Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Hak Milik Strata?

Kebanyakan kita memang ramai yang hidup berkongsi hak milik tanah sebab tak mampu nak beli atau sewa rumah atas tanah. Apa sebenarnya hak milik strata dan apakah fungsinya? Teruskan membaca untuk tahu lebih lanjut!
hakmilik strata, hak milik strata, maksud strata

Kebanyakan daripada kita yang tinggal di kawasan bandar selalunya menetap di bangunan bertingkat yang berkongsi tanah dengan kemudahan bersama. 

Sebabnya mudah, harga tanah yang melambung tinggi dan kekurangan tanah untuk pembangunan. Jadi untuk menjaga hak anda, Akta Hakmilik Strata (AHS) 1985 digubal.

Hartanah berstrata ini selalunya merujuk kepada bangunan tinggi bertingkat seperti kondo, pangsapuri atau flat. Tetapi ia juga boleh bermaksud pembangunan strata bertanah seperti townhouse.

Pendek kata, maksud strata adalah hak milik berasingan bagi setiap unit atau petak dalam bangunan dua tingkat atau lebih yang dibina atas sebidang tanah yang sama dan berkongsi akses kemudahan bersama.

PropertyGuru Tip
Kemudahan bersama adalah kemudahan yang ditadbir oleh dan didaftarkan kepada Perbadanan Pengurusan seperti gimnasium, kolam renang, tempat letak kenderaan, lif, dan taman permainan. Ia dikategorikan sebagai tanah yang menjadi tapak bangunan dan tidak diberikan hak milik strata.

 

Apakah Tanggungjawab Saya Selaku Pemilik Strata?

Sebagai pemilik harta, sudah tentu kita rasa bertanggungjawab untuk menjaga dan melindunginya dengan sebaik mungkin kan? Apatah lagi kalau ianya sebuah rumah!

hakmilik strata, hak milik strata, maksud strata

Pertama sekali selepas diisytiharkan sebagai pemilik strata, benda yang wajib kita lakukan adalah membayar sejumlah caruman yang ditetapkan kepada Perbadanan Pengurusan.

Caruman ni termasuk yuran pengurusan dan pentadbiran harta bersama yang dikira berdasarkan antaranya jumlah dan jenis unit serta jumlah kemudahan akses bersama.

Premium insuran kebakaran, cukai tanah dan akaun khas juga termasuk dalam yuran pengurusan. Selain tu, pemilik strata juga perlu:

  • Menghadiri Mesyuarat Agung Tahunan dan Mesyuarat Agung Luar Biasa
  • Mematuhi Undang-undang Kecil Perbadanan yang sedang berkuatkuasa
  • Mematuhi apa-apa arahan yang dikeluarkan pihak berkuasa awam/tempatan berhubungan dengan strata yang dimilikinya

Banyak juga tanggungjawab sebagai pemilik strata ni ya? Tapi, jangan risau sebab semuanya untuk kesenangan anda juga. Anda juga ada hak tersendiri selaku pemilik strata. 

 

Apakah Hak Saya Selaku Pemilik Strata?

Dah bayar macam-macam tapi tak tahu hak kita, memang rugilah!

Untuk pengetahuan, hak milik strata ni komponen yang paling penting sekali dalam mana-mana skim strata sebab ianya bertujuan untuk menjamin kepentingan setiap pemilik strata.

hakmilik strata, hak milik strata, maksud strata

Ia juga digunakan sebagai bukti pemilikan bagi tujuan urusniaga seperti pindah milik, gadaian, cagaran, pembahagian pusaka dan sebagainya.

Semua ni untuk melindungi kita daripada sebarang kesulitan sekiranya pemaju mengalami pembubaran atau bankrap.

Namun, hal ini sering menjadi isu hangat dalam skim strata terutamanya bila hak milik strata lambat dikeluarkan oleh pemaju.

Sebab tulah sampai sekarang, kita masih lagi dengar masalah pemilik strata tak dapat hak milik strata bagi hartanah mereka walaupun dah bertahun-tahun memiliki hartanah tersebut dan membayar yuran pengurusan.

Nak tahu kenapa ada lagi masalah macam ni? Ha…sebenarnya, kalau ikut undang-undang, tanah itu adalah kepunyaan pemaju (yang berdaftar) dan pemilik rumah hanya memiliki kemudahan terhad terhadap strata masing-masing sahaja (benefisial).

Ini boleh jadi masalah apabila pemilik rumah tak dapat membuktikan pemilikan terhadap petak atau strata masing-masing tanpa hak milik strata berdaftar di bawah nama mereka. Dah beli tapi macam bukan pemilik sebenar pula, memang masalah lah.

hakmilik strata, hak milik strata

Oleh itu, kita sebagai pemilik strata kena cepat dapatkan hak milik strata dari pemaju!

Boleh mohon bermula dari tarikh lengkapnya fasa pembinaan superstruktur dan selepas 1 bulan pemaju memperoleh Sijil Cadangan Pelan Strata (CPSP) daripada Pengarah Pemeriksaan.

Sekarang pemilik strata boleh dapat hak milik strata mereka pada waktu pengumuman serahan milikan kosong bersama-sama dengan kunci dan dokumen pemilikan yang lain daripada pemaju. Cepat dan mudah kan?

Tak macam dulu, pemilik strata perlu menunggu pemaju memohon hak milik strata dalam masa 6 bulan selepas perjanjian jual beli pertama. Aduh… leceh betul!

Tapi, untuk kes yang masih belum dapat hak milik strata mereka walaupun dah betahun menetap di rumah tu, jangan risau sebab kita boleh menyemak status pengeluaran strata tau!

hakmilik strata, hak milik strata

 

Cara Semak Hak Milik Strata

Lepas dah baca hak-hak sebagai pemilik strata, mesti anda semua tak sabar nak tahu cara untuk kita semak status hak milik strata tu kan?

Kacang je caranya. Yang paling mudah adalah melalui laman web yang disediakan iaitu sistem e-tanah menggunakan maklumat hak milik induk yang boleh diperoleh daripada maklumat Perjanjian Jual Beli. Sekarang semuanya hujung jari je!

Sebagai contoh, untuk yang tinggal di Selangor, boleh semak di laman web rasmi ni.

Ada juga cara lain yang mungkin lebih berkesan kalau anda tak gemar menggunakan sistem online adalah dengan menghubungi pihak berkuasa tanah tempatan seperti Pejabat Tanah dan Galian Negeri (PTG) atau Pejabat Tanah Daerah (PTD).

Tapi, dalam kebanyakan kes, pemilik strata tak dapat mengesan status hak milik strata mereka kerana kuasa permohonan adalah tanggungjawab pemaju.

Jadinya, pemilik strata masih perlu menghubungi pemaju untuk bertanya tentang status permohonan hak milik strata tersebut.

hakmilik strata, hak milik strata, maksud strata

Hal inilah yang selalu menjadi isu utama kenapa hak milik strata lewat diterima oleh pemilik strata, dan ada kes yang teruk apabila pemilik strata tak pernah diberitahu pemaju tentang status hak milik strata mereka.

Situasi ini selalunya berpunca kerana pemaju muflis atau tak cukup duit untuk mohon hak milik strata.

Namun, ada juga kes kelewatan pengeluaran disebabkan oleh pihak berkuasa tanah tempatan sendiri ataupun birokrasi sistem.

Bagi yang bernasib baik pula, anda perlu tahu yang hak milik strata itu perlu dipindahkan daripada pemaju kepada anda dalam tempoh 30 hari dari ia dikeluarkan. Jangan bertangguh, nanti susah!

Pemindahan hak milik ini sangat penting supaya nama anda diisyhtiharkan sebagai pemilik sah strata dan bukan hanya pemilik benefisial strata.

Kalau tak, jadi kerja pula anda kena dapatkan persetujuan dari pemaju hanya kerana anda leka dan tak pindah milik. Jadi, jangan cari pasal.

hak milik strata, hakmilik strata, maksud strata

Satu lagi perkara yang sangat penting adalah pastikan ada peguam hartanah hadir untuk memulakan proses pemindahan hak milik strata itu.

Semasa melengkapkan proses pindah milik itu, kesemua pemilik strata perlu bersama-sama menubuhkan Perbadanan Pengurusan untuk ambil alih pengurusan kemudahan bersama daripada pemaju.

Jangan bergaduh pula sesama sendiri, kena sepakat okay!

 

Apa Nak Buat Lepas Dah Pindah Hak Milik?

Rasanya orang sekarang rata-rata mesti sedar kepentingan insurans terutamanya untuk harta paling mahal anda beli iaitu rumah.

Antara polisi insurans yang penting untuk hartanah strata ialah polisi kebakaran asas untuk melindungi bangunan, kerugian atau kerosakan hartanah akibat kebakaran, kilat ataupun letupan.

Jadi, jangan abaikan kepentingan insurans rumah berstrata. Bukan nyawa je kena ada insurans, rumah pun kena ada insurans. Kalau apa-apa jadi, tak ada insurans, memang rugilah!

hakmilik strata, hak milik strata, maksud strata

Selain tu, polisi tuan rumah dan polisi isi rumah juga penting untuk memberikan perlindungan tambahan kepada anda. Tak rugi ada insurans banyak, sebab malang memang tak berbau.

Jadi, jika anda mempunyai hartanah milik strata, pastikan anda mendapatkan salinan sijil insurans individu untuk unit anda bagi memastikan anda faham dan tahu tentang polisi induk yang diambil oleh Perbadanan Pengurusan.

 

Saya Tak Dapat Hak Milik Lagi, Boleh Ke Saya Jual?

Ada antara kita yang membeli rumah strata bukan untuk dimiliki tetapi untuk dijual sebagai pelaburan. Persoalannya, boleh ke kalau nak jual kalau hak milik strata masih belum dapat?

Jawapannya adalah….mestilah boleh! Tapi, syaratnya kena melalui Surat Ikatan Penyerahan Hak (Deed of Assignment/DOA) antara pemilik strata (penjual) dengan pemilik baru strata (pembeli).

Pendek kata, DOA menggariskan persetujuan membenarkan pemilik baru strata menggunakan hartanah tersebut tertakluk kepada syarat dan terma.

hakmilik strata, hak milik strata, maksud strata

Maknanya, selagi hak milik strata tak dikeluarkan, pemilik baru (sementara) tak boleh pindah milik, cagar atau jual kecuali dapat kebenaran pemaju.

Tunggu hak milik strata keluar, baru boleh buat semua itu tanpa halangan lagi.

Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Tribunal Pengurusan Strata

Panduan Relevan

Apa Yang Anda Perlu Tahu Tentang Tribunal Pengurusan Strata

Selain tu, pemilik baru juga perlu memberikan notis penyerahan di bawah Seksyen 22D Akta Pembangunan Perumahan (Pengawalan dan Perlesenan) 1966 untuk memberitahu pemaju bahawa hak penjual telah diserahkan kepada mereka.

Lagi satu, pemilik strata kena ambil tahu tentang dokumen lain yang mungkin perlu disimpan selain DOA, seperti Ikatan Perjanjian Bersama (Deed of Mutual Covenant/DMC).

DMC ni kira macam perjanjian antara pemaju dan pemilik asal strata yang menerangkan undang-undang, hak dan tanggungjawab pemilik bersama terhadap hartanah strata tersebut.

Jadi, bila ada DMC ni, pemilik baru secara langsungya perlu tahu yang mereka juga harus membayar yuran pengurusan dan pentadbiran serta bertanggungjawab dalam penggunaan kawasan hak bersama.

hakmilik strata, hak milik strata

Dokumen DMC ni penting untuk pemilik baru simpan kalau pemilik asal pernah menandatangani DMC tersebut lah.

Tapi, untuk kes selepas Peraturan Pengurusan Strata (Penyelenggaran dan Pengurusan) 2015 diperkenalkan, DMC dah tak diperlukan lagi.

Kiranya kalau anda membeli atau mengambil alih rumah yang dibina sebelum 2015 saja lah yang kemungkinan ada DMC tu.

 

Jadilah Tuan Hartanah Strata Yang Celik Hakmilik!

Wow banyak juga info tentang hak milik strata kami kongsikan. Harapnya anda semua sedar betapa pentingnya hak milik strata dan apa hak anda sebagai pemilik strata.

Taklah senang-senang kena tipu dengan mana-mana skim strata yang ada di luar sana.

Anda dah tahu hak anda sekarang jadi anda pun boleh pastikan pemaju laksana tanggungjawab mereka supaya hak anda terjaga.

Jadilah pemilik strata yang bijak, bukan tiap hari beli rumah kan?

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback