Panduan Penting Mengenai Pemilikan Kosong Untuk Kediaman Baru Anda

‘Notis Pemilikan Kosong’ (Notice of Vacant Possession) adalah satu topik yang sangat penting dan menerujakan dalam proses pencarian rumah idaman. Panduan ini akan memperkenalkan dokumen tersebut dan juga dokumen-dokumen penting lain.
Pemilikan Kosong, milikan kosong, serahan milikan kosong, notis penyerahan milikan kosong, penyerahan pemilikan kosong

Click here for English version.

 

Perasaan bila dah dapat beli dan miliki rumah sendiri tu memang sangatlah seronok dan kadang-kadang rasa macam dah tercapai matlamat hidup!

Tapi…sebelum anda sibuk nak buat majlis ‘naik rumah baru’ (house warming), ada beberapa perkara yang perlu anda pertimbangkan dulu.

Kenalah terima hakikat yang membeli rumah kediaman ni adalah satu pelaburan yang besar (contohnya, deposit rumah!).

Dan, macam pelaburan-pelaburan besar yang lain, anda mestilah nak pastikan apa yang anda dapat berbaloi dengan apa yang anda bayar.

Haaaa...disebabkan tu lah panduan pemilikan kosong ni memainkan peranan penting dalam urusan berkaitan pembelian rumah.

Untuk lebih banyak tip dan panduan bagi pembeli rumah pertama, ikuti saluran Telegram PropertyGuru Malaysia kami!

 

Pertama Sekali, Kena Faham Dulu Apa Itu ‘Notis Pemilikan Kosong’

Masa yang paling membahagiakan bila membeli rumah ialah bila anda terima Notis Pemilikan Kosong (VP) daripada pemaju.

Selepas semua kesusahan dan kerumitan yang anda hadapi nak sediakan dokumen-dokumen kewangan, nak cari rumah yang paling sesuai, dan nak menunggu rumah siap dibina, tibalah masa untuk anda memiliki rumah yang diidamkan.

PropertyGuru Tip
Notis Pemilikan Kosong merupakan satu pengumuman untuk memberitahu yang rumah sudah siap dibina dan sedia untuk diserahkan kepada pemilik secara rasmi.

Tarikh serahan akan ditulis pada Perjanjian Jual Beli (SPA), dan ia dihadkan kepada 36 bulan untuk hartanah hak milik strata, dan 24 bulan untuk hartanah hak milik individu, bermula daripada tarikh SPA ditandatangani.

Bila sampai saja tarikh tu, anda akan menerima notis berkaitan dan secara rasminya rumah kediaman tersebut adalah kepunyaan anda.

Dengan ini, bermulalah detik Tempoh Tanggungan Kecacatan atau ‘Defect Liability Period/DLP’ ke atas hartanah tersebut.

 

Tempoh Tanggungan Kecacatan

Pemilikan Kosong, milikan kosong, serahan milikan kosong, notis penyerahan milikan kosong, penyerahan pemilikan kosong

Dalam SPA yang anda dah tandatangan tadi ada klaus tentang Tempoh Tanggungan Kecacatan.

Secara dasar nya, ia adalah jangka masa dimana pembeli boleh memeriksa jika terdapat apa-apa kerosakan atau kecacatan kepada hartanah dan hendaklah dilaporkan kepada pemaju untuk tujuan pembaikian.

Kiraan bermula daripada tarikh pembeli menerima Notis Pemilikan Kosong, jadi jangan teragak-agak dan membuang masa untuk periksa setiap inci rumah yang dibeli. Tempoh yang diberi untuk anda membuat laporan hanyalah diantara 12 hingga 24 bulan.

Maknanya, anda hanya ada 12 hinggan 24 bulan saja untuk pastikan yang rumah anda bebas masalah, seperti bingkai pintu senget, paip sinki tak keluar air, atau dinding dah mula merekah.

Biasanya, jarang ada masalah serius pada rumah baru ni, tapi penting juga untuk anda menjalankan pemeriksaan secara terperinci untuk mencari jika terdapat apa-apa kecacatan.

Sebabnya, dalam tempoh yang diberi tu saja pemaju kena bertanggungjawab untuk membaiki apa-apa kerosakan atau kecacatan yang ada. Bila notis tamat, anda kenalah baiki sendiri.

Pening juga lah nak fikir apa yang nak DIY dan kena cari kontraktor buat kerja, guna duit sendiri pula tu okay!

 

Sijil Perakuan Siap Dan Pematuhan

Satu lagi langkah penting dalam memiliki rumah ialah penerimaan Sijil Penyiapan Dan Pematuhan (Cerificate of Completion and Compliance – CCC).

Sijil ini dikeluarkan oleh majils pembandaran tempatan, disokong oleh ahli Lembaga Arkitek Malaysia menyatakan bahawa hartanah atau kediaman tersebut sesuai dan selamat untuk didiami.

Sijil CCC adalah perjanjian rasmi yang menyatakan bahawa hartanah atau kediaman tersebut memang dah selamat untuk pemilik duduk, dan tak akan tiba-tiba meletup sebab tak dibina dengan baik.

Jadi, seperti yang anda jangkakan, dokumen CCC ini tersangatlah penting. Pastikan anda mendapatkannya dari pihak pemaju.

Pemilikan Kosong, milikan kosong, serahan milikan kosong, notis penyerahan milikan kosong, penyerahan pemilikan kosong

 

7 Langkah Untuk Memeriksa Kerosakan Rumah

Anda mungkin rasa yang tempoh tanggungan kecacatan yang diberi tu macam lama, tapi penting sangat untuk anda kenalpasti dan beritahu pihak pemaju tentang apa-apa kerosakan secepat mungkin.

Kalau anda dah pindah masuk, pastu siap dah buat rumah terbuka, kalau ada calar sikit dekat pintu pun pemaju mungkin dah tak nak baiki.

Yang paling ketara sekali, kalau anda dah mula mengubahsuai kediaman tersebut, pemaju boleh menyalahkan anda di atas kerosakan yang dilaporkan.

Lagi cepat anda membuat pemeriksaan sebelum membuat apa-apa pengubahsuaian, lagi mudah untuk kerosakan dibaiki.

Selalunya pemeriksaan dilakukan bersama dengan wakil dari pemaju semasa proses penyerahan dilakukan.

Walaupun tempoh masa tanggungan kecacatan masih ada selepas pemeriksaan bersama dengan wakil pemaju, tapi ia tetap penting bagi pembeli untuk mengenal pasti kecacatan setakat mana yang boleh semasa bersama dengan wakil pemaju.

Di sini ada 7 langkah utama yang anda patut lakukan ketika itu:

  1. Periksa pintu, kunci dan kunci pintu

Pintu adalah laluan keluar masuk utama ke rumah anda, jadi ia kenalah berfungsi dengan baik.

Cuba buka dan tutup pintu beberapa kali untuk pastikan tak ada masalah di situ sebab pintu adalah antara barang rumah yang paling berisiko untuk rosak ketika premis sedang dibina dan pemasangan dijalankan.

Periksa bingkai pintu untuk sebarang lekuk dan calar. Pastikan juga yang semua anak kunci dan ibu kunci pintu di kediaman tersebut sepadan.

Siapa nak tiba-tiba ada almari di ceruk bilik yang tak boleh dibuka dan dipakai sebab tak ada kunci yang sepadan…betul tak?

  1. Periksa semua pintu kabinet

Pintu almari dan kabinet dapur selalunya terdedah kepada kerja-kerja yang kasar dan mungkin menjadi tak kemas. 

Pastikan semua pintu dan kabinet berada di dalam keadaan yang teratur supaya barang dapat disimpan dengan elok.

  1. Periksa setiap permukaan

Tempat-tempat lain yang sentiasa terdedah kepada lekuk dan calar ialah bahagian atas permukaan, terutamanya di bahagian dapur.

Lalukan tapak tangan anda ke bahagian permukaan untuk memastikan yang tiada rekahan, calar, lekuk atau lubang besar ditengah-tengahnya.

  1. Periksa dinding dan sudut

Papan skirting dan sudut dinding selalunya akan ada jurang atau permukaan yang tak rata bila tak diletak dengan elok. Pastikan tiada ruang yang besar atau rekahan pada dinding dan sudut dinding.

  1. Periksa air

Jangan buka satu paip saja dan terus anggap yang semua paip dalam rumah tu berfungsi dengan baik. Periksa kebocoran pada semua paip dan bilik air dan pastikan semuanya berfungsi dengan baik.

Jangan lupa juga periksa paip air panas (kalau ada) dan pastikan ianya berfungsi dengan baik. Terma Penafian: Bergantung kepada keadaan utiliti semasa.

  1. Periksa dan uji bekalan tenaga elektrik

Kalau anda memang bersungguh-sungguh nak periksa setiap benda, pastikan anda datang dengan kelengkapan yang cukup.

Bawa alat pengecas atau apa-apa peralatan elektrik supaya anda boleh memeriksa kesemua soket di dalam rumah tersebut. Terma Penafian: Ini juga bergantung kepada keadaan utiliti semasa.

  1. Periksa lantai

Pemilikan Kosong, milikan kosong, serahan milikan kosong, notis penyerahan milikan kosong, penyerahan pemilikan kosong

Siapa suka berjalan atas lantai yang tak rata kan?  Letak sofa pun nanti bila nak duduk dah senget-benget. Anda boleh gunakan alat pengukur untuk mengesan keadaan lantai di seluruh rumah.

Satu tip untuk memeriksa dengan pantas ialah dengan menggunakan bola golf atau tenis. Anda boleh tengok kalau bola yang digolek tu tersangkut di mana-mana, jika terdapat rekahan pada lantai.

Selepas saja kerosakan dilaporkan, pemaju harus bertindak dan memulakan proses pembaikan dalam masa 30 hari.

Tak semestinya pemaju kena betulkan kerosakan dalam tempoh tersebut, tapi pemaju kenalah tunjuk yang mereka mengiktiraf dan mengakui masalah yang ada dan dah mulakan proses untuk menyelesaikannya.

Jangan berputus asa sekiranya pemaju belum lagi menghubungi anda setelah laporan dibuat. Ada kemungkinan mereka agak sibuk dengan proses penyerahan.

Jika mereka masih tak memberi jawapan dalam tempoh 30 hari, mengikut undang-undang, anda sudah boleh memulakan proses pembaikan dengan perbelanjaan ke atas pemaju.

Anda boleh mendesak pemaju untuk memberi jawapan, dan kalau anda tak menerima apa-apa jawapan dari mereka, anda ada hak untuk mendapatkan sebut harga pembaikan dan menghantarnya kepada pemaju.

 

Penyelesaian Seterusnya

Secara jujurnya, bila bercakap pasal kerosakan dan kecacatan rumah ni memang boleh buat kita rasa tertekan sangat.

Setelah sekian lama menunggu untuk mendapatkan rumah kediaman yang baru, tiba-tiba macam-macam benda nak kena baiki. Bila dah macam tu, nak pindah masuk pun dah tak rasa sedap hati.

Walau bagaimanapun, ia mungkin bukan satu berita yang buruk. Sebab selepas semua pemeriksaan tu selesai, ianya bergantung kepada anda untuk menjadikan rumah tersebut sebagai satu kediaman yang baik dan selesa.

  1. Uruskan utiliti anda

Utiliti adalah penting untuk anda menjalani kehidupan seharian. Jadi, anda mesti menguruskannya dengan segera.

Mengikut urutan kepentingan – Internet, eletrik, air, gas…oops bergurau saja…semuanya sama penting ya!

  1. Hubungi pihak pengurusan

Caj pengurusan dikenakan bagi kawasan yang dikongsi bersama seperti kondominium atau komuniti berpagar.

Sangat elok jika diselesaikan di peringkat awal, jadi hubungilah pihak pengurusan yang berkaitan untuk membuat akaun anda.

  1. Membeli perabot

Sudah semestinya anda memerlukan beberapa perabot yang baru bagi kediaman baru anda.

Memang rasa rumahku, syurgaku lah bila dapat raikan kediaman baru dengan set sofa yang paling selesa di dunia. Hari-hari tengok wayang TV lah jawabnya!

  1. Rumah terbuka

Tak lengkaplah rumah kalau dah pindah masuk tapi tak ajak saudara-mara dan kawan-kawan datang bertandang.

Apa lagi, cepat-cepat hantar jemputan dan tentukan menu majlis anda! Tapi kalau musim PKPP ni, jangan ajak ramai-ramai pula, dan kena patuh SOP tau!

Telegram Rasmi PropertyGuru Malaysia

Klik Untuk Sertai Kami!

Telegram Rasmi PropertyGuru Malaysia

 

Anda dah penat bekerja keras, semua kerosakan telah diperbetulkan, dan kediaman sekarang adalah hak milik anda yang mutlak! Apa lagi nak buat ni? Mungkin anda rasa dah tiba masanya untuk menambah keindahan semula jadi dalam rumah anda. Cuba lihat jika 8 tanaman dalaman ini sesuai dengan rekabentuk dalaman kediaman anda.

Read Next

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback