Permit Renovation Rumah, Perlu Atau Tidak?

Nak elak masalah, sebelum renovate rumah ada baiknya anda mohon kelulusan pihak berkuasa dulu. Bila kena ada permit, bila tak perlu, apa had renovation boleh buat, boleh ke renovate waktu PKP ni? Kami jawab semuanya!
permit, renovation rumah, ubah suai rumah, pihak berkuasa tempatan, pbt, hartanah strata, rumah, pkp malaysia

Click here for English version

 

Renovate rumah, bukanlah satu perkara mudah. Banyak benda kena perlu ambil tahu terutama sekali syarat dan peraturannya. Nanti karang, sia-sia saja rumah anda kena roboh pula! Jangan cakap kami tak kasi amaran ya!

Sebelum mengubahsuai, mesti sudah terbayang-bayang bagaimana rupa rumah anda selepas renovate nanti. Ada balkoni baru, beranda yang cantik dan macam-macam lagi lah.

Namun nak semua itu, kenalah ada permit dahulu. Maklumlah, undang-undang dalam Malaysia, bukan semuanya boleh. Kadang-kadang rumit untuk difahami.

Isunya sekarang, syarat renovate tak selalunya jelas, kejap-kejap berubah. Jadi anda perlu memahami dahulu peraturan serta pendekatan yang boleh diambil bagi mengelakkan timbul isu nanti.

Jom tengok apa isunya permit renovation ni!

 

Boleh Ke Saya Renovate Rumah Tanpa Permit?

Hmmm, mungkin boleh mungkin juga tidak boleh. Bingung? Jangan risau, teruskan membaca bagi mendapatkan kepastian.

permit, renovation rumah, ubah suai rumah, pihak berkuasa tempatan, pbt, hartanah strata, rumah, pkp malaysia

Terdapat peraturan di Malaysia yang membenarkan renovation atau pengubahsuaian kecil pada rumah tanpa memerlukan sebarang permit.

Walau bagaimanapun, ianya tidak dinyatakan dengan jelas, jadi sebab itulah kita perlu berwaspada.

Akta Jalan, Parit, dan Bangunan 1974 menetapkan undang-undang, di mana kerja-kerja pengubahsuaian mesti dipersetujui. Ia menyatakan bahawa:

79. (1) Tiada seorang pun boleh mendiri atau mengarah atau membenar didirikan dalam sesuatu bangunan apa-apa sekatan, petak, galeri, loteng, bumbung, siling atau binaan lain tanpa mendapat kebenaran bertulis terlebih dahulu daripada pihak berkuasa tempatan.

Amboi, itu saja dah merangkumi keseluruhan pelan pengubahsuaian untuk setiap sudut unit/kediaman anda kan!

Namun ada beberapa pengubahsuaian tidak penting boleh saja dilakukan tanpa melibatkan undang-undang atau mana-mana permit. Tengok betul-betul, mana tak perlu permit, mana perlu permit. 

permit, renovation rumah, ubah suai rumah, pihak berkuasa tempatan, pbt, hartanah strata, rumah, pkp malaysia

 

Jadi, Perlukan Permit Atau Tidak?

Nak selamat (kelak nanti menyesal pula), jawapannya YA!

Dah sah-sah permit diperlukan untuk sebarang renovation besar. Kenapa? Pertama sekali, tentunya ia berkait rapat dengan ‘elemen keselamatan’.

Mungkin anda rasa permit ini menyusahkan, tapi ia untuk memastikan wujud pengawasan kesihatan dan keselamatan semua, termasuklah pematuhan kepada standard pembinaan yang bertanggungjawab.

Tanpa sistem permit begini, jangan terkejut jika jiran anda sesuka hati mendirikan banglo enam tujuh tingkat sampai mencecah masuk ke kawasan rumah anda yang bila-bila boleh runtuh. Bahaya kan macam tu!

Itulah gunanya permit! Jadi untuk kepastian perkara apa yang memerlukan permit atau tidak, kami dah sediakan jadual beserta contoh untuk anda baca dan fahami yang disediakan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan:

Permit Diperlukan

Permit Tak Diperlukan

Pengubahsuaian pintu pagar dan/atau dinding sempadan yang sedia ada

Pemasangan atau penggantian unit penyaman udara

Pembinaan pagoda/pergola

Pemasangan awning (tertakluk kepada garis panduan yang ditetapkan oleh PBT masing-masing)

Pemasangan tempat perlindungan tambahan seperti awning atau struktur membran yang melibatkan penambahan tiang dan kabel

Pemasangan atau pembaikan saluran air hujan

Pemasangan atau penggantian kelengkapan dinding dan/atau lantai yang melebihi 6.5 meter persegi

Pemasangan kaunter dan/atau kabinet terbina dalam

Pemasangan atau penggantian siling plaster

Kerja-kerja mengecat di dalam rumah

Pengubahsuaian peralatan kebersihan

Penggantian tangki air (tetapi mengekalkan ukuran tangki asal)

Segala bentuk pengubahsuaian pada kelengkapan yang melibatkan perubahan pada bahagian muka hartanah

Pemasangan atau penggantian kelengkapan dinding, seperti tingkap dan pintu

Namun terdapat juga kes pengaturan undang-undang yang rumit untuk memastikan anda mematuhi peraturan pemilikan tanah yang berkaitan.

permit, renovation rumah, ubah suai rumah, pihak berkuasa tempatan, pbt, hartanah strata, rumah, pkp malaysia

Mungkin renovation yang dicadang itu sebenarnya dapat membantu menaik taraf kawasan, atau mengubah, kawasan tanah yang bukan milik mana-mana individu yang sememangnya memerlukan pengubahsuaian.

Ini termasuk kemungkinan pertindihan dengan pemilikan tanah negeri lain, atau tanah milik jiran. Sistem permit ini membantu dalam menghentikan konflik ini sebelum ia tercetus.  

 

Siapa Bertanggungjawab Uruskan Permit Renovation Rumah?

Pihak berkuasa untuk urusan ubahsuai mungkin berbeza, bergantung sama ada anda tinggal di hartanah bertanah atau strata (bertingkat).

Sekiranya anda tinggal di hartanah bertanah, pihak berkuasa tempatan (Majlis Perbandaran) bertanggungjawab mengeluarkan permit renovation.

Contoh: Sekiranya anda berada di Kuala Lumpur, anda memerlukan permit renovation dari DBKL; jika anda berada di Shah Alam, anda memerlukan permit ubahsuai dari MBSA; jika anda berada di Putrajaya, anda memerlukan permit pengubahsuaian MPBJ; dan sebagainya!

Namun sekiranya anda tinggal di hartanah strata, anda memerlukan surat kebenaran dari pihak pengurusan hartanah anda. Ini adalah peraturan yang ditentukan di bawah Akta Pengurusan Strata (SMA) 2013.

permit, renovation rumah, ubah suai rumah, pihak berkuasa tempatan, pbt, hartanah strata, rumah, pkp malaysia

Peraturan pengubahsuaian Akta Pengurusan Strata 2013 menyatakan perkara berikut:

  • Pemilik tidak boleh melakukan kerja-kerja pengubahsuaian petak tanpa terlebih dahulu mendapatkan persetujuan bertulis dari syarikat pengurusan dan, jika perlu, dari pihak berkuasa yang sesuai.
  • Dalam memberikan persetujuan untuk kerja-kerja pengubahsuaian, syarikat pengurusan mungkin meminta pemiliknya meletakkan jumlah dengan syarikat pengurusan sebagai deposit untuk mematuhi undang-undang kecil ini atau undang-undang tambahan tambahan yang berkaitan dengan kerja-kerja pengubahsuaian tersebut dan mungkin menghendaki kerja-kerja pengubahsuaian diselesaikan dalam masa tertentu.

Terdapat pelbagai peraturan dan undang-undang lain yang harus dipatuhi, pendek kata jangan sesekali cuba menghancurkan dan merosakkan integriti struktur bangunan, kalau tak nak hilang wang deposit!

 

Adakah Terdapat Had Renovation Untuk Hartanah Strata?

Hartanah berstrata mempunyai beberapa had renovation tertentu, kerana sifat bangunannya yang dibina bertingkat-tingkat dan bukannya bersebelahan.

Nak tambah satu lagi tingkat untuk hartanah teres logik lah juga, tapi kalau nak buat perkara yang sama untuk hartanah bertingkat, memang pelik la jadinya, dan bahaya pun ya!

Jadi, di sini kami telah menyediakan peraturan untuk renovation hartanah strata untuk anda fahami.

permit, renovation rumah, ubah suai rumah, pihak berkuasa tempatan, pbt, hartanah strata, rumah, pkp malaysia

Melainkan telah mendapat kelulusan bertulis sebelumnya yang diperolehi dari pihak berkuasa yang sesuai serta syarikat pengurusan, pemilik tidak boleh:

  • membina tingkat lain ke atas petaknya (sebagai contoh; Untuk memisahkan tingkat mana-mana bahagian lantai yang ada di petaknya dengan menambahkan platform)
  • memindahkan mana-mana pintu atau tingkap petaknya
  • mengalih atau membuat perubahan pada mana-mana ciri keselamatan bangunan di petaknya meskipun mendapat kelulusan tersebut, pemiliknya harus membayar ganti rugi dan membayar terus kepada syarikat pengurusan terhadap sebarang liabiliti yang mungkin timbul atau dialami akibat pengalihan tersebut
  • mengalihkan sistem paip dan pembetungan dalam petaknya
  • menukar atau menaik taraf keseluruhan sistem elektrik dalam petaknya
  • menyambung atau menggunakan bekalan elektrik secara tidak sah

Semasa menjalankan renovation atau tambah baik petaknya, pemilik tidak boleh:

  • melebihi had maksimum yang dibenarkan pada penggerudian atau penggodaman dinding ricih untuk pendawaian semula unit elektrik
  • melebihi beban maksimum yang dibenarkan
  • menanggalkan atau melucutkan apa-apa sealant bangunan di petaknya atau di bahagian harta bersama

Pemilik tidak boleh menggunakan bekalan air atau elektrik dari hartanah bersama kecuali mendapat kelulusan bertulis terlebih dahulu yang diberikan oleh syarikat pengurusan.

 

Apa Yang Perlu Saya Lakukan Jika Mahu Renovate Rumah?

Berhati-hati okay! Ada baiknya anda dapatkan persetujuan berkaitan dahulu sebelum mula renovate.

PGMY_No_1

Ingat, untuk hartanah bertanah pihak berkuasa tempatan yang beri kebenaran, dan untuk hartanah strata, anda boleh dapatkan persetujuan dari badan pengurusan.

Untuk sebarang renovation, pemilik hartanah bertanah harus membuat perancangan terperinci.

Kemudian buatlah permohonan kepada pihak berkuasa tempatan bagi mendapatkan kebenaran yang relevan.

Lagi jelas pelan anda, lagi cerah peluang anda mendapatkan penilaian yang tepat dan mendapat persetujuan (doa lah banyak-banyak ya).

Pemilik hartanah strata pula boleh terus berjumpa dengan pihak berkuasa pengurusan, dan fahamkan terlebih dahulu larangan yang dinyatakan dalam Akta Pengurusan Strata 2013 di atas.

Surat kebenaran bertulis sangat penting bagi menunjukkan permohonan pengubahsuaian anda telah dipersetujui.

permit, renovation rumah, ubah suai rumah, pihak berkuasa tempatan, pbt, hartanah strata, rumah, pkp malaysia

Kemungkinan besar pihak pengurusan akan meminta deposit sebelum proses renovation bermula, yang bertindak sebagai jaminan terhadap kerja-kerja ubahsuai anda. Takut jadi apa-apa pula nanti kan.

Dan wang deposit tersebut sepatutnya dikembalikan sebaik sahaja pengubahsuaian selesai dan terbukti tidak melanggar sebarang peraturan pembangunan.

 

Apa Akan Jadi Kalau Saya Renovate Rumah Tanpa Permit?

Dah tentunya individu yang mengeluarkan permit tidak akan gembira bila anda buat ubahsuai tanpa permit.

Sekiranya anda memiliki hartanah bertanah dan tidak mendapat kebenaran untuk renovation, pihak berkuasa tempatan berhak untuk datang dan robohkan semuanya sekali!

Bunyinya drastik betul, tetapi pihak berkuasa tempatan telah diberi kuasa secara sah untuk meruntuhkan atau memusnahkan sebarang pengubahsuaian yang tanpa/belum mendapatkan permit.

Caj kerja meruntuhkan atau memusnahkan itu juga perlu anda bayar!  

permit, renovation rumah, ubah suai rumah, pihak berkuasa tempatan, pbt, hartanah strata, rumah, pkp malaysia

Bukan je duit habis buat renovation, tapi disebabkan tidak ada permit, anda kena bayar pula kepada pihak berkuasa yang meruntuhkan binaan haram tu. Bak kata pepatah, dah jatuh ditimpa tangga.

Sekiranya anda tinggal di hartanah strata dan melakukan ubahsuai tanpa kebenaran, anda boleh dikenakan denda oleh pihak pengurusan mengikut Akta Pengurusan Strata 2013 (Peraturan Penyelenggaraan dan Pengurusan 2015):

Pihak pengurusan boleh mengenakan denda tertentu yang akan ditetapkan oleh mesyuarat agung terhadap mana-mana individu yang melanggar mana-mana undang-undang ini atau undang-undang tambahan lain yang dibuat di bawah Akta.

 

Jual Beli Hartanah Dengan Renovation Tidak Sah

Secara teknikal adalah tidak sah menjual hartanah yang ada renovation dilakukan tanpa kebenaran pihak berkuasa. Ada renovation haram, jual beli boleh jadi tak sah!

Maka makin sukarlah untuk menjual hartanah anda, terutama sekali jika pembeli (yang bijak) meminta untuk melihat surat kebenaran dari pihak berkuasa berkaitan ubahsuai tersebut.

Malangnya bagi pembeli rumah, jika anda mengetahui bahawa berlakunya ubahsuai tidak sah SELEPAS anda membeli hartanah terbabit, anda masih tertakluk kepada tindakan meruntuhkannya atau meminta kebenaran retrospektif.

permit, renovation rumah, ubah suai rumah, pihak berkuasa tempatan, pbt, hartanah strata, rumah, pkp malaysia

Jadi, rajinkan bertanya jika terdapat sebarang renovation ketika membeli hartanah, dan dapatkan dokumentasi rasmi untuk membuktikan bahawa ia dilakukan dalam peruntukan dan peraturan ubahsuai yang relevan dan sedia ada.

Sekiranya ada, buat salinan okay. Senanglah sekiranya anda ingin menjual hartanah itu nanti, atau anda perlu membuktikan kesahihan pengubahsuaian di masa hadapan!

 

Boleh Tak Renovate Rumah Waktu PKP 3.0?  

Persoalan utama yang kerap kali ditanya, boleh atau tidak anda mengubahsuai kediaman waktu Perintah Kawalan Pergerakan PKP 3.0 ini? Jawapannya BOLEH.

Berdasarkan SOALAN LAZIM (FAQ) berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) penuh yang dipetik Kementerian Kerja Raya bertarikh 18 Jun 2021 menyebut:

  • Kerja-kerja ubahsuai rumah persendirian adalah dibenarkan dan kontraktor yang terlibat boleh memohon kebenaran beroperasi di dalam sistem CIMS MITI, di bawah Kluster Pembinaan, kategori 10. Kerja Kritikal – pembaikan kediaman perseorangan.

Bagaimanakah cara memohon di dalam CIMS MITI? Pemohon perlu memilih Kluster Pembinaan di dalam menu Kluster Ekonomi.

permit, renovation rumah, ubah suai rumah, pihak berkuasa tempatan, pbt, hartanah strata, rumah, pkp malaysia

Seterusnya pemohon perlu menyatakan projek yang dilaksanakan di dalam ruangan Produk/Aktiviti Perniagaan /Product/Business Activity.

Maklumat projek tersebut juga perlu diisytiharkan di dalam Sistem CIMS CIDB, sekiranya ini tidak dilakukan, permohonan akan gagal.

Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) turut memaklumkan kontraktor G1 dan G2 yang dilantik PBT untuk melaksanakan kerja pembinaan bagi projek berskala kecil dibenarkan beroperasi dalam tempoh PKP berkuat kuasa serta-merta.

Boleh ke renovate hartanah berstrata waktu PKP 3.0?

Ya, BOLEH namun tertakluk pada syarat-syarat tertentu dikeluarkan KPKT, antaranya:

  • Urusan pengubahsuaian dibenarkan di unit / petak yang tidak dihuni (vacant unit).
  • Kerja-kerja yang melibatkan bunyi bising berterusan tidak dibenarkan bagi kediaman strata bertingkat.
  • Tempoh masa kerja pengubahsuaian yang dibenarkan adalah tertakluk kepada kelulusan pihak pengurusan.

Tetapi, semua ini juga tertakluk kepada pengurusan bangunan masing-masing ya, jadi semak dengan mereka juga.

*NOTIS: Maklumat pengubahsuaian sewaktu PKP 3.0 ini adalah berdasarkan rujukan Sektor Pengurusan Strata PKP yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa. Sebarang perubahan atau pindaan tertakluk kepada pihak berkuasa dan tidak melibatkan PropertyGuru.   

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback