Pelepasan Cukai Pendapatan Sewa Di Malaysia 2021 (Taksiran 2020)!

Pendapatan sewa hartanah kediaman atau komersial selagi mana tidak dikategorikan sebagai perniagaan boleh mendapat pelepasan cukai. Ketahui cara nak kira pendapatan sewa boleh lepas cukai, rebat cukai pendapatan yang ada sekarang ni dan semuanya tentang cukai pendapatan!
property tax and interest

Click here for English version.

 

Bila sampai musim kena failkan taksiran cukai pendapatan di Malaysia ni, memang ramai yang suka buat saat-saat akhir (jangan bimbang, anda tak berseorangan).

Kesannya, ramai buat silap sebab panik. Salah satu kesilapan biasa dibuat adalah yang berkaitan pendapatan sewa.

Seperti kata seorang pembaca MalaysiaKini, Choong Hui Yan, ramai orang dihukum di bawah Seksyen 113 Akta Pendapatan Cukai 1967 kerana salah lapor (atau tak melapor langsung!) pendapatan sewa mereka.

Wujud salah faham besar yang pendapatan sewa adalah satu pelaburan dan kerana tu dikecualikan daripada sebarang bentuk percukaian.

Salah tu!

Tapi, sebelum kita bincangkan lebih lanjut, jom tengok dulu apa sebenarnya peruntukan ni. Menurut Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), ia melibatkan:

“Mana-mana orang yang membuat suatu penyata yang tidak betul dengan meninggalkan atau mengasingkan apa-apa pendapatan yang dikehendaki oleh Akta ini untuk membuat pulangan bagi pihak dirinya atau orang lain; atau memberikan apa-apa maklumat yang salah berhubung dengan apa-apa perkara yang menyentuh kebebasannya sendiri untuk cukai atau kebebasan untuk dikenakan cukai mana-mana orang lain…”

Fuh panjang lebar penjelasan kesalahan pendapatan sewa ni, kami ringkaskan untuk anda:

Satu kesalahan jika anda dengan sengaja nak elak cukai dengan tidak isytihar jumlah sebenar hartanah anda yang dibuat sewa!”

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

Bila Nak Fail Cukai Pendapatan 2021 Untuk Taksiran 2020? 

Anda kena ingat tarikh ni, jangan terlepas pula, nanti kena denda! Senarai penuh kategori anda boleh rujuk sini. 

Kategori

Tarikh

Individu pemastautin yang tidak menjalankan perniagaan

30 April 2021

Individu pemastautin yang menjalankan perniagaan

30 Jun 2021

Apakah Cukai Pendapatan Sewa?

Cukai pendapatan sewa adalah sejenis cukai yang dikenakan ke atas keuntungan hasil hartanah yang disewakan.

Ia terpakai untuk hartanah jenis kediaman dan komersial, malah beberapa jenis jentera atau kapal (harta boleh alih) pun dikenakan cukai tau!

 

Pendapatan Sewa vs Pendapatan Perniagaan

Tapi, ada perbezaan antara pendapatan sewa dan pendapatan perniagaan.

Pendapatan sewa tertakluk di bawah Seksyen 4(d) Akta Pendapatan Cukai 1967. Jika anda menyewakan hartanah untuk tujuan perniagaan, hasil keuntungan sewa tu bagaimanapun tertakluk di bawah Seksyen 4(a) Akta kerana ia dianggap pendapatan perniagaan.

Umumnya, pendapatan sewa dianggap sebagai pendapatan bukan perniagaan yang dihasilkan secara pasif. Jika hartanah sewa anda diuruskan dengan sistematik, ia boleh dianggap sebagai pendapatan perniagaan.

Jadi kenalah hati-hati bezakan kedua-dua ni. Jom tengok apa lagi bezanya.

Pendapatan sewa

Pendapatan perniagaan

Terhasil secara pasif

Diuruskan sendiri, kemudahan dan sistem sokongan tidak disediakan secara aktif

Terhasil secara aktif

Pengurusan, kemudahan dan sokongan mencukupi disediakan secara aktif

Sewa premis komersial berjumlah 4 atau lebih unit komersial, lot kedai, hartanah kediaman

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

 

Bagaimana Pendapatan Sewa Dicukai Di Malaysia?

Pendapatan sewa di Malaysia dikenakan kadar progresif percukaian sebanyak 0-28%. Tarikh dianggap pendapatan sewa bermula pada hari pertama hartanah disewa, manakala pendapatan sebenar sewa dinilai berdasarkan bukti resit yang ada.

Pendapatan sewa dinilai secara bersih, bermakna ia boleh dikurangkan jika mengambil kira perbelanjaan lain.

 

Apakah Perbelanjaan Yang Boleh Kurangkan Cukai Pendapatan Sewa Di Malaysia?

Menurut LHDN, perbelanjaan yang boleh ditolak daripada cukai sewa termasuklah:

  • Cukai taksiran
  • Cukai tanah
  • Faedah pinjaman perumahan
  • Bayaran insurans kebakaran
  • Perbelanjaan dalam proses kutipan sewa yang berulang
  • Perbelanjaan dalam proses pembaharuan sewa yang berulang
  • Perbelanjaan penyeliaan dan membaiki hartanah

Manakala pendapatan sewa yang tidak boleh ditolak daripada cukai digelar sebagai ‘perbelanjaan pendahuluan’ yang termasuklah:

  • Kos mengiklankan hartanah
  • Kos perundangan penyediaan perjanjian sewa
  • Duit setem
  • Komisyen ejen hartanah

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

 

Bagaimana Hendak Kira Pendapatan Sewa Bersih?

Jadi, anda dah tahu apa yang boleh tolak, apa yang tak boleh tolak. Sekarang kita tengok cara kira pendapatan sewa bersih pula.

 

Terma kontrak

12 bulan

Perbelanjaan boleh tolak

Cukai taksiran

RM500

 

Cukai tanah

RM50

 

Penyeliaan hartanah

RM5,000

Pendapatan sewa bersih

(1,000 x 12) – (500 + 50 + 5,000)

= 12,000 – 5,550

= 6,450

 

 

 

Ada Tak Insentif Cukai Untuk Pendapatan Sewa?

Sebelum isytihar cukai, pastinya anda nak tahu ada tak sebarang insentif cukai pendapatan sewa, kan?

Jika anda menyewakan hartanah secara komersial, memang ada berita baik!

Di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi 3.0, kerajaan mahukan rakyat berbuat baik sesama sendiri dengan menawarkan pelbagai insentif.

Bermula April 2020 hingga September 2020, pemilik premis perniagaan yang menawarkan pengecualian atau pengurangan sewa kepada penyewa SME boleh menuntut pelepasan cukai sama dengan jumlah sewa yang dikurangkan.

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

Apakah kriteria untuk insentif cukai ni?

  • Pengurangan perlu sekurang-kurangnya sehinga 30% kadar sewa semasa
  • Terbuka kepada semua kategori pembayar cukai (korporat, individu, koperasi dan entiti perniagaan dan bukan perniagaan lain)
  • Premis yang disewakan perlu digunakan penyewa untuk tujuan perniagaan
  • Pemilik premis perlulah pembayar cukai sewa di bawah subseksyen 4(a) dan subseksyen 4(d) Akta Cukai Pendapatan 1967

 

Bagaimana Nak Isytihar Pendapatan Sewa Di Malaysia?

Jom kita pastikan anda tahu bagaimana hendak isytiharkan cukai dengan baik. Sesiapa je yang memiliki hartanah di Malaysia (yang tak digunakan untuk tujuan perniagaan) dan menerima pendapatan hasil sewa perlu bayar cukai pendapatan.

Ini termaktub bawa Seksyen 4(d) Akta Cukai Pendapatan. Jadi, perkara pertama anda kena ambil tahu adalah pengiraan berapa banyak pendapatan hartanah sewa anda. 

Penilaian ni berdasarkan jumlah pendapatan bersih, bermakna pendapatan yang anda terima selepas perbelanjaan boleh tolak diambil kita.

Perbelanjaan boleh tolak cukai ni termasuklah kos penyeliaan hartanah, bayaran insurans kebakaran/rompakan, cukai taksiran dan cukai tanah serta faedah pinjaman perumahan.

Cukai taksiran ni bayaran wajib kepada pihak berkuasa tempatan yang dikenakan ke atas setiap pemilik rumah dan tanah. Duit yang dikutip digunakan untuk membiayai pembinaan dan penyeliaan infrastruktur awam.

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

Ia dikira berdasarkan nilai hartanah, didarab dengan kadar ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan masing-masing, jadi kadar tu memang berbeza-beza.

Hasil pendapatan bersih nilah yang anda perlu failkan.

Anda perlu failkan jumlah ni di bahagian ‘Pendapatan berkanun daripada sewa’ kalau buat pemfailan online atau bahagian B2 (dalam borang BE) atau B7 (dalam borang B) kalau hantar secara manual.

Tetapi, jika pendapatan sewa anda rugi, anda tak perlu dedahkannya dalam pemfailan cukai anda.

 

Ada Ke Pelepasan Cukai Pendapatan Sewa 2021?

Sejak 1 Januari 2018, pendapatan sewa dinilai berdasarkan kadar cukai progresif.

Kadar ni bermula sekitar 0% hingga 28% dan tak tertakluk kepada sebarang insentif atau pelepasan.

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

Tetapi, sebab kerajaan Malaysia sekarang nak galakkan rakyat Malaysia menyewakan hartanah kediaman mereka pada kadar lebih munasabah kepada mereka yang benar-benar memerlukan, ada insentif tambahan ditawarkan.

Pada pembentangan Belanjawan 2018, dinyatakan yang pelepasan mencecah 50% untuk pendapatan berkanun untuk sewa ditawarkan kepada rakyat Malaysia yang menetap di negara ini.

 

Apakah Kelayakan Pelepasan Cukai Pendapatan Sewa Ni?

Nak pelepasan cukai sewa, kenalah penuhi beberapa kelayakan ni:

  • Hartanah terlibat perlulah berstatus kediaman dan perlu disewakan di bawah perjanjian sewa antara tuan rumah dan penyewa.
  • Sewa bulanan yang diterima daripada setiap hartanah kurang RM2,000. Pelepasan ni tak terhad kepada hanya satu hartanah kediaman. Maksudnya, banyak mana pun hartanah kediaman sewa dimiliki tuan rumah, asalkan bawah RM2,000, boleh dikecualikan cukai.
  • Perjanjian sewa perlu dicop oleh LHDN dan dilaksanakan pada atau selepas 1 Januari 2018 dan hanya diberikan masa tiga tahun penilaian berturut-turut bermula 2018 hingga 2020.

 

Macam-Macam Pula Reaksi Ada Bila Keluar Berita Ni…

Kalau ikutkan memang la tempoh yang kerajaan bagi untuk insentif ni rasa macam pendek, tapi sekurang-kurangnya untuk tuan rumah yang bergantung pada pendapatan sewa semata-mata dapat la juga mereka menyimpan duit tambahan dalam masa yang singkat ni.

Selain tu, ada orang yang rasa insentif cukai ni baik bagi kat penyewa yang betul-betul memerlukan bantuan, daripada bagi kat tuan rumah yang mampu nak beli rumah tu.

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

Tapi dalam masa yang sama, ada juga yang rasa ni adalah cara yang bagus untuk bagi peluang pada mereka yang bayar cukai tinggi tu untuk beli lebih banyak rumah untuk disewakan jadi dapat la kurangkan unit yang tak terjual di pasaran negara kita.

Sekarang, anda dah tahu sikit bagaimana hendak urus dan isytiharkan pendapatan sewa anda, langkah seterusnya anda kena tahu sudah tentulah bagaimana nak failkan cukai pendapatan!

 

Bagaimana Hendak Failkan Cukai Pendapatan Saya?

Sebelum kita terjah langkah demi langkah cara nak failkan cukai pendapatan, anda kenalah tahu dulu sama ada anda ni perlu bayar cukai, ye tak? Jadi, anda kena bayar cukai jika:

  • Pendapatan tahunan selepas penolakan KWSP adalah RM34,000 dan ke atas (gaji bulanan lebih kurang RM2,833.33)
  • Anda menetap di Malaysia sekurang-kurangnya 182 hari dalam setahun

Selepas dah tentukan anda layak dan wajib bayar cukai pendapatan, anda kena tahu juga berapa banyak cukai perlu dibayar berdasarkan pendapatan boleh dicukai anda.

Pemfailan cukai pendapatan selalunya bermula pada suku pertama tahunan untuk taksiran cukai tahun sebelumnya. Maknanya pada 2021, anda perlu failkan taksiran cukai tahun 2020 yang berakhir pada 31 Disember 2020.

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

Anda hanya diberikan beberapa bulan untuk failkan cukai pendapatan, jadi pastikan simpan semua slip gaji, borang EA dan resit sebab semua ni diperlukan untuk failkan cukai.

 Jika anda terlepas tarikh akhir failkan cukai, anda kena bayar denda! Anda juga kena bayar denda kalau terlebih isytihar pelepasan cukai atau salah lapor pendapatan anda, pendek kata kena JUJUR!

Pemfailan cukai pendapatan boleh dibuat secara online di ezHASIL atau boleh pergi sendiri ke mana-mana pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) yang berhampiran.

 

Bagaimana Nak Tahu Pendapatan Mana Kena Cukai?

Cukai pendapatan dikenakan ke atas banyak jenis pendapatan, seperti:

  • Hasil pendapatan perniagaan
  • Hasil pendapatan pekerjaan
  • Dividen, faedah dan diskaun
  • Royalti, caruman dan sewa

Jumlah yang anda dapat selepas campur semua sumber pendapatan akan digunakan untuk menentukan kadar cukai anda. Boleh rujuk sini untuk tengok kadar cukai terbaru untuk Tahun Taksiran 2020.

Macam yang anda nampak di situ, semakin rendah pendapatan boleh dicukai anda, semakin rendah kadar cukai, maknanya semakin sikitlah cukai pendapatan anda kena bayar.

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

 

Apakah Pelepasan Cukai Untuk Tahun Taksiran 2020?

Sekarang dah sampai bab pelepasan cukai. Umumnya, pelepasan cukai ni adalah sebahagian pendapatan anda yang ditolak daripada jumlah keseluruhan pendapatan boleh dicukai anda.

Maksudnya, bolehlah bantu mengurangkan pendapatan boleh dicukai- jadi pastikan anda simpan segala macam resit dan bukti pembayaran serta ambil tahu perkembangan terkini rebat cukai.

Memandangkan kita sekarang tengah bergelut dengan pandemic COVID-19, kerajaan mengumumkan beberapa langkah baru rebat cukai untuk Tahun Taksiran 2020 dalam Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek (PENJANA) untuk membantu dan menyokong pekerja yang bekerja dari rumah sekarang.

Di bawah ni adalah senarai pelepasan cukai pendapatan untuk e-filing pada 2021. Anda juga boleh rujuk senarai rasmi LHDN di sini.

Jenis pelepasan

Jumlah

Individu dan saudara tanggungan

9,000

Perbelanjaan rawatan perubatan, keperluan khas dan penjaga untuk ibu bapa (Keadaan kesihatan disahkan oleh pengamal perubatan)

ATAU

Ibu dan Bapa
Terhad 1,500 bagi hanya seorang ibu
Terhad 1,500 bagi hanya seorang bapa

5,000 (Terhad)

ATAU

3,000 (Terhad)

Peralatan sokongan asas (untuk kegunaan individu kurang upaya, suami / isteri, anak atau ibu bapa yang kurang upaya)

6,000 (Terhad)

Individu kurang upaya

6,000

Yuran pengajian (Sendiri):

  1. Peringkat selain sarjana dan doktor falsafah - bidang undang-undang, perakaunan, kewangan Islam, teknikal, vokasional, industri, saintifik atau teknologi;
  2. Peringkat sarjana dan doktor falsafah - sebarang bidang atau kursus pengajian

7,000 (Terhad)

Perbelanjaan perubatan bagi penyakit serius (Diri sendiri atau suami / isteri atau anak-anak)

6,000 (Terhad)

Perbelanjaan perubatan bagi rawatan kesuburan (Diri sendiri atau suami / isteri)

Pemeriksaan perubatan penuh (Diri sendiri, suami / isteri atau anak). (Terhad 500)

Gaya hidup - Perbelanjaan untuk kegunaan / manfaat diri sendiri, suami / isteri atau anak bagi:

  1. Pembelian buku, jurnal, majalah, surat khabar bercetak dan lain-lain penerbitan seumpamanya (Bukan bahan bacaan terlarang);
  2. Pembelian komputer peribadi, telefon pintar atau tablet (Bukan untuk kegunaan perniagaan);
  3. Pembelian peralatan sukan untuk aktiviti sukan mengikut Akta Pembangunan Sukan 1997 (tidak terpakai bagi jenis basikal bermotor) dan bayaran keahlian gimnasium; dan
  4. Bayaran bil bulanan untuk langganan internet (Atas nama sendiri)

2,500
(Terhad)

Gaya hidup – Pembelian komputer peribadi, telefon pintar atau tablet untuk kegunaan / manfaat diri sendiri, suami / isteri atau anak dan bukan untuk kegunaan perniagaan

(Pelepasan tambahan bagi perbelanjaan yang dilakukan dalam tempoh 1 Jun 2020 hingga 31 Disember 2020)

2,500
(Terhad)

Pembelian peralatan penyusuan ibu untuk kegunaan sendiri bagi anak berumur 2 tahun dan kebawah (Potongan dibenarkan sekali setiap DUA (2) tahun taksiran)

1,000 (Terhad)

Yuran penghantaran anak berumur 6 tahun dan ke bawah ke taman asuhan kanak-kanak / tadika yang berdaftar

3,000 (Terhad)

Tabungan bersih dalam Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) (Jumlah simpanan dalam tahun 2020 TOLAK jumlah pengeluaran dalam tahun 2020)

8,000 (Terhad)

Suami / Isteri / Bayaran alimoni kepada bekas isteri

4,000 (Terhad)

Suami / Isteri kurang upaya

3,500

Anak yang belum berkahwin dan berumur di bawah 18 tahun

2,000

Anak yang belum berkahwin dan berumur 18 tahun dan ke atas dan menerima pendidikan sepenuh masa (peringkat A-Level, sijil, matrikulasi, persediaan atau pra-ijazah)

2,000

Anak yang belum berkahwin dan berumur 18 tahun dan ke atas tertakluk kepada syarat-syarat berikut:

  1. mengikuti pengajian tinggi sepenuh masa (Tidak termasuk kursus matrikulasi / pra-ijazah / A-Level) di universiti, kolej atau institusi pelajaran yang serupa dengannya di Malaysia; atau
  2. berkhidmat di bawah satu ikatan artikel atau indentur untuk memperoleh kelayakan perdagangan atau profesion di Malaysia; atau mengikuti kursus di peringkat ijazah dan ke atas di institusi pengajian tinggi luar Malaysia.
  3. kursus dan institusi pengajian tinggi diiktiraf oleh pihak berkuasa Kerajaan yang berkaitan.

8,000

Anak Kurang upaya

6,000

Pelepasan tambahan sebanyak RM8,000 bagi anak kurang upaya berumur 18 tahun dan ke atas, belum berkahwin dan mengikuti diploma ke atas di dalam Malaysia @ peringkat ijazah ke atas di luar Malaysia dalam kursus dan di IPT yang diiktiraf oleh pihak berkuasa Kerajaan yang berkaitan.

8,000

Insuran nyawa dan KWSP TERMASUK tidak melalui potongan gaji

  1. Kategori penjawat awam berpencen
    • Premium insurans nyawa
  2. Kategori SELAIN penjawat awam berpencen
    • Premium insurans nyawa (Terhad RM3,000)
    • Caruman kepada KWSP / skim yang diluluskan (Terhad RM4,000)

7,000 (Terhad)

Skim Persaraan Swasta dan Anuiti Tertunda (Deferred Annuity) - berkuatkuasa mulai Tahun Taksiran 2012 hingga tahun taksiran 2021.

3,000 (Terhad)

Insurans pendidikan dan perubatan TERMASUK tidak melalui potongan gaji

3,000 (Terhad)

Caruman kepada Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO)

250 (Terhad)

Perbelanjaan perjalanan domestik

(Perbelanjaan penginapan di premis penginapan yang berdaftar dengan Pesuruhjaya Pelancongan dan bayaran masuk ke pusat tarikan pelancong yang dilakukan pada atau selepas 1 Mac 2020)

1,000 (Terhad)

Cukai Keuntungan Harta Tanah (RPGT) juga dimasukkan dalam PENJANA dan dikecualikan untuk pelupusan hartanah kediaman yang dijual antara 1 Jun 2020 hingga 31 Disember 2021, tetapi terhad untuk 3 unit per individu saja.

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

 

Pelepasan Cukai Mana Yang Dah Dihapuskan Untuk Tahun 2020?

Setiap tahun taksiran mungkin akan ada sedikit perubahan dalam pelepasan cukai, jadi anda kenalah pantau supaya taklah terlebih bayar nanti.

Ni ada beberapa contoh pelepasan cukai dulu yang mana dah dimansuhkan:

  • RM500 untuk peperiksaan perubatan lengkap sekarang dituntut sekali dengan perbelanjaan perubatan untuk penyakit serius dan bukan lagi asing-asing.
  • Faedah sehingga RM10,000 yang digunakan untuk pembiayaan kediaman untuk tiga tahun pertama dah dimansuhkan pada tahun 2013.
  • Pelepasan cukai gaya hidup macam buku dan keahlian gim sekarang dituntut bersama di bawah perbelanjaan gaya hidup – semua sekali RM2,500.

 

Macam Mana Pula Dengan Rebat Cukai Untuk Tahun 2020?

Katakanlah anda dah tolak semua pelepasan cukai yang layak tapi… jumlah cukai pendapatan yang nak kena bayar tu masih banyak lagi.

Dekat sini lah anda boleh cuba untuk kurangkan jumlah pendapatan dengan menggunakan rebat cukai.

  • Pelepasan cukai = ditolak daripada pendapatan bercukai
  • Rebat cukai = ditolak daripada jumlah cukai yang kena bayar

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

Senarai rebat cukai untuk tahun 2020 ada kat bawah ni:

Jenis Rebat

Amaun (RM)

Pendapatan bercukai individu kurang daripada RM35,000

400

Suami dan isteri (dinilai secara berasingan) dan setiap pendapatan bercukai tidak melebihi RM35,000

400

Suami dan isteri (dinilai bersaman) dan pendapatan bercukai bersama tidak melebihi RM35,000

800

Rebat untuk Zakat/Fitrah

Jumlah sebenar yang dibayar

 

 

Rebat levi pelepasan perjalanan umrah/agam

Jumlah sebenar levi pelepasan yang dibayar, terhad kepada 2 kali lawatan sepanjang hayat

  • Derma kepada badan kebajikan, badan sukan atau projek yang diluluskan: sehingga 7% pendapatan bercukai anda.
  • Derma lain, hadiah atau sumbangan: boleh mencecah nilai hadiah, kecuali dinyatakan sebaliknya.
  • Yuran kepada badan profesional seperti perubatan dan perundangan.

 

Ada Ke Rebat Cukai Untuk Bukan Pemastautatin Dan Ekspatriat di Malaysia?

Alamak, kesian juga kat mereka ni tapi maaf ya, sebab bukan pemastautatin dan ekspatriat memang tak dapat apa-apa pelepasan cukai atau rebat.

Bukan pemastautatin kat Malaysia adalah mereka yang duduk kat negara ni tak sampai 182 hari, tak kiralah wargenegara mana sekalipun.

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

Kalau ikutkan, tak semua bukan pemastautatin kena bayar cukai pendapatan ni. Anda memang tak akan kena cukai kalau anda:

  • Bekerja di Malaysia kurang dari 60 hari
  • Bekerja di atas kapal kerajaan Malaysia
  • Umur 55 tahun dan terima pencen daripada bekerja dengan kerajaan Malaysia
  • Menerima faedah daripada bank
  • Menerima dividen yang dikecualikan cukai

Tapi, katakanlah semua yang di atas ni tak berkaitan dan anda wajib juga bayar cukai pendapatan.

Sebagai bukan pemastautatin, anda akan dikenakan cukai pada kadar tetap (biasanya 28%) dan bukannya pada kadar progresif yang dikenakan pada penduduk biasa. Boleh tengok semua kadar tu kat sini.

 

Guna Potongan Cukai Bulanan (PCB) Sebagai Cukai Muktamad

Potongan Cukai Bulanan (PCB) adalah peratusan yang ditolak daripada gaji bulanan untuk bayar cukai pendapatan anda. 

Walaupun duit tu dah tolak siap-siap setiap bulan, anda masih kena fail pulangan cukai okey! Jangan leka pulak.

Pelepasan dan rebat cukai memang akan membantu sangat kalau anda fail pulangan cukai sendiri, jadi sangat rugi kalau anda terus guna je MTD sebagai cukai muktamad.

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

Nak tau kenapa? Sebab ada kemungkinan yang anda dah bayar lebih daripada yang sepatutnye... rugi kan?

Tapi ada juga orang tertentu yang boleh gunakan MTD sebagai cukai muktamad. Ni kriteria mereka:

  • Gaji bekerja adalah satu-satunya sumber pendapatan anda
  • Anda telah bekerja dengan majikan yang sama selama 12 bulan yang lalu
  • Majikan dah potong MTD siap-siap untuk anda
  • Majikan tak membayar sebarang cukai untuk anda
  • Anda tidak memilih untuk memfail di bawah penilaian bersama

Kalau anda menetapi semua kriteria ni, boleh boleh pilih untuk tidak proses fail cukai tu dan guna je terus MTD tu sebagai cukai muktamad anda.

Kalau memang nak teruskan, pastikan yang anda hantar borang TP1. Borang tu akan membantu untuk menuntut mana-mana pelepasan cukai yang anda layak dan akan memberi pulangan yang lebih tepat oleh majikan anda.

 

Penilaian Bersama vs Penilaian Berasingan

cukai pendapatan, cukai sewa, lhdn, tahun taksiran 2020, e-filing 2021

Pada mereka yang dah berkahwin mesti pernah tertanya-tanya soalan ni, “Kita ni nak fail cukai asing ke nak fail sekali?”

Kalau masih tak tau mana nak pilih, cuba tanya diri sendiri, cara mana yang akan bagi penjimatan cukai lebih banyak dengan menggunakan kadar cukai progresif dan pelepasan cukai yang ada.

Pada dasarnya, anda boleh ikut yang ni:

  • Penilaian berasingan berguna kalau: Gaji kedua-duanya memang tinggi
  • Penilaian bersama berguna kalau: Salah seorang je gaji tinggi, lepas itu yang lagi seorang gaji rendah ataupun tak ada gaji

Ramai yang syorkan macam ini sebab kalau gabung dua-dua gaji yang tinggi tu, ada kemungkinan yang mereka akan tertakluk pada bahagian cukai tinggi, jadi cukai yang nak kena bayar pun jadi tinggi.

Untuk pelepasan cukai, pun boleh guna cara ni, sebabnya fail bersama tu kira macam anda fail sebagai seorang – jadi boleh tuntut maksimum pelepasan cukai atas dasar seorang je.

Senang cerita, anda kena kira dulu sendiri lepas itu bandingkan untuk tengok penilaian mana yang akan lebih menguntungkan anda sebagai suami isteri.

Tak kira lah anda setuju atau tak dengan insentif ni, yang paling penting sekarang adalah anda kena isytihar cukai pendapatan setepat yang mungkin supaya tak ada la kena denda ke apa di kemudian hari.

Lagi satu, lepas dah fail tax tu, jangan buang resit-resit atau dokumen yang dah diisytihar.

Kena simpan untuk beberapa tahun sebab mana tau tiba-tiba audit cukai panggil, jadi tak ada la rasa cam nak lari dari rumah! Berjaga-jaga ye semua!

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback