Ada Masalah Hartanah? Boleh Guna 3 Tribunal di Malaysia Ni!

Ditipu penjual cat dan langsir? Kontraktor ubah suai rumah bermasalah? Pemaju lambat siapkan rumah? Tak ada duit nak bayar peguam? Jangan bimbang, ada Tribunal Tuntutan Pengguna, Tribunal Pembeli Rumah dan Tribunal Pengurusan Strata untuk anda dapat keadilan!
tribunal tuntutan pengguna, tribunal tuntutan pembeli rumah, tribunal pengurusan strata, kontraktor bermasalah, masalah pemaju, masalah rumah

Pasti ramai yang dah tahu macam mana proses membeli rumah, dokumen apa yang diperlukan, serta pinjaman bank kan. Tapi macam mana pula kalau ada perkara yang tak enak jadi selepas anda beli rumah?

Misalnya, anda upah kontraktor ubah suai rumah tapi kerja tak siap atau anda dapati pengurusan bangunan anda bermasalah, geram kan? Ikut hari, memang nak heret ke mahkamah je….tapi siapa nak bayar upah peguam? Mahal tu!

Jangan risau, setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian. Sebenarnya ada je tribunal pengguna yang anda boleh bawa tuntutan ini dengan syarat-syarat yang tertentu.

Jadi kami akan kongsikan tiga tribunal untuk anda dapatkan keadilan dalam kes berkaitan masalah hartanah dan rumah anda.  Jom baca dan tahu hak anda!

 

1. Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)

Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) ni adalah satu badan sah yang ditubuhkan untuk pengguna membuat tuntutan tebus rugi berkenaan dengan barang atau perkhidmatan secara murah, mudah dan cepat.

Ia ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Akta Perlindungan Pengguna 1999 dan beroperasi di bawah bidang kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

tribunal tuntutan pengguna isu hartanah di malaysia

Apa maksud pengguna?

Tapi, dah nama pun tribunal pengguna, kenalah tahu dulu apa maksud istilah pengguna tu. Ikut definisi TPPM, pengguna adalah:

  • Mana-mana individu yang memperolehi/menggunakan/membeli barang atau perkhidmatan untuk kegunaan diri, rumahtangga atau isi rumah
  • Mana-mana individu yang membeli, menggunakan, memperolehi barangan atau perkhidmatan untuk berniaga atau atas nama syarikat BUKAN seorang pengguna.

Pendek kata, anda kena beli barang atau guna perkhidmatan untuk kegunaan peribadi atau keluarga je, baru digelar pengguna!

Siapa ahli tribunal ni?

Tribunal ni diketuai oleh pengerusi dan timbalan pengerusi yang terdiri daripada pegawai Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan. Ahli tribunal lain mestilah tidak kurang daripada 5 orang anggota yang dilantik oleh Menteri.

 

Apa Bidang Kuasa Tribunal Tuntutan Pengguna?

Tapi, apa bidang kuasa TPPM ni pula? Ada tiga iaitu:

  • Tuntutan tebus rugi untuk pembelian barangan dan perkhidmatan yang dibenarkan di bawah bidang kuasa tribunal yang diperuntukkan Akta 599
  • Jumlah amaun tuntutan tak melebihi RM50,000
  • Tuntutan yang terakru dalam masa tiga tahun dari tuntutan itu

tribunal tuntutan pengguna, tribunal tuntutan pembeli rumah, tribunal pengurusan strata, kontraktor bermasalah, masalah pemaju, masalah rumah

 

Apa Kes Boleh Dibawa Ke Tribunal Tuntutan Pengguna? 

Nak bawa kes ke tribunal ni ada beberapa jenis tuntutan je, kami senaraikan semuanya di bawah ni.

1. Perlakuan mengelirukan, memperdaya dan kepalsuan seperti:

  • jenis, proses pengilangan, kesesuaian, kualiti dan kuantiti
  • kekeliruan harga
  • tawaran pemberian, hadiah atau benda percuma lain dengan niat untuk tidak mengadakannya
  • tuntutan lain yang mengelirukan seperti selagi stok masih ada dan barang-barang terhad
  • menerima bayaran tanpa niat untuk membekalkan barang atau perkhidmatan
  • kontrak perkhidmatan hadapan bagi perkhidmatan yang akan diadakan atas dasar berterusan
  • Keselamatan barang dan perkhidmatan

2. Hak terhadap pembekal berkenaan dengan jaminan tersirat seperti:

  • mengenai hakmilik, kualiti boleh diterima, kesesuaian bagi maksud tertentu, harga yang munasabah, pembaikan dan barang ganti dan bahawa ia mematuhi perihal, sampel bagi barang
  • mengenai ketelitian, kemahiran, masa siap dan harga yang munasabah dan kesesuaian bagi maksud tertentu bagi perkhidmatan

3. Hak terhadap pengilang berkenaan dengan jaminan nyata berkaitan dengan pembekalan barang dan perkhidmatan seperti:

  • mengenai kualiti yang boleh diterima, bahawa ianya mematuhi serta pembaikan dan gantian bagi barang
  • mengenai kualiti prestasi atau ciri barang, pemberian perkhidmatan yang diperlukan, kebolehdapatan barang yang serupa pada masa hadapan dan pemulangan wang atau balasan sekiranya barang tidak memenuhi apa-apa akujanji oleh penjamin barang

Ringkasnya, anda berhak untuk menerima penghakiman yang adil, termasuk mendapat pampasan untuk pembelian atau servis anda terima yang memiliki unsur mengelirukan, kualiti barang yang rendah dan juga servis yang tidak memuaskan.

tribunal tuntutan pengguna, tribunal tuntutan pembeli rumah, tribunal pengurusan strata, kontraktor bermasalah, masalah pemaju, masalah rumah

Apa kes tak diterima Tribunal Tuntutan Pengguna?

Namun terdapat juga beberapa kes berkaitan hartanah yang TIDAK boleh dibawa ke TTPM seperti:

  • Isu berkaitan kecederaan diri atau kematian
  • Untuk dapatkan kembali tanah atau apa-apa estet atau kepentingan mengenai tanah
  • Pertikaian mengenai hakmilik kepada mana-mana tanah atau estet atau kepentingan mengenai tanah
  • Pertikaian berkaitan hak seseorang dalam wasiat atau melibatkan kematian tanpa wasiat
  • Perkhidmatan ahli professional, jagaan kesihatan dan penerbangan

 

Cara Buat Tuntutan Di Tribunal Tuntutan Pengguna (TTPM)

Memang anda mangsa? Tak tahu nak minta tolong siapa? Ikuti langkah kami sediakan ni!

  • Anda perlu failkan tuntutan (bayaran sebanyak RM5) dengan mengisi Borang 1 dimana borang ni boleh dapati di semua cawangan tribunal atau download je dari portal e-Tribunal
  • Salinan Borang 1 akan dihantar kepada pihak yang dituntut
  • Tribunal akan tetapkan tarikh pendengaran, kedua-dua pihak perlu hadir
  • Selepas tuntutan berjaya diselesaikan dengan persetujuan kedua-dua pihak, Tribunal akan keluarkan Award atau penyelesaian ditawarkan tribunal. 

tribunal tuntutan pengguna, tribunal tuntutan pembeli rumah, tribunal pengurusan strata, kontraktor bermasalah, masalah pemaju, masalah rumah

Sebab tu, anda kena pastikan semua dokumen berkaitan pembelian dan servis anda kena simpan untuk jadi bahan bukti jika ada masalah timbul.

Antara dokumen yang boleh dijadikan sebagai bukti ialah invois, resit, risalah iklan, barang yang rosak, dan dokumen lain yang boleh menyokong tuntutan ganti rugi anda.

 

Apakah Award Diberikan TTPM?

Jika anda menang, anda akan diberikan ‘award’ yang perlu dilaksanakan dalam tempoh 60 hari selepas pendengaran pertama bermula.

Antara award yang boleh anda terima termasuklah bayaran semula wang, barang dibekalkan semula, barang dibaiki, jaminan barangan atau perkhidmatan dipatuhi.

 

Contoh Kes Berkaitan Hartanah Boleh Diselesaikan TTPM

Anda mungkin tertanya-tanya apa kena mengena TTPM dengan perkara berkaitan hartanah ni?

Memanglah isu besar hartanah seperti tuntutan geran atau tanah bukan bidang kuasa TPPM, tapi tribunal ni boleh mengadili tuntutan seperti jaminan atau produk yang tak seperti digambarkan.

tribunal tuntutan pengguna, tribunal tuntutan pembeli rumah, tribunal pengurusan strata, kontraktor bermasalah, masalah pemaju, masalah rumah

Misalnya, jika anda beli cat rumah, penjual bagi cadangan cat tertentu untuk pagar rumah anda, sebab percaya anda pun beli, tapi lepas 2-3 hari cat menggelupas.

Selalunya, kita akan salahkan diri sendiri sebab beli tak periksa dulu. Tapi jika wujud unsur kecuaian di pihak penjual seperti cat itu rupanya hanya untuk kayu tak sesuai untuk pagar besi, anda boleh bawa kes ni ke TTPM.

Sebab ikut peruntukan ‘Kesesuaian Bagi Maksud Tertentu’ misalnya, anda sebenarnya sudah diperdaya!

Jadi, bayangkan ‘benda remeh’ lain seperti langsir rumah, kabinet dan kerja dekorasi atau ubah suai rumah yang lain. Selama ni kita senyap je, tapi sekarang kena pandai dan tahu hak!

 

2. Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR)

Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR) adalah satu badan khas di bawah Akta Pemajuan Perumahan Kawalan dan Perlesenan 1966.

TTPR ni diletakkan di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Ia ditubuhkan untuk mendengar dan mengadili tuntutan pembeli rumah yang ingin menuntut ganti rugi atau pampasan daripada pemaju perumahan.

tribunal tuntutan pengguna, tribunal tuntutan pembeli rumah, tribunal pengurusan strata, kontraktor bermasalah, masalah pemaju, masalah rumah

 

Jenis Kes Boleh Dibawa Ke Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah

Terdapat 2 jenis kes yang anda boleh bawa ke TTPR iaitu:

Tuntutan Teknikal

  • Kecacatan mutu kerja seperti cat tak kemas, dinding beralun dan sebagainya
  • Kecacatan bahan binaan
  • Rumah tak dibina mengikut pelan dan spesifikasi dalam Perjanjian Jual Beli (SPA)

Tuntutan Bukan Teknikal

 

Apakah Kes Tak Boleh Dibawa Ke Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah? 

Tetapi TIDAK semua kes ya anda boleh bawa ke TTPR ni, antara contoh kes tak boleh diadili TTPR adalah:

 

Cara Buat Laporan Kepada Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR)

  1. Sebagai pembeli rumah anda hendaklah memfailkan 4 salinan Pernyataan Tuntutan (Borang 1) dan Borang Butiran TTPR di Pejabat Pendaftaran TTPR ataupun download je dari laman web TTPR ni.
  2. Semua tu perlu diisi dengan lengkap dan jelas seperti nama, I/C, nombor telefon, alamat emel dan juga alamat surat menyurat bagi anda dan pemaju
  3. Anda hendaklah menyatakan butir tuntutan dan amaun dalam Borang 1 yang ditandatangani ataupun dicap ibu jari
  4. Semua dokumen berikut hendaklah disertakan sekali dengan Borang 1:
    • Satu salinan perjanjian jual beli, salinan surat penyerahan milikan kosong, salinan perakaun siap dan pematuhan (CCC) bagi tuntutan teknikal dan bukan teknikal
    • Sebut harga pembaikan oleh kontraktor dan gambar kerosakan atau kecacatan bagi tuntutan teknikal
  5. Kemudian, satu Salinan Borang 1 perlu diserahkan kepada pemaju dan hendaklah mendapatkan akuan penerimaan daripadanya sebagai bukti penyerahan
  6. Pihak pemaju pula perlu memfailkan pembelaan dalam 4 salinan Borang 2 berserta bayaran sebanyak RM10 dalam tempoh 14 hari selepas Borang 1 diserahkan kepadanya.
  7. 1 salinan hendaklah diserahkan kembali pada anda
  8. Jumlah maksimum yang boleh dituntut ialah RM50,000 melainkan ada pihak yang mempunyai persetujuan bertulis memberi kebenaran TTPR mendengar tuntutan tersebut

Wow nampak macam banyak betul prosedur yang kena ikut kan? Tapi nak dapatkan hak perlulah bukti yang kukuh dan juga usaha yang betul. Barulah apa yang kita inginkan akan tercapai.

tribunal tuntutan pengguna, tribunal tuntutan pembeli rumah, tribunal pengurusan strata, kontraktor bermasalah, masalah pemaju, masalah rumah

 

Contoh Kes Selesai Bawah TTPR

Banyak kes yang dibawa ke TTPR sebenarnya selesai. Misalnya TTPR Sarawak mengarahkan pemaju membayar ganti rugi sebanyak RM16,319.92 kepada pembeli kerana lewat menyerahkan rumah dibeli mereka.

Malah, ada kes TTPR dibawa sampai ke Mahkamah Persekutuan yang memihak kepada pembeli tau. Bukan calang-calang!

Pendek kata, ketahui hak anda. Selain marah di media sosial, anda juga perlu gunakan saluran perundangan sah yang ada.

 

3. Tribunal Pengurusan Strata

Tribunal Pengurusan Stata (TPS) pula adalah satu badan khas yang ditubuhkan untuk mendengar dan menangani sebarang tuntutan berkaitan hartanah yang mempunyai hak milik strata.

Dalam erti kata lain, ia ditubuhkan untuk menyelesaikan sebarang pertikaian di kalangan pemilik. TPS juga menguruskan tuntutan yang meliputi kos sehingga RM250,000.

Tuntutan di TPS juga tidak ada tempoh masa, bila-bila anda boleh buat tuntutan untuk kes berkaitan hartanah berstrata.

PGMY_No_1

Adakah TPS boleh kenakan hukuman?

Tribunal Pengurusan Strata TIDAK ada bidang kuasa menjatuhkan hukuman. Mereka hanya mendengar kes je. Sebarang hukuman akan dijatuhkan oleh Pesuruhjaya Bangunan atau mahkamah jika ia melibatkan jenayah!

Siapa ahli tribunal?

Tribunal ini diketuai oleh Pengerusi dan Naib Pengerusi serta sekurang-kurangnya 20 orang pegawai perkhidmatan kehakiman dan perundangan yang telah berkhidmat tidak kurang daripada 7 tahun.

Ini kerana ahli-ahli ini hendaklah yang berpengalaman dan mempunyai pengetahuan yang banyak berkaitan Akta Pengurusan Strata.

Siapa boleh buat tuntutan di Tribunal Pengurusan Strata?

Bukan semua orang boleh bawa kes ke Tribunal Pengurusan Strata tau. Anda kena daripada salah satu kategori berikut:

  • Pemaju
  • Pembeli
  • Pemilik (termasuk pemilik asal)
  • Pengurusan hartanah berstrata termasuklah Badan Pengurusan Bersama (JMB), Perbadanan Pengurusan (MC) dan Perbadanan Pengurusan Subsidiari (Sub-MC)
  • Mana-mana orang berkepentingan yang lain dengan kebenaran TPS

tribunal tuntutan pengguna, tribunal tuntutan pembeli rumah, tribunal pengurusan strata, kontraktor bermasalah, masalah pemaju, masalah rumah

 

Jenis Tuntutan Boleh Dibawa Ke Tribunal Pengurusan Strata

Bila cakap soal hak milik strata, memang banyak isu, tapi yang boleh dibawa ke Tribunal Pengurusan Strata hanyalah tuntutan tertentu.

  1. Kegagalan pelaksanaan Akta Pengurusan Strata
  2. Pertikaian berkaitan kos pembaikan petak, bangunan atau tanah sama ada di unit individu atau di kawasan/kemudahan yang dikongsi
  3. Tuntutan dapatkan semula caj, caruman, atau apa-apa jumlah yang diisytiharkan oleh Akta sebagai hutang
  4. Tuntutan mengadakan mesyuarat agung
  5. Tuntutan membatalkan prosiding mesyuarat dengan dakwaan peruntukan akta dilanggar
  6. Tuntutan pembatalan keputusan jika hak mengundi anda selaku pemilik dibatalkan
  7. Tuntutan pembatalan ketetapan mesyuarat agung
  8. Tuntutan pembatalan pindaan undang-undang kecil
  9. Tuntutan mengubah kadar bunga pembayaran lewat dikenakan JMB, MC atau Sub-MC
  10. Tuntutan berkaitan insurans unit berstrata
  11. Tuntutan mendapatkan dokumen daripada JMB, MC atau Sub-MC
  12. Tuntutan mendapatkan persetujuan untuk perubahan kepada harta bersama atau harta bersama terhad
  13. Tuntutan mengesahkan, mengubah atau membatalkan keputusan Pesuruhjaya Bangunan

Tetapi terdapat juga kes yang TIDAK boleh dibawa ke TPS sebagai contoh sebarang isu berkaitan pertikaian hak milik. Perkara seperti ini semestinya anda perlu terus bawa ke mahkamah.

 

Cara Buat Aduan Kepada Tribunal Pengurusan Strata

Dah tahu kes mana boleh bawa ke TPS, mana tak boleh? Anda rasa nak buat aduan tuntutan? Ikuti langkah-langkah ni!

  1. Anda boleh dapatkan Pernyataan Tuntutan (Borang 1) dan Borang Butiran TPS di kaunter TPPS, KPKT ataupun download je borang-borang ni dari laman web KPKT
  2. Anda juga perlu memfailkan 4 salinan Borang 1 (salinan tambahan diperlukan sekiranya terdapat lebih daripada seorang penentang) dan diisi dengan lengkap dan jelas seperti nama, I/C, nombor pendaftaran, alamat surat menyurat dan nombor telefon bagi penuntut dan penentang
  3. Anda hendaklah menyatakan butiran tuntutan dan amaun dalam Borang 1 yang ditandatangani atau dicap ibu jari.
  4. Borang Butiran TPS hendaklah diisi dan dilengkapkan dengan jelas dalam 2 salinan beserta maklumat pihak penuntut dan pihak penentang seperti nama, alamat nombor telefon dan alamat emel
  5. Semua berikut hendaklah disertakan dengan Borang 1:
    • Bagi tuntutan berkenaan kebocoran antara tingkat
    • Borang 28
    • Gambar kerosakan berwarna
    • Bagi tuntutan untuk mendapatkan caj penyenggaraan dan caruman kepada kumpulan wang penjelas
    • Penyata akaun
    • Borang 11 untuk Pemaju / JMB dan Borang 20 untuk MC
    • Bukti serahan Borang 11 dan Borang 20 kepada pembeli / pemunya petak / pemilik secara serahan tangan / pos berdaftar
    • Bagi tuntutan lain
    • Semua dokumen berkaitan yang menyokong tuntutan
  1. Anda boleh memfailkan tuntutan melalui 2 kaedah iaitu sama ada hantar di Kaunter TPPS, KPKT ataupun melalui pos
  2. Pemfailan ni juga hendaklah disertakan bersama fi pemfailan sebanyak RM100.00 bagi kediaman dan RM 200.00 bagi komersial atau industri dalam bentuk wang tunai / wang pos / bank draf / kiriman wang
  3. Kiriman hendaklah atas nama Ketua Setiausaha Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan. Sebagai peringatan, bayaran melalui cek peribadi dan juga wang tunai melalui pos tak akan diterima.

tribunal tuntutan pengguna, tribunal tuntutan pembeli rumah, tribunal pengurusan strata, kontraktor bermasalah, masalah pemaju, masalah rumah

Bolehkah saya abaikan keputusan Tribunal Pengurusan Strata?

JANGAN! Sebab anda boleh diheret ke mahkamah, dah jadi kes lain.

Kebanyakan kes yang dibicarakan di Tribunal Pengurusan Strata melibatkan kegagalan pemilik unit membayar yuran penyelenggaran dan kumpulan wang pelepas.

Jadi, pengurusan bangunan selalu akan bawa kes ni ke tribunal. Jangan tak tahu lebih 90% kes di tribunal ni melibatkan isu duit.

Jika anda memang culas nak bayar, pengurusan pun dah bawa ke tribunal, eloklah ikut keputusan tu ya. Jangan jadi macam kes melibatkan pangsapuri di Seri Kembangan ni sampai kena heret ke mahkamah. Tak pasal-pasal jadi kes jenayah.

 

Ketahui Hak Anda!

Walau apa pun masalah anda dengan kontraktor, penjual, pemaju, pengurusan bangunan banyak cara untuk selesaikan. Selain media sosial dan menjadikannya viral, anda juga kena pandai guna saluran yang betul, macam tribunal yang kami terangkan ni.

Yang penting, ketahui hak anda selaku pengguna dalam bidang hartanah. Bukan murah nak beli dan jaga rumah, jadi pastikan ia berbaloi.

Selamat beramal!

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback