Cara Tuntut Pampasan LPPSA, Insurans & PBT Jika Rumah Anda Rosak Sebab Banjir!

Banjir adalah bencana alam yang selalu berlaku di Malaysia menyebabkan kerugian berjuta ringgit. Tapi tahu tak yang anda boleh tuntut pampasan dengan syarat tertentu jika rumah atau kenderaan anda rosak? Jom tengok apa boleh buat!
banjir, pampasan, insurans rumah, insurans rumah lppsa, banjir kilat, banjir terkini, banjir di malaysia

Banjir adalah bencana alam atau disebabkan perbuatan manusia yang Malaysia memang tak boleh lari.

Setiap kali hujan turun kita akan dengar ada je kawasan dilanda banjir kilat, apatah lagi bila musim tengkujuh, kawasan yang selalu banjir memang akan banjir.

Banjir ni musim wabak COVID-19 pun ia mengganas, seperti mana berlaku pada Januari 2021 lalu di Johor, Pahang, Kelantan, Terengganu dan Selangor. Malah di Johor, kerugian dianggar mencecah RM63.1 juta!

Bukan saja nyawa melayang dan terancam, harta benda pun habis dirosakkan. Jangan tak tahu ada mangsa yang tak tahu sebenarnya mereka boleh menuntut pampasan jika memenuhi syarat tertentu tau!

Tidak mengapa! Pepatah ada sebut ‘Kalau pandai meniti buih, selamat badan sampai ke seberang’. Jom kami tunjukkan proses yang betul nak tuntut pampasan akibat banjir!

  banjir, pampasan, insurans rumah, insurans rumah lppsa, banjir kilat, banjir terkini, banjir di malaysia

 

Apa Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Menuntut Pampasan?

Setiap rumah ada perlindungan tersendiri. Berikut adalah perlindungan asas yang kebiasannya ditawarkan oleh panel insurans sedia ada di Malaysia:

  • Kerosakan struktur bangunan seperti dinding, lantai, atap, siling dan sebagainya akibat bencana seperti kebakaran atau banjir.
  • Kecurian atau cubaan untuk mencuri dengan menggunakan kekerasan atau keganasan untuk memecah rumah.
  • Pecahan atau limpahan tangki air, peralatan atau paip.
  • Kecederaan anggota badan atau kerosakan harta benda kepada pihak ketiga akibat kecacatan bangunan tersebut.

AWAS! Tak semua panel insurans melindungi bencana banjir ya. Sebab itulah kena baca dan faham betul-betul apa yang terkandung dalam polisi perlindungan yang anda ambil itu.

Kali ini kami akan kongsikan cara menuntut pampasan akibat banjir dengan 3 pihak iaitu LPPSA, insurans dan PBT. Mana tahu ada yang berkaitan dengan anda…

 

Langkah Tuntutan Pampasan Banjir Daripada LPPSA

Khas untuk penjawat awam yang membeli rumah melalui Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA)!

Untuk pengetahuan anda, LPPSA mempunyai perlindungan daripada Perlindungan Pemilikan Rumah Jangka Panjang (LTHO) oleh panel insurans yang dilantik sebaik sahaja pinjaman anda diluluskan seperti Etiqa, Takaful Ikhlas, Zurich Takaful serta Takaful Malaysia. 

  banjir, pampasan, insurans rumah, insurans rumah lppsa, banjir kilat, banjir terkini, banjir di malaysia

Ada 7 jenis perlindungan di bawah LTHO dan ianya termasuk bencana banjir. Boleh claim terus dari pihak LPPSA ke? TIDAK!

Anda perlu membuat tuntuan insurans/takaful secara langsung kepada panel insurans yang telah dipilih oleh LPPSA sendiri. Bagaimana?

  1. Semak status dan kandungan polisi perlindungan dahulu dengan panel insurans/takaful/pembiayaan anda melalui:
    • Hubungi pihak LPPSA di talian 03-8880 1600 atau melalui perkhidmatan atas talian etiket.
    • Salurkan pertanyaan melalui emel di insuransbanjir@lppsa.gov.my
  2. Jika status boleh dituntut, terus hubungi panel insurans/takaful untuk mendapatkan penerangan lanjut mengenai proses tuntutan seperti berikut:
    • Berikan maklumat kad pengenalan, nombor polisi dan alamat kawasan banjir kepada panel insurans/takaful.
    • Panel insurans/takaful akan memberikan beberapa talian tuntutan banjir mengikut kawasan untuk anda hubungi.
    • Berikan maklumat di (a) serta beberapa keping gambar kerosakan rumah sebagai bukti kepada talian anda hubungi.
    • Pihak insurans/takaful akan menghantar adjuster ke rumah anda membuat penilaian dan laporan.
    • Pembayaran akan dibuat selepas laporan diluluskan.
    • Pembayaran akan dibuat terus kepada pemilik polisi jika jumlah pampasan adalah RM10,000 ke bawah. Sekiranya lebih, ia akan dibayar kepada pihak LPPSA.
    • Sediakan beberapa dokumen yang diperlukan untuk proses tuntutan dari LPPSA seperti di bawah :Salinan Kad Pengenalan
      • Laporan Polis
      • Laporan Bomba
      • Sebut harga baikpulih
      • Borang tuntutan pampasan (muat turun di sini)
  3. Pecahan tuntutan oleh LPPSA adalah seperti berikut:

80% tuntutan dibayar

Untuk baiki kediaman

20% tuntutan dibayar

Selepas JPPH menerima laporan pembaikian siap dilakukan

NANTI DULU! Hanya Takaful Malaysia sahaja yang menerima tuntutan perlindungan banjir bagi pembiayaan LPPSA yang bermula 1 Mac 2020.

Jika pinjaman LPPSA aktif sebelumnya, anda boleh rujuk senarai panel insurans/takaful yang ada.

  banjir, pampasan, insurans rumah, insurans rumah lppsa, banjir kilat, banjir terkini, banjir di malaysia

 

Pantang Larang Tuntutan Pampasan LPPSA!

  • Tukar panel insurans /takaful selepas kelulusan pembiayaan dibuat.
  • Memilih perlindungan insurans konvensional sekiranya telah mengambil Skim Pembiayaan Perumahan Sektor Awam Secara Islam (SPPSAi).
  • Mengambil produk perlindungan insurans /takaful di luar selain daripada produk yang ditawarkan LPPSA.

 

Langkah Tuntutan Pampasan Banjir Dari Syarikat Insurans

Ada juga orang yang mengambil perlindungan perumahan daripada syarikat insurans luar yang tidak terikat dengan mana-mana pembiayaan perumahan seperti LPPSA. Sama ke proses dengan LPPSA? Jom tengok 2 contoh kami jumpa ni! 

1. Pelan Takaful myHome

Takaful myHome adalah salah satu produk perlindungan di bawah Takaful Malaysia. Ia menawarkan perlindungan rumah secara menyeluruh daripada kebakaran, kilat, letupan, kecurian, taufan, gempa bumi, banjir dan tangki / paip air yang pecah.

Kesemua 6 pelan ditawarkan dengan harga yang berbeza bermula dari RM30,000 sehingga RM200,000. Jadi, semak polisi yang anda dahulu sebelum membuat tuntutan pampasan banjir mengikut langkah berikut:

  1. Ambil gambar kerosakan rumah akibat banjir sebagai bukti untuk dinilai oleh
  2. Maklumkan pada ejen/broker/bank mengenai tuntutan anda melalui:
    • Portal myTakaful Customer
    • Portal myTakaful Corporate Agent. Ejen akan memaklumkan tuntutan tersebut bagi pihak anda setelah mendapat maklumat.
    • Hubungi atau emel pihak Takaful Malaysia menyatakan butiran & situasi kerugian di talian 1300 88 252 385 atau csu@takaful-malaysia.com.my
  3. Pihak Takaful akan menghantar adjuster untuk menilai keadaan kerosakan dan menganggarkan kerugian.
  4. Hantar dokumen yang diperlukan seperti di bawah dengan lengkap kepada adjuster, ejen, broker, syarikat takaful, bank atau secara online di myTakaful Customer.
    • Borang tuntutan pampasan
    • Salinan sebut harga pembaikan kontraktor
    • Gambar kerosakan rumah (berwarna)
    • Senarai barang/bahagian yang mengalami kerosakan (jika perlu)
    • Invois /resit pembelian awal (jika perlu)
    • Penggantian sebut harga /invois /resit (jika perlu)
  5. Pembayaran pampasan akan dibuat dalam masa 7 hari setelah tuntutan pampasan dibuat.
PropertyGuru Tip
Adjuster ialah ejen tuntutan insurans. Mereka bertanggungjawab menilai tuntutan insuran bagi menentukan kebertanggungjawab syarikat insurans berdasarkan terma dalam polisi insurans anda.

2. AXA SmartHome Optimum (Enhanced)

Sama seperti produk insurans rumah yang lain di luar sana. Bezanya, anda akan dapat beberapa manfaat percuma di bawah pelan insurans AXA ini! Dengan syarat, itu adalah rumah kediaman peribadi sendiri.

PGMY_No_1

Bagi yang sudah ada pelan rumah SmartHome Optimum tetapi masih blur apa perlu buat selepas ditimpa bencana, jangan risau! Ikut saja langkah-langkah yang kami kongsikan ini.

  1. Hubungi dan maklumkan kejadian kepada pihak AXA dengan segera di talian banjir 03-7989 0310.
  2. Sediakan beberapa dokumen berikut:
    • Borang tuntutan pampasan
    • Gambar kerosakan
    • Resit pembelian barang yang rosak (Jika ada)
    • Pengesahan bertulis dari kontraktor untuk mengesahkan punca kerosakan.
    • Penggantian invois/sebut Harga.

Hantar borang yang lengkap dengan dokumen yang diperlukan dalam masa 14 hari dari tarikh kejadian secara langsung atau melalui portal MyAXA Login serta emel ke claims@axa.com.my.

AXA akan hubungi anda tentang status kelulusan tuntutan setelah menerima dokumen lengkap termasuk laporan siasatan.

Pembayaran e-tuntutan akan dibuat dalam masa 7 hari bekerja dari tarikh kelulusan tuntutan anda.

Hm. . . Asyik sembang pasal kerosakan rumah saja. Macam mana pula dengan kenderaan yang mengalami kerugian disebabkan banjir? Habislah kalau insurans tak cover! Sabar dulu.

Anda tahu tak yang sebenarnya anda boleh membuat tuntutan pampasan daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) jika kenderaan rosak akibat banjir? Ha ni kami nak beritahu!

  banjir, pampasan, insurans rumah, insurans rumah lppsa, banjir kilat, banjir terkini, banjir di malaysia

 

Langkah Tuntutan Pampasan Banjir Daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)

Kalau anda nak tahu, kebanyakan bencana banjir ini berpunca dari sistem pemparitan yang tidak diselenggara. Itulah penyumbang terbesar banjir!

Sistem pemparitan kebiasaannya diselenggara sama ada oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Jabatan Kerja Raya (JKR) atau PBT. Jadi, sebab itulah anda boleh tuntut pampasan dari PBT.

Apa tunggu lagi, jom tengok cara-caranya!

  1. Ambil gambar kerosakan kenderaan.
  2. Buat laporan polis secepat mungkin.
  3. Upah adjuster bertauliah untuk menilai kerosakan dan dapatkan sebut harga.
  4. Hubungi pihak PBT untuk pastikan sistem saliran dan pemparitan di kawasan banjir tersebut adalah di bawah tanggungjawab PBT.
  5. Pergi ke jabatan yang berkaitan seperti Jabatan Landskap Majlis Perbandaran.
  6. Isi borang tuntutan pampasan kerana bencana alam.
  7. Sediakan dokumen yang diperlukan seperti berikut :-
    • Laporan polis asal.
    • Surat rasmi permohonan tuntutan pampasan.
    • Gambar kerosakan kenderaan di lokasi banjir.
    • Salinan sebut harga dari adjuster
    • Salinan penyata bank untuk tujuan pembayaran pampasan.
    • Hantar borang dan dokumen lengkap kepada jabatan berkaitan.

Proses pembayaran pampasan mungkin akan mengambil masa sedikit. Tak kisahlah, asalkan dapat! Betul tak?

 

Sejauh Manakah Anda Bersedia?

Faham-faham sajalah, syarikat insurans pun sebuah entiti perniagaan. Jadi, rajin-rajin membaca dan tilik satu per satu setiap polisi perlindungan yang anda ambil.

Kadang-kadang bayar insurans mahal-mahal tapi banyak yang tak cover terutamanya kes bencana alam. Kan dah rugi! Masih belum terlambat jika anda ingin membuat penambahan perlindungan.

Apa salahnya sediakan payung sebelum hujan?

 

Panduan Relevan

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Refinancing Calculator Icon
Find out how much you can save by refinancing your existing home loan with our refinancing calculator.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback