam seperti banjir.

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

3) Anjung

Anjung atau beranda adalah tempat berehat utama rumah kampung. Ia lambang betapa orang Melayu ni sangatlah mementingkan adat dan tatatertib masyarakat.

Ia juga untuk elak fitnah, tetamu lelaki hanya dipelawa naik hingga ke anjung saja. Ada pemisahan ruang supaya hidup bermasyarakat pun damai je…

8 Idea Cantik Untuk Balkoni: Ruang Yang Anda Bayar, Tapi Tak Guna!

Panduan Relevan

8 Idea Cantik Untuk Balkoni: Ruang Yang Anda Bayar, Tapi Tak Guna!

4) Ukiran

Nak cuci mata? Anda boleh tengok sendiri seni ukir yang banyak terdapat di tangga, dinding beranda dan atap rumah kampung, membuktikan masyarakat Melayu memang handal dalam seni ukiran dan pertukangan.

Bukan sekadar seni perhiasan, malah ukiran ini menggalakkan pengudaraan dan pencahayaan untuk rumah.  Ruangan tertutup tapi masih berkait dengan persekitaran luar.

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

 

Tengoklah 5 Inspirasi Kebijakan Rumah Tradisional Melayu

Boleh kata yang semua negeri di Malaysia memiliki jenis rumah kampung tradisional tersendiri yang mencerminkan identiti dan adat resam negeri masing-masing.

Setiap satunya menawarkan ciri tertentu yang boleh anda ciduk untuk jadi inspirasi ubah suai rumah moden ikut citarasa dan kesesuaian anda.

Silap-silap ramai yang nak tiru dan bereksperimen dengan gabungan tu macam anda buat. Selain kekalkan warisan, rumah idaman anda juga lain dari yang lain.

Jadi, jom kita lihat 5 inspirasi popular yang boleh anda intai-intai ni!

1) Tangga berbatu di Rumah Melaka

Melaka ni nama ternama dalam sejarah dunia. Di waktu kegemilangan Empayar Kesultanan Melayu Melaka dulu, namanya tersohor ke seluruh pelosok dunia!

Jangan tak tahu, kehebatan Melaka ni direkodkan dalam pelbagai catatan sejarah pengembara dahulu kala. Tentang pelabuhannya, masyarakatnya dan kehebatan seni binanya.

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

Jadi, tak hairanlah sampai sekarang pun, percampuran budaya ni menghasilkan identiti yang unik di Melaka termasuklah dalam pembinaan rumah.

Rumah Melaka terkenal dengan seni rekaan bumbungnya yang panjang, ditambah dengan unsur seni bina Riau, Bugis, Jambi dan Minangkabau, memang boleh memukau pandangan lah!

Paling disebut-sebut orang tentang Rumah Melaka adalah tangga batunya. Jubin yang berwarna-warni, bermotifkan flora, dengan penaruh senibina Cina, ditambah pula dengan ukiran kayu pada tiang dan pintu rumah, memang cantik.

Jadi, sekiranya anda ada rumah bertangga dan memang mencari inspirasi nak mengindahkannya, boleh la cuba tangga berbatu Rumah Melaka ni.

Silap-silap tetamu tak nak masuk rumah, sebab tangga berbatu dah cukup selesa dan cantik untuk duduk berborak-borak.

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

2) Tiba layar di Rumah Tiang Dua Belas Kelantan

Di Kelantan, rumah tradisional dikenali sebagai Rumah Tiang Dua Belas yang terhasil daripada sejarah dan latar belakang negeri itu yang unik dan panjang. 

Berdasarkan namanya, kita tahu lah kan yang rumah ni ada 12 batang tiang! Ia wujud di ruang utama dengan 6 tiang serambi dan 6 tiang panjang.

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

Ruangan utama dipecahkan kepada 3 bahagian iaitu Rumah Ibu, Rumah Tengah dan Rumah Dapur. Rumah Ibu mempunyai ruang tamu luas untuk melayan tetamu. Rumah Tengah pula menempatkan bilik tidur dan berbahagian, dan Rumah Dapur untuk memasak.

Menariknya, Rumah Tiang Dua Belas ni adalah rekaan pemeleh dan tiang layarnya. Apa tu? Pemeleh ni adalah dua keping papan yang diletakkan di bahagian atas hujung tiba layar, macam gambar di bawah ni.

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

Banyak maknanya pemeleh ni, ada yang kata ia lambang bangau yang ukirannya banyak terdapat di sampan orang tempatan, ada yang kata ia kaitan dengan akidah Islam.

Pendek kata, bukan suka-suka buat ya. Ada maksud tersirat kehidupan yang diterapkan dalam pembinaan rumah ni.

Ukiran tiba layar juga sangat cantik, ni salah satu inspirasi rumah tradisional yang boleh kita terapkan dalam rumah moden. Taklah kosong je bumbung rumah kita kan?

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

3) Loteng di Rumah Melayu Sarawak

Menariknya Rumah Melayu Sarawak ni sebab ada loteng yang digunakan sebagai tempat simpan barang yang disambungkan dari bilik menggunakan tangga kayu yang unik.

Reka bentuknya masih mengekalkan ciri Melayu, dibina guna kayu dan beratapkan genting.  Kayu ni pun tak dibiarkan kosong tau, ada ukiran dibuat terutama pada bahagian tingkap, pagar tangga (orang Sarawak panggil dak-dak) dan kekisinya.

Orang zaman moden ni kan suka dinding tinggi-tinggi, boleh kot cuba terapkan pembinaan loteng disambung pula kepada bilik masing-masing. Boleh simpan barang atau sekadar tempat lepak-lepak berehat tanpa gangguan.

rumah tradisional melayu, rumah melayu tradisional

4) Privasi di Rumah Limas Johor

Seni bina Rumah Limas Johor banyak dipengaruhi dari budaya luar, antaranya penjajahan Belanda dan British di Tanah Melayu, serta pengaruh kemasukan agama Islam dan seni bina rumah Indonesia. 

Limas atau “bumbung lima” ini bentuk asasnya sama, ia dibina dengan ketinggian sederhana. Ia juga bertangga seperti mana rumah tradisi Melayu yang lain.

Tapi, Rumah Limas Johor boleh dikenali melalui bumbungnya yang ada perabung panjang dan bersambung dengan empat buah perabung limas.

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

Rumah Limas Johor juga dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu depan, tengah dan belakang. Pengasingan ruangan ini untuk menjaga privasi tuan rumah tapi tak meminggirkan tetamu. 

Misalnya, bahagian depan dikhususkan untuk melayan tetamu, marhaban dan “pamer” kemakmuran kehidupan tuan rumah. Orang Melayu ni memang dari dulu pandai jaga privasi!

5) Bijak merancang di Rumah Serambi Pahang

Rumah Serambi Pahang biasanya berbumbung panjang, keunikannya dapat dilihat menerusi teknik pembinaannya yang dibina dengan kayu tanpa menggunakan sebarang paku pada dinding dan lantai.

Menariknya tentang Rumah Serambi Pahang ni adalah wujud lebihan rasuk sebagai pengikat rangka rumah. Tujuannya? Mudah kalau nak tambah ruang nanti!

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

Tiba-tiba keluarga membesar, hanya gunakan rasuk sedia ada untuk mulakan proses tambah ruang rumah. Bijak kan? Fikir masa depan orang Pahang ni!

Selain mempunyai tiga ruang utama iaitu serambi hadapan, rumah ibu atau induk serta serambi dapur, keunikan rumah itu juga terletak pada bahagian “geta” atau lantai yang ditinggikan untuk tujuan tertentu termasuk sebagai tempat berehat dan tidur.

Rumah Serambi Pahang juga mempunyai penghadang dikenali bendul setinggi kira-kira 0.4 meter yang berfungsi sebagai pintu masuk dari rumah ibu ke serambi.

rumah melayu tradisional, rumah tradisional melayu

 

 Inspirasi Tradisional Untuk Kehidupan Moden

Banyak sebenarnya yang kita boleh belajar daripada orang zaman dulu. Walau kehidupan mereka taklah secanggih atau semudah sekarang, tapi daya adaptasi ketahanan hidup mereka memang mengagumkan!

Selalu diserang haiwan liar atau terkena banjir? Mereka bina rumah tinggi-tinggi. Nak jaga adat dan elak fitnah? Mereka pisahkan ruang layan tetamu. Perancangan masa depan? Buat rasuk nak mudahkan kerja luaskan rumah.

Walaupun sekarang rumah tradisi ni makin sukar dibina kerana pelbagai faktor, boleh je untuk dapatkan inspirasi dan terapkan dalam rumah moden kita.

Selamat berinspirasi!

 

Anda nak ubah suai rumah pusaka di kampung? Apa kata baca dulu sentuhan moden untuk rumah kampung ni. Jemput juga baca artikel kami tentang pembahagian harta pusaka mengikut faraid ni!

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Refinancing Calculator Icon
Find out how much you can save by refinancing your existing home loan with our refinancing calculator.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback