7 Reka Bentuk Rumah Kampung Moden Yang Boleh Dicuba!

Ramai orang rasa rumah kampung tak lagi relevan. Tambahan pula, sekarang banyak rumah moden dan canggih dibina. Namun, jangan terkejut jika rumah kampung juga boleh dimodenkan dan silap hari bulan lebih cantik dan menawan!
reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

Setiap orang pastinya ada impian memiliki rumah sendiri dengan konsep tertentu. Kediaman yang canggih, moden dan futuristik, antara yang popular. Siapa yang tak nak, kan?

Namun atas faktor kewangan, modal dan sebagainya, impian itu terpaksa ditangguhkan dan rumah kampung berdindingkan kayu dan papan menjadi pilihan.

Tapi, jangan tak tahu, kalau kena gayanya, rumah kampung pun boleh jadi teramat indah!

 

Apa Indahnya Rumah Kampung?

Keindahan rumah kampung bukan sahaja terletak pada seni dan fungsi reka bentuknya. Kawasan persekitarannya juga memainkan peranan penting.

Bayangkan, ruang laman yang luas dikelilingi tanaman segar seperti cili, kunyit, serai, pandan dan lain-lain. Ditambah lagi dengan deretan pohon melambai tinggi seperti pokok pinang dan kelapa.

Bertambah syok lagi kalau berhadapan pula dengan sawah padi terbentang luas.Fuh, indahnya hidup!

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

Walaupun rumah kampung seringkali dikaitkan dengan golongan berpendapatan rendah, tradisional, jauh dari hiruk pikuk bandar, terletak di kawasan berkepadatan rendah dengan kemudahan terhad, ia bukanlah halangan.

Kerana sebenarnya, rumah kampung juga boleh dimodenkan menggunakan kreativiti dan modal yang tak banyak. Boleh bayar dan buat, orang kata.

Kalau anda perasan, rumah papan di kawasan kampung semakin lama semakin susah dijumpai.

Ini kerana ramai yang dah upgrade ke rumah batu menggunakan kepakaran sendiri mahupun bantuan profesional. Ada tanah, ada batu bata, ada duit semuanya boleh buat!

Tak salahpun beri sentuhan sendiri dengan guna daya imaginasi anda untuk hasilkan rumah idaman dengan bahan kos sederhana.

Jadi, kami senaraikan di bawah tujuh inspirasi yang boleh digunakan untuk memodenkan rumah kampung anda!

8 Idea Landskap Halaman Rumah Yang Anda Boleh Buat Sendiri!

Panduan Relevan

8 Idea Landskap Halaman Rumah Yang Anda Boleh Buat Sendiri!

 

1) Kontemporari

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

Gaya kontemporari antara konsep dekorasi yang menyerlahkan keunikan tersendiri, selain memanfaatkan keluasan ruang kediaman yang ringkas, ia masih tampak kemas dan menarik.

Walaupun dari luar ianya nampak sempit, namun dengan konsep ini, ruang yang kecil boleh tampak luas.

Konsep ini sesuai bagi penghuni yang mementingkan kesederhanaan dan tak berlebihan.

Material kayunya masih jelas kelihatan, kemudiannya disuntik elemen lain bagi menambah ciri moden seperti mainan warna, susun atur perabot dan lain-lain.

Pemilihan warna asas, elemen warna bumi sebagai gabungan sekunder dan warna tertier yang dramatik juga dipentingkan. 

Kemudian ditambah dengan pemilihan material besi, kaca, sedikit suntikan kayu untuk menonjolkan lagi konsep kontemporari. Orang tengok mesti kagum!

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

 

2) Minimalis

Ringkas, tersusun dan tak berlebihan. Itulah konsep minimalis dan sesuai digunakan untuk memodenkan sebuah rumah kampung.

Konsep minimalis tak memerlukan perabot dan perincian yang banyak. Warna cat yang sesuai dengan konsep ini selalunya gabungan warna-warna neutral.

Gabungan warna neutral ni mampu menyerlahkan nilai estetika sebuah rumah kampung yang ringkas namun menawan.

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

Konsep minimalis di rumah desa menggunakan asas binaan berkayu terilham daripada konsep Rumah Melayu lama dengan sentuhan moden.

Cantik, ringkas tapi masih mengekalkan seni warisan berzaman. Kan menakjubkan?

 

3) Rumah Panggung Moden

Kebanyakan rumah kampung Melayu yang wujud adalah daripada jenis Rumah Panggung.

Rumah Panggung mempunyai ciri utama sinonim dengan “rumah kampung” iaitu didirikan atas tiang-tiang.

Bukan suka-suka ya, ia bertujuan untuk mengelak daripada haiwan liar dan banjir, menghalang pencuri, serta meningkatkan pengudaraan.

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

Kebiasaannya, Rumah Panggung mempunyai empat elemen utama Rumah Melayu Tradisional, iaitu tangga, bumbung berbentuk vernakular, pengudaraan melalui reka bentuk tingkap serta bumbung berhiasan.

Jika dahulu, tiang dan tangganya diperbuat dari kayu, sekarang anda boleh menggunakan batu bata sebagai sentuhan moden supaya konsep ini nampak lebih elegan.

Hiasan Dalaman Rumah Mana Yang Menepati Citarasa Anda?

Panduan Relevan

Hiasan Dalaman Rumah Mana Yang Menepati Citarasa Anda?

 

4) Moden

Zaman sekarang, rumah kampung tak macam dulu lagi.

Ini disebabkan penghuninya sebenarnya ramai “orang bandar”, maka mereka mementingkan keselesaan selain daripada hiasan tradisi, lalu terbentuklah rumah kampung stail moden!  

Walaupun masih mengunakan kayu dan papan, seperti rumah di bawah, ia juga menggunakan bahan seperti kaca di bahagian pintu dan jendelanya.

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

Selain itu, impak moden pada rumah ini juga ditonjolkan melalui bahagian bumbungnya.

Tidak dilupakan susun atur dan dekorasi di bahagian serambi rumah, seperti bunga gantung, kerusi panjang serta perhiasan menjadikannya ianya unik namun masih mengekalkan identiti rumah kampung.

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

 

5) Stail Kabin

Kenapa tak boleh? Di Malaysia, rumah kabin atau rumah kontena adalah kediaman alternatif yang dibina menggunakan kontena kapal.

Jadi, jangan terkejut pula kalau terjumpa sebuah rumah kampung dibina dengan kontena dan saiznya boleh tahan kecil.

Selalunya, saiznya sekitar 20 kaki x 10 kaki saja, tapi bukanlah sepenuhnya besi kontena. Ia masih mempunyai bahan-bahan seperti papan dan kayu jati.

Ia juga dimodenkan dengan penggunaan batu, simen dan besi hollow bagi mengukuhkan asasnya.

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

Dindingnya pula dibina menggunakan papan fascia dan papan gipsum untuk pemisahan ruang dalam rumah.

Seperti perkongsian dari Puan Mahwiza ini, dengan kos kurang dari RM65,000, rumah kabin kampung yang terletak di Negeri Sembilan ini siap hanya selepas 5 minggu. Cantik juga kan!

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

 

6) Kotej Inggeris

Seperti Tiny Boutique Habitat di Cameron Highlands, sebuah homestay atau inap desa yang popular dengan konsep Kotej Inggeris (English Cottage), rumah kampung anda juga boleh terinspirasi daripada stail ini.

Konsep yang semakin menjadi trend ini boleh anda gunakan bagi menaikkan seri rumah kampung anda.

Kebiasaannya, konsep Kotej Inggeris ini terdiri dari satu atau dua tingkat rumah, manakala reka bentuk bumbung rumah agak curam dan tinggi.

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

Rumah stail ini turut mempunyai dinding tekstur batu bata dan sebagainya. Jadi, sangat sesuailah sekiranya rumah kampung mengaplikasikan gaya ini.

Malah dengan dekorasi dalaman sentuhan ala Inggeris, pasti menjadikan sebuah rumah kampung anda lain dari yang lain!

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

 

7) Inspirasi Negara Lain

Anda juga sebenarnya boleh menciduk idea rumah negara lain, Jepun misalnya. Barulah menarik sikit, lain dari lain.

Reka bentuk kurang bersegi, pintu kaca sorong, lantai kayu dan binaan daripada konkrit mempamerkan pembaharuan dalam reka bentuk seni bina Jepun. 

Malah, kalau nak jadikan lebih menarik, boleh juga gabungkan dengan bahan berbatu yang pastinya menarik perhatian.

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

Selain itu, Jepun juga terkenal dengan gaya hidup penuh tertib. Seni rekannya pula sering memberi keutamaan kepada fungsi ruang dan keselesaan penghuni.

Dan sekiranya rumah anda mempunyai balkoni, anda juga boleh menerapkan konsep Jepun di mana berbaring atau duduk bersila serta bertimpuh sudah jadi kebiasaan.

Ditambah pula dengan penggunaan warna sinonim dengan warna negara mahatahari terbit itu seperti kuning, putih, krim dan kelabu pasti menambah seri rumah kampung anda.

reka bentuk rumah kampung, gambar rumah kampung

 

Apa-apa Pun, Rancanglah Dengan Teliti

Kalau anda fikir yang perancangan adalah aspek terpenting dalam ubah suai rumah, betulah tu! 

Tetapkan dahulu pendirian sama ada ingin membina rumah sendiri atau membeli dari pemaju atau ejen. Kemudian fikirkan konsep yang diinginkan.

Setelah anda yakin dengan keputusan anda, tetapkan bajet. Tetapi ingat, jangan berlebihan dan ikutlah kemampuan. 

Semak dengan pihak bank berapa jumlah maksimum pinjaman yang boleh kita buat jika kita ingin membuat pinjaman serta dokumen-dokumen yang diperlukan.

PropertyGuru Loan Pre-Approval

Penyelesaian Relevan

PropertyGuru Loan Pre-Approval

Kemudian, cari idea-idea binaan rumah dengan lakukan sedikit kajian. Dan langkah terakhir, cari pelukis pelan atau arkitek termasuk kontraktor bagi merealisasikan konsep binaan yang kita mahukan.

Selamat membina rumah kampung moden idaman!

 

Jika anda mempunyai rumah kampung pusaka, boleh baca 7 Soalan Popular Hartanah Pusaka. Boleh layari juga senarai rumah kampung untuk dijual ini!

Read Next

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback