21 Tips Deko Penyeri Rumah Anda!

Nak deco rumah anda, tak susah mana pun! Banyak tip mudah boleh dicuba, seperti mengubah suai perabot, mencipta ruang baru atau selitkan pilihan warna segar. Dengan inspirasi yang betul, kediaman anda pasti jadi lebih menawan.
cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Click here for English version.

 

 

Nak deko rumah perlukan kreativiti, ye tak? Tapi, anda tak perlulah beriya, sampai mengubah keseluruhan rupa atau konsep rumah anda semata-mata nak nampak kreatif. Banyak sebenarnya inspirasi di luar sana yang boleh anda cuba dan ciduk.

Kadang-kadang tu ada yang dah nampak apa nak dibuat, macam-macam idea ada dalam kepala, tapi tak tahu nak mula dari mana dan sebagainya. Akhirnya, sampai ke sudah, tak ada apa yang berubah.

Jangan risau okay! Mendekorasi kediaman semudah menyusun kembali perabot untuk memaksimakan ruang. Lagipun, rumah yang dihias dengan sentuhan tersendiri pasti lagi cun!

Mana tahu, bila anda nak jual hartanah anda nanti, kreativiti anda ini bolehlah dijadikan satu kelebihan nak jual.

Tanpa membuang masa, jom kita semak 21 idea deko deco yang boleh anda cuba bagi menceriakan dan menyerikan kediaman anda. Selamat mencuba!

 

1) Cerah & Ceriakan Dinding Anda

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Bila nak memilih warna terang untuk dinding anda, pastel lembut semestinya pilihan yang tepat. Kenapa? Secara tak langsung ia dapat menjadikan sesebuah bilik atau ruang kelihatan lebih luas. Selain itu, ia mewujudkan suasana yang cerah lagi harmoni dalam kediaman anda.

Ramai ingat pemilihan warna putih untuk gaya ‘bersih’ adalah yang terbaik. Pilihan selamat katanya. Ada betul juga, tetapi kalau ia digunakan secara berlebihan, pasti nampak hambar pula.

Apa kata anda cuba rona lain, seperti krim dan kelabu cerah. Untuk menaikkan lagi mood, anda boleh bereksperimen dengan warna kuning cerah atau merah jambu pudar.

PropertyGuru Tip
Jom bereksperimen dengan varian warna baru dengan mengecat warna berbeza ke atas sekeping kad, kemudian pegang kad tersebut menghadap dinding. Dari situ, anda boleh nampak warna itu kena atau tak, sekaligus memberikan anda idea dan gambaran keseluruhan. Malah, ia lebih menjimatkan masa dari cat satu-satu.

 

2) ‘Hijau’kan Kediaman

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Ramai terlepas pandang keindahan alam semulajadi apabila merujuk kepada warna dan cahaya yang masuk ke dalam rumah!

Untuk menerangi dan menyerlahkan kediaman anda, kenalah cuba letak pokok dan tumbuhan segar.

Bayangkan, deretan pasu dengan pokok bunga, tumbuhan tergantung dan melatar dengan daun rimbun pasti menyuntik elemen hijau yang menenangkan. Tambahan pula, tanaman dalam rumah ini membantu dalam pengaliran udara di dalam rumah.

Cuba gunakan penyangkut pasu dan gantungkan pokok dan tanaman kesayangan anda dalam pasu yang berbeza jenis dan bentuk. Kemudian letakkannya di sudut bilik. Pasti dapat ilham untuk cat dinding pula supaya selari dengan persekitaran hijau tu.

Anda juga boleh meletakkan rak tangga hiasan dan susun pokok anda. Atau beli pokok viral seperti pokok skybird, mostrea atau pisang dan letakkan di mana-mana sudut. Mesti cantik punya!

12 Tumbuhan Dalaman Untuk Rumah Yang Lebih Sihat

Panduan Relevan

12 Tumbuhan Dalaman Untuk Rumah Yang Lebih Sihat

 

3) Bermain Dengan Kontras

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Palet warna pastel yang ringkas adalah cara yang terbaik dalam memaksimakan cahaya di dalam rumah. Tapi, tak semuanya mampu menyesuaikan diri dengan kaedah ini.

Itu sebabnya, kontras warna digalakkan. Kena berani guna warna yang berbeza, tetapi saling melengkapi. Gunakan biru lembut atau firus dengan warna putih. Pasti onz punya!

Namun, mainan kontras warna tak semestinya pada latar dan dinding kediaman saja, namun boleh juga diaplikasikan pada pemilihan perabot / kelengkapan yang dipilih dengan teliti agar dapat memberikan anda peluang terus meneroka gaya kontras ini.

 

4) Ubah Suai Perabot

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Untuk unit studio atau apartmen dengan keluasan yang terhad, jangan risau! Oleh kerana ruang dianggap ciri premium di dalam kediaman kecil, perabot dengan ubah suai tertentu boleh dimanfaatkan sepenuhnya.

Dikenali sebagai perabot pelbagai fungsi, perabot sebegini dapat memberikan anda ruang simpanan tambahan seterusnya mengelakkan apartment nampak sesak dan bersepah. Kalau bijak cari, pasti jumpa punya!

Di luar sana, terdapat set sofa yang juga sebuah katil, atau sebuah rak yang juga meja makan. Bukan saja menjimatkan ruang, tapi jimat duit juga!

 

5) Refleksi Cermin

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Cermin adalah satu medium hebat dalam ‘menghidupkan’ suasana di dalam rumah. Cermin berupaya menjadikan suatu ruang nampak lebih luas, malah cermin hiasan menyerlahkan keindahan ruang tersebut.

Cuba letak cermin besar di dalam sebuah bilik yang kecil. Ia memberikan ilusi keluasan bilik tersebut berbanding ukuran sebenarnya.

Bila bab memasang cermin, ingat; ianya adalah gambaran atau refleksi apa yang kelihatan di dalam satu-satu ruang. Anda boleh memasang di mana-mana sudut kosong, namun apa tertonjol di dalam cermin tersebut juga sama penting.

Sekiranya anda meletakkan cermin berhadapan sebuah bingkai lukisan yang indah, ia akan memberikan penekanan pada lukisan tersebut, dan begitulah sebaliknya.

Menggantung cermin jauh dari tingkap rumah juga merupakan satu kaedah baik, kerana ia akan meningkatkan jumlah cahaya semula jadi masuk ke dalam bilik.

Ini adalah idea hiasan rumah yang sederhana bagi menerangi sudut rumah untuk lebih selesa didiami.  

 

6) Dekorasi Dinding Dalaman

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Dinding dalaman ataupun ‘feature walls’ adalah cara terbaik menambahkan warna dalam bilik anda! Mencipta kediaman yang terang dan berangin memanglah syok, tapi adakalanya ia tampak satu dimensi je. Apatah lagi jika anda terbawa-bawa dengan gaya terang dan putih. Dah biasa sangat tu! Bosan dah.

Apa kata sekali sekala anda tampilkan ‘personaliti’ anda pada dinding dalaman tersebut, seperti corak hutan yang sepadan dengan pokok serta tumbuhan yang disebutkan tadi, atau mungkin kertas dinding dengan efek kayu pine yang memberikan ciri semula jadi yang indah untuk melengkapkan warna pastel anda.

Bukan saja ia menambah perisa dalam ruang tersebut, malah ia juga mampu mencipta hubung kait tersendiri dengan konsep dan tujuan bilik tersebut.

 

7) Material Sangat Penting!

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Gaya reka bentuk dalaman yang seragam kadang kala membuatkan kita mengabaikan pendekatan mix and match, atau padanan perabot dan material yang berbeza-beza. Ingat, anda tak perlu malu bereksperimen apabila mendekorasi.

Okay saja jika kerusi besi diletakkan bersama dengan meja makan dari material kayu tradisional, atau papan tanda PVC diletakkan bersebelahan lampu hiasan bercirikan logam yang menawan.

Jangan takut untuk mencampur adukkan produk hiasan di Malaysia. Berani dan cubalah menggunakan variasi material bagi melengkapkan idea deco anda.

 

8) Stail Adalah Segalanya!

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Apabila bercakap tentang campur-dan-padan atau mix-and-match, ia bukan semata bahan atau material je. Belum lagi sentuh tentang tema yang berkait rapat dengan idea deko ini.

Anda tak perlu rasa dikongkong dengan tema atau konsep tertentu. Menghias rumah adalah tentang mencipta suasana yang selesa didiami dan cantik dipandang dari ruang yang tersedia.

Sebagai contoh, tak kisahlah kalau anda nak gabungkan elemen Scandinavian dengan perabot antik dari China. Kenapa tak boleh?

Stail itu subjektif ya! Semuanya berbalik pada visi anda dalam mengindahkan bilik atau kediaman anda. Siapa kutuk, ketuk kepala dia!

 

9) Karya Seni Pasti Menambah Seri

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Hasil kraf seni adalah cara terbaik dalam menonjolkan nilai estetika indah ke dalam rumah, pada masa sama menonjolkan apa yang ingin anda sampaikan.

Hasil karya seni yang bertepatan dengan selera anda, seperti lukisan atau arca mengubah sebuah bilik, mencipta ilusi simbahan warna dan bentuk pada ruang dan kediaman anda, mewujudkan satu daya penarik dalam rumah anda.

Dan kalau ada duit lebih, anda sendiri boleh menempah atau membuat sendiri hasil kerja seni yang eksklusif untuk kediaman anda.

Foto keluarga dan rakan juga elok dibesarkan, dibingkai dan digantung di sudut tertentu berbanding menggunakan bingkai kecil. Nak cuci pun senang!

 

10) Langsir Dan Tirai

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Langsir boleh menambah dimensi lain pada rupa kediaman anda. Semasa memilih langsir, cari warna yang sesuai dengan apa yang sudah tersedia di dalam bilik anda.

Jika cahaya semulajadi matahari dah cukup menerangi bilik anda, elakkan dari menggunakan langsir dengan warna yang cerah, memandangkan ia mudah pudar berbanding yang berwarna gelap.

Bagi kita yang tinggal di iklim tropika, pemilihan langsir dengan fabrik yang ringan membolehkan angin sepoi-sepoi masuk menerusinya.

Di mana tempat anda memasang langsir juga memainkan peranan penting dalam menyerlahkan mood bilik tersebut. Sekiranya anda nakkan ilusi siling yang lebih tinggi di bilik anda, anda boleh menggantung panel tirai beberapa inci di atas tingkap tersebut.

Makin tinggi ia dipasang, lebih power efeknya! Sekiranya anda memilih gaya moden atau kontemporari, pastikan warna langsir serasi dengan lantai.

 

11) Unsur Luar Yang Mengujakan

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Untunglah kalau anda memiliki rumah dengan ruang luar terbuka, tidak kisahlah sama ada balkoni kecil mahupun taman kecil yang cantik. Ini peluang terbaik untuk membawa masuk unsur semulajadi ke dalam rumah.

Bukan sekadar menyatukan ilham semula jadi seperti flora dan fauna ke dalam bilik, tetapi untuk menghubungkan dunia luar dengan ruang dalaman rumah anda.

Anda boleh gabungkan gaya tersendiri menyusuri balkoni sehingga ke ruang tamu. Sekarang bayangkan ruang terbuka itu membolehkan anda menikmati malam yang lebih dingin dan tenteram yang merupakan sebahagian dari ruang tambahan tersebut. Memang best!

Pastinya gabungan elemen ini menjadikan suasana rumah lebih mengalu-alukan buat tetamu yang datang bertandang.

 

12) Tonjolkan Mesej Yang Nak Disampaikan

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Jangan hanya tertumpu pada dinding dalaman, tetapi set pilihan perabot dan produk yang bersesuaian seperti karya seni patung Baroque boleh menghantar mesej tertentu kepada tetamu yang melihat.

Sama ada anda seorang yang optimistik, pengembara, kreatif mahupun dominan, semuanya boleh ditonjolkan menerusi susun atur perabot mahupun konsep yang diketengahkan.

Seperti lampu candelier yang menerangi ruang makan, mahupun perabot antik yang menawarkan penampilan klasik menghiasi ruang tamu.

Bukan saja mesej atau kenyataan yang ingin disampaikan jelas menerusi pemilihan dekorasi yang pelbagai, namun ia turut sama menyuntik elemen ‘wow’ dalam reka bentuk dalaman rumah anda.

 

13) Magis Permaidani

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Permaidani boleh menghubungkan antara ruang di dalam satu kediaman. Mana tidaknya? Dengan pilihan permaidani yang betul, bukan saja anda boleh bermain dengan corak dan warna, malah dengan teksturnya juga.

Pilih permaidani yang serasi dengan palet warna secara umum, dan tak hanya sebati dengan warna di sekitarnya. Ia boleh bercorak geometri yang dapat menangkap mata, atau warna berani yang kontras dengan warna pastel pada dinding.

Ia bukan semata pilihan, tetapi di mana anda meletakkannya juga penting. Pastikan susun atur permaidani tepat dengan konsep rumah, agar tidak kelihatan janggal nanti.

 

14) Bermain Dengan Corak

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Corak dapat mengubah cahaya dan tekstur ruang, mewujudkan dimensi baru pada perabot dan mood keseluruhan ruang.

Kusyen adalah satu daripadanya, sama ada ia dihamparkan atas katil mahupun sofa. Bahkan ini adalah satu cara yang menjimatkan wang untuk meneroka potensi mainan corak di dalam kediaman anda.

Selain itu, tirai mahupun selimut mewah boleh digantung atau dililit di dinding dan kerusi, menyuntik elemen kejutan pada trik dekorasi anda.

Yang pasti, berekperimen dengan sesuatu yang ringkas, boleh mencetuskan idea baru. Bila anda yakin, rumah dah cantik, anda boleh cuba dan cuba lagi dalam menghias rumah.

 

15) Siling Jangan Diabaikan

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Bila anda mengecat bilik anda, jangan abaikan yang di ‘atas’, maksudnya siling anda! Peraturan umumnya adalah; siling berwarna lebih cerah berbanding dinding cenderung untuk kelihatan lebih tinggi, dan siling dengan warna lebih gelap akan terasa lebih rendah.

Siling rendah? Okay apa! – Ia menjadikan bilik lebih selesa dan intim. 

Jangan abaikan jumlah cahaya yang masuk ke dalam bilik. Sekiranya ia diterangi dengan amaun cahaya yang mencukupi, siling berwarna cerah menjadikan bilik lebih berangin, manakala bilik akan menjadi lebih hangat dan tampak mewah dengan dinding berwarna gelap.

Siling putih kebiasaannya menjadi pilihan bagi mengalihkan perhatian pada dinding dan perabot. Dinding kosong yang tebal pasti menyediakan banyak ruang untuk anda cuba menghias dan berekperimen.

 

16) Peranti dan Gajet

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Ada yang takut teknologi akan mengambil alih rumah mereka, macam Jarvis dalam filem Iron Man tu. Tetapi ada juga yang yakin dengan revolusi digital dapat memberikan impak positif dalam rumah mereka.

Gajet yang dimaksudkan lebih dari sekadar Amazing Echo yang digunakan untuk mengawal sistem bunyi di rumah. Tahu tak ada gajet atau teknologi yang boleh memberikan anda idea bernas dalam deko rumah.

Contohnya, seperti meja kopi interaktif yang menawarkan elemen futuristik kepada idea fiksyen sains radikal pastinya menawarkan elemen kejutan yang menarik. Skrin bersepadu yang menjadi tingkap digital membawa kepada pemandangan indah di luar adalah antara teknik yang boleh anda cuba.

Dan kenapa tidak cuba teknologi pencahayaan pintar bagi mencipta ilusi langit galaksi di siling? Bila bercakap tentang teknologi, tiada yang mustahil.

 

Pilihan Tema Yang Boleh Digunakan

Memilih tema yang bersesuaian pasti akan memudahkan proses dekorasi kediaman. Ye la bila dah ada tema, anda akan mendapat gambaran lebih jelas apa yang perlu dibuat selepas itu.

Sekiranya anda memilih konsep minimalis, palet warna hitam dan putih mungkin sesuai untuk kediaman anda. Sekiranya anda hendakkan mood retro, perabot yang berwarna cerah pasti memberikan impak. Berikut adalah beberapa tema yang boleh anda pertimbangkan.

 

17) Minimalis

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Tema ini sesuai buat mereka yang gemarkan penampilan yang bersih dan anggun. Rumah dengan tema minimalis menggunakan palet warna yang natural serta perabot yang sederhana dan ringkas.

Fungsi dan garisan bersih adalah ciri khas untuk tema minimalis, yang mewakili salah satu idea reka bentuk dalaman yang cukup ringkas, tetapi ikonik.

 

18) Kampung Moden

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Rumah kampung tradisional Malaysia menggunakan sebaik mungkin cahaya semula jadi di samping kekemasan kayu yang indah bagi mewujudkan ruang natural yang menakjubkan untuk didiami.

Sekiranya anda memiliki hartanah seperti banglo mewah, atau kondo yang luas, ini boleh menjadi kaedah terbaik untuk menyalurkan elemen tradisional Malaysia ke dalam idea hiasan moden.

Yang pasti, material kayu jati adalah ‘bintang’ dalam tema ini, mewujudkan rupa dan suasana yang anggun dan cantik.

Walaupun bahan tradisional menawarkan gaya autentik, jangan takut untuk mempertimbangkan produk moden dalam menonjolkan lagi tema ini dengan cara yang lebih kontemporari.

 

19) Ilham Kontemporari

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Kontemporari bermaksud 'ketika ini'. Tema ini adakala sukar untuk ditafsirkan kerana sentiasa berevolusi. Tema ini seakan minimalis, kecuali minimalisme menggunakan garisan bersih dan berkotak, manakala reka bentuk kontemporari sering kali menggabungkan ciri elegan sebagai asas dalam mendekorasi rumah.

Tekstur juga penting dalam menambahkan minat visual kepada satu-satu ruang. Palet warna yang dominan terdiri daripada warna hitam, putih, dan kelabu. Warna berani digunakan sebagai warna aksen.

 

20) Gaya Oriental

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Malaysia memang kaya dengan sejarah dan adat yang menghubungkan gaya tradisional dan oriental. Dekorasi Peranakan itu boleh dicuba bagi menambahkan sedikit konteks dalam idea hiasan bilik anda.

Skrin Oriental dapat menghasilkan ruang dinamik yang indah yang terbuka dan mengubahnya mengikut keinginan anda untuk bilik tersebut.

Apa kata anda memasang tirai dari pokok buluh, bahkan layar kertas beras, bagi memastikan ruang bilik kekal terang, sambil membolehkan anda mengawal cahaya yang masuk di dalam bilik. Jubin yang dihias indah pasti menyerlahkan suasana dan menangkap mata yang memandang.

Jangan takut menggunakan hiasan kayu ceri gelap sebagai sebahagian daripada tema tradisional. Perabot gelap mampu menyingkap individualiti seseorang, dan jika digabungkan dengan idea bijak lain yang dinyatakan di atas, masih dapat menawarkan trik hiasan bilik yang cerah tetapi berani.

 

21) Scadinavian

cat, deco rumah, deko rumah, dinding rumah, hias rumah, perabot rumah, pokok hiasan, rumah cantik, siling, siling rumah, warna pastel

Gaya reka bentuk ini adalah penghormatan kepada kesederhanaan hidup mitologi Nordik. Perabot di rumah bertema Skandinavia lebih sederhana dan bersahaja - menawarkan pengaruh ukiran, menggabungkan bentuk dan fungsi.

Ciri-ciri lain termasuk penggunaan palet warna yang kebanyakan berwarna putih, dengan penambahan elemen semula jadi seperti lantai kayu dan papan.

Warna ditambahkan melalui penggunaan karpet seni, bulu atau serat, atau perabot. Gaya ini juga menggunakan pencahayaan semula jadi dan menekankan pada aksesori.

 

Kami harap tips dan petua di atas membolehkan anda menjana idea hiasan rumah anda dan menyuntikkan elemen kehidupan di dalam rumah anda. Jika anda bakal pindah ke kediaman baru tidak lama lagi, dan ingin mengubah suai mengikut personaliti anda, boleh baca lebih lanjut sama ada anda harus merombak, membaik pulih, atau mengubahsuai!

Read Next

Tools & Calculators
Home Loan Pre Approval Icon
Avoid home loan rejection. Get pre-approved by PropertyGuru and purchase your dream home – quickly!
Affordability Calculator Icon
Thinking of buying a property in Malaysia? Use our affordability calculator to estimate what you can comfortably spend on your new home.
Loan Comparision Icon
Find the best home loan for your dream home.

Get expert advice for every question you can think of!

Explore AskGuru and gain exclusive access to thousands of answers from our expert and agent community. 💬⭐👍

Feedback